ارتش ایران «با پهپادهای شناسایی، اخلالگر، انتحاری و رزمی» مانور برگزار کرد

فرمانده مانور پهپادی ارتش ایران گفته است که نزدیک به ۲۰۰ پهپاد در این رزمایش شرکت دارندارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که یک رشته مانور با پهپاد (هواپیماهای بدون سرنشین)، از نوع «شناسایی، اخلالگر، انتحاری و رزمی» را در سراسر این کشور به اجرا گذاشته است.

دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش و فرمانده مانور پهپادی، گفته است که نزدیک به «۲۰۰» پهپاد در این رزمایش شرکت دارند.


بر اساس گزارش‌ها، منطقه عملیاتی این مانور کل خاک ایران، آب‌های خلیج فارس و دریای عمان است اما به دریای خزر در آن اشاره نشده است.

در این مانور واحدهای برگزیده از نیروهای چهارگانه ارتش شامل هوایی، زمینی، دریایی و پدافند حضور دارند.

به گفته دریادار سیاری در این مانور از پهپادهای چمروش، یسیر، صادق، پلیکان، ابابیل ۳، ۴ و ۵، کمان ۱۲، یزدان، مهاجر ۲و ۶ استفاده خواهد شد.

سرتیپ کیومرت حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، هم گفته این نیرو پهپادهای خود را در هفت استان مرزی ارزیابی و آزمایش می‌کند.

مانور پهپادی ارتش ایران در حالی برگزار می شود که در هفته‌های اخیر تنش لفظی میان ایران و اسرائیل وجود داشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در زمان حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از لزوم «تهدید نظامی واقعی» علیه جمهوری اسلامی ایران گفته بود و مقام‌های نظامی ایران هم تهدیدهایی علیه اسرائیل مطرح کردند.

قرار است در این رزمایش، که بخش اصلی آن یک روزه است، تصاویر و اطلاعات کسب‌شده به وسیله انواع پهپاد‌های شناسایی و مراقبت به مرکز فرماندهی ارسال ‌شود.

فرمانده رزمایش پهپادی ارتش گفته توان و آمادگی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش را کارشناسان و ارزیابانی از ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء و ستاد ارتش بررسی می‌کنند. قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا مهمترین قرارگاه دفاعی ایران است.
رونمایی از پهپاد جدید ارتش ایران همزمان با اعلام انهدام ۲۲ فروند پهپاد انتحاری ایران توسط اوکراینرسانه‌های ایران با انتشار این تصویر آن را پهپاد کمان ۱۹ معرفی کرده و سخنگوی مانور ارتش گفته کاربرد آن در جنگ‌های الکترونیک استدر مانور پهپادی ارتش ایران، سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی این مانور، گفته پهپاد کمان ۱۹ برای نخستین بار با انجام پرواز به چرخه عملیاتی ارتش وارد شده است. به گفته سرتیپ شیخ، عملیات اخلال هواپایه و اقدامات جنگ الکترونیک با این پهپاد، «با موفقیت» اجرا شده است.

در حالی که ایران در ۴۰ سال اخیر، ابتدا به دلیل جنگ ۸ ساله با عراق و سپس به سبب تحریم‌های نظامی، موفق به خرید هواپیما و جنگنده‌های مورد نیازش نشده، توان خود را بر توسعه برنامه موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین متمرکز کرده است.

مانور پهپادی ایران در شرایطی برگزار می‌شود که آمریکا و اتحادیه اروپا همراه با اوکراین، ایران را به فروش پهپادهای انتحاری به روسیه جهت استفاده از آن‌ها در جنگ علیه اوکراین متهم می‌کنند.

همزمان با مانور پهپادی ارتش ایران، اوکراین اعلام کرده بیش از ۲۲ فروند پهپاد ساخت ایران که روسیه آن‌ها را از شبه‌جزیره کریمه شلیک کرده بود، ردگیری و منهدم کرده است.

آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا به دلیل آن‌چه فروش پهپادهای انتحاری ایران به روسیه می‌خوانند، شمار قابل ملاحظه‌ای از نهادها و افراد نظامی در جمهوری اسلامی ایران و تامین‌کنندگان قطعات حساس پهپادهای ایران از جمله در چین، روسیه و ترکیه را وارد فهرست تحریم‌های خود کرده‌اند.

ایران پارسال پس از مدت‌ها تکذیب، اعلام کرد که به روسیه پهپاد فروخته اما این موضوع مربوط به پیش از حمله آن کشور به اوکراین است. آمریکا و اوکراین می‌گویند اسناد مربوط به تداوم فروش پهپادهای انتحاری ایران به روسیه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفته است که از اوکراین خواسته مدارک خود را در اختیار ایران قرار دهد اما به گفته وی این کشور از این اقدام خودداری کرده است. دو کشور مذاکراتی در این زمینه به میزبانی عمان داشته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در ماه‌های اخیر یک بار با لاشه پهپاد ساقط شده‌ای که می‌گفت ساخت ایران است، عکس گرفت و با دیگر در پیامی به ایرانیان از آن‌ها خواست از رهبران جمهوری اسلامی بخواهند به فروش پهپاد به روسیه، خاتمه دهند.

اتحادیه اروپا و آمریکا گفته‌اند به دلیل اقدامات ایران، از جمله فروش پهپاد به روسیه و مغایرت آن با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، بخشی از تحریم‌های نظامی و تسلیحاتی سازمان ملل متحده علیه ایران را، که اواخر مهرماه امسال باید لغو بشود، مطابق مقررات داخلی خود حفظ خواهند کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.