قرارداد ترکمانچای چگونه بین ایران و روسیه منعقد شد؟
رأی دهید
قرارداد ترکمانچای یکی از ننگینترین قراردادهای تاریخ ایران است که در واقع سند بیکفایتی فتحعلیشاه قاجار محسوب میشود که درک درستی از معادلات سیاسی و قدرت ایران و مهمتر از آن قدرت روسیه نداشت. طی این قرارداد، سه ایالت ایروان، نخجوان و بخشهایی از تالش زیر سلطه روسها قرار گرفت و حاکمیت ایران بر دریای خزر محدودترشد
«عهدنامه صلح ترکمانچای زمانی امضا شد که روسها کل قفقاز و آذربایجان را اشغال کرده و آماده حرکت به سمت تهران بودند؛ زمانی که ایرانیان پای میز مذاکره بودند، وضعیتی به غایت تاریک و شکننده داشتند. خواه به دلیل سرسختی مذاکرهکنندگان ایرانی یا کمکهای بریتانیا باشد، خواه به دلیل میل روسیه به انعقاد صلح در زمانه احتمال جنگ با عثمانیها، ایران از خفت و خواری بیشتر و واگذار کردن کل آذربایجان به روسیه و حتی تبدیل شدن ایران به خراجگزار تزار نجات پیدا کرد.» عباس امانت، تاریخ ایران مدرن.
آغاز روابط ایران و روسیه
روابط ایران و روس در دوره صفویه آغاز شد. در آن زمان شاه عباس پادشاه مقتدر صفوی بر ایران حکومت میکرد و روسها هنوز هیچ برتری نظامی و تکنولوژیک بر ایران نداشتند. روسیه تازه از شر «اردوی زرین» یعنی بازمانده مغولها رها شده بود و دوران دیکتاتوری ایوان مخوف ایالات مختلف این سرزمین پهناور را متحد کرده بود. جانشینان ایوان به اندازه او مقتدر نبودند و دیدار نماینده روسیه از دربار شاهعباس دوم دال بر همین واقعیت بود.
در آن زمان فئودور سوم تزار روسیه بود و روسیه کشوری نسبتا ضعیف و عقبمانده به حساب میآمد. شاه عباس نماینده تزار را به شدت تحقیر کرد و اطرافیان شاه تا چند ساعت وی را به سخره گرفتند. هیچکس تصور نمیکرد این همسایه ضعیف خطری برای امپراتوری صفوی باشد. اما حدود بیست سال پس از این واقعه، فردی در روسیه به قدرت رسید که همه معادلات با او برهم خورد. این فرد که «پطر کبیر» نام داشت که از معروفترین حکام کل تاریخ است.
پطر کبیر به صورت معجزهآسایی در مدتی کوتاه دست به نوسازی روسیه زد و با الگو گرفتن از کشورهای اروپای غربی، زیرساختهای توسعه را در کشورش فراهم کرد. در واقع پطر کبیر کلید ورود روسیه به جهان مدرن بود. وی سفرهایی به اروپا انجام داد و با الگوگیری از اروپاییها، ثروت کشورش را در جهت ساخت و ساز و ایجاد نهادهای علمی کرد.
منابع غنی روسیه نیز در این پیشرفت ناگهانی بیتاثیر نبودند. اما در همان دوره، حکام ایرانی مدام در حال لشکرکشی به مناطق مختلف بودند و همانطور که «مایکل آکسورثی» تاریخدان برجسته بریتانیایی میگوید «عقبماندگی ایران از کاروان ترقی و تبدیل روسیه به یک ابرقدرت نظامی در تاریخ مشابهی رخداد»؛ یعنی زمانی که نادرشاه افشار و آقامحمدخان قاجار بر استبداد خود میافزودند، روسها شروع به فراگیری علوم مدرن و ساخت شهرهای پیشرفتهای مانند سنت پطرزبورگ بودند، اما آقامحمدخان و اخلافش این تفاوت را نمیدیدند و تصور میکردند روسیه همان کشور بیاهمیت سابق است. به همین دلیل بود آقامحمد خان به گرجستان که تحت تسلط روسیه بود حمله کرد و آتش جنگ با روسها را برافروخت، به این ترتیب جانشین آقامحمدخان، یعنی فتحعلی شاه در حالی به سلطنت رسید که پادشاه قبلی، دشمن جدیدی برای ایران تراشیده بود.
قتل عام گرجستان توسط آغا محمدخان قاجار و آغاز مشکلات بین ایران و روس
به گزارش رویداد۲۴ اهالی گرجستان مسیحی بودند و قتل عامی که آغامحمد خان در آنجا انجام داد بدل به یک «تروما»ی جمعی برای عالم مسیحیت شد. سال ۱۸۰۰ که اهالی گرجستان از تزار درخواست کردند آنها را از سلطه ایران خارج کند، روسیه گرجستان را تحت حمایت خود اعلام کرد و در سال ۱۸۰۴ سربازان خود را به گرجستان فرستاد.
همان زمان فتحعلیشاه قاجار فورا به تزار نامه زد و درخواست کرد ارتش روسیه خاک گرجستان را ترک کند. درباریان شاه ایران را به جنگ با روسیه ترغیب کردند و خود شاه نیز که در اوهام سیر میکرد به استقبال جنگ رفت. این در حالی بود که تولید ناخالص روسیه در آن زمان چیزی حدود صد برابر ایران بود. بهعلاوه، ارتش تزار ارتشی مدرن مبتنی بر بوروکراسی و سلسله مراتب بود و ایرانیان از نظر تجهیزات نظامی نیز بسیار ضعیفتر از ارتش روسیه بودند. در نتیجه ایران شکست سختی از جانب روسیه متحمل شد و شاه مجبور شد عهدنامه گلستان را بپذیرد.
قرارداد ترکمانچایمعاهده گلستان چگونه منعقد شد؟
عهدنامه گلستان در لشکرگاه گلستان واقع در کرانه رود سیوا در قرهباغ توسط «میرزا ابوالحسن ایلچی» نماینده ایران و «ژنرال رتیشچف» نماینده روسها و فرمانده نیروهای گرجستان صورت گرفت. معاهده گلستان زمانی صورت گرفت که سایه وحشت از ناپلئون بناپارت سراسر روسیه را گرفته بود بنابرین باجخواهی نسبتا کمی از سوی کشور پیروز صورت گرفت. اما ۱۳ سال پس از معاهده گلستان، ایران به صورت خودخواسته وارد جنگ دوم با روسیه شد که نتیجه آن معاهده ترکمنچای شد که نتایجش برای ایران به مراتب فاجعهبارتر بود.
قرارداد ترکمنچای در دوران پادشاهی فتحعلیشاه
دلیل آغاز این جنگ نابخردانه از سوی ایران، فضای اعتقادی و صلبیت سنتی دربار قاجار بود. آن زمان علمای اصولی قدرت گرفته بودند و حتی گاه نفوذشان بیشتر از شاه بود. در جنگ نخست علما از ایران در برابر سپاه روس که «نماد کفر» بود حمایت کرده بودند و دربار قاجاریه برای حفظ وجهه خود میبایست شکست ایران در جنگ پیشین را امری موقتی اعلام کرده و جبران میکرد.
همچنین جنگ علیه دولت کفار «عباسمیرزا» ولیعهد پادشاه را بدل به شخصی محبوب در میان مردم میکرد بنابرین زمانی که در روسیه تزار نیکلای اول جانشین تزار الکساندر شد، شاه ایران فرصت را برای انتقام مناسب دید و میرزا بزرگ فراهانی را برای گرفتن حکم جهاد علیه روسها به نجف فرستاد.
علمای نجف از پیشنهاد دربار قاجار حمایت کرده و جهاد علیه دولت کفار را واجب عینی اعلام کردند. همچنین بعد از مدتی «سید محمدباقر شفتی» فتوایی صادر کرد مبنی بر اینکه تمام اسرای جنگ با کفار باید کشته شوند و زنان و کودکانشان به اسارت گرفته شوند. اقلیتی نیز در این میان مخالف جنگ بودند و خود فتحعلی شاه نیز برای آغاز جنگی دیگر مردد بود اما اتفاقی در سال ۱۸۲۶ افتاد که شاه مصمم شد جنگ با روسیه را آغاز کند.
برآورد نادرست ایرانیان از حمله دوم به روسیه
گروهی از علمای ساکن قفقاز که بهخاطر تسلط روسیه بر آن منطقه بیم تبعید داشتند به همراه علمای نامدار دیگر به دربار فتحعلی شاه رفتند و شورای جنگ را تحت فشار گذاشتند که حمله به روسیه را تصویب کند. دولت روسیه در همین ایام برای اجتناب از جنگ هیات نمایندگی ویژهای به رهبری شاهزاده منشیکوف به دربار شاه ایران فرستاده بود که علما شاه را به اخراج وی و هیات روسی از دربار ترغیب کردند. در نتیجه فتحعلی شاه تصمیم به آغاز جنگ گرفت و با فتوای علما ارتش ایران راهی منطقه قفقاز شدند.
عباس میرزا که میدانست ارتش ایران در جنگ تمامعیار با روسیه شکست سختی خواهد خورد، تصمیم گرفت حملهای محدود، موضعی و غافلگیرکننده ترتیب دهد و بهواسطه آن امتیازاتی به نفع ایران بگیرد اما روسها که به دنبال بسط قلمرو امپراطوری خود بودند طبعا از این اتفاق استقبال کردند و شکست سختی به ارتش ایران وارد ساختند.
برآورد اشتباه و تاثیر «گروههای ایدئولوژیک» باعث شکست سخت ایران از روسیه شد و روسها علاوه بر اشغال تبریز آماده حرکت به تهران شدند. ارتش روسیه غنائم فراوانی از ایرانیان گرفته بود و در مقابل ارتش ایران متلاشی شده بود. عباس امانت معتقد است در این شرایط تنها کاری که از دست درباریان بر میآمد مذاکره با روسها برای دادن امتیاز بود زیرا در غیر این صورت ارتش مجهز روسیه به راحتی میتوانست تهران تسخیر و حتی کل ایران را بدل به مستعمره خود کند.
جالب اینجاست ایرانیان حتی دلیل شکست خود را نمیدانستند! روحانیونی که شاه را در جنگ اول علیه روسها تحریک کرده بودند، تقصیر را بر گردن سپاهیان میانداختند. سپاهیان هم که از عالم و آدم بیخبر بودند به وی گوشزد نکردند که روسیه اکنون دیگر علاوه بر سلاحهای پیشرفته، حدود صد برابر ایران ثروت دارد و حمله به چنین کشوری عقلانی نیست.
شاه در پی اعدام مسببین شکست بود و قادر به فهم دلایل ساختاری این شکست نشده بود. عهدنامه ترکمنچای در چنین اوضاعی منعقد شد و میرزا ابوالحسن خان شیرازی و آصفالدوله تمام تلاش خود را کردند تا امتیازهای کمتری به دولت روسیه بدهند.
ابوالحسن خان شاید دنیادیدهترین دولتمرد ایرانی آن دوران بود. او در دوران فتحعلیشاه و بعد محمدشاه دو بار سفیر ایران در انگلستان شد، در چند نقطه دیگر جهان هم سفیر بود و پیش از همه اینها چهار سال در هند بود و اولین ایرانی بود که به برزیل رفت و برای ۱۵ سال وزیر خارجه ایران بود.
او عواقب عدم پذیرش معاهده را میدانست و موفق شد روسها را قانع کند که منطقه آذربایجان و تبریز را از ایران جدا نکنند. «سرپرسی سایکس» درباره این قرارداد میگوید: «فاتحین بهواسطه خصومات و تدارک جنگ با ترکیه گرفتار و دستپاچه بودند و خواهشها یا مطالبات و تقاضاهای آنها را اگرچه سبک نبود، ولی نمیتوان خیلی سخت و شدید هم دانست.»
ایران در قرارداد ترکمانچای چه مناطقی را از دست داد؟
نهایتا قرارداد ترکمانچای بدون جدا کردن کل منطقه آذربایجان از خاک ایران امضا شد و سه ایالت قفقاز یعنی ایروان، نخجوان و بخشهای دیگری از تالش زیر سلطه روسها قرار گرفت، همچنین حاکمیت ایران بر دریای خزر محدودترشد و مردم ایران ناچار از پذیرش کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی) شدند و پس از این شکست سنگین روسها از کشور خارج شدند.
