حامد اسماعیلیون: قبل از این که انقلاب پیروز شود به ایران برمی‌گردم

ایران اینترنشنال: همزمان با حضور مردم بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی، حامد اسماعیلیون در گفت‌وگویی اختصاصی با ایران‌اینترنشنال از برنامه‌های خود برای بازگشت به ایران گفت و با تاکید بر ضرورت همگرا کردن ایرانیان خارج از کشور، یادآور شد: «باید به متنی مکتوب که مورد قبول مردم داخل ایران باشد برسیم.»

سخنگوی خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در آستانه سومین سالگرد شلیک عمدی موشک‌های سپاه به این پرواز، به ایران‌اینترنشنال گفت: «آخرین باری که فکر کردم می‌خواهم به ایران برگردم اواخر نوامبر بود و اندازه یک کلیک به آن نزدیک بودم اما خرید بلیت را به فردایش موکول کردم.»


او در ادامه گفت: «روز بعد به من اطلاع دادند که پرونده هواپیما در راه لاهه است و فکر کردم باید برای فرجام کاری که در کنار بقیه برایش سه سال با خون دل کار کردم، حضور داشته باشم و بعد از آن هم که سومین سالگرد هواپیما به زودی فرا می‌رسد. بعد هم اتفاقاتی افتاد که تردیدم را برای برگشت به ایران بیشتر کرد اما می‌دانم قبل از این که انقلاب کاملا به پیروزی برسد، باید این کار را کرد.»

نویسنده کتاب «گاماسیاب ماهی ندارد» درباره سناریوهای مختلفی که تصور می‌کند از زمان فرود هواپیمایش در ایران با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، گفت: «بهترینش این بود که به میدان آزادی برسم و از آن‌جا تا میدان انقلاب فریاد بزنم، در انقلاب بنشینم و فریاد بزنم. اگر مردم هم همراه شدند که چه بهتر. بدترینش هم این بود که در فرودگاه دستگیر شوم. من هیچ چیزی برای از دست دادن ندارم؛ منتها احمق هم نیستم و در مورد سناریوهای مختلف فکر می‌کنم.»

اسماعیلیون از قرار گرفتن بر سر دو راهی اخلاقی گفت و توضیح داد: «این که مثل یک قهرمان بمیری یا آلوده چیزی شوی ... خیلی برای خودم نگرانم و ترجیح می‌دهم مثل یک قهرمان بمیرم؛ [البته] اگر از دید مردم قهرمانم. اگر نه که [دلم می‌خواهد] مانند فردی عادی که چیزی برای از دست دادن ندارد، بمیرم.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
اصحاب کهف - کلن، آلمان

مگه چند نفر مثل شما داریم ک جونتون رو بآسونی ازدست بدید..معلومه ک قهرمانی جناب اسماعیلیون
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
۴۳
Danayan - برگن، نروژ

حامد عزیز! اون کار در درجه اول به انقلاب صدمه میزنه! فکر این را باید کرد که رژیم خونخوار خوشبخت میشه تو عزیز رو پای تلویزیون خامنه‌ای کثافت بشونه! بدون من که این رو مینویسم به اندازه تو عزیزم زجر کشیدم! و درد تو را بیشتر درک می‌کنم! پس باید به خون انقلابیون جوانمان فکر کنیم!
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
۶۸
مبشر جاروندی - گتنبرگ، سوئد

آقای اسماعیلیون ، به شرفم من هم با شما برای این مبارزه همسفر خواهم شد، من اول یک ایرانی ‌بعد یک بختیاری هستم و ایمان دارم تمامی ایران شما را قهرمان میدانند، من میخواهم فدای قهرمانی چون شما و آنان که در اینراه جان دادند اونها که در زندان هستند و آنها که هر روز مبارزه می‌کنند یا بمیرم ویا پیروزی را با مردمم جشن بگیرم. امیدوارم آن قشر خاکستری نیز از خواب بیدار شوند.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر شما و شاهزاده و دو سه نفر دیگه هم چنین تصمیماتی بگیرند و گوشت را به گربه بسپارند که دیگه باید فاتحه انقلاب رو خواند!
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
۴۲
Chokam - ری، ایران

از همون اول نباید می رفتین،خمینی هنوز فرودگاه مهراباد ننشسته اینها چمدانها بسته رفته بودن، ایران رو دو دستی تقدیم کردن حالا دیگه دیره،
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
۵۲
ali51reza - وستروس، سوئد

حامد خان شما فراخوان بده مثل برلین ما با تو هستیم سوار بر صدها پرواز آزادی از سراسر جهان بسمت ایران پرواز خواهیم کرد
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
۶۸
sabbas - لندن، انگلستان
نه. اصلا. شما از راه دور بیشتر کمک میکنی.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

حامد جان: اصحاب جان درست میفرمایند ولی اصحاب جان اونی که جلو گلوله وامیسته یا از پشت تو سرش گلوله میزنند یا نه چرا راه دور بریم از پشتبون پرتش میکنند یا خودش رو تو رودخونه غرق میکنه آیا خونش خون نیست یا رنگ خونش با ما فرق میکنه (مرگ یک دفعه شیون یک دفعه) ممکنه اشتباه کنم ولی به نظرم مرگ راحت تر از غم تنهایی هست. برای یک ایران آزاد باید همه ما هر کس از هر جا کمک کنه. اگر نه باید خفت را بپذیریم و با همین خاک تو سری سر کنیم
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

مطمئن باش اقای اسماعیلیون انگاه که شما به ایران بر گردی هیچکس را غیراز مسئولا" نظام اخوندی را خوشحال نخواهید کرد.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
۱۰۱
تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
اصحاب جان امیدوارم از من دلخور نشی ولی چون کمی تو متنت خرده شیشه داشت فضولی کردم دوست دارم مواظب خودت و عزیزانت باش.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
۳۱
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

این کار حماقته؛ رژیم شما رو در جا میکشه. لطفا احساساتی نشید و منطقی فکر کنید.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
۵۴
السا-ب - یزد، ایران
خواهشا بر نگردید اصلا زمان مناسبی نیست مسلما به محض ورود سر از اوین در میارید و دیگه هیچ کاری از دست کسی بر نمیاد. همونجا بمونید و به پیروزی انقلاب از طریق تاثیرگذاری بر سازمانهای بین المللی کمک کنید.
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
گرامی. متاسفانه حامد اسماعیلیون در مراسم یادبود قربانیان هواپیما ؛ حرکت بسیار زشت ؛ بی ادبانه نسبت به شاهزاده رضا نشان داد . از کنار او بی تفاوت گذشت ؛ نه دستی و نه سلامی و نه تشکری از او که بعنوان همدردی شرکت کرده بود . من درک نمیکنم اگه او سیاسی است پس باید سیاسی رفتار کند . اگر فرد معمولی است پس حداقل نسبت به میهمان مراسم مودب باشد . برای نابودی هیتلر چرچیل و استالین و روزولت دست دوستی و همکاری بهم دادند . بدبخت ملتی که رهبران اپوزیسیونش اینگونه رفتار کنند
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
۳۱
chris.it.dude - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
از بالای ۱۰۰ منفی که گرفتید معلومه رژیم چقدر از حامد اسماعیلیون میترسه که حر…زاده های سایبریش رو فرستاده.
یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
دوست محترم، متاسفانه از این موضوع بیخبر بودم. آیا امروز اتفاق افتاد و کلیپی از آن موجود هست؟ اگر عمداً هم چنین کاری کرده باشد با درایتی که بین جوان از جان گذشته امروزی میبینیم و سیاست های مردم دارانه شاهزاده حتی این کم لطفی هم با گذشت و پافشاری رضا پهلوی به اتحاد مواجه خواهد شد. مگر ما ملت در حق پدر و پدربزرگش کم احمال کردیم؟ میبینید که همه را نادیده انگاشته و با جان و دل همواره فقط در فکر اعتلای ایران قدم برداشته. مفق باشید.
یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۰
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
احمال= اهمال.
یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲
۵۰
اصحاب کهف - کلن، آلمان
به بختیاری بودنم افتخارکردم با شما
یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.