ایران دمکراتیک در راه است و خاورمیانه را هدایت خواهد کرد
رأی دهید
او مینویسد که در سال ۱۹۷۹ حکومت افراطی جمهوری اسلامی به رهبری روحالله خمینی، پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران را سرنگون کرد و آشوب انقلابی را در سرتاسر منطقه شام گسترش داد و سلطنتهای حاشیه خلیج فارس را به چالش کشید. خاورمیانه از شکل سابق خود خارج شد زیرا شبهنظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی جنگهای داخلی موجود را تشدید کردند و جنگهای جدیدی را شروع کردند.
او سپس ضمن اشاره به وضعیت تیره و تار جامعه، سرکوب مردم و فقر اقتصادی در داخل ایران در چند دهه گذشته، از هنری کیسینجر نقل قول میکند که اگر خاندان پهلوی در قدرت میماند، ایران با توجه به حکومت قوی و غنا تمدنیاش به یک سلطنت مشروطه با اقتصادی مشابه کره جنوبی تبدیل میشد.
کاپلان سپس مینویسد که اعتراضات سراسری چند ماهه علیه جمهوری اسلامی در ایران، حکومت را به لرزه درآورده است و شکافهایی در ساختار قدرت این نظام ظاهر شده است. از آنجا که ایران نقطه محوری ژئوپلتیک خاورمیانه است، هیچچیز بیشتر از یک حکومت لیبرال در ایران در ماهها و سالهای پیش رو ظرفیت تغییر منطقه را ندارد.
کاپلان مینویسد بسیاری از کشورهای عرب که در جریان بهار عرب صحنه آشوب شدند، مرزهای مصنوعی ساختهوپرداخته اروپاییها را دارند، در حالی که ایران از هرگونه مشخصات تصنعی مبرا است. ایران با جمعیت ۸۵ میلیونی تحصیلکرده، مترادف با فلات ایران و یکی از مهمترین ویژگیهای جغرافیایی منطقه است. فلات ایران از غرب به بینالنهرین و از شمالشرق به آسیای میانه میرسد و بر آنها تاثیر میگذارد.
ایران به دو منطقه وسیع تولیدکننده انرژی، یعنی خلیج فارس که محل خطوط کشتیرانی بینالمللی است، و دریای خزر که محل تردد خطوط نفت و گاز است دسترسی دارد. ذخایر گاز ایران بیش از تمام کشورهای خاورمیانه است و از نظر ذخائر نفت مقام دوم پس از عربستان سعودی را داراست.
رابرت کاپلان سپس مینویسد که ورای نقشه جغرافیایی و مسائل ژئوپلیتیک، چیزی در میان است که مایکل اکسورتی، مورخ بریتانیایی، نامش را «ایده ایران» نهاده است. در این دیدگاه، ایران مانند یونان و چین باستان، یک جاذبه تمدنی است که مردم و زبانهای مجاور خود را به قلمرو زبانی خود جذب میکند. او سپس میگوید که زبانهای دری، تاجیک، اردو، هندی، بنگالی و عربی عراقی، همه و همه انواعی از زبان فارسیاند یا تاثیر شگرفی از فارسی گرفتهاند. او همچنین میگوید که سفر از بغداد به کلکته در شرق، به معنی قرار گرفتن در یک مدار فرهنگی ایرانی است.
ایران در جمهوریهای نسبتا سکولار متعلق به شوروی سابق در آسیای مرکزی، بهویژه به دلیل وجود اسلام شیعی در آن جا، جذابیت اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد. اما آخوندها در ایران، توانایی این کشور برای استفاده از فرهنگ خود برای نشان دادن قدرت سیاسیاش را تضعیف کرده است. نویسنده میگوید که این قدرت میتواند با یک ایران دمکراتیک آزاد شود.
این مطلب میگوید که برای دیدن پیچیدگی سیاسی پستمدرن ایران، باید به جنبش سبز و تظاهرات ضدرژیم پس از انتخابات مناقشهبرانگیز ۲۰۰۹ بازگشت؛ زمانی که دو سال قبل از وقوع بهار عرب، سبزها در ایران رسانههای اجتماعی را برای سازماندهی فعالیتهای خود به خدمت درآوردند.
خیزش کنونی رسانههای اجتماعی را حتی به سطح نوآورانهتری رسانده است و بخش سازماندهی اعتراضات را بدون وجود یک رهبری واحد یا حتی توانایی برگزاری جلسات استراتژیک حضوری، به سوی هدف سرنگون کردن رژیم پیش برده است. نویسنده سپس به عکسی اشاره میکند که در آن دختر و پسری در خیابان و در ملاعام یکدیگر را میبوسند، و میگوید که این عکس حاوی یک نبوغ نمادین بود چرا که متجلی همه آنچه بود که جمهوری اسلامی از جوانان دریغ کرده است.
رابرت کاپلان مینویسد: این یک تمدن پستمدرن و جهانی است، و سپس میگوید: پهپادها، موشکها، جنگ سایبری و برنامه اتمی نمونههای منفی از پیچیدگی ایرانند که در یک زمینه سیاسی متفاوت ممکن است آن را به یک قدرت متوسط نظامی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل کند.
کاپلان میگوید که اکنون پس از تقریبا نیم قرن تاریکی، ممکن است در آغاز یک پایان باشیم. همانطور که در جریان انقلاب اسلامی، قدرت در دست آخوندها افتاد، ایران ممکن است شاهد یک انتقال قدرت دراماتیک دیگر باشد.
انسجام ژئوپلتیک ایران ممکن است آنقدر محکم باشد که مانند عراق به دامن هرجومرج نیافتد. نویسنده میگوید که نباید درباره چشمانداز دمکراسی در ایران بدبین باشید.
او مینویسد که یک حکومت غیرانقلابی در مقابل آخوندها، میتواند به همان اندازه که فروریختن دیوار برلین اروپا را تغییر داد، خاورمیانه را متحول کند.
کاپلان میگوید که واشنگتن برای دههها، از رهبران محافظهکار عرب در حاشیه خلیج فارس در مقابل جهوری اسلامی و مواضع ضدآمریکایی و ضداسرائیلیاش حمایت کرده است و به عنوان مثال به عربستان سعودی اشاره میکند که اخیرا اصلاحات چشمگیری را به اجرا گذاشته است.
علیرغم تنش بین دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دوستی تاریخی بین واشنگتن و کشورهای عرب پایه محکمی دارد. با این وجود، در آینده میتوان شاهد نزدیکتر شدن ایالات متحده به ایران تازهدمکراتیک، و در عین حال میانجیگری واشنگتن برای عقد توافقنامههای صلح میان ایران و اسرائیل و اعراب خلیج فارس بود.
نویسنده میگوید که رقابت بین ایران و کشورهای عرب حتی در صورت سقوط آخوندها به پایان نمی رسد، اما دیگر از ماجراجوییهای منطقهای تهران خبری نخواهد بود و ایران بر توسعه داخلی خود متمرکز خواهد بود.
در واقع، اگر تهران دست از اهداف خصمانه خود در یمن و جاهای دیگر بردارد و برنامه تسلیحاتی و اتمی خود را محدود کند، مورد استقبال پادشاهان خلیج فارس قرار خواهد گرفت. خلاص شدن از ملایان افراطگرا در ایران به معنی ورود خاورمیانه به دوران نسبی صلح است. عراق، سوریه و لبنان میتوانند بدون وجود شبهنظامیان مورد حمایت ایران، به ثبات برسند.
کاپلان میگوید که حتی استقرار دمکراسی در ایران تاثیر مثبتی بر سیاست نوظهور کشورهای عرب در شمال آفریقا از جمله مصر خواهد داشت.
او در ادامه میگوید معلوم نیست که با نفوذ هرچه بیشتر پکن در خاورمیانه و نیاز زیادش به نفت خلیج فارس، واکنش چین چه خواهد بود.
یک ایران دمکراتیک نهتنها از نظر اقتصادی به مراتب پویاتر از حکومت فعلی عمل خواهد کرد، بلکه به دلیل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک یک چهاراه حیاتی برای کمربند چین خواهد بود.
برای چینیها دمکراتیک بودن ایران اهمیتی نخواهد داشت و حکومت جدید در ایران نیز به دنبال توسعه بیشتر خطوط حملونقل زمینی، جادهها و راهآهن و خطوط لوله با کمک چین خواهد بود. چنین ایران پرتحرکی، حتی با نیت خوب، اعراب خلیج فارس را عصبی خواهد کرد و آنان را به درخواست از آمریکا برای دریافت حمایتهای امنیتی جدید واخواهد داشت. .
ایران پس از جمهوری اسلامی در ابتدا بسیار طرفدار غرب خواهد بود اما با گذشت زمان، از آنجایی که به قطعهای در پازل بزرگ اوراسیا تبدیل میشود، ممکن است روابط قویتری با چین ایجاد کند.
میتوان گفت که خاورمیانه آرامتر و یکپارچهتر، در واقع میتواند چالش جدیدی را برای ایالات متحده به دلیل رقابت با پکن ایجاد کند. حدود ۸۵ میلیون نفر در یک سرزمین بسیار استراتژیک ناگهان در اقتصاد جهانی ادغام خواهند شد. ایران معدن طلای تجارت بینالملل و عضو جداییناپذیر مرجله بعدی جهانیشدن خواهد بود.
نویسنده در پایان میگوید سناریوهای کمتر خوشایند نیز برای آینده ایران هست؛ از جمله رژیمی به رهبری سپاه پاسداران که سیاست خارجی رادیکال فعلی را ادامه دهد و نرمش داخلی بیشتری را به اجرا درآورد. یا یک ایران آشفته با حکومت مرکزی ضعیفتر و تا حدی دمکراتیک، که حکومتهای خودمختار کرد، آذری، ترکمن و بلوچ در آن نقش داشته باشند.
رابرت کاپلان میگوید هیچکس نمیتوانست پایان حکومت شاه فقید در ایران را تصور کند، تا وقتی که واقعا اتفاق افتاد. اکنون اما میشود به طور واقعگرایانه پایان رژیم مذهبی و تاثیرات منطقهای و جهانی آن را تصویر کرد.
هیچ کس نمی توانست پایان رژیم شاه را تا زمانی که واقعاً اتفاق بیفتد تصور کند. اکنون می توانیم به طور واقع بینانه پایان رژیم آخوندی - و پیامدهای منطقه ای و جهانی آن را تصور کنیم.
دیدگاه خوانندگان
۴۵
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
شک نکنید با وجود ایران آزاد و دموکراتیک بحران منطقه و مشکلات آذربایجان و افغانستان بخودی خود حل خواهد شد. وجود آخوند یعنی آشوب، تفرقه و بدبختی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳
۲۵
romano - تهران، ایران
قدرتها همیشه در تاریخ تشنه یک چیز بودهاند منابع. چون به آنها قدرت مضاعف میدهد خواه امپراتوری پارس باشد یا ایالات متحده و چین بنابراین در تاریخ قدرتهای متوسط را بر نمی تابند. بنظر من اینها همه لالایی شبه زفاف است و آمریکا و اسرائیل، عربها هیچوقت ایران را تحمل نمیکنند چون ایران دموکرات هژمون چند برابر خواهد داشت کنارش مسائل ناسیونالیزم ایرانی و تسلط دینی، فرهنگ و غیره را هم قرار بدهید میفهمید دموکراسی سکولار ایران اول از همه نظام اجتماعی و فرهنگی عربها و یهودیها را تحت شعاع قرار میدهد. خدا بیامرز شاه هم با سواد بود هم با کلاس و هم خانمش خوشگل با غربیها و همه روابط خوبی داشت ولی دیدیم چه شد. اما راه حل این مشکل چیست؟ ایران و ایرانی در چهار راه دنیاست و هیچ راهی غیر از قوی بودن و در آینده قدرت اتمی بودن ندارد. مشکل ما در قرنهای متعدد این بوده که همیشه یک قدرت مطلق به دلایل متعدد مانند چالشهای ژئوپلیتیک، هجوم اقوام وحشی نبودهایم و در جایی که باید دوستی یا دشمنی خود را تحکیم کنیم بعلت کمبود قدرت کم آوردهایم. شاه عباس دیوانه نبود برای یک کشور ۷ میلیونی بزرگترین سواره نظام جهان را بسازد.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹
۲۵
romano - تهران، ایران
ایران مد نظر اینها ایرانی است که شمه ای از دموکراسی باشد و دندانهایش کشیده و مثل یک گربه دست آموز باشد تا اسرائیل برای لات بازی هایش آزاد باشد. این برای ایرانیها غیر ممکن است. چرا؟ چون از یک طرف ملت و فرهنگی نیستند که زیر فاشیزم دینی زندگی کنند دوم در دی ان ای مردمان پارس خوی تمدن گرایی و امپراطوری وجود دارد ایران تنها استثنایی است که در مرزهای کنونی خود از لحاظ فرهنگی نمیگنجد و بسیار برتر از دیگران توانایی رهبری معنوی و فرهنگی در خود نهفته دارد فرهنگ اسرائیل را با موزیک رقص جوجه در یوروویژن دیدیم و با آنهمه حمایت غرب با جمعیت معادل سوئد نه فیلم قابل عرضه تر از ایران دارد و نه درآمد سرانه بیشتر از سوئد! ایران در همه دورههای اوج و حضیض خود قدرت سخت خود مخصوصا فرهنگ را داشته. ۱۵۰ سال تاریخ خاورمیانه با سلطه روسها، ترکها و تهاجم غربی ها نشان داد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است و این افراط گرایی و آشوب بدلیل نبود ایران است حتی خود ترکهای عثمانی نیز بنوعی کودک ایران شهر باستانی هستند. همانطور که میتوان تاثیر ایتالیا را در سراسر اروپا دید میتوان تاثیر ایران در هر گوشه دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۴
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
رابرت کاپلان , امیدوارم تحلیلت درست باشد و من و میلیونها نفر دیگر که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناه به کشورهای خارج اورده ایم این پناه اوردن به سرانجام رسد و به کشورمان ایران برگردیم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
من جمله ای را اشتباه بوشتم در این مورد که تحلیل رابرت کاپلان درست باشد و نظام اخوندی در ایران سقوط کند و من و میلیونها ایرانی که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناهنده کشورهای خارجی شده ایم این پناهندگی به پایان رسد و ما همگی به کشور عزیزمان ایران بر گردیم !
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۳
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
همین توهمات هژمون بودن منطقه هستش که وضع مملکت را تا این حد ویران و کشورهای منطقه را به نابودی کشانده. قرن 21 و تفکر ایجاد امپراتوری یا احیای آن حالا چه بوسیله استفاده ابزاری از دین چه بنام توهمات تاریخی امپراطوری پارس. ای کاش یاد بگیریم مثل بچه آدم در چهارچوب همین مرزی که هست سیاست به خرج بدهیم و فضول دیگران نباشیم که تبعات این فضولی را هم میبینیم ، ویرانی ایران نابودی کشورهای منطقه و قتل عام دهها میلیون انسان از افغانستان گرفته تا عراق و یمن و سوریه تا برسیم به آرژانتین. ولی مشکل ما اینه که فقط خودمان را انسان به حساب میاریم و برای جان دیگران ارزشی قائل نیستیم و تاوان توهین ها و نگاه از بالا به دیگران که اتفاقا در گفتگوی رستم فرخ زاد با و باذان و یزرگرد با نمایندگان ارتش عرب (رجوع شود به تاریخ طبری) شکستن کمر امپراطوری بود که تا ابد کمر راست نخواهد کرد. با این طرز تفکر مشابه هیچ مفری از تکرار تاریخ نیست مگر اینکه یاد بگیریم مثل بچه آدم با دنیا معامله داشته باشیم که متاسفانه بعید میبینم از تاریخ یاد بگیریم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
۲۵
romano - تهران، ایران
دوست عزیز شما اگر اندونزی بودید مشکل شما متفاوت بود ایران از باستان تا کنون محل تلاقی غرب و شرق بوده و حمله اعراب مقدونی چنگیز و تیمور هزار جک و جانور به خواست ایران نبوده حتی بیشتر جنگهای روم و ایتالیا به اندازه ایران تحمیلی نبودهاند بلکه انتخابی بودهاند. در مسابقه زمینی که 8 میلیارد جمعیت دارد و بر مبنای قدرت و آنارشی است و نظم بی زورها بازنده اند من آرزو میکنم کاش ایران کاری به هژمون نداشت اما بر فرض مثال بچه خوب شدید ترکیه 46 سد روی رودها را خراب میکند؟ علیف لاتبازی اش را کنار میگذارد روسیه دختر روس برای شما صلواتی پست میکند؟ یا آمریکا طرف ایران را گرفته پشت ماتحت اسرائیل میزند؟ عربستان دیگر سهم نفت بازار شما را نمیخورد و دست از تربیت داعش بر میدارد؟ پاکستان بمب های اتمش را در سطل آشغال میاندازد؟ واقعا اینقدر کودکانه؟ چرا اینها زمان شاه کار نکرد؟ بله کاهش تنش با دنیا اهمیت دارد ولی دنیا به قدرت کرنش میکند نه به بچه خوبی اگر اینطور بود الان باید عراق بهشت باشد. همین الان وضع کمک به اوکراین بور بلوند را میبینید به ایران برسد شب شده. ایران محکوم به قدرت است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
اینها نظر شخصی تو هست و باید بگم از زاویه تنگ و بسیار منفی با چاشنی قوی ضد غربی و مخلوط با دشمن تراشی و منفی گرایی به همه چیز نگاه میکنی.تمام مسائلی مه تو در این طرز فکرت اینقدر بزرگنمایی کردی رو میشه جور دیگر هم تفسیر کرد و دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
۲۵
romano - تهران، ایران
من منفی نیستم، واقع بینم. حتی گفتم باید با همه تنش را کاهش داد اما نمیتوانم منکر دوره مشروطه قتل آن توسط قدرتها و تبعید رضا شاه بزرگ و آمدن مصدق و کودتای ۲۸ مرداد و تظاهرات ۲۰۰۹ و مستر حسین اوباما و انقلاب مهسا بشوم که در آن دست تخریب غرب وجود دارد. قطعا هند و ژاپن و چین اندونزی در این پروسه دخیل نبودند. ملت من یکی از طولانی ترین و پر هزینه ترین راههای دموکراسی را طی کرده بسیار هم صلح طلب است نه هیتلر داشته نه جنگ جنوب و شمال آمریکا نه فاشیستهای موسیلینی و . داشته. قدری انصاف هم خوب است دارید در مورد یک ملت بزرگ مثل ایران حرف میزنید. غرب چیه هاله قداست؟ برای من مثل کشورهای دیگر دنیا در فردای ایرانی دموکراتیک غربیها تنها منبع منافع و درآمد و در بهترین حالت احترام متقابل هستند. باید چکار کنم؟ ملت من شرقی و ایرانی است. غرب خوب است حسن نیت دارد؟ همین الان اثبات کند و پولهای ملاها را فریز عواملشان را اخراج کند.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
نگفتم کل نظر و دیدگاهت غلط هست،گفتم از زاویه خاصی به دنیا و وقایع نگاه میکنی اما همیشه زوایای دیگری هم وجود دارد و میشه وقایع رو جور دیگر هم تفسیر کرد.من هرگز نگفتم غرب حسن نیت داره و نگران وضع مردم ماست اما با این بدگمانی کامل و تصویر سیاه هیولا وار از غرب اونهم در شرایط فعلی هم مخالفم.لزوما نباید از همه انