رهبر جمهوری اسلامی معترضان را به «خیانت» متهم کرد و خواستار ادامه برخورد «جدی» شد

بی بی سی: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی امروز (دوشنبه ۱۹ دی) در سخنانی معترضان را به «خیانت» متهم کرد و از نهادهای حکومتی خواست برخوردهای «جدی» خود را ادامه دهد. همزمان فرماندهان نظامی ایران در واکنش‌هایی به موضوع اعتراضات در ایران پرداخته‌اند.

آقای خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی خود که عمدتا بر اعتراضات ضدحکومتی چند ماه اخیر متمرکز بود، گفت «اینها نمی‌خواستند نقاط ضعف را از بین ببرند اینها می‌خواستند نقاط قوت را از بین ببرند. خب اینها خیانت بود بلاشک خیانت بود و دستگاه‌های مسئول هم برخورد جدی و عادلانه می‌کنند با خیانت، و باید هم بکنند».


آیت‌الله خامنه‌ای در حالی خواستار «برخوردهای جدی» شد که در روزهای اخیر به دنبال اعدام چهار تن از معترضان، بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی از جمله پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار توقف اعدام‌ها و خشونت علیه معترضان شدند. امروز نیز اعلام شد که سه نفر دیگر از معترضان در اصفهان به اعدام محکوم شده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچون ماه‌های گذشته اعتراضات را اغتشاشات خواند و درباره معترضان گفت «عده‌ای، تعدادی می‌آیند در خیابان‌ها و فریاد می‌کشند و فحش می‌دهند و یکجایی را یک شیشه‌ای را می‌شکنند و یک سطل زباله‌ای را آتش می‌زنند و فلان». به گفته او هدف «مخالف با ضعف‌های ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی نبوده است».

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به فضای مجازی و رسانه‌ها گفت در اعتراض‌های اخیر «نقش اول مال تبلیغات بود» و نه ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی.

او در عین حال با اشاره به آنچه او تبلیغات و پروپاگاندا خواند گفت «وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر می‌گذارد چه چیزی می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند.»‌

در ماه‌های اخیر حکومت ایران بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مجازی مسدود کرد و سرعت اینترنت در ایران افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به نظر می‌رسد اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای نشانه‌ای از ادامه سیاست سرکوب شدید اعتراضات است که در ماه‌های اخیر ادامه داشته است.

هرانا از نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران گزارش داده که در جریان سرکوب اعتراضات دستکم ۴۸۱ از جمله ۶۸ کودک و نوجوان تا کنون جان باخته‌اند. بنابر برآورد ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر دستکم ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان می‌گوید بر اساس تحقیقاتی که انجام داده از آغاز اعتراض‌ها در شهریورماه تا امروز دست‌کم ۱۶ تن از دستگیرشدگان، به اشکال مختلف در زمان بازداشت کشته شده‌اند.

این نخستین بار نیست که رهبر جمهوری اسلامی معترضان را «حقیر» و «چهار نفر شرور» می‌خواند اما در صحبت امروز خود او به نظر می‌رسد صحبت‌های امروز او نشانه‌ای از ادامه روند سرکوب شدیدی است که در چند ماه گذشته ادامه داشته است.
ستاد کل نیرو‌های مسلح: فریب‌خوردگان کم‌تر از سه دهم درصد بودندفرماندهان نظامی ایران می‌گویند بر اعتراضات فائق آمدندهمزمان با اظهارات تند رهبر ایران درباره ادامه برخورد با معترضان، امروز سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح هم گفت «جمعیت اندکی به هر دلیلی فریب خوردند، کم‌تر از سه دهم درصد کشور بودند.»

او نیز همسو با رهبر جمهوری اسلامی پشت پرده اعتراضات اخیرا را کشورهای خارجی دانست و در عین حال تصدیق کرد «در ۱۱۵ روز گذشته آسیب‌‎هایی به امنیت اقتدار جمهوری اسلامی وارد شده است».

امروز در سخنانی دیگر سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت «اتفاقات چند ماه اخیر در کشور یک جنگ جهانی بود.»

هر دوی این فرماندهان نظامی در سخنان خود مدعی شدند که حکومت توانسته بر اعتراضات فائق آید. حسین سلامی هم گفت «دشمنان در چند ماه گذشته در یک فتنه و جنگ جهانی می‌خواستند مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فعالیت اقتصادی مردم را تعطیل و کشور را به آشوب بکشند. اما، جوانان، زنان و دختران ایران با آن‌ها همراهی نکردند و نقشه‌های آن‌ها را به شکست کشاندند».

در بولتن خبرگزاری فارس که برای فرمانده سپاه تهیه شده بود و گروه «بلک ریوارد» آن را هک و منتشر کرده بود آمارهای مربوط به جهت‌گیری‌های جامعه وجود داشت که بسیاری از آنها در رسانه‌ها منتشر نشده بود.