فتحعلیشاه که تا چند سال پیش دم از انتقام میزد و قول داده بود روسها در خاک خود به دو نیم خواهد کرد اما قراردادی با روسها امضا کرد که قسمتی از متن آن چنینن بود: «اعلیحضرت پادشاه ممالک ایران از جانب خود و از جانب ولیعهدان و جانشینان به دولت روسیه واگذار میکند، تمامی الکای نخجوان و ایروان را خواه این طرف روس باشد یا آن طرف و نظر به تفویض، اعلیحضرت ممالک ایران تعهد میکند که بعد از امضاء این عهدنامه، در مدت ۶ ماه، همه دفتر و دستور العمل متعلق به اداره این ۲ دولت مذکوره باشد به تصرف امرای روسیه بدهند.»
«عهدنامه صلح ترکمانچای زمانی امضا شد که روسها کل قفقاز و آذربایجان را اشغال کرده و آماده حرکت به سمت تهران بودند؛ زمانی که ایرانیان پای میز مذاکره بودند، وضعیتی به غایت تاریک و شکننده داشتند. خواه به دلیل سرسختی مذاکرهکنندگان ایرانی یا کمکهای بریتانیا باشد، خواه به دلیل میل روسیه به انعقاد صلح در زمانه احتمال جنگ با عثمانیها، ایران از خفت و خواری بیشتر و واگذار کردن کل آذربایجان به روسیه و حتی تبدیل شدن ایران به خراجگزار تزار نجات پیدا کرد.» عباس امانت، تاریخ ایران مدرن.
آغاز روابط ایران و روسیه
روابط ایران و روس در دوره صفویه آغاز شد. در آن زمان شاه عباس پادشاه مقتدر صفوی بر ایران حکومت میکرد و روسها هنوز هیچ برتری نظامی و تکنولوژیک بر ایران نداشتند. روسیه تازه از شر «اردوی زرین» یعنی بازمانده مغولها رها شده بود و دوران دیکتاتوری ایوان مخوف ایالات مختلف این سرزمین پهناور را متحد کرده بود. جانشینان ایوان به اندازه او مقتدر نبودند و دیدار نماینده روسیه از دربار شاهعباس دوم دال بر همین واقعیت بود.
در آن زمان فئودور سوم تزار روسیه بود و روسیه کشوری نسبتا ضعیف و عقبمانده به حساب میآمد. شاه عباس نماینده تزار را به شدت تحقیر کرد و اطرافیان شاه تا چند ساعت وی را به سخره گرفتند. هیچکس تصور نمیکرد این همسایه ضعیف خطری برای امپراتوری صفوی باشد. اما حدود بیست سال پس از این واقعه، فردی در روسیه به قدرت رسید که همه معادلات با او برهم خورد. این فرد که «پطر کبیر» نام داشت که از معروفترین حکام کل تاریخ است.
پطر کبیر به صورت معجزهآسایی در مدتی کوتاه دست به نوسازی روسیه زد و با الگو گرفتن از کشورهای اروپای غربی، زیرساختهای توسعه را در کشورش فراهم کرد. در واقع پطر کبیر کلید ورود روسیه به جهان مدرن بود. وی سفرهایی به اروپا انجام داد و با الگوگیری از اروپاییها، ثروت کشورش را در جهت ساخت و ساز و ایجاد نهادهای علمی کرد.
منابع غنی روسیه نیز در این پیشرفت ناگهانی بیتاثیر نبودند. اما در همان دوره، حکام ایرانی مدام در حال لشکرکشی به مناطق مختلف بودند و همانطور که «مایکل آکسورثی» تاریخدان برجسته بریتانیایی میگوید «عقبماندگی ایران از کاروان ترقی و تبدیل روسیه به یک ابرقدرت نظامی در تاریخ مشابهی رخداد»؛ یعنی زمانی که نادرشاه افشار و آقامحمدخان قاجار بر استبداد خود میافزودند، روسها شروع به فراگیری علوم مدرن و ساخت شهرهای پیشرفتهای مانند سنت پطرزبورگ بودند، اما آقامحمدخان و اخلافش این تفاوت را نمیدیدند و تصور میکردند روسیه همان کشور بیاهمیت سابق است. به همین دلیل بود آقامحمد خان به گرجستان که تحت تسلط روسیه بود حمله کرد و آتش جنگ با روسها را برافروخت، به این ترتیب جانشین آقامحمدخان، یعنی فتحعلی شاه در حالی به سلطنت رسید که پادشاه قبلی، دشمن جدیدی برای ایران تراشیده بود.
قتل عام گرجستان توسط آغا محمدخان قاجار و آغاز مشکلات بین ایران و روس
به گزارش رویداد۲۴ اهالی گرجستان مسیحی بودند و قتل عامی که آغامحمد خان در آنجا انجام داد بدل به یک «تروما»ی جمعی برای عالم مسیحیت شد. سال ۱۸۰۰ که اهالی گرجستان از تزار درخواست کردند آنها را از سلطه ایران خارج کند، روسیه گرجستان را تحت حمایت خود اعلام کرد و در سال ۱۸۰۴ سربازان خود را به گرجستان فرستاد.
همان زمان فتحعلیشاه قاجار فورا به تزار نامه زد و درخواست کرد ارتش روسیه خاک گرجستان را ترک کند. درباریان شاه ایران را به جنگ با روسیه ترغیب کردند و خود شاه نیز که در اوهام سیر میکرد به استقبال جنگ رفت. این در حالی بود که تولید ناخالص روسیه در آن زمان چیزی حدود صد برابر ایران بود. بهعلاوه، ارتش تزار ارتشی مدرن مبتنی بر بوروکراسی و سلسله مراتب بود و ایرانیان از نظر تجهیزات نظامی نیز بسیار ضعیفتر از ارتش روسیه بودند. در نتیجه ایران شکست سختی از جانب روسیه متحمل شد و شاه مجبور شد عهدنامه گلستان را بپذیرد.
عهدنامه گلستان در لشکرگاه گلستان واقع در کرانه رود سیوا در قرهباغ توسط «میرزا ابوالحسن ایلچی» نماینده ایران و «ژنرال رتیشچف» نماینده روسها و فرمانده نیروهای گرجستان صورت گرفت. معاهده گلستان زمانی صورت گرفت که سایه وحشت از ناپلئون بناپارت سراسر روسیه را گرفته بود بنابرین باجخواهی نسبتا کمی از سوی کشور پیروز صورت گرفت. اما ۱۳ سال پس از معاهده گلستان، ایران به صورت خودخواسته وارد جنگ دوم با روسیه شد که نتیجه آن معاهده ترکمنچای شد که نتایجش برای ایران به مراتب فاجعهبارتر بود.
قرارداد ترکمنچای در دوران پادشاهی فتحعلیشاه
دلیل آغاز این جنگ نابخردانه از سوی ایران، فضای اعتقادی و صلبیت سنتی دربار قاجار بود. آن زمان علمای اصولی قدرت گرفته بودند و حتی گاه نفوذشان بیشتر از شاه بود. در جنگ نخست علما از ایران در برابر سپاه روس که «نماد کفر» بود حمایت کرده بودند و دربار قاجاریه برای حفظ وجهه خود میبایست شکست ایران در جنگ پیشین را امری موقتی اعلام کرده و جبران میکرد.
همچنین جنگ علیه دولت کفار «عباسمیرزا» ولیعهد پادشاه را بدل به شخصی محبوب در میان مردم میکرد بنابرین زمانی که در روسیه تزار نیکلای اول جانشین تزار الکساندر شد، شاه ایران فرصت را برای انتقام مناسب دید و میرزا بزرگ فراهانی را برای گرفتن حکم جهاد علیه روسها به نجف فرستاد.
علمای نجف از پیشنهاد دربار قاجار حمایت کرده و جهاد علیه دولت کفار را واجب عینی اعلام کردند. همچنین بعد از مدتی «سید محمدباقر شفتی» فتوایی صادر کرد مبنی بر اینکه تمام اسرای جنگ با کفار باید کشته شوند و زنان و کودکانشان به اسارت گرفته شوند. اقلیتی نیز در این میان مخالف جنگ بودند و خود فتحعلی شاه نیز برای آغاز جنگی دیگر مردد بود اما اتفاقی در سال ۱۸۲۶ افتاد که شاه مصمم شد جنگ با روسیه را آغاز کند.
برآورد نادرست ایرانیان از حمله دوم به روسیه
گروهی از علمای ساکن قفقاز که بهخاطر تسلط روسیه بر آن منطقه بیم تبعید داشتند به همراه علمای نامدار دیگر به دربار فتحعلی شاه رفتند و شورای جنگ را تحت فشار گذاشتند که حمله به روسیه را تصویب کند. دولت روسیه در همین ایام برای اجتناب از جنگ هیات نمایندگی ویژهای به رهبری شاهزاده منشیکوف به دربار شاه ایران فرستاده بود که علما شاه را به اخراج وی و هیات روسی از دربار ترغیب کردند. در نتیجه فتحعلی شاه تصمیم به آغاز جنگ گرفت و با فتوای علما ارتش ایران راهی منطقه قفقاز شدند.
عباس میرزا که میدانست ارتش ایران در جنگ تمامعیار با روسیه شکست سختی خواهد خورد، تصمیم گرفت حملهای محدود، موضعی و غافلگیرکننده ترتیب دهد و بهواسطه آن امتیازاتی به نفع ایران بگیرد اما روسها که به دنبال بسط قلمرو امپراطوری خود بودند طبعا از این اتفاق استقبال کردند و شکست سختی به ارتش ایران وارد ساختند.
برآورد اشتباه و تاثیر «گروههای ایدئولوژیک» باعث شکست سخت ایران از روسیه شد و روسها علاوه بر اشغال تبریز آماده حرکت به تهران شدند. ارتش روسیه غنائم فراوانی از ایرانیان گرفته بود و در مقابل ارتش ایران متلاشی شده بود. عباس امانت معتقد است در این شرایط تنها کاری که از دست درباریان بر میآمد مذاکره با روسها برای دادن امتیاز بود زیرا در غیر این صورت ارتش مجهز روسیه به راحتی میتوانست تهران تسخیر و حتی کل ایران را بدل به مستعمره خود کند.
جالب اینجاست ایرانیان حتی دلیل شکست خود را نمیدانستند! روحانیونی که شاه را در جنگ اول علیه روسها تحریک کرده بودند، تقصیر را بر گردن سپاهیان میانداختند. سپاهیان هم که از عالم و آدم بیخبر بودند به وی گوشزد نکردند که روسیه اکنون دیگر علاوه بر سلاحهای پیشرفته، حدود صد برابر ایران ثروت دارد و حمله به چنین کشوری عقلانی نیست.
شاه در پی اعدام مسببین شکست بود و قادر به فهم دلایل ساختاری این شکست نشده بود. عهدنامه ترکمنچای در چنین اوضاعی منعقد شد و میرزا ابوالحسن خان شیرازی و آصفالدوله تمام تلاش خود را کردند تا امتیازهای کمتری به دولت روسیه بدهند.
ابوالحسن خان شاید دنیادیدهترین دولتمرد ایرانی آن دوران بود. او در دوران فتحعلیشاه و بعد محمدشاه دو بار سفیر ایران در انگلستان شد، در چند نقطه دیگر جهان هم سفیر بود و پیش از همه اینها چهار سال در هند بود و اولین ایرانی بود که به برزیل رفت و برای ۱۵ سال وزیر خارجه ایران بود.
او عواقب عدم پذیرش معاهده را میدانست و موفق شد روسها را قانع کند که منطقه آذربایجان و تبریز را از ایران جدا نکنند. «سرپرسی سایکس» درباره این قرارداد میگوید: «فاتحین بهواسطه خصومات و تدارک جنگ با ترکیه گرفتار و دستپاچه بودند و خواهشها یا مطالبات و تقاضاهای آنها را اگرچه سبک نبود، ولی نمیتوان خیلی سخت و شدید هم دانست.»
ایران در قرارداد ترکمانچای چه مناطقی را از دست داد؟
نهایتا قرارداد ترکمانچای بدون جدا کردن کل منطقه آذربایجان از خاک ایران امضا شد و سه ایالت قفقاز یعنی ایروان، نخجوان و بخشهای دیگری از تالش زیر سلطه روسها قرار گرفت، همچنین حاکمیت ایران بر دریای خزر محدودترشد و مردم ایران ناچار از پذیرش کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی) شدند و پس از این شکست سنگین روسها از کشور خارج شدند.
فتحعلیشاه که تا چند سال پیش دم از انتقام میزد و قول داده بود روسها در خاک خود به دو نیم خواهد کرد اما قراردادی با روسها امضا کرد که قسمتی از متن آن چنینن بود: «اعلیحضرت پادشاه ممالک ایران از جانب خود و از جانب ولیعهدان و جانشینان به دولت روسیه واگذار میکند، تمامی الکای نخجوان و ایروان را خواه این طرف روس باشد یا آن طرف و نظر به تفویض، اعلیحضرت ممالک ایران تعهد میکند که بعد از امضاء این عهدنامه، در مدت ۶ ماه، همه دفتر و دستور العمل متعلق به اداره این ۲ دولت مذکوره باشد به تصرف امرای روسیه بدهند.»
دیدگاه خوانندگان
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
فراموش نکنیم قاجارها با سلاح های عهد بوق و اقتصاد بیل کلنگی به جنگ امپراطوری رفته بودند که عثمانی را در کریمه شکست داده بود و مادر ناپلئون را گریانده بود.قسمتی از هزینه جنگ را مردم مخصوصا مردم تبریز با فروختن جواهراتشان تا حدودی تامین میکردند.تبلیغات منفی که میشود مغرضانه و برای تخریب قاجار انجام شده.مثلا بعد از فتح مشهد بدست آقا محمد خان بار دیگر فتحعلیشاه آشوبگران مشهد را در جنگ شکست میدهد.یا در محاصره شهر شوشا در آذربایجان شمالی با لشکرش شرکت داشت که بمناسبت رسیدن فصل سرما به پیشنهاد عباس میرزا به پایتخت برمیگردد.متن کوچکی که از آقای عباس امانت بالا آمده نسبتا منصفانه است.کتابهای تاریخی که بعد از قاجار بدستور و سفارش حاکمان نوشته شده کاملا مغرضانه و جهت تخریب قاجار هست . برای مثال شما اگر روایت آخوند ها را از وقایع اخیر در آینده بخوانید اینطور خواهد بود که دشمنان و تروریست ها از دول خارجی پول گرفتند و با نقشه و آموزش مهسا در کردستان , کشور را به آشوب کشاندند .یا تحریف تاریخ پهلویها که مشخص است.اگر درامد نفت اکنون دست عباس میرزا بود , روسها در دریای منجمد شمالی یخ زده بودند .
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر به گفته مغرضانه شما در دوران پهلوی تاریخ را تحریف کردند، عکسهای باقیمانده از نکبتِ دوران قاجار را چطور ماله میکشید و توجیه میکنید؟ خجالت نکشید و ادعا کنید که شاه و شهبانو عکسهای دوران قاجار را در کاخ سعدآباد با کامپیوتر فوتوشاپ میکردند! باشیوا کول، یعنی با مهملاتی که مینویسید برای خود آبرویی نگذاشتید. همینقدر یادآوری کنم که اگر پهلوی نبود امروز شما هم مثل اهالی کابل با پیراهن و تنبان و ریش انبوه گوسفند میچراندید.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
گرامی ، من هیچ وجه درخشانی از سلسله قاجار نمیبینم ، اون خاجه عقده ای تاجدار یعنی اغا محمد خان آنچنان تخم کینه ای در گرجستانکاشت که هنوز بعد از ۲ قرن ایرانیان را آزار میدهند ، فقط ببین با مردم کرمان چه کرد ، از طرفی در هر جنگی تشخیص توان نظامی طرف مقابل مهم است ، این ارازل قاجار که بغیر از آخرین آن حتی یک زبانه غربی را بلد نبودند کوچکترین شناختی از توان نظامی روسیه نداشتند ، با دعای چند تا اخوند فکرکردند که برنده میشوند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷
۲۵
romano - تهران، ایران
آقای نویسنده خیلی روسو فیل داره. جوری صورت روسها رو پاک میکنه که دوست خوب ج ا باشه سوال اگر الان اوکراین پا پس بکشه روسیه بیخیال میشه که ایرانیان در زمانهای مختلف علیه روسیه تزاری عقب بکشند؟ (یعنی خفه شو بچه ملا) متن خیلی مهمل داره مخصوصا بخش مایکل آکسورثی که همیشه یک خارجی که مثلا خیلی میفهمه در مورد یک کشور خاص ژئوپلیتیک قلم فرسایی میکنه ماهم بایدبگیم آره. ایشان شکر خوردند. ایشان یادشان رفته بگن که ایران کنار اژدهای عثمانی بود و اگر عثمانی را تارومار نمیکرد الان خود روسیه تمام اروپا نماز صبح بلند میشدند (بی پدر به ملت پارس وام دارید). ایران در آنزمان توپ و تفنگ میساخت و صاحب تکنولوژی بود (برو یک چرخ تو گوگل بزن) اما جمعیتش نسبت به قلمرو کم بود زمان شاه عباس با خانات قفقاز و گنجه و تاجیک و هرات و. ۷ میلیون بودیم نصف زن خدا میداند چقدر بچه و روستایی بودند و از چهار طرف با ترکان وحشی، عثمانی و پرتغالی و هلندی اسپانیایی و روس و انگلیس و عثمانی مصاف میکردیم. باحاله جوری در مورد استبداد شاهان میگه انگار اونموقع خودشون مدینه دموکراسی و فاضله افلاطون بودن.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
۵۴
Persiangulf2535 - لندن، انگلستان
علما و ملا ها با توسل به دین یدی طولی در جهت بدبختی و عقب ماندگی در تاریخ ایران دارند که همچنین این داستان ادامه داره ولی تنها دستاورد خوب جمهوری اسلامی این هستش که ریشه دین و مذهب رو در ایران خشکاندن و در پنجاه سال اینده ایران یکی از بی دین ترین کشورهایه دنیا خواهد بود.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حبیبی , زمان قاجار درامد نفت اعلیحضرت همایونی وجود نداشت . شاه شانس اورده بود پول نفت افتاده بود دستش و مقداری خرج کشور میکرد . اگر یک دهم پول نفت دست سردار رشید عباس میرزا بود الان کشوری به اسم روسیه وجود نداشت . 29 سال با روسها در حالت جنگی بودند . بفرما رضا شاه با ارتش به اصطلاح مدرنش چند گلوله به روسها شلیک کرد که ما یاد بگیریم . شما عکسهای اطراف شهر های زمان قاجار را میگذاری کنار عکسهای بالای شهر تهران بعد از 100 سال , بعد نتیجه غلط میگیری . عکس های قاجار را بگذار کنار عکس های کشور های منطقه آنزمان ببین به چه نتیجه میرسی . با عینک شما ما باید عکس دوبی امروز را بگذاریم کنار عکس حلبی اباد تهران پهلوی و نتیجه بگیریم . قاجار کشوری که از زندیه تحویل گرفته بود , سه برابرش را تحویل رضاشاه داد . تو تاریخ هم امپراطوری ها از منطقه کوچکی شروع میشوند و بعد به اوج قدرت میرسند و سقوط میکنند . قاجارها مانند همه اشتباهاتی هم داشتند که کسی منکرش نیست . زمان شاه و آخوندها کتابهایی که به آثار مثبت قاجار اشاره میکنند اجازه انتشار نمیدهند . باید لجن مالی و تخریب شوند . آقای باشیوا کول .با احترام
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
گرامی , من موافق جنایات آنها نیستم ولی در جنگها مخصوصا آنزمان حلوا پخش نمیکردند . موقع محاصره کرمان , شعرهای تحقیر امیزی برای آقامحمدخان درست کرده بودند و هر روز از بالای دیوار حصار شهر , زن و پیر و جوان دسته جمعی با صدای بلند میخواندند و این تاثیر منفی بزرگی روی شاه میگذاشت . نقطه ضعف بزرگ شاه اخته بودنش بود که مردم مورد تمسخر قرار داده بودند .شاید اگر بجایش کس دیگری بود جنایات بیشتری انجام میداد . در مورد زبان شاهان قاجار باید عرض کنم آقامحمد خان در 20 سالی که اسیر کریم خان بود کارش شکار و کتاب خواندن بود و جز مشاوران کریم خان بشمار میرفت . حتی کریم خان به او لقب پیران ویسه را داده بود . هم آقامحمد خان و هم ناصرالدین شاه به زبان های روسی و فرانسه و انگلیسی تسلط داشتند . محمد علیشاه و عباس میرزا روسی را کاملا مسلط بودند . در جریان جنگ با روسها بیشتر از شاه , آخوندها گناهکارند . شاه خودش میدانست با 6 کرور نمیتوان به جنگ 600 کرور رفت ولی سرانجام تسلیم آخوندها شد .موفق باشید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
منتظر همین پاسخ شما بودم. پس با عینک شما هم که تمام دروغ های مندرج در کتابهای بعد از شورش ۵۷ را باور کرده باید به این نتیجه برسیم که بسیار سطحی فکر میکنید و تحت تاثیر تبلیغات ضد پهلوی قرار گرفتید. با استفاده از کمی منطق و انصاف به مرحله ای خواهید رسید که مثل اکثر ملت به دور بیرق شاهزاده حلقه خواهید زد و او را تنها آلترناتیو خواهید شناخت.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
من با چرت و پرتی که آخوندها میفرمایند کاری ندارم . من زمان شاه را زندگی کرده ام و خودم جزیی از آن تاریخ هستم . تجربیات و چیزهایی که من در آنزمان مشاهده کرده ام برای من کافیست . با شخص شاهزاده هم دشمنی شخصی ندارم ولی به نظرم ایشان جربزه ای ندارند.فاقد استعداد رهبری هستند . منتظر هستند ملت انقلاب کنند و ایشان را انتخاب کنند که به کشور تشریف بیاورند. آلترناتیو هم زمانی میشوند که بتوانند توده عظیمی را به حرکت بیاورند . فعلا کسی بخاطر تشریف فرمایی ایشان جلو گلوله نمیرود و ایشان نمیتوانند 10 نفر را در ایران به خیابان بیاورد .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
خیانت عباس میرزا را از قلم انداخته بود، محمد قجر را »آقا محمد خان«!!! می نامد، عباس صفوی و فتحعلی قجر را هم شاه نامیده است، به گواه تاریخ، ما پس از ساسانیان، شاه ایرانی نداشته ایم، در مورد زبان، این ها توی دربار با همدیگر فارسی حرف نمی زدند، همه شان، خونریز، جنایتکار، »ضد ایرانی و فرهنگ ایران،«، بویژه دشمن زبان فارسی،( کردی و بلوچی)، بودند، و از ترس فارسی و زبانهای ایرانی به عربی و دین من در اوردی پناه می بردند، این چرند ها با تاریخ واقعی خیلی فاصله دارد، گول نخورید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی از کامنت شما ، نکات جالب و جدیدی در آن بود . اما بطور کلی شاهان قاجار در دو قرنی که حکومت را داشتند ، کارنامه بسیار ضعیفی در راستای اصلاحات ، احترام و امنیت به اقلیت های قومی مذهبی ، دولت مردم سازی داشتند . ناصرالدین شاه تحت تاثیر سفرهایش به غرب در حد بسیار محدودی زمینه برای فرهنگ و موسیقی را باز کرد ، با عکاسی آشنا شد و شدیدا علاقمند شد اما در حد خودش ماند و زیاد عمومی نشد ، چند گالسکه مدرن واردکشور کردکه بیشتر برای راحتی اشراف بود ، در سرکوب بابیان هم خشونت کمنظیری اعمال شد ، اگر بخواهیم صحبت از اصلاحات مدرنیت بکنیم هیچکدام از قاجاریان قابل قیاس با پتر و کاترین کبیر در روسیه نیستند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
همینکه این خصائل زشت را به شاهزاده نسبت میدید نشان از دشمنی شما با او و حامیان او دارد. سوال های شما هم مشابه همان پرسش و طرز فکریست که میپرسد اول تخم مرغ پیدا شد یا مرغ! به این معنا که آیا ما در لشگری ثبت نام و داوطلب شدیم که شاهزاده آنرا رهبری کند و کشور را ازچنگ آخوند در آورد و تقدیم به ما کند؟ شاید هم شما کاندید بهتری سراغ داری ولی میشرمی که او را معرفی کنی! اگر هیچکدام اینها نیست، پس مطمئناً شما هم مثل اقلیتی که در هپروت در پروازند اینجا و آنجا، روی سایت ها پرسه میزنی و ندانسته جلوی پای شاهزاده و مبارزان داخل کشور سنگ پرت میکنی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
ممنون از کامنتتان , اواخر قاجار که کارنامه شان ضعیف شده بود و قابل مقایسه با پتر کبیر نبود کاملا درست است .مسئله من بیشتر در جهت جعل و سیاه نمایی تاریخ قاجار است .دانستن تاریخ صحیح بیشتر از ناصحیح بدرد میخورد . مثلا در تاریخ نگاری پهلوی به کشیدن خط راه اهن جنوب شمال (که در دهه اول خرج خودش را هم در نمی اورد )بیشتر توجه شده تا خط راه اهن زمان قاجار. شاید خیلی ها نمی داند خط رشت پیربازار و تهران شاه عبدالعظیم را قاجار کشیده بود و یا کمتر کسی میداند راه اهن 157 کیلومتری تبریز به شهر مرزی جلفا (آذربایجان ) قبل از رضاشاه تاسیس شده بود .ناصرالدین شاه نسبتا شخص روشنفکری بود . در سفر دوم که غیر رسمی بود کارش فقط بازدید از صنایع ذوب اهن و کارخانه ها و نیز مراکز هنر و موسیقی بود . باید این را هم در نظر داشته باشیم که در جنگ شکست خورده بودیم و باید غرامت جنگ را هم میپرداختیم . خزانه هم خالی بود . همانطور هم که میدانید مدرنیته کم کم با فرستادن دانشجو به اروپا و تاسیس دارالفنون شروع شده بود ولی بیشتر از دشمنان خارجی,اخوند های خودمان سدی جلو مدرنیته بودند و بیشتر از همه مخالفت میکردند.موفق باشید .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
جنایت های فرقه قجر در حق ملت های ایران کم نیست، می گویند عکاسی و چه، از مخارج سفر هایشان به اروپا و قرض کردن پول از دولت های خارجی برای ساختن کالسکه برای گربه ناصر قجر بنویسید، در حالی این توده های مردم بودند که راه آهن می ساختند، و از گرسنگی می مردند، در حالیکه حدود صد نفر لات با احشام خودشان بر مملکت بزور حکومت می کردند. این است تاریخ درست! پاینده باد دموکراسی ایرانی و هر نفر یک رای در جمهوری ایرانی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی گرامی ، با شما موافقم ، نکته کلیدی اینه که خارج از احساسات ، پیشداوری به تاریخ نگاه کرد ، یک نمونه دیگر که توجه مرا شدیدا به خود جلب کرده ، جنایات جنگی و حتی ضد بشری متفقین پیروز در جنگ با المان وژاپن بود ، از جمله جنایاتی که علیه میلیون ها سرباز تسلیم شده آلمانی اعمال شد ، و یا بمباران شهر های غیر نظامی ، تجاوز ها و … برگهای سیاهی از تاریخ که کمتر مورد توجه قرار میگیره .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
دوست گرامی , تعصب و سماجت خیلی زود به حماقت انسان تبدیل میشود . خیلی از جنایت های بشری به خاطر جهل و تعصب و بعضا خشم یک شخص روی داده . قرن هاست که قربانی جهل مذهبی هستیم . جنایاتی که در حق باورمندان به ادیان و مذاهب گوناگون شده بیشمار است . بهترین آرزو و دعایی که میتوانیم بکنیم این است که ایزد ما را از جهل و تعصب کورکورانه دور نگهدارد . همیشه خوش باشید .
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
دوست گرامی , تعصب و سماجت خیلی زود به حماقت انسان تبدیل میشود . خیلی از جنایت های بشری به خاطر جهل و تعصب و بعضا خشم یک شخص روی داده . قرن هاست که قربانی جهل مذهبی هستیم . جنایاتی که در حق باورمندان به ادیان و مذاهب گوناگون شده بیشمار است . بهترین آرزو و دعایی که میتوانیم بکنیم این است که ایزد ما را از جهل و تعصب کورکورانه دور نگهدارد . همیشه خوش باشید .
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی گرامی ، با شما موافقم ، نکته کلیدی اینه که خارج از احساسات ، پیشداوری به تاریخ نگاه کرد ، یک نمونه دیگر که توجه مرا شدیدا به خود جلب کرده ، جنایات جنگی و حتی ضد بشری متفقین پیروز در جنگ با المان وژاپن بود ، از جمله جنایاتی که علیه میلیون ها سرباز تسلیم شده آلمانی اعمال شد ، و یا بمباران شهر های غیر نظامی ، تجاوز ها و … برگهای سیاهی از تاریخ که کمتر مورد توجه قرار میگیره .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
جنایت های فرقه قجر در حق ملت های ایران کم نیست، می گویند عکاسی و چه، از مخارج سفر هایشان به اروپا و قرض کردن پول از دولت های خارجی برای ساختن کالسکه برای گربه ناصر قجر بنویسید، در حالی این توده های مردم بودند که راه آهن می ساختند، و از گرسنگی می مردند، در حالیکه حدود صد نفر لات با احشام خودشان بر مملکت بزور حکومت می کردند. این است تاریخ درست! پاینده باد دموکراسی ایرانی و هر نفر یک رای در جمهوری ایرانی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
ممنون از کامنتتان , اواخر قاجار که کارنامه شان ضعیف شده بود و قابل مقایسه با پتر کبیر نبود کاملا درست است .مسئله من بیشتر در جهت جعل و سیاه نمایی تاریخ قاجار است .دانستن تاریخ صحیح بیشتر از ناصحیح بدرد میخورد . مثلا در تاریخ نگاری پهلوی به کشیدن خط راه اهن جنوب شمال (که در دهه اول خرج خودش را هم در نمی اورد )بیشتر توجه شده تا خط راه اهن زمان قاجار. شاید خیلی ها نمی داند خط رشت پیربازار و تهران شاه عبدالعظیم را قاجار کشیده بود و یا کمتر کسی میداند راه اهن 157 کیلومتری تبریز به شهر مرزی جلفا (آذربایجان ) قبل از رضاشاه تاسیس شده بود .ناصرالدین شاه نسبتا شخص روشنفکری بود . در سفر دوم که غیر رسمی بود کارش فقط بازدید از صنایع ذوب اهن و کارخانه ها و نیز مراکز هنر و موسیقی بود . باید این را هم در نظر داشته باشیم که در جنگ شکست خورده بودیم و باید غرامت جنگ را هم میپرداختیم . خزانه هم خالی بود . همانطور هم که میدانید مدرنیته کم کم با فرستادن دانشجو به اروپا و تاسیس دارالفنون شروع شده بود ولی بیشتر از دشمنان خارجی,اخوند های خودمان سدی جلو مدرنیته بودند و بیشتر از همه مخالفت میکردند.موفق باشید .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۷
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
همینکه این خصائل زشت را به شاهزاده نسبت میدید نشان از دشمنی شما با او و حامیان او دارد. سوال های شما هم مشابه همان پرسش و طرز فکریست که میپرسد اول تخم مرغ پیدا شد یا مرغ! به این معنا که آیا ما در لشگری ثبت نام و داوطلب شدیم که شاهزاده آنرا رهبری کند و کشور را ازچنگ آخوند در آورد و تقدیم به ما کند؟ شاید هم شما کاندید بهتری سراغ داری ولی میشرمی که او را معرفی کنی! اگر هیچکدام اینها نیست، پس مطمئناً شما هم مثل اقلیتی که در هپروت در پروازند اینجا و آنجا، روی سایت ها پرسه میزنی و ندانسته جلوی پای شاهزاده و مبارزان داخل کشور سنگ پرت میکنی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی از کامنت شما ، نکات جالب و جدیدی در آن بود . اما بطور کلی شاهان قاجار در دو قرنی که حکومت را داشتند ، کارنامه بسیار ضعیفی در راستای اصلاحات ، احترام و امنیت به اقلیت های قومی مذهبی ، دولت مردم سازی داشتند . ناصرالدین شاه تحت تاثیر سفرهایش به غرب در حد بسیار محدودی زمینه برای فرهنگ و موسیقی را باز کرد ، با عکاسی آشنا شد و شدیدا علاقمند شد اما در حد خودش ماند و زیاد عمومی نشد ، چند گالسکه مدرن واردکشور کردکه بیشتر برای راحتی اشراف بود ، در سرکوب بابیان هم خشونت کمنظیری اعمال شد ، اگر بخواهیم صحبت از اصلاحات مدرنیت بکنیم هیچکدام از قاجاریان قابل قیاس با پتر و کاترین کبیر در روسیه نیستند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
خیانت عباس میرزا را از قلم انداخته بود، محمد قجر را »آقا محمد خان«!!! می نامد، عباس صفوی و فتحعلی قجر را هم شاه نامیده است، به گواه تاریخ، ما پس از ساسانیان، شاه ایرانی نداشته ایم، در مورد زبان، این ها توی دربار با همدیگر فارسی حرف نمی زدند، همه شان، خونریز، جنایتکار، »ضد ایرانی و فرهنگ ایران،«، بویژه دشمن زبان فارسی،( کردی و بلوچی)، بودند، و از ترس فارسی و زبانهای ایرانی به عربی و دین من در اوردی پناه می بردند، این چرند ها با تاریخ واقعی خیلی فاصله دارد، گول نخورید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
من با چرت و پرتی که آخوندها میفرمایند کاری ندارم . من زمان شاه را زندگی کرده ام و خودم جزیی از آن تاریخ هستم . تجربیات و چیزهایی که من در آنزمان مشاهده کرده ام برای من کافیست . با شخص شاهزاده هم دشمنی شخصی ندارم ولی به نظرم ایشان جربزه ای ندارند.فاقد استعداد رهبری هستند . منتظر هستند ملت انقلاب کنند و ایشان را انتخاب کنند که به کشور تشریف بیاورند. آلترناتیو هم زمانی میشوند که بتوانند توده عظیمی را به حرکت بیاورند . فعلا کسی بخاطر تشریف فرمایی ایشان جلو گلوله نمیرود و ایشان نمیتوانند 10 نفر را در ایران به خیابان بیاورد .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
منتظر همین پاسخ شما بودم. پس با عینک شما هم که تمام دروغ های مندرج در کتابهای بعد از شورش ۵۷ را باور کرده باید به این نتیجه برسیم که بسیار سطحی فکر میکنید و تحت تاثیر تبلیغات ضد پهلوی قرار گرفتید. با استفاده از کمی منطق و انصاف به مرحله ای خواهید رسید که مثل اکثر ملت به دور بیرق شاهزاده حلقه خواهید زد و او را تنها آلترناتیو خواهید شناخت.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
گرامی , من موافق جنایات آنها نیستم ولی در جنگها مخصوصا آنزمان حلوا پخش نمیکردند . موقع محاصره کرمان , شعرهای تحقیر امیزی برای آقامحمدخان درست کرده بودند و هر روز از بالای دیوار حصار شهر , زن و پیر و جوان دسته جمعی با صدای بلند میخواندند و این تاثیر منفی بزرگی روی شاه میگذاشت . نقطه ضعف بزرگ شاه اخته بودنش بود که مردم مورد تمسخر قرار داده بودند .شاید اگر بجایش کس دیگری بود جنایات بیشتری انجام میداد . در مورد زبان شاهان قاجار باید عرض کنم آقامحمد خان در 20 سالی که اسیر کریم خان بود کارش شکار و کتاب خواندن بود و جز مشاوران کریم خان بشمار میرفت . حتی کریم خان به او لقب پیران ویسه را داده بود . هم آقامحمد خان و هم ناصرالدین شاه به زبان های روسی و فرانسه و انگلیسی تسلط داشتند . محمد علیشاه و عباس میرزا روسی را کاملا مسلط بودند . در جریان جنگ با روسها بیشتر از شاه , آخوندها گناهکارند . شاه خودش میدانست با 6 کرور نمیتوان به جنگ 600 کرور رفت ولی سرانجام تسلیم آخوندها شد .موفق باشید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حبیبی , زمان قاجار درامد نفت اعلیحضرت همایونی وجود نداشت . شاه شانس اورده بود پول نفت افتاده بود دستش و مقداری خرج کشور میکرد . اگر یک دهم پول نفت دست سردار رشید عباس میرزا بود الان کشوری به اسم روسیه وجود نداشت . 29 سال با روسها در حالت جنگی بودند . بفرما رضا شاه با ارتش به اصطلاح مدرنش چند گلوله به روسها شلیک کرد که ما یاد بگیریم . شما عکسهای اطراف شهر های زمان قاجار را میگذاری کنار عکسهای بالای شهر تهران بعد از 100 سال , بعد نتیجه غلط میگیری . عکس های قاجار را بگذار کنار عکس های کشور های منطقه آنزمان ببین به چه نتیجه میرسی . با عینک شما ما باید عکس دوبی امروز را بگذاریم کنار عکس حلبی اباد تهران پهلوی و نتیجه بگیریم . قاجار کشوری که از زندیه تحویل گرفته بود , سه برابرش را تحویل رضاشاه داد . تو تاریخ هم امپراطوری ها از منطقه کوچکی شروع میشوند و بعد به اوج قدرت میرسند و سقوط میکنند . قاجارها مانند همه اشتباهاتی هم داشتند که کسی منکرش نیست . زمان شاه و آخوندها کتابهایی که به آثار مثبت قاجار اشاره میکنند اجازه انتشار نمیدهند . باید لجن مالی و تخریب شوند . آقای باشیوا کول .با احترام
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۵۴
Persiangulf2535 - لندن، انگلستان
علما و ملا ها با توسل به دین یدی طولی در جهت بدبختی و عقب ماندگی در تاریخ ایران دارند که همچنین این داستان ادامه داره ولی تنها دستاورد خوب جمهوری اسلامی این هستش که ریشه دین و مذهب رو در ایران خشکاندن و در پنجاه سال اینده ایران یکی از بی دین ترین کشورهایه دنیا خواهد بود.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
۲۵
romano - تهران، ایران
آقای نویسنده خیلی روسو فیل داره. جوری صورت روسها رو پاک میکنه که دوست خوب ج ا باشه سوال اگر الان اوکراین پا پس بکشه روسیه بیخیال میشه که ایرانیان در زمانهای مختلف علیه روسیه تزاری عقب بکشند؟ (یعنی خفه شو بچه ملا) متن خیلی مهمل داره مخصوصا بخش مایکل آکسورثی که همیشه یک خارجی که مثلا خیلی میفهمه در مورد یک کشور خاص ژئوپلیتیک قلم فرسایی میکنه ماهم بایدبگیم آره. ایشان شکر خوردند. ایشان یادشان رفته بگن که ایران کنار اژدهای عثمانی بود و اگر عثمانی را تارومار نمیکرد الان خود روسیه تمام اروپا نماز صبح بلند میشدند (بی پدر به ملت پارس وام دارید). ایران در آنزمان توپ و تفنگ میساخت و صاحب تکنولوژی بود (برو یک چرخ تو گوگل بزن) اما جمعیتش نسبت به قلمرو کم بود زمان شاه عباس با خانات قفقاز و گنجه و تاجیک و هرات و. ۷ میلیون بودیم نصف زن خدا میداند چقدر بچه و روستایی بودند و از چهار طرف با ترکان وحشی، عثمانی و پرتغالی و هلندی اسپانیایی و روس و انگلیس و عثمانی مصاف میکردیم. باحاله جوری در مورد استبداد شاهان میگه انگار اونموقع خودشون مدینه دموکراسی و فاضله افلاطون بودن.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
گرامی ، من هیچ وجه درخشانی از سلسله قاجار نمیبینم ، اون خاجه عقده ای تاجدار یعنی اغا محمد خان آنچنان تخم کینه ای در گرجستانکاشت که هنوز بعد از ۲ قرن ایرانیان را آزار میدهند ، فقط ببین با مردم کرمان چه کرد ، از طرفی در هر جنگی تشخیص توان نظامی طرف مقابل مهم است ، این ارازل قاجار که بغیر از آخرین آن حتی یک زبانه غربی را بلد نبودند کوچکترین شناختی از توان نظامی روسیه نداشتند ، با دعای چند تا اخوند فکرکردند که برنده میشوند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر به گفته مغرضانه شما در دوران پهلوی تاریخ را تحریف کردند، عکسهای باقیمانده از نکبتِ دوران قاجار را چطور ماله میکشید و توجیه میکنید؟ خجالت نکشید و ادعا کنید که شاه و شهبانو عکسهای دوران قاجار را در کاخ سعدآباد با کامپیوتر فوتوشاپ میکردند! باشیوا کول، یعنی با مهملاتی که مینویسید برای خود آبرویی نگذاشتید. همینقدر یادآوری کنم که اگر پهلوی نبود امروز شما هم مثل اهالی کابل با پیراهن و تنبان و ریش انبوه گوسفند میچراندید.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
فراموش نکنیم قاجارها با سلاح های عهد بوق و اقتصاد بیل کلنگی به جنگ امپراطوری رفته بودند که عثمانی را در کریمه شکست داده بود و مادر ناپلئون را گریانده بود.قسمتی از هزینه جنگ را مردم مخصوصا مردم تبریز با فروختن جواهراتشان تا حدودی تامین میکردند.تبلیغات منفی که میشود مغرضانه و برای تخریب قاجار انجام شده.مثلا بعد از فتح مشهد بدست آقا محمد خان بار دیگر فتحعلیشاه آشوبگران مشهد را در جنگ شکست میدهد.یا در محاصره شهر شوشا در آذربایجان شمالی با لشکرش شرکت داشت که بمناسبت رسیدن فصل سرما به پیشنهاد عباس میرزا به پایتخت برمیگردد.متن کوچکی که از آقای عباس امانت بالا آمده نسبتا منصفانه است.کتابهای تاریخی که بعد از قاجار بدستور و سفارش حاکمان نوشته شده کاملا مغرضانه و جهت تخریب قاجار هست . برای مثال شما اگر روایت آخوند ها را از وقایع اخیر در آینده بخوانید اینطور خواهد بود که دشمنان و تروریست ها از دول خارجی پول گرفتند و با نقشه و آموزش مهسا در کردستان , کشور را به آشوب کشاندند .یا تحریف تاریخ پهلویها که مشخص است.اگر درامد نفت اکنون دست عباس میرزا بود , روسها در دریای منجمد شمالی یخ زده بودند .
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
فراموش نکنیم قاجارها با سلاح های عهد بوق و اقتصاد بیل کلنگی به جنگ امپراطوری رفته بودند که عثمانی را در کریمه شکست داده بود و مادر ناپلئون را گریانده بود.قسمتی از هزینه جنگ را مردم مخصوصا مردم تبریز با فروختن جواهراتشان تا حدودی تامین میکردند.تبلیغات منفی که میشود مغرضانه و برای تخریب قاجار انجام شده.مثلا بعد از فتح مشهد بدست آقا محمد خان بار دیگر فتحعلیشاه آشوبگران مشهد را در جنگ شکست میدهد.یا در محاصره شهر شوشا در آذربایجان شمالی با لشکرش شرکت داشت که بمناسبت رسیدن فصل سرما به پیشنهاد عباس میرزا به پایتخت برمیگردد.متن کوچکی که از آقای عباس امانت بالا آمده نسبتا منصفانه است.کتابهای تاریخی که بعد از قاجار بدستور و سفارش حاکمان نوشته شده کاملا مغرضانه و جهت تخریب قاجار هست . برای مثال شما اگر روایت آخوند ها را از وقایع اخیر در آینده بخوانید اینطور خواهد بود که دشمنان و تروریست ها از دول خارجی پول گرفتند و با نقشه و آموزش مهسا در کردستان , کشور را به آشوب کشاندند .یا تحریف تاریخ پهلویها که مشخص است.اگر درامد نفت اکنون دست عباس میرزا بود , روسها در دریای منجمد شمالی یخ زده بودند .
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر به گفته مغرضانه شما در دوران پهلوی تاریخ را تحریف کردند، عکسهای باقیمانده از نکبتِ دوران قاجار را چطور ماله میکشید و توجیه میکنید؟ خجالت نکشید و ادعا کنید که شاه و شهبانو عکسهای دوران قاجار را در کاخ سعدآباد با کامپیوتر فوتوشاپ میکردند! باشیوا کول، یعنی با مهملاتی که مینویسید برای خود آبرویی نگذاشتید. همینقدر یادآوری کنم که اگر پهلوی نبود امروز شما هم مثل اهالی کابل با پیراهن و تنبان و ریش انبوه گوسفند میچراندید.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
گرامی ، من هیچ وجه درخشانی از سلسله قاجار نمیبینم ، اون خاجه عقده ای تاجدار یعنی اغا محمد خان آنچنان تخم کینه ای در گرجستانکاشت که هنوز بعد از ۲ قرن ایرانیان را آزار میدهند ، فقط ببین با مردم کرمان چه کرد ، از طرفی در هر جنگی تشخیص توان نظامی طرف مقابل مهم است ، این ارازل قاجار که بغیر از آخرین آن حتی یک زبانه غربی را بلد نبودند کوچکترین شناختی از توان نظامی روسیه نداشتند ، با دعای چند تا اخوند فکرکردند که برنده میشوند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷
۲۵
romano - تهران، ایران
آقای نویسنده خیلی روسو فیل داره. جوری صورت روسها رو پاک میکنه که دوست خوب ج ا باشه سوال اگر الان اوکراین پا پس بکشه روسیه بیخیال میشه که ایرانیان در زمانهای مختلف علیه روسیه تزاری عقب بکشند؟ (یعنی خفه شو بچه ملا) متن خیلی مهمل داره مخصوصا بخش مایکل آکسورثی که همیشه یک خارجی که مثلا خیلی میفهمه در مورد یک کشور خاص ژئوپلیتیک قلم فرسایی میکنه ماهم بایدبگیم آره. ایشان شکر خوردند. ایشان یادشان رفته بگن که ایران کنار اژدهای عثمانی بود و اگر عثمانی را تارومار نمیکرد الان خود روسیه تمام اروپا نماز صبح بلند میشدند (بی پدر به ملت پارس وام دارید). ایران در آنزمان توپ و تفنگ میساخت و صاحب تکنولوژی بود (برو یک چرخ تو گوگل بزن) اما جمعیتش نسبت به قلمرو کم بود زمان شاه عباس با خانات قفقاز و گنجه و تاجیک و هرات و. ۷ میلیون بودیم نصف زن خدا میداند چقدر بچه و روستایی بودند و از چهار طرف با ترکان وحشی، عثمانی و پرتغالی و هلندی اسپانیایی و روس و انگلیس و عثمانی مصاف میکردیم. باحاله جوری در مورد استبداد شاهان میگه انگار اونموقع خودشون مدینه دموکراسی و فاضله افلاطون بودن.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
۵۴
Persiangulf2535 - لندن، انگلستان
علما و ملا ها با توسل به دین یدی طولی در جهت بدبختی و عقب ماندگی در تاریخ ایران دارند که همچنین این داستان ادامه داره ولی تنها دستاورد خوب جمهوری اسلامی این هستش که ریشه دین و مذهب رو در ایران خشکاندن و در پنجاه سال اینده ایران یکی از بی دین ترین کشورهایه دنیا خواهد بود.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حبیبی , زمان قاجار درامد نفت اعلیحضرت همایونی وجود نداشت . شاه شانس اورده بود پول نفت افتاده بود دستش و مقداری خرج کشور میکرد . اگر یک دهم پول نفت دست سردار رشید عباس میرزا بود الان کشوری به اسم روسیه وجود نداشت . 29 سال با روسها در حالت جنگی بودند . بفرما رضا شاه با ارتش به اصطلاح مدرنش چند گلوله به روسها شلیک کرد که ما یاد بگیریم . شما عکسهای اطراف شهر های زمان قاجار را میگذاری کنار عکسهای بالای شهر تهران بعد از 100 سال , بعد نتیجه غلط میگیری . عکس های قاجار را بگذار کنار عکس های کشور های منطقه آنزمان ببین به چه نتیجه میرسی . با عینک شما ما باید عکس دوبی امروز را بگذاریم کنار عکس حلبی اباد تهران پهلوی و نتیجه بگیریم . قاجار کشوری که از زندیه تحویل گرفته بود , سه برابرش را تحویل رضاشاه داد . تو تاریخ هم امپراطوری ها از منطقه کوچکی شروع میشوند و بعد به اوج قدرت میرسند و سقوط میکنند . قاجارها مانند همه اشتباهاتی هم داشتند که کسی منکرش نیست . زمان شاه و آخوندها کتابهایی که به آثار مثبت قاجار اشاره میکنند اجازه انتشار نمیدهند . باید لجن مالی و تخریب شوند . آقای باشیوا کول .با احترام
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
گرامی , من موافق جنایات آنها نیستم ولی در جنگها مخصوصا آنزمان حلوا پخش نمیکردند . موقع محاصره کرمان , شعرهای تحقیر امیزی برای آقامحمدخان درست کرده بودند و هر روز از بالای دیوار حصار شهر , زن و پیر و جوان دسته جمعی با صدای بلند میخواندند و این تاثیر منفی بزرگی روی شاه میگذاشت . نقطه ضعف بزرگ شاه اخته بودنش بود که مردم مورد تمسخر قرار داده بودند .شاید اگر بجایش کس دیگری بود جنایات بیشتری انجام میداد . در مورد زبان شاهان قاجار باید عرض کنم آقامحمد خان در 20 سالی که اسیر کریم خان بود کارش شکار و کتاب خواندن بود و جز مشاوران کریم خان بشمار میرفت . حتی کریم خان به او لقب پیران ویسه را داده بود . هم آقامحمد خان و هم ناصرالدین شاه به زبان های روسی و فرانسه و انگلیسی تسلط داشتند . محمد علیشاه و عباس میرزا روسی را کاملا مسلط بودند . در جریان جنگ با روسها بیشتر از شاه , آخوندها گناهکارند . شاه خودش میدانست با 6 کرور نمیتوان به جنگ 600 کرور رفت ولی سرانجام تسلیم آخوندها شد .موفق باشید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
منتظر همین پاسخ شما بودم. پس با عینک شما هم که تمام دروغ های مندرج در کتابهای بعد از شورش ۵۷ را باور کرده باید به این نتیجه برسیم که بسیار سطحی فکر میکنید و تحت تاثیر تبلیغات ضد پهلوی قرار گرفتید. با استفاده از کمی منطق و انصاف به مرحله ای خواهید رسید که مثل اکثر ملت به دور بیرق شاهزاده حلقه خواهید زد و او را تنها آلترناتیو خواهید شناخت.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
من با چرت و پرتی که آخوندها میفرمایند کاری ندارم . من زمان شاه را زندگی کرده ام و خودم جزیی از آن تاریخ هستم . تجربیات و چیزهایی که من در آنزمان مشاهده کرده ام برای من کافیست . با شخص شاهزاده هم دشمنی شخصی ندارم ولی به نظرم ایشان جربزه ای ندارند.فاقد استعداد رهبری هستند . منتظر هستند ملت انقلاب کنند و ایشان را انتخاب کنند که به کشور تشریف بیاورند. آلترناتیو هم زمانی میشوند که بتوانند توده عظیمی را به حرکت بیاورند . فعلا کسی بخاطر تشریف فرمایی ایشان جلو گلوله نمیرود و ایشان نمیتوانند 10 نفر را در ایران به خیابان بیاورد .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
خیانت عباس میرزا را از قلم انداخته بود، محمد قجر را »آقا محمد خان«!!! می نامد، عباس صفوی و فتحعلی قجر را هم شاه نامیده است، به گواه تاریخ، ما پس از ساسانیان، شاه ایرانی نداشته ایم، در مورد زبان، این ها توی دربار با همدیگر فارسی حرف نمی زدند، همه شان، خونریز، جنایتکار، »ضد ایرانی و فرهنگ ایران،«، بویژه دشمن زبان فارسی،( کردی و بلوچی)، بودند، و از ترس فارسی و زبانهای ایرانی به عربی و دین من در اوردی پناه می بردند، این چرند ها با تاریخ واقعی خیلی فاصله دارد، گول نخورید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی از کامنت شما ، نکات جالب و جدیدی در آن بود . اما بطور کلی شاهان قاجار در دو قرنی که حکومت را داشتند ، کارنامه بسیار ضعیفی در راستای اصلاحات ، احترام و امنیت به اقلیت های قومی مذهبی ، دولت مردم سازی داشتند . ناصرالدین شاه تحت تاثیر سفرهایش به غرب در حد بسیار محدودی زمینه برای فرهنگ و موسیقی را باز کرد ، با عکاسی آشنا شد و شدیدا علاقمند شد اما در حد خودش ماند و زیاد عمومی نشد ، چند گالسکه مدرن واردکشور کردکه بیشتر برای راحتی اشراف بود ، در سرکوب بابیان هم خشونت کمنظیری اعمال شد ، اگر بخواهیم صحبت از اصلاحات مدرنیت بکنیم هیچکدام از قاجاریان قابل قیاس با پتر و کاترین کبیر در روسیه نیستند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
همینکه این خصائل زشت را به شاهزاده نسبت میدید نشان از دشمنی شما با او و حامیان او دارد. سوال های شما هم مشابه همان پرسش و طرز فکریست که میپرسد اول تخم مرغ پیدا شد یا مرغ! به این معنا که آیا ما در لشگری ثبت نام و داوطلب شدیم که شاهزاده آنرا رهبری کند و کشور را ازچنگ آخوند در آورد و تقدیم به ما کند؟ شاید هم شما کاندید بهتری سراغ داری ولی میشرمی که او را معرفی کنی! اگر هیچکدام اینها نیست، پس مطمئناً شما هم مثل اقلیتی که در هپروت در پروازند اینجا و آنجا، روی سایت ها پرسه میزنی و ندانسته جلوی پای شاهزاده و مبارزان داخل کشور سنگ پرت میکنی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
ممنون از کامنتتان , اواخر قاجار که کارنامه شان ضعیف شده بود و قابل مقایسه با پتر کبیر نبود کاملا درست است .مسئله من بیشتر در جهت جعل و سیاه نمایی تاریخ قاجار است .دانستن تاریخ صحیح بیشتر از ناصحیح بدرد میخورد . مثلا در تاریخ نگاری پهلوی به کشیدن خط راه اهن جنوب شمال (که در دهه اول خرج خودش را هم در نمی اورد )بیشتر توجه شده تا خط راه اهن زمان قاجار. شاید خیلی ها نمی داند خط رشت پیربازار و تهران شاه عبدالعظیم را قاجار کشیده بود و یا کمتر کسی میداند راه اهن 157 کیلومتری تبریز به شهر مرزی جلفا (آذربایجان ) قبل از رضاشاه تاسیس شده بود .ناصرالدین شاه نسبتا شخص روشنفکری بود . در سفر دوم که غیر رسمی بود کارش فقط بازدید از صنایع ذوب اهن و کارخانه ها و نیز مراکز هنر و موسیقی بود . باید این را هم در نظر داشته باشیم که در جنگ شکست خورده بودیم و باید غرامت جنگ را هم میپرداختیم . خزانه هم خالی بود . همانطور هم که میدانید مدرنیته کم کم با فرستادن دانشجو به اروپا و تاسیس دارالفنون شروع شده بود ولی بیشتر از دشمنان خارجی,اخوند های خودمان سدی جلو مدرنیته بودند و بیشتر از همه مخالفت میکردند.موفق باشید .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
جنایت های فرقه قجر در حق ملت های ایران کم نیست، می گویند عکاسی و چه، از مخارج سفر هایشان به اروپا و قرض کردن پول از دولت های خارجی برای ساختن کالسکه برای گربه ناصر قجر بنویسید، در حالی این توده های مردم بودند که راه آهن می ساختند، و از گرسنگی می مردند، در حالیکه حدود صد نفر لات با احشام خودشان بر مملکت بزور حکومت می کردند. این است تاریخ درست! پاینده باد دموکراسی ایرانی و هر نفر یک رای در جمهوری ایرانی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی گرامی ، با شما موافقم ، نکته کلیدی اینه که خارج از احساسات ، پیشداوری به تاریخ نگاه کرد ، یک نمونه دیگر که توجه مرا شدیدا به خود جلب کرده ، جنایات جنگی و حتی ضد بشری متفقین پیروز در جنگ با المان وژاپن بود ، از جمله جنایاتی که علیه میلیون ها سرباز تسلیم شده آلمانی اعمال شد ، و یا بمباران شهر های غیر نظامی ، تجاوز ها و … برگهای سیاهی از تاریخ که کمتر مورد توجه قرار میگیره .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
دوست گرامی , تعصب و سماجت خیلی زود به حماقت انسان تبدیل میشود . خیلی از جنایت های بشری به خاطر جهل و تعصب و بعضا خشم یک شخص روی داده . قرن هاست که قربانی جهل مذهبی هستیم . جنایاتی که در حق باورمندان به ادیان و مذاهب گوناگون شده بیشمار است . بهترین آرزو و دعایی که میتوانیم بکنیم این است که ایزد ما را از جهل و تعصب کورکورانه دور نگهدارد . همیشه خوش باشید .
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر به گفته مغرضانه شما در دوران پهلوی تاریخ را تحریف کردند، عکسهای باقیمانده از نکبتِ دوران قاجار را چطور ماله میکشید و توجیه میکنید؟ خجالت نکشید و ادعا کنید که شاه و شهبانو عکسهای دوران قاجار را در کاخ سعدآباد با کامپیوتر فوتوشاپ میکردند! باشیوا کول، یعنی با مهملاتی که مینویسید برای خود آبرویی نگذاشتید. همینقدر یادآوری کنم که اگر پهلوی نبود امروز شما هم مثل اهالی کابل با پیراهن و تنبان و ریش انبوه گوسفند میچراندید.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
گرامی ، من هیچ وجه درخشانی از سلسله قاجار نمیبینم ، اون خاجه عقده ای تاجدار یعنی اغا محمد خان آنچنان تخم کینه ای در گرجستانکاشت که هنوز بعد از ۲ قرن ایرانیان را آزار میدهند ، فقط ببین با مردم کرمان چه کرد ، از طرفی در هر جنگی تشخیص توان نظامی طرف مقابل مهم است ، این ارازل قاجار که بغیر از آخرین آن حتی یک زبانه غربی را بلد نبودند کوچکترین شناختی از توان نظامی روسیه نداشتند ، با دعای چند تا اخوند فکرکردند که برنده میشوند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷
۵۴
Persiangulf2535 - لندن، انگلستان
علما و ملا ها با توسل به دین یدی طولی در جهت بدبختی و عقب ماندگی در تاریخ ایران دارند که همچنین این داستان ادامه داره ولی تنها دستاورد خوب جمهوری اسلامی این هستش که ریشه دین و مذهب رو در ایران خشکاندن و در پنجاه سال اینده ایران یکی از بی دین ترین کشورهایه دنیا خواهد بود.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
۲۵
romano - تهران، ایران
آقای نویسنده خیلی روسو فیل داره. جوری صورت روسها رو پاک میکنه که دوست خوب ج ا باشه سوال اگر الان اوکراین پا پس بکشه روسیه بیخیال میشه که ایرانیان در زمانهای مختلف علیه روسیه تزاری عقب بکشند؟ (یعنی خفه شو بچه ملا) متن خیلی مهمل داره مخصوصا بخش مایکل آکسورثی که همیشه یک خارجی که مثلا خیلی میفهمه در مورد یک کشور خاص ژئوپلیتیک قلم فرسایی میکنه ماهم بایدبگیم آره. ایشان شکر خوردند. ایشان یادشان رفته بگن که ایران کنار اژدهای عثمانی بود و اگر عثمانی را تارومار نمیکرد الان خود روسیه تمام اروپا نماز صبح بلند میشدند (بی پدر به ملت پارس وام دارید). ایران در آنزمان توپ و تفنگ میساخت و صاحب تکنولوژی بود (برو یک چرخ تو گوگل بزن) اما جمعیتش نسبت به قلمرو کم بود زمان شاه عباس با خانات قفقاز و گنجه و تاجیک و هرات و. ۷ میلیون بودیم نصف زن خدا میداند چقدر بچه و روستایی بودند و از چهار طرف با ترکان وحشی، عثمانی و پرتغالی و هلندی اسپانیایی و روس و انگلیس و عثمانی مصاف میکردیم. باحاله جوری در مورد استبداد شاهان میگه انگار اونموقع خودشون مدینه دموکراسی و فاضله افلاطون بودن.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
منتظر همین پاسخ شما بودم. پس با عینک شما هم که تمام دروغ های مندرج در کتابهای بعد از شورش ۵۷ را باور کرده باید به این نتیجه برسیم که بسیار سطحی فکر میکنید و تحت تاثیر تبلیغات ضد پهلوی قرار گرفتید. با استفاده از کمی منطق و انصاف به مرحله ای خواهید رسید که مثل اکثر ملت به دور بیرق شاهزاده حلقه خواهید زد و او را تنها آلترناتیو خواهید شناخت.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
همینکه این خصائل زشت را به شاهزاده نسبت میدید نشان از دشمنی شما با او و حامیان او دارد. سوال های شما هم مشابه همان پرسش و طرز فکریست که میپرسد اول تخم مرغ پیدا شد یا مرغ! به این معنا که آیا ما در لشگری ثبت نام و داوطلب شدیم که شاهزاده آنرا رهبری کند و کشور را ازچنگ آخوند در آورد و تقدیم به ما کند؟ شاید هم شما کاندید بهتری سراغ داری ولی میشرمی که او را معرفی کنی! اگر هیچکدام اینها نیست، پس مطمئناً شما هم مثل اقلیتی که در هپروت در پروازند اینجا و آنجا، روی سایت ها پرسه میزنی و ندانسته جلوی پای شاهزاده و مبارزان داخل کشور سنگ پرت میکنی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
خیانت عباس میرزا را از قلم انداخته بود، محمد قجر را »آقا محمد خان«!!! می نامد، عباس صفوی و فتحعلی قجر را هم شاه نامیده است، به گواه تاریخ، ما پس از ساسانیان، شاه ایرانی نداشته ایم، در مورد زبان، این ها توی دربار با همدیگر فارسی حرف نمی زدند، همه شان، خونریز، جنایتکار، »ضد ایرانی و فرهنگ ایران،«، بویژه دشمن زبان فارسی،( کردی و بلوچی)، بودند، و از ترس فارسی و زبانهای ایرانی به عربی و دین من در اوردی پناه می بردند، این چرند ها با تاریخ واقعی خیلی فاصله دارد، گول نخورید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
جنایت های فرقه قجر در حق ملت های ایران کم نیست، می گویند عکاسی و چه، از مخارج سفر هایشان به اروپا و قرض کردن پول از دولت های خارجی برای ساختن کالسکه برای گربه ناصر قجر بنویسید، در حالی این توده های مردم بودند که راه آهن می ساختند، و از گرسنگی می مردند، در حالیکه حدود صد نفر لات با احشام خودشان بر مملکت بزور حکومت می کردند. این است تاریخ درست! پاینده باد دموکراسی ایرانی و هر نفر یک رای در جمهوری ایرانی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی گرامی ، با شما موافقم ، نکته کلیدی اینه که خارج از احساسات ، پیشداوری به تاریخ نگاه کرد ، یک نمونه دیگر که توجه مرا شدیدا به خود جلب کرده ، جنایات جنگی و حتی ضد بشری متفقین پیروز در جنگ با المان وژاپن بود ، از جمله جنایاتی که علیه میلیون ها سرباز تسلیم شده آلمانی اعمال شد ، و یا بمباران شهر های غیر نظامی ، تجاوز ها و … برگهای سیاهی از تاریخ که کمتر مورد توجه قرار میگیره .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
دوست گرامی , تعصب و سماجت خیلی زود به حماقت انسان تبدیل میشود . خیلی از جنایت های بشری به خاطر جهل و تعصب و بعضا خشم یک شخص روی داده . قرن هاست که قربانی جهل مذهبی هستیم . جنایاتی که در حق باورمندان به ادیان و مذاهب گوناگون شده بیشمار است . بهترین آرزو و دعایی که میتوانیم بکنیم این است که ایزد ما را از جهل و تعصب کورکورانه دور نگهدارد . همیشه خوش باشید .
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی از کامنت شما ، نکات جالب و جدیدی در آن بود . اما بطور کلی شاهان قاجار در دو قرنی که حکومت را داشتند ، کارنامه بسیار ضعیفی در راستای اصلاحات ، احترام و امنیت به اقلیت های قومی مذهبی ، دولت مردم سازی داشتند . ناصرالدین شاه تحت تاثیر سفرهایش به غرب در حد بسیار محدودی زمینه برای فرهنگ و موسیقی را باز کرد ، با عکاسی آشنا شد و شدیدا علاقمند شد اما در حد خودش ماند و زیاد عمومی نشد ، چند گالسکه مدرن واردکشور کردکه بیشتر برای راحتی اشراف بود ، در سرکوب بابیان هم خشونت کمنظیری اعمال شد ، اگر بخواهیم صحبت از اصلاحات مدرنیت بکنیم هیچکدام از قاجاریان قابل قیاس با پتر و کاترین کبیر در روسیه نیستند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
من با چرت و پرتی که آخوندها میفرمایند کاری ندارم . من زمان شاه را زندگی کرده ام و خودم جزیی از آن تاریخ هستم . تجربیات و چیزهایی که من در آنزمان مشاهده کرده ام برای من کافیست . با شخص شاهزاده هم دشمنی شخصی ندارم ولی به نظرم ایشان جربزه ای ندارند.فاقد استعداد رهبری هستند . منتظر هستند ملت انقلاب کنند و ایشان را انتخاب کنند که به کشور تشریف بیاورند. آلترناتیو هم زمانی میشوند که بتوانند توده عظیمی را به حرکت بیاورند . فعلا کسی بخاطر تشریف فرمایی ایشان جلو گلوله نمیرود و ایشان نمیتوانند 10 نفر را در ایران به خیابان بیاورد .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
گرامی , من موافق جنایات آنها نیستم ولی در جنگها مخصوصا آنزمان حلوا پخش نمیکردند . موقع محاصره کرمان , شعرهای تحقیر امیزی برای آقامحمدخان درست کرده بودند و هر روز از بالای دیوار حصار شهر , زن و پیر و جوان دسته جمعی با صدای بلند میخواندند و این تاثیر منفی بزرگی روی شاه میگذاشت . نقطه ضعف بزرگ شاه اخته بودنش بود که مردم مورد تمسخر قرار داده بودند .شاید اگر بجایش کس دیگری بود جنایات بیشتری انجام میداد . در مورد زبان شاهان قاجار باید عرض کنم آقامحمد خان در 20 سالی که اسیر کریم خان بود کارش شکار و کتاب خواندن بود و جز مشاوران کریم خان بشمار میرفت . حتی کریم خان به او لقب پیران ویسه را داده بود . هم آقامحمد خان و هم ناصرالدین شاه به زبان های روسی و فرانسه و انگلیسی تسلط داشتند . محمد علیشاه و عباس میرزا روسی را کاملا مسلط بودند . در جریان جنگ با روسها بیشتر از شاه , آخوندها گناهکارند . شاه خودش میدانست با 6 کرور نمیتوان به جنگ 600 کرور رفت ولی سرانجام تسلیم آخوندها شد .موفق باشید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
ممنون از کامنتتان , اواخر قاجار که کارنامه شان ضعیف شده بود و قابل مقایسه با پتر کبیر نبود کاملا درست است .مسئله من بیشتر در جهت جعل و سیاه نمایی تاریخ قاجار است .دانستن تاریخ صحیح بیشتر از ناصحیح بدرد میخورد . مثلا در تاریخ نگاری پهلوی به کشیدن خط راه اهن جنوب شمال (که در دهه اول خرج خودش را هم در نمی اورد )بیشتر توجه شده تا خط راه اهن زمان قاجار. شاید خیلی ها نمی داند خط رشت پیربازار و تهران شاه عبدالعظیم را قاجار کشیده بود و یا کمتر کسی میداند راه اهن 157 کیلومتری تبریز به شهر مرزی جلفا (آذربایجان ) قبل از رضاشاه تاسیس شده بود .ناصرالدین شاه نسبتا شخص روشنفکری بود . در سفر دوم که غیر رسمی بود کارش فقط بازدید از صنایع ذوب اهن و کارخانه ها و نیز مراکز هنر و موسیقی بود . باید این را هم در نظر داشته باشیم که در جنگ شکست خورده بودیم و باید غرامت جنگ را هم میپرداختیم . خزانه هم خالی بود . همانطور هم که میدانید مدرنیته کم کم با فرستادن دانشجو به اروپا و تاسیس دارالفنون شروع شده بود ولی بیشتر از دشمنان خارجی,اخوند های خودمان سدی جلو مدرنیته بودند و بیشتر از همه مخالفت میکردند.موفق باشید .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حبیبی , زمان قاجار درامد نفت اعلیحضرت همایونی وجود نداشت . شاه شانس اورده بود پول نفت افتاده بود دستش و مقداری خرج کشور میکرد . اگر یک دهم پول نفت دست سردار رشید عباس میرزا بود الان کشوری به اسم روسیه وجود نداشت . 29 سال با روسها در حالت جنگی بودند . بفرما رضا شاه با ارتش به اصطلاح مدرنش چند گلوله به روسها شلیک کرد که ما یاد بگیریم . شما عکسهای اطراف شهر های زمان قاجار را میگذاری کنار عکسهای بالای شهر تهران بعد از 100 سال , بعد نتیجه غلط میگیری . عکس های قاجار را بگذار کنار عکس های کشور های منطقه آنزمان ببین به چه نتیجه میرسی . با عینک شما ما باید عکس دوبی امروز را بگذاریم کنار عکس حلبی اباد تهران پهلوی و نتیجه بگیریم . قاجار کشوری که از زندیه تحویل گرفته بود , سه برابرش را تحویل رضاشاه داد . تو تاریخ هم امپراطوری ها از منطقه کوچکی شروع میشوند و بعد به اوج قدرت میرسند و سقوط میکنند . قاجارها مانند همه اشتباهاتی هم داشتند که کسی منکرش نیست . زمان شاه و آخوندها کتابهایی که به آثار مثبت قاجار اشاره میکنند اجازه انتشار نمیدهند . باید لجن مالی و تخریب شوند . آقای باشیوا کول .با احترام
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
فراموش نکنیم قاجارها با سلاح های عهد بوق و اقتصاد بیل کلنگی به جنگ امپراطوری رفته بودند که عثمانی را در کریمه شکست داده بود و مادر ناپلئون را گریانده بود.قسمتی از هزینه جنگ را مردم مخصوصا مردم تبریز با فروختن جواهراتشان تا حدودی تامین میکردند.تبلیغات منفی که میشود مغرضانه و برای تخریب قاجار انجام شده.مثلا بعد از فتح مشهد بدست آقا محمد خان بار دیگر فتحعلیشاه آشوبگران مشهد را در جنگ شکست میدهد.یا در محاصره شهر شوشا در آذربایجان شمالی با لشکرش شرکت داشت که بمناسبت رسیدن فصل سرما به پیشنهاد عباس میرزا به پایتخت برمیگردد.متن کوچکی که از آقای عباس امانت بالا آمده نسبتا منصفانه است.کتابهای تاریخی که بعد از قاجار بدستور و سفارش حاکمان نوشته شده کاملا مغرضانه و جهت تخریب قاجار هست . برای مثال شما اگر روایت آخوند ها را از وقایع اخیر در آینده بخوانید اینطور خواهد بود که دشمنان و تروریست ها از دول خارجی پول گرفتند و با نقشه و آموزش مهسا در کردستان , کشور را به آشوب کشاندند .یا تحریف تاریخ پهلویها که مشخص است.اگر درامد نفت اکنون دست عباس میرزا بود , روسها در دریای منجمد شمالی یخ زده بودند .
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
فراموش نکنیم قاجارها با سلاح های عهد بوق و اقتصاد بیل کلنگی به جنگ امپراطوری رفته بودند که عثمانی را در کریمه شکست داده بود و مادر ناپلئون را گریانده بود.قسمتی از هزینه جنگ را مردم مخصوصا مردم تبریز با فروختن جواهراتشان تا حدودی تامین میکردند.تبلیغات منفی که میشود مغرضانه و برای تخریب قاجار انجام شده.مثلا بعد از فتح مشهد بدست آقا محمد خان بار دیگر فتحعلیشاه آشوبگران مشهد را در جنگ شکست میدهد.یا در محاصره شهر شوشا در آذربایجان شمالی با لشکرش شرکت داشت که بمناسبت رسیدن فصل سرما به پیشنهاد عباس میرزا به پایتخت برمیگردد.متن کوچکی که از آقای عباس امانت بالا آمده نسبتا منصفانه است.کتابهای تاریخی که بعد از قاجار بدستور و سفارش حاکمان نوشته شده کاملا مغرضانه و جهت تخریب قاجار هست . برای مثال شما اگر روایت آخوند ها را از وقایع اخیر در آینده بخوانید اینطور خواهد بود که دشمنان و تروریست ها از دول خارجی پول گرفتند و با نقشه و آموزش مهسا در کردستان , کشور را به آشوب کشاندند .یا تحریف تاریخ پهلویها که مشخص است.اگر درامد نفت اکنون دست عباس میرزا بود , روسها در دریای منجمد شمالی یخ زده بودند .
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
حبیبی , زمان قاجار درامد نفت اعلیحضرت همایونی وجود نداشت . شاه شانس اورده بود پول نفت افتاده بود دستش و مقداری خرج کشور میکرد . اگر یک دهم پول نفت دست سردار رشید عباس میرزا بود الان کشوری به اسم روسیه وجود نداشت . 29 سال با روسها در حالت جنگی بودند . بفرما رضا شاه با ارتش به اصطلاح مدرنش چند گلوله به روسها شلیک کرد که ما یاد بگیریم . شما عکسهای اطراف شهر های زمان قاجار را میگذاری کنار عکسهای بالای شهر تهران بعد از 100 سال , بعد نتیجه غلط میگیری . عکس های قاجار را بگذار کنار عکس های کشور های منطقه آنزمان ببین به چه نتیجه میرسی . با عینک شما ما باید عکس دوبی امروز را بگذاریم کنار عکس حلبی اباد تهران پهلوی و نتیجه بگیریم . قاجار کشوری که از زندیه تحویل گرفته بود , سه برابرش را تحویل رضاشاه داد . تو تاریخ هم امپراطوری ها از منطقه کوچکی شروع میشوند و بعد به اوج قدرت میرسند و سقوط میکنند . قاجارها مانند همه اشتباهاتی هم داشتند که کسی منکرش نیست . زمان شاه و آخوندها کتابهایی که به آثار مثبت قاجار اشاره میکنند اجازه انتشار نمیدهند . باید لجن مالی و تخریب شوند . آقای باشیوا کول .با احترام
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
گرامی , من موافق جنایات آنها نیستم ولی در جنگها مخصوصا آنزمان حلوا پخش نمیکردند . موقع محاصره کرمان , شعرهای تحقیر امیزی برای آقامحمدخان درست کرده بودند و هر روز از بالای دیوار حصار شهر , زن و پیر و جوان دسته جمعی با صدای بلند میخواندند و این تاثیر منفی بزرگی روی شاه میگذاشت . نقطه ضعف بزرگ شاه اخته بودنش بود که مردم مورد تمسخر قرار داده بودند .شاید اگر بجایش کس دیگری بود جنایات بیشتری انجام میداد . در مورد زبان شاهان قاجار باید عرض کنم آقامحمد خان در 20 سالی که اسیر کریم خان بود کارش شکار و کتاب خواندن بود و جز مشاوران کریم خان بشمار میرفت . حتی کریم خان به او لقب پیران ویسه را داده بود . هم آقامحمد خان و هم ناصرالدین شاه به زبان های روسی و فرانسه و انگلیسی تسلط داشتند . محمد علیشاه و عباس میرزا روسی را کاملا مسلط بودند . در جریان جنگ با روسها بیشتر از شاه , آخوندها گناهکارند . شاه خودش میدانست با 6 کرور نمیتوان به جنگ 600 کرور رفت ولی سرانجام تسلیم آخوندها شد .موفق باشید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
ممنون از کامنتتان , اواخر قاجار که کارنامه شان ضعیف شده بود و قابل مقایسه با پتر کبیر نبود کاملا درست است .مسئله من بیشتر در جهت جعل و سیاه نمایی تاریخ قاجار است .دانستن تاریخ صحیح بیشتر از ناصحیح بدرد میخورد . مثلا در تاریخ نگاری پهلوی به کشیدن خط راه اهن جنوب شمال (که در دهه اول خرج خودش را هم در نمی اورد )بیشتر توجه شده تا خط راه اهن زمان قاجار. شاید خیلی ها نمی داند خط رشت پیربازار و تهران شاه عبدالعظیم را قاجار کشیده بود و یا کمتر کسی میداند راه اهن 157 کیلومتری تبریز به شهر مرزی جلفا (آذربایجان ) قبل از رضاشاه تاسیس شده بود .ناصرالدین شاه نسبتا شخص روشنفکری بود . در سفر دوم که غیر رسمی بود کارش فقط بازدید از صنایع ذوب اهن و کارخانه ها و نیز مراکز هنر و موسیقی بود . باید این را هم در نظر داشته باشیم که در جنگ شکست خورده بودیم و باید غرامت جنگ را هم میپرداختیم . خزانه هم خالی بود . همانطور هم که میدانید مدرنیته کم کم با فرستادن دانشجو به اروپا و تاسیس دارالفنون شروع شده بود ولی بیشتر از دشمنان خارجی,اخوند های خودمان سدی جلو مدرنیته بودند و بیشتر از همه مخالفت میکردند.موفق باشید .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۷
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
من با چرت و پرتی که آخوندها میفرمایند کاری ندارم . من زمان شاه را زندگی کرده ام و خودم جزیی از آن تاریخ هستم . تجربیات و چیزهایی که من در آنزمان مشاهده کرده ام برای من کافیست . با شخص شاهزاده هم دشمنی شخصی ندارم ولی به نظرم ایشان جربزه ای ندارند.فاقد استعداد رهبری هستند . منتظر هستند ملت انقلاب کنند و ایشان را انتخاب کنند که به کشور تشریف بیاورند. آلترناتیو هم زمانی میشوند که بتوانند توده عظیمی را به حرکت بیاورند . فعلا کسی بخاطر تشریف فرمایی ایشان جلو گلوله نمیرود و ایشان نمیتوانند 10 نفر را در ایران به خیابان بیاورد .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی از کامنت شما ، نکات جالب و جدیدی در آن بود . اما بطور کلی شاهان قاجار در دو قرنی که حکومت را داشتند ، کارنامه بسیار ضعیفی در راستای اصلاحات ، احترام و امنیت به اقلیت های قومی مذهبی ، دولت مردم سازی داشتند . ناصرالدین شاه تحت تاثیر سفرهایش به غرب در حد بسیار محدودی زمینه برای فرهنگ و موسیقی را باز کرد ، با عکاسی آشنا شد و شدیدا علاقمند شد اما در حد خودش ماند و زیاد عمومی نشد ، چند گالسکه مدرن واردکشور کردکه بیشتر برای راحتی اشراف بود ، در سرکوب بابیان هم خشونت کمنظیری اعمال شد ، اگر بخواهیم صحبت از اصلاحات مدرنیت بکنیم هیچکدام از قاجاریان قابل قیاس با پتر و کاترین کبیر در روسیه نیستند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
مرسی گرامی ، با شما موافقم ، نکته کلیدی اینه که خارج از احساسات ، پیشداوری به تاریخ نگاه کرد ، یک نمونه دیگر که توجه مرا شدیدا به خود جلب کرده ، جنایات جنگی و حتی ضد بشری متفقین پیروز در جنگ با المان وژاپن بود ، از جمله جنایاتی که علیه میلیون ها سرباز تسلیم شده آلمانی اعمال شد ، و یا بمباران شهر های غیر نظامی ، تجاوز ها و … برگهای سیاهی از تاریخ که کمتر مورد توجه قرار میگیره .
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
۵۹
ضدبشر - گراتس، اتریش
دوست گرامی , تعصب و سماجت خیلی زود به حماقت انسان تبدیل میشود . خیلی از جنایت های بشری به خاطر جهل و تعصب و بعضا خشم یک شخص روی داده . قرن هاست که قربانی جهل مذهبی هستیم . جنایاتی که در حق باورمندان به ادیان و مذاهب گوناگون شده بیشمار است . بهترین آرزو و دعایی که میتوانیم بکنیم این است که ایزد ما را از جهل و تعصب کورکورانه دور نگهدارد . همیشه خوش باشید .
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
خیانت عباس میرزا را از قلم انداخته بود، محمد قجر را »آقا محمد خان«!!! می نامد، عباس صفوی و فتحعلی قجر را هم شاه نامیده است، به گواه تاریخ، ما پس از ساسانیان، شاه ایرانی نداشته ایم، در مورد زبان، این ها توی دربار با همدیگر فارسی حرف نمی زدند، همه شان، خونریز، جنایتکار، »ضد ایرانی و فرهنگ ایران،«، بویژه دشمن زبان فارسی،( کردی و بلوچی)، بودند، و از ترس فارسی و زبانهای ایرانی به عربی و دین من در اوردی پناه می بردند، این چرند ها با تاریخ واقعی خیلی فاصله دارد، گول نخورید
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا
جنایت های فرقه قجر در حق ملت های ایران کم نیست، می گویند عکاسی و چه، از مخارج سفر هایشان به اروپا و قرض کردن پول از دولت های خارجی برای ساختن کالسکه برای گربه ناصر قجر بنویسید، در حالی این توده های مردم بودند که راه آهن می ساختند، و از گرسنگی می مردند، در حالیکه حدود صد نفر لات با احشام خودشان بر مملکت بزور حکومت می کردند. این است تاریخ درست! پاینده باد دموکراسی ایرانی و هر نفر یک رای در جمهوری ایرانی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
منتظر همین پاسخ شما بودم. پس با عینک شما هم که تمام دروغ های مندرج در کتابهای بعد از شورش ۵۷ را باور کرده باید به این نتیجه برسیم که بسیار سطحی فکر میکنید و تحت تاثیر تبلیغات ضد پهلوی قرار گرفتید. با استفاده از کمی منطق و انصاف به مرحله ای خواهید رسید که مثل اکثر ملت به دور بیرق شاهزاده حلقه خواهید زد و او را تنها آلترناتیو خواهید شناخت.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
همینکه این خصائل زشت را به شاهزاده نسبت میدید نشان از دشمنی شما با او و حامیان او دارد. سوال های شما هم مشابه همان پرسش و طرز فکریست که میپرسد اول تخم مرغ پیدا شد یا مرغ! به این معنا که آیا ما در لشگری ثبت نام و داوطلب شدیم که شاهزاده آنرا رهبری کند و کشور را ازچنگ آخوند در آورد و تقدیم به ما کند؟ شاید هم شما کاندید بهتری سراغ داری ولی میشرمی که او را معرفی کنی! اگر هیچکدام اینها نیست، پس مطمئناً شما هم مثل اقلیتی که در هپروت در پروازند اینجا و آنجا، روی سایت ها پرسه میزنی و ندانسته جلوی پای شاهزاده و مبارزان داخل کشور سنگ پرت میکنی.
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
۲۵
romano - تهران، ایران
آقای نویسنده خیلی روسو فیل داره. جوری صورت روسها رو پاک میکنه که دوست خوب ج ا باشه سوال اگر الان اوکراین پا پس بکشه روسیه بیخیال میشه که ایرانیان در زمانهای مختلف علیه روسیه تزاری عقب بکشند؟ (یعنی خفه شو بچه ملا) متن خیلی مهمل داره مخصوصا بخش مایکل آکسورثی که همیشه یک خارجی که مثلا خیلی میفهمه در مورد یک کشور خاص ژئوپلیتیک قلم فرسایی میکنه ماهم بایدبگیم آره. ایشان شکر خوردند. ایشان یادشان رفته بگن که ایران کنار اژدهای عثمانی بود و اگر عثمانی را تارومار نمیکرد الان خود روسیه تمام اروپا نماز صبح بلند میشدند (بی پدر به ملت پارس وام دارید). ایران در آنزمان توپ و تفنگ میساخت و صاحب تکنولوژی بود (برو یک چرخ تو گوگل بزن) اما جمعیتش نسبت به قلمرو کم بود زمان شاه عباس با خانات قفقاز و گنجه و تاجیک و هرات و. ۷ میلیون بودیم نصف زن خدا میداند چقدر بچه و روستایی بودند و از چهار طرف با ترکان وحشی، عثمانی و پرتغالی و هلندی اسپانیایی و روس و انگلیس و عثمانی مصاف میکردیم. باحاله جوری در مورد استبداد شاهان میگه انگار اونموقع خودشون مدینه دموکراسی و فاضله افلاطون بودن.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
۵۴
Persiangulf2535 - لندن، انگلستان
علما و ملا ها با توسل به دین یدی طولی در جهت بدبختی و عقب ماندگی در تاریخ ایران دارند که همچنین این داستان ادامه داره ولی تنها دستاورد خوب جمهوری اسلامی این هستش که ریشه دین و مذهب رو در ایران خشکاندن و در پنجاه سال اینده ایران یکی از بی دین ترین کشورهایه دنیا خواهد بود.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
گرامی ، من هیچ وجه درخشانی از سلسله قاجار نمیبینم ، اون خاجه عقده ای تاجدار یعنی اغا محمد خان آنچنان تخم کینه ای در گرجستانکاشت که هنوز بعد از ۲ قرن ایرانیان را آزار میدهند ، فقط ببین با مردم کرمان چه کرد ، از طرفی در هر جنگی تشخیص توان نظامی طرف مقابل مهم است ، این ارازل قاجار که بغیر از آخرین آن حتی یک زبانه غربی را بلد نبودند کوچکترین شناختی از توان نظامی روسیه نداشتند ، با دعای چند تا اخوند فکرکردند که برنده میشوند .
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر به گفته مغرضانه شما در دوران پهلوی تاریخ را تحریف کردند، عکسهای باقیمانده از نکبتِ دوران قاجار را چطور ماله میکشید و توجیه میکنید؟ خجالت نکشید و ادعا کنید که شاه و شهبانو عکسهای دوران قاجار را در کاخ سعدآباد با کامپیوتر فوتوشاپ میکردند! باشیوا کول، یعنی با مهملاتی که مینویسید برای خود آبرویی نگذاشتید. همینقدر یادآوری کنم که اگر پهلوی نبود امروز شما هم مثل اهالی کابل با پیراهن و تنبان و ریش انبوه گوسفند میچراندید.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