«جنوب تهران در محاصره افغانستانی‌ها»؛ حضور افاغنه در ایران بحران ساز می‌شود؟

شرق نوشت: جامعه ایران نگرانی‌هایی درباره روند روبه‌رشد مهاجرت‌های بی‌قاعده مهاجران افغانستانی دارد و در شرایطی که می‌بیند حاکمیت اجرائی، سیاست مشخص و شفافی در قبال مهاجران ندارد، نگرانی او دوچندان می‌شود.

«جنوب تهران در محاصره افغانستانی‌ها»، «۷۵ درصد زایمان‌های تهران و حاشیه تهران مربوط به زنان افغانستانی است»، «۸۰ درصد مدارس کشور به‌خاطر حضور اتباع افغان دو شیفته شده‌اند»؛ این‌ها فقط چند نمونه انگشت‌شمار از گزاره‌هایی هستند که این روز‌ها راجع به افغانستانی‌ها در رسانه‌ها تیتر شده‌اند. این رسانه‌ها گرچه انگشت‌شمار هستند، اما کار خود را به خوبی پیش می‌برند و، چون اغراق را چاشنی کار می‌کنند، دامنه تأثیرگذاری‌شان بسیار بالاست.

جالب آنکه عمده این ادعا‌ها هم از صحت‌سنجی‌ها سربلند بیرون نمی‌آیند! در هر حال آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، شکل‌گرفتن جریانی است که مهاجران را به سوژه هراس‌افکنی تبدیل کرده است. جریانی که گویی رسالت خود را دیگری‌سازی و مهاجرستیزی تعریف کرده است. واقعیت آن است که چندان هم مهم نیست که چقدر این تیتر‌ها واقعیت دارند. آنچه مهم است، ریشه‌های شکل‌گیری این جریان است. نگاهی به محتوا‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد که مهاجرستیزی و دیگری‌سازی، عمدتا براساس ادعا‌ها ومحتوا‌هایی که بعضا حتی امکان درست سنجی هم ندارند، رو به افزایش است.


با این حال خطاست اگر بخواهیم چنین موجی را صرفا به یک جریان‌سازی تقلیل دهیم. نباید فراموش کرد که این جریان‌ها مخاطب‌ها، متقاضیان و ذهن‌های آماده‌ای را پیش‌روی خود می‌بینند که تشنه چنین تیتر‌هایی هستند. در حقیقت جامعه ایران نگرانی‌هایی درباره روند روبه‌رشد مهاجرت‌های بی‌قاعده مهاجران افغانستانی دارد و در شرایطی که می‌بیند حاکمیت اجرائی، سیاست مشخص و شفافی در قبال مهاجران ندارد، نگرانی او دوچندان می‌شود. از سویی دیگر همین مخاطب می‌داند که با دولتی مواجه است که با تعداد زیادی مسئله و بحران مواجه است؛ بنابراین سؤالی که مطرح می‌شود این است که با تداوم وضع فعلی چه آینده‌ای در انتظار جامعه ایرانی و مهاجران است؟
گسل نوظهور
در دهه‌های گذشته صاحب‌نظران علوم اجتماعی و علوم سیاسی درباره خطر فعال‌شدن شکاف‌های اجتماعی متعددی هشدار داده‌اند. عمده این هشدار‌ها البته به گوش کسی نرسید و اکنون کم و بیش شاهد بروز و ظهور برخی از آن‌ها هستیم؛ اما حالا می‌توان صحبت از شکاف جدیدی کرد که گرچه دهه‌هاست زمینه‌های آن در ایران وجود داشته است، اما اکنون خطر فعال‌شدنش بیش از پیش حس می‌شود.

این شکاف یا گسل جدید را می‌توان «شکاف ایرانی-افغانستانی» نام نهاد. این گسل حول گفتمانی مهاجرستیز یا به عبارت دیگر افغانستانی‌ستیز شکل گرفته است؛ گفتمانی که مجموعه‌ای از ادعا‌هایی کلیشه‌ای دارد: «مهاجران افغانستانی عامل جرم و جنایت‌اند»، «مهاجران افغانستانی مشاغل را از ایرانیان دزدیده‌اند»، «مهاجران افغانستانی حق و سهم ایرانیان را خورده‌اند» و چندین و چند گزاره کلیشه‌ای دیگر.

این کلیشه‌ها همواره در اذهان بخشی از جامعه ایرانی حضور داشته است، اما به نظر می‌رسد اکنون بیشتر از همیشه رواج یافته و البته برخی رسانه‌ها هم در ترویج آن نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند. اما سؤال مهم این است که چرا اکنون التهابات حول این موضوع تشدید شده است؟ همچنین باید یادآور شد که ایرانیان و مهاجران افغانستانی دهه‌هاست که زیست مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر داشته‌اند و همین مسئله بر ابهامات چرایی شکل‌گیری چنین جریانی می‌افزاید. در ادامه نگارنده تلاش می‌کند پاسخ‌هایی برای این پرسش مهم ارائه دهد.

آشفتگی سیاست‌ها
مرور سیاست‌های دولت‌ها در قبال مهاجران نشان می‌دهد که دولت در چهار دهه گذشته طیفی از سیاست‌های مختلف را در دستور کار داشته است؛ از سیاست در‌های باز تا سیاست بازگشت و ساماندهی. بررسی این سیاست‌ها نیز نشان می‌دهد که اکثریت آن‌ها حالت «در عمل انجام‌شده قرارگرفتن» داشته‌اند سیاستی نبوده‌اند که از پیش اندیشیده و اتخاذ شده باشد. اکثرشان واکنشی بوده‌اند.

عدم تداوم و انقطاع سیاست‌ها نیز نشان از آن دارد که از سویی موضع دولت در قبال مهاجران در یک خط برنامه‌ریزی نیست و از سویی دیگر نیز این سیاست‌ها چندان موفق از آب درنیامده‌اند و در نهایت آنچه در عمل به جا مانده، تعلیق وضعیت مهاجران است. نمود این آشفتگی را به‌خصوص در ارتباط با مسئله تحصیل کودکان مهاجر می‌توان ملاحظه کرد. از سویی بر اساس فرمان ۱۳۹۴ رهبری، قرار بر آن بود که هیچ دانش‌آموز مهاجری، فارغ از وضعیت اقامتی از تحصیل باز نماند و از سوی دیگر هرساله و در فصل ثبت‌نام، شاهد دشوارشدن فرایند‌ها برای ثبت‌نام هستیم.

در سال تحصیلی جاری نیز با بخش‌نامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اجباری‌شدن دریافت شهریه از کودکان غیرایرانی عملا وضع به پیش از فرمان رهبری بازگشت. این مسئله در ارتباط با کل سیاست‌های ادغام مهاجران نیز صدق می‌کند. نمود دیگر این مسئله، کشاکش بر سر اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی است. پس از تلاش‌های فراوان فعالان مدنی و حقوقی برای تصویب قانون، اجرای آن در عمل بسیار دشوار پیش رفته است، بخشی از مخاطبان هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و حتی چندین و چند تلاش برای متوقف‌کردن آن از سوی نمایندگان مجلس و دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است.

بر این اساس می‌توان ادعا کرد که فقدان سیاست مهاجرتی مشخص و بی‌میلی به ادغام‌کردن مهاجران در جامعه ایران سبب شده است مهاجران در وضعیت حاشیه‌ای تثبیت شوند. این در حالی است که بخشی از مهاجران، یعنی نسل‌های دوم و سوم و اکنون نسل چهارم، به‌صورت طبیعی و فارغ از سیاست‌های رسمی، خود را ایرانی می‌دانند و حتی تصوری از افغانستان نداشته و پیوندی با آن ندارند.

به‌طور متقابل نیز بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی نیز با بخش زیادی از این مهاجران نسل دوم، سوم و چهارم پیوند خورده‌اند و به آن‌ها به چشم ایرانی می‌نگرند. با این حال سد‌های قانونی ناشی از بی‌میلی سیاست‌گذاران و همگام با آن تلاش جریان‌های مهاجرستیز، امکان ادغام کامل را حتی از این گروه از مهاجران نیز سلب کرده و بر حاشیه‌ای باقی‌ماندن آن‌ها پافشاری کرده‌اند. اما شاید بازار کار و وضعیت اشتغال مهاجران برجسته‌ترین موضوع مهاجران در ایران است.

تقاضا برای نیروی کار افغانستانی، عامل و نیروی اصلی جاذبه برای پایدارماندن جریان ورود افغانستانی‌ها به ایران است. شرایط سیاسی و امنیتی کشور افغانستان عامل تسریع‌کننده بوده است، اما عامل اصلی مهاجرت‌ها به ایران در دو دهه اخیر و حتی پس از استقرار مجدد طالبان، همواره کشش بازار کار ایران در قبال کارگران افغانستان بوده است.

مهاجران به‌صورت گسترده به‌ویژه در مشاغل نیازمند مهارت پایین و البته سخت مشغول به کار هستند. این وضعیت دهه‌هاست که تداوم داشته، بااین‌حال دولت تدبیر مشخصی برای سامان‌دادن اشتغال مهاجران نداشته است. از سویی کارفرمایان مشتاق به بکارگیری کارگران افغانستانی هستند و از سوی دیگر دولت نیز هیچ اراده‌ای برای ضابطه‌مندکردن اشتغال آن‌ها نداشته است.

در حقیقت ضابطه‌مندنشدن حضور نیروی کار مهاجر باعث ارزان‌تر و جذاب‌تربودن او برای کارفرمایان ایرانی است و ما در اینجا یک تعادل نیرو‌ها را شاهد هستیم؛ هم دولت از بار ساماندهی رهاست و هم کارفرما از بار مسئولیت در قبال کارگران زیر دستش. این وضعیت موجب شده است رفته‌رفته تصور ربودن مشاغل ایرانیان توسط مهاجران در اذهان بسیاری شکل بگیرد.

در نهایت از آنچه در این بخش شرح داده شد، می‌توان نتیجه گرفت که اتفاقا روش برخی در دولت‌ها، خواسته یا ناخواسته، در شکل‌گیری شکاف ایرانی-افغانی تأثیرگذار بوده است. بی‌میلی به ادغام و سیاست در تعلیق نگه‌داشتن مهاجران، موجب شده است بخشی از مردم ناراضی از وضعیت موجود -و البته متأثر از فضای موجود- انگشت اتهام را به سمت خود مهاجران نشانه روند. به بیان دیگر سیاست‌های رسمی، نتیجه‌ای جز تعمیق شکاف، دیگری‌سازی و حاشیه‌ای‌ماندن مهاجران نداشته و زمینه را برای جولان جریان‌های مهاجرستیز به‌خوبی فراهم کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

حکومتیها در و دروازه مملکت رو مثل .....همیشه لنگ در هوا و صیغه ای خودشون باز گذاشتند و اینه هم ... وارد میشن ! فقط چه وقت اینها تبدیل به یک بحران و انفجار بشن ، معلوم نیست ! این بیشرفها چه خوابی واسه مملکت دیده اند !؟
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

هم‌چنان که شماها برادران و خواهران افاغنه می‌باشید، آنها هم سهم برده می‌کنند. در دین مبین اسلام مرزبندی فقط شامل ایمانداران و مشرکین میباشد.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

بچه درست کردن در افغانستان مثل ان است زنان با هم مسابقه تولید بچه میکنن و هرچند سال میبینید یک زن حدود یک جین بچه زائیده و وارد مشکلاتهای جهان کرده. واقعا" باید کسانی به داد کشورهای رسید که بیشترین مهاجرات به این کشور ها میشود و جلوی بچه داری بیش از حد زنان و مردانی گرفت که در بعضی از کشورهای افریقای و اسیایی زندگی میکنن و با عقیم کردن زنان و مردانیکه دو الی سه فرزند دارن کلی خدمت به جامعه ان کشورهای افریقای و اسیایی و ان کشورهای کردن که مهاجران بدانجاها مهاجرت میکنن.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
۴۴
دائی جان ناپلون - مارسی، فرانسه

خواهشن تو یکی ز. نزن برو بشین کچالو تو بخور .
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