در بخشی از این بولتن به آمارهای نهادهای حکومتی اشاره شده که بر اساس آن ۵۱ درصد مردم خواستار حجاب اختیاری‌اند؛ ۵۳ درصد هم از عملکرد نیروی انتظامی ناراضی‌اند؛ ۵۶ درصد مردم به استمرار روند اعتراض معتقدند و ۴۸ درصد هم نگران تجزیه ایران نیستند.

بر اساس آمار ارائه شده در بولتن فارس، ۸۴ درصد مردم هم اعتراضات خیابانی را عاملی برای کاهش مشکلات می‌دانند.

در بخشی دیگر از اخبار و آمارهای داخلی آمده که بزرگترین دستاورد اعتراضات ریزش ترس مردم از نیروی نظامی و انتظامی است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
100Haloo - تهران، ایران

نمیدانم چرا ایرانیان انگلیس، خامنه ای ذلیل مفلوک را با القابی چون آقای خامنه ای و آیت الله خامنه ای خطاب میکند؟ این مردیکه دجال خائن ذلیل علیل اگر لقبی داشته باشه همانا علی چلاق و یا علی بابا و چهل دزد بغداد هست. ای خامنه ای ذلیل، بد بخت، بی سواد، بی فرهنگ، بی پدر و مادر، بی اصل و ریشه، پست فطرت، بی وجود، نامرد، حـ...، مادر بخطا، بی وجدان، بی همه چیز، آینده ای بی تاریک در انتظارت هست و هر وقت هم به درک مردی، اگر دنیایی وجود داشته باشد، تو باز بی چاره ترینی. خاک بر سر مفلوکت کنند.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
۴۵
amirHassna - سیدنی، استرالیا

وقتی اعتراضات میلیونی نباشه این یابو جوگیر میشه. واقعا نمیدونم چی باید گفت به اکثریت قشر خاموشو وسط باز. خون اون اقلیت وطن پرست تو نونی هستش که می‌خورید حالادلتون به حساب بانکتونو ۴ تا خونه و ماشینتون باشه. مهم اینه جونتون ارزش نداره و زندگی تو حقارت میشه نهایت دستاوردتون. دیگه خوددانیدو وجدانتون به ما خارج نشیناهم بگید فرار کرده و ترسو فقط یادتون باشه هزینه اخوندارو شماها میدین نه ماها‌.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

اینهم دلیل واضح و روشن که آدم مفعول پُررو میشه!
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن

جالب اینجاست که این ارازل و اوباش اسلامی عمامه بسر و مزدوراشون ، مرزهای وقاهت ، بی شرفی و بی شرمی و بی ناموسی رو چنان جابجا کرده اند که اونچه رو که برازنده خودشون و حقیقتیست محض رو منتسب میکنند به مردم و معترضین !! اصل خائن و جانی و فاسد و خونخوار همین مفعول اعظم ضحاکعلیست که خود بی اصل و نسب و حقیرش و رژیم جنایتکار و تا عمق ریشه فاسدش رو بر حق و قانونی میدونه و مردم و معترضین رو خائن بحساب میاره ، ولی کارشون تمومه و شکی نیست که همشون پای میز عدالت آورده و به دار مجازات آویخته خواهند شد !!
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
۳۸
زنبور - کپنهاک، دانمارک

اغای کش یعنی تا اعلان شوخی بوده فلا فلا شده تو مثل اینکه اونجات بدجوری میخاره که طوسی برات چاره ساز نیست .طالب اینی که مردم وارو به زیر یه فیل داردت بزنن. بزودی متمعن باش
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
۴۳
شیر مرد کازرون - لندن، انگلستان

خامه عنی با فرماندهان نظامی بسیار زیاد وسیله بلند و ضخیم گاومیش و شتر را میل فرمودند
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

خامنه ای خیلی خیلی از هیتلیر و ددیگر دیکتاتورها خطرناک تر هست . حداقل در هیجا نخواندم در مورد هیتلر که دورغی گفته باشد ولی برای بدبختی ما ملت ایران رهبر نظام هیچ که دیکتاتور است و از همه دیکتاتورتر , دروغگو هم هست بیا و این رهبر را درست کن ! خامنه ای با اعتراضات و تظاهرات مردم کنار برو نیست چون حیا و ابروای ندارد اودر برابر چشم میلیونها نفر قول و عده ای میدهد یک ساعت بعداش طفره میرود و می گوید من چنین قول و عده ای نداده ام! بلای که امریکا بر سر پینوشه و صدام حسین اورد باید سر خامنه ای هم بیاورد تا دها میلیون انسان رهای یابند.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
۲۵
romano - تهران، ایران

مرد باشین چارقد سر دختر بچه‌ها برگردونید وگرنه ۱۰۰ هزار اعدام و لشکر کشی خیابونی مشکلتون رو حل نمیکنه. همین الانم که یک گروه تشکیل شده دارن فرمانده‌های بسیجی و اطلاعاتی تون رو که نقش اصلی در سرکوب داشتند حذف میکنن صداش رو تو مطبوعات در نمیارید میگید در درگیری با سارق و اشرار و . کشته شد. پدرتون در اومده یک قدم سر حجاب رفتید عقب مردم ۰۱۰ قدم میان جلو. ما پیروزیم.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
۴۱
منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک

مارهای سر دوش این ضحاک دوباره گرسنه شده اند و به جوانان ایران احتیاج دارند. هر چه زودتر باید این ضحاک را هم به غاری در دماوند فرستاد.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
۳۴
گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان

ببینید چه کسی داره مردم رو متهم به خیانت میکنه!!! کسی که مملکت رو دو دستی تقدیم روسیه و چین کرده و سالیانه میلیاردها دلار سرمایه مردم ایران را خرج کشورهای عربی میکنه!! این مفلوک برای آمریکا و اروپا قمبل قهرمانانه میکنه ولی دستور سرکوب و اعدام مردم ایران رو صادر میکنه
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
۴۸
محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

دوستان در شبکه های اجتماعی مراقب عوامل ج.ا. باشید. تعدادشان خیلی زیاد هست،همه جا هستند و از طرف اپوزیسیون های مختلف پیام می گذارند. مثلا به رضا پهلوی یا اسماعیلیون توهین می کنند. این جمله یک مثال هست"اسماعیلیون به رضا پهلوی گوش نمی دهد"و امثال این،مواظب باشیم در دامشان نیفتیم
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
۴۲
Chokam - ری، ایران

فقط معترضان نیست،این باتمام دنیا دعواداره،کمبود داره ،فامیلش شیخ علی تهرانی گفته کودکی بهش الواط شده تجاوز شده اون موقع بچه بازی زیادبود،رضاخان ممنوع کرد،احتمالا یکی ازقربانیانه، تا اون فرد متجاوز رو نیارین دست بردار نیست،کجاست اون داخل خارج هرجاهست بیادخودش رومعرفی کنه وگرنه این دست بردارنیست
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
۶۴
zavareh - رودسر، ایران

نخستین باری نیست که این مفعول وامانده چنین اره تیزهایی را میکند. که هر بار مردم قهرمان ایران نشان داده اند که برای این مزخرفات تره هم کرد نمی کنند. ولی بهوش باشیم که هر چه ما بیشتر سکوت کنیم آخوندهای حاکم گستاخ تر می شوند. بقول قدیمی ها "شور یک بار، شیون یکبار" باید کار را یکسره کرد.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
۲۹
sara_moshiri - برلین، آلمان

کل مردم ایران پس خیانت کار هستن. واسه همینه جرعت نمیکنین رفراندوم بذارید. چون میدونین هیشکی به شما رای نمیده.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
۶۳
juvel - اسلو، نروژ
این خامه عنی خوده شیطانه شاید هم استاده شیطان ، مرگ بر تو خامه عنی !
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
توی این سخنرانی خودش رو با حسین مقایسه کرده و گفته یه سری بعد از کشته شدن حسین خواستن به کمکش بیان که دیر شده بود. این نشانه واضح ریزش در نیروهای خودی أست. دیگه اخرین برگ برنده اش رادان را رو کرده. منتها سیاست اعدام برای رعب و وحشت نیست، بلکه برای تحریک مردم هست که بتونن انگ مبارزه مسلحانه بزنن و یکهو ١٠٠ هزار کشته بسازن. ولی کور خوندن. دارن کلنگ قبر خودشون رو محکم تر میزنن. من مطمئن هستم که هم بدنه سپاه و هم بدنه ارتش به موقع وارد ماجرا میشن
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
۴۹
venus100 - تهران، ایران
هر ایرانی که در برابر ظلم جنایتکاران اسلامی داعشی شعیه دوزاده الاغی سکوت کند اول به خود و خانواده اش وبعد به نسل اندر نسل ایرانی خود خیانت کرده است , بیدار شین از خواب خرگوشیتون , ایران رو پس بگیرید. به این هیچ کدوم از صیغه زاده های عرب رحم نکنید , از علی چلاخ بگیر تا این جلاد صلواتی پفیوز و بقیه پروستات لیسان مغزپهن .
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
۴۸
Aztek - قم، ایران
کاریکاتوری که یک خانم بر سر خامنه ای مفعول ادرار میکرد واقعیت شرایط فعلی خامنه ای را بر ملا کرد. با این حرفی که خامته ای زد باید آن کاریکاتور را به نمره دو ارتقا داد. مرگ بر ضحاک کودک کش.
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.