این خبر تیتر روزنامه جمهوری اسلامی بود.دوباره فریب زیر هیجان نرویم. افغان‌ها نه بهتر از ماه هستند نه بدتر. دوباره می‌‌خواهند با کلک پان ایرانیست انحراف ایجاد کنند. اگر خودمان را با تاریخ افغانستان آشنا کنیم پی می‌‌بریم سرنوشت امروز افغانستان هم ناشی‌ از ندانم کاری و حماقت قشر ۵۷ آن‌ها است. بخصوص جناح شباهت به حزب توده. افغانستان آرام آرام به سمت لیبرالسیت می‌‌رفت. ظاهر شاه پادشاه معتدل و مملکت خود را به خوبی‌ می‌‌شناخت. یک مملکت آخوند زده و بسیار سنتی. مثل خودمان ولی‌ به توان ۱۰. به خاطر هم مرزی با خرس سرخ مرتب هم مجبور بود امتیاز هم بدهد. درست مثل شاه خودمان که آرنج را بیخ با عسل آمیخته می‌‌کرد به حلقوم روشنفکر‌ها ۵۷ اتی فرو می‌‌کرد به امید آنکه کار ابلهانه انجام ندهند.ولی‌ فایده نداشت. ظاهر شاه افسران جوان را به روسیه فرستاد برای آموزش نظامی. بیشر به تاجیکستان و باکو. یعنی گوشت را دست گربه داد. ۱۰۰‌ها کیانوری .فرخ نگردار . مسعود از آنها درست کردند و برگشتند .و با یک کودتاه سرخ افغانستان را به نابودی کشیدند. طالبان در ریشه ساخت آمریکا نبود.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

ادامه:طالبان در ریشه ساخت آمریکا نبود. طالبان نتیجه عملکرد یک کودتاه کمونیستی بود.آنکه باد می‌‌کارد نباید حیران باشد که توفان و سیل درو می‌‌کند. آخر انقلاب چپی درمملکت مسلمان به توان ۱۰.و فئودالیست؟ حتی به درس‌ها مارکس خودشان هم توجه نکردند.که کمونیست بعد از سرمایه داری می‌‌یاد. این‌ها عجله داشتند و می‌‌خواستند از نیمه برده داری نیمه فهدالسیت مستقیم به کمونیست برسند.شاید سرنوشت افغانستان برا کسانی درس عبرت باشد.که هنوز ۲۸ مرداد را علم حسین می‌‌کنند. بروید یزدان را شکر کنید که کودتاه شد.وگرنه ما امروز افغانستان دوم بودیم.نتیجه مصدق کودتاه نظامی افسران حزب توده بود. ۸۰ درصد افسران ما در آن زمان عضو حزب توده بودند.فکر می‌‌کنید اگر مصدق به پیروزی می‌‌رسید.این حامیان ارث و میراث استالین در ایران به دو تا شغل راضی‌ می‌‌شدند ؟ به همه توصیه کتاب The Kite Runner نوشته نویسنده برجسته افغانی خالد حسینی را بخانیدکه با چه احترامی به ایران زمان شاه نگاه می‌‌کردند و ایران الگو آن‌ها بود. افغان‌ها و ما یکی‌ بودیم و هستیم از ریشه خود نباید خجالت کشید. یک نگاه به پان ترکیست‌ها کنید.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

3: افغان‌ها و ما یکی‌ بودیم و هستیم از ریشه خود نباید خجالت کشید. یک نگاه به پان ترکیست‌ها کنید.هر گوزو را یک قهرمان کرده.نیمی از افغانستان را در زمان صفویه از دست دادیم نیمی دیگر را در زمان ناصر الدین شاه. می‌‌دانستید امیر هرات ۴ عدد کنیز بلوند گرجی به حرمسرا ناصر فرستاد و گفت.تلاش دیگرنکن همین چار تا بگیر و هرات صرف نظر کن. ناصر آنقدر ذوق زده شد.که‌ تلاش هم نکرد.نتیجه اخلاقی‌.سرنوشت امروز افغانستان نتیجه عملکرد صفویان .قجر‌ها و تیر اخر هم چپی‌ها زدند.سرنوشت هر مملکتی با زدن ساز احمقانه قسمتی ما شروع می‌‌شود. راه درست برای خوشبختی‌ یک مملکت را جلو جلو نمی‌‌شود دید. همیشه باید به پشت سر هم نگاه کرد که چه کردیم؟
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان

هیچ بعید نیست که سیاست بر این باشد که یک قشر محروم و سر خورده از مهاجرین افغان ایجاد شود، که به راحتی تحت کنترل در آیند و برای اهداف شوم از جمله برای سرکوب مردم به خدمت گرفته شوند!!
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

هدف رژیم شوم‌ هم همین است.اینها میدانند بین ایرانیان چقدر منفور هستند و طرفدار کم دارند،مذهب گریزی بین ایرانیان بیداد‌میکند.اما افاغنه به اسلام و قوانینی مثل حجاب بشدت معتقدند.نسلهای بعدی اینها میتواند بعنوان نیروی طرفدار رژیم اسلامی بکارشان بیاید،و تخریب فرهنگ ایرانی که مزاحم رژیم برای ایجاد “امت اسلامی متعصب” است را بهمراه بیاورد.حتی مدتی پیش یکی از مقامات رژیم پیشنهاد داد به افاغنه شیعه ساکن در ایران ملیت و شناسنامه ایرانی داده بشه تا در انتخابات پر تعداد شرکت کنند.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
۵۴
غلامرضا مطلبی - بستان، ایران

سوژه هراس افکنى؟ یه جورى حرف میزنید انگار اینها از سوئیس و نروژ و کانادا اومدن اقا جان اینها از افغانستان فلاکت زده اومدن جایى که قتل و آدمکشى و تروریسم جزئى از زندگى روزمرشون شده زناشون هم که جوجه کشى راانداختن، افغانى مثل باکتریه جمعیتشون ثانیه به ثانیه دو برابر میشه خدا رو شکر در خوزستان ووالاحواز از شرشون راحتیم
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
۵۴
ایرانی دبش - تهران، ایران

به قدری زیاد شدند که تصور نمیکنین و خیلی هم ادعا دارند نسبت به اینکه اینجا حق ماست مال ماست ، و سرباز نظام هستند یادتون نره سرباز نظام یعنی از اول بهشون میگند اگر ما بریم شما هم برمیگردید به افغانستان و آخرش رو هم خودتون تصور کنید
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

چه اشکالی داره که جنوب تهران در محاصره افغانستانی‌ها باشه مگر اورنج کانتی لس آنجلس که در محاصره ایرانی هاس کسی در امریکا چیزی میگه این خبر برای تحریک افکار ملی گرایی است درضمن فراموش نشود که بسیاری از افغانی ها دست در خلاف دارند و تنها علتش خودطویله اسلام است و بسیاری از افغانی ها در اروپا و امریکا انسانهای موفقی هستند درضمن چرا کسی در مورد اینکه مشهد مازندران و شمال ایران در محاصره عربهای سوری و عراقی هست چیزی نمی نویسه سوزش طویله اسلامی از این است که بربرهای طالبان حمام ندیده وحوش طویله اسلامی را به تخم های زیر نافشان هم حساب نمیکنه
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

نه عزیز جان،تفاوت فرهنگی بین افغانیان و ایرانیان بسیار عمیق هست.اگر بنا به نقشه های قدیم و اینکه زمانی کجا جزو قلمرو کدام کشور قدیم بوده باشد که تا نصف هندوستان و تا مرز یونان و قسمتهایی از روسیه و کل مناطقی مثل امارات امروز نیز زمانی قلمرو ایران بود.آیا این مردم ایرانی هستند و مثل ما؟ خیر.نکته بارز و تفاوت اصلی و بسیار مهم،مذهب گریزی ناخودآگاه ایرانیان است که همواره حتی در دهه های اول انقلاب ننگین اسلامی مشهود بود و امروز به اوج تاریخی رسیده است. این مسیله بدلیل وجود فرهنگ و پشتوانه و رسوم قوی ایرانی است که اسلام بیگانه هرگز نتوانست بطور کامل خود را جایگزین این رسوم و فرهنگ کند.(برای مثال در مصر با وجود تاریخچه و تمدن بسیار قوی، فرهنگ عرب و اسلام بطور کامل بر این کشور و ملت چیره شد) هرچند ضربه های شدیدی به آن وارد آورد.با افغانیان زیادی چه تحصیلکرده و چه عامی صحبت داشته ام،یک افغانی ندیدم به اسلام ایرادی بگیرد یا بی احترامی کند.بندرت زن افغانی دیدم در اروپا بی حجاب باشد.این تفاوتهای فرهنگی بظاهر کم اهمیت مذهبی خودش بسیار تایین کننده است. در نهایت چیزی که مهم است نتیجه هست که میبینیم.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

رک بگویم ،افغانیهای اروپا هم عمدتا افراط متصب مذهبی هستند چه تحصیلکرده ها و چه قشر عامی.با چشم خودم دیدم از پیروزی و بازگشت طالبان سادی میکردند.این نعصب به اسلام بینشان واقعیتی هست که ما داریم میبینیم و حس میکنیم.یک افغانی ندیدم به اسلام و حجاب و احکامش انتقادی داشته باشد.این هست تفاوت ایرانیان و آنها. برنامه رژیم این هست یک “امت” شیعه در ایران وجود داشته باشد،طرفدار یا لااقل مطیع رژیم.ملیت و ناسیونالیسم و فرهنگ قدیم ایرانی همیشه مانعی بزرگ برای این رسیدن به این هدف بوده.ورود بی رویه افاغنه و شیعیان عراقی به ایران و خصوصا مشهد ،هموار کردن راه ازدواج آنها با زنان بی بضاعت و فقیر ایرانی،رسیدن به شناسنامه ایرانی،ایجاد نسلی دورگه که به هویت ایرانی اعتقادی ندارد،همه در راستای این هدف بلند مدت این رژیم ضد ایرانی است.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
۴۴
antifascism - تهران، ایران
با توجه به ظرفیت پایین شغلی و اقتصادی و رفاهی ایران قطعا تاثیر منفی زیادی داره. افغانستان خودش جمعیت کمی داره و خیلی مسخره هست که کشور خودشون رو نمیسازن. البته آمریکای بیشرف افغانستان رو هم مثل ایران به ف.. داد
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد

۱-جو افغان ستیزی دنبه پرچربی است که تا برای چند روزی سبیل وگیسوی قشر تنگ نظر وناسیونالیست را چرب بکند. یک پرسش ساده! چطور وقتی که ج.ا. جوانان افغانستان را با وعده های نا چیز و دروغین به دفاع از زینب می فرستاد و به کُشتن داد اشکالی نداشت، حالا مزاحمند؟ البته داشتن راهکار درست وکنترل اصولی پناهندگی برای تمام انسانها باید محفوظ بماند. افغانستان در روند تاریخ هزینه های زیادی پرداخت کرده است. از جمله به ورودی نیروهای شوروی به این کشور میتوان نام برد. نباید فراموش کرد که نیروهای برتر بنوعی این کشور را بر اساس منافع خود به کارزاری پر از خشونت وکشتارتبدیل کرده بودند.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۲- دیدیم که چگونه امریکا با حمایت طالبان و قشر مذهبی (بن لادن) دکتر نجیب الله رییس جمهور وقت را به وضع وحشتناکی قطعه قطعه کردند. نجیب الله مرگ را برفرار ترجیح داد. افغاستان به خاطر همسایگی با شوروی سابق چیدمان نظامی و آموزش اش به این کشور نزدیک بود. قشرسواد آموز و جوان در دانشگاههای معتبر شوروی چون پاتریس لومبا وغیره به صورت رایگان تحصیل می کردند. پیدایش غده سرطانی طالبانی و داعشی وبن لادنی با حمایت مستقیم امریکا و غرب درمخالفت با شوروی در افغانستان رشد پیدا کرد.ولی در نهایت دیدیم که چگونه بن لادن موی دماغ امریکا شد.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۳- بعد از حمله عوامل بن لادن به برج های دوقلو،امریکا مجبور شد که میلیاردها دلارهزینه بکند تا افراط گرایی دینی و طالبانی را از افغانستان ساقط بکند.ولی باز هم امریکا بعد ازهزینه کردن چندین میلیارد دلار مجبور شد تا طالبان را مجدداً برسرکار بیاورد. .
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
۱۸
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
۴-امریکا کار سینماگران و هنرپیشگان را بسیار با مستندات تسهیل کرد. چون ازنشتن وآویزان شدن وافتادن جوانان افغانستانی در زیر وبال هواپیمای امریکایی میتوانند فیلم بسازند. خلبانان آلمانی،سویدی اگر بفهمند که یک فرد مهاجر را با دستبند به داخل هواپیما می برند ،پرواز نمی کند. ولی خلبان امریکایی را دیدیم که چکار کرد!تازه اگر هم موقعیت اظطراری بود، ولی مگر طالبان بنا به کمک خود امریکایی ها وارد کابل نشدند؟ قطعا پس چاقو دسته خودش را نمی برد. .
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

با نظر شما کاملا موافقم
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

آمریکا بیست سال در آنجا حضور داشت،دولتی نسبتا آزاد را سرپا نگه داشته بود،جلوی وحشیگریهای قومی مذهبی،افراطیگریهای مذهبی و محرومیت زنان از تحصیل و غیره را گرفته بودند ،افغانیها این شانس رو داشتند بدور از وحوش طالبان تحصیل کنند،زنان و دخترانشان خصوصا،فرهنگشان را بالا ببرند و پیشرفت کنند.۲۰ سال مدت کمی نیست.اما بعد بیست سال در عرض چند روز یکراست شیرجه زدند به ماقبل تاریخ پیش طالبان.این کجایش تقصیر آمریکاست ما که نفهمیدیم.آمریکا همین روش را در کره جنوبی و تایوان و حتی ژاپن بکار برد،ببینید چقدر پیشرفت کردند.حتی ایران اگر ۲ سال آزادی داشته باشه میشود تقریبا مثل اروپا.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
۲۴
varied - ریزه، ترکیه
من ضد مذهب هستم نه ضد انسان تا زمانیکه دین و مذهب افعانی یا هر ملل دیگر به حریم من تجاوز نکند آزاد است اما وقتی مثلا 4 صبح با اون اذان نکره خواب مرا بهم میزند اونوقت غلط میکند که پیرو دینی باشد
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
۲۴
varied - ریزه، ترکیه

چقدر پان ایرانیست هست همهشان بدرک من ایرانیم ایرانم آرزوست با تمام اقوامش
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
۵۸
ادوینو - گوالف، کانادا

اینها همه در اتاق فکر برنامه ریزی شده تا از ملت افغان در صورت لزوم استفاده کنند برای سرکوب ملت ایران یا بفرستنشان در سوریه چون ملت ایران ضحاکعلی ودارودسته اش را دیگر نمیخواهند واگر احیانا جنگی چیزی بوجود آمد مزدور اجیر کنند کی بهتر از مهاجرین که برای بقای خود وخانواده شان تن بهر کاری میدهند.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

اتفاقا کاملا در اشتباه هستی،من پان هیچ چیز هستم.از خود ایران هم بی فرهنگ ترین و عقب مانده ترین آدمهای بیمغز را دیده ام و از آنها هم بیزارم.من از اسلام و بقیه ادیان سامی بیزارم.هر انسانی از هر نژاد،چه سیاه چه سفید چه خاورمینه ای چه هندی چه چینی و با. یا هر نژاد دیگر اگر افکار و فرهنگ بی آزار و خوبی داشته باشد برای من محترم و برابر است،ولی این به معنی این نیست همه فرهنگها و اعتقادات برابر و قابل احترام هستند.(این ایده دموکراتها و چپ افراطی و woke ها است که باعث قدرت گرفتن اسلامیستها و رژیمهای کثیفی مثل جمهوری اسلامی شده).امیدوارم بفهمید.
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
۴۴
antifascism - تهران، ایران
برای وحشی بودن یا نبودن معیارهای زیادی هست. ایرانیها هم رفتارهای وحشیانه شدیدی با حتی اعضای خانواده خودشون میکنن. بطور مثال افغانها بطور قانونمندی به حیوانات ارزش و اهمیت میدن. حتی حیوانات ظاهرا بی فایده مثل گربه و سگ چون عقیده دارن باید به ادامه حیاط موجودات زنده کمک بشه. برعکس اکثر ایرانیها حیوانات غیر خوراکی رو در حد سوسک میدونن و بجای کمک به اونها میگن طبیعته هر بلایی سرشون بیاد. کشتارهای خانوادگی در ایران همتا نداره. همون اروپا و امریکا هم کم وحشی گری نیست. افغانها ایرادشون متعصب و سنت گرا بودنه که با آگاهی بیشتر این موضوع حل میشه. اما نه با حکومتهای دست نشانده طالبان و غیره. من میتونم تخمین بدم که ایرانی ها جزو خودخواهترین انسانها هستن و خودخواهی ریشه همه رذالتها و ظلمهاست. در هر صورت مهاجرت بی حساب افغانها یا هر کشوری در اطراف به ایران بی رمق کاملا به ضرر مردم و به نفع حکومته
یکشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰
۷۶
loganiran - پاریس، فرانسه
ایران بدون خون وخونریزی دست افغانستان افتاده .خاک عالم برسر مسولان دولت ایران
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +503شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +361پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +314یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +296رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +164حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله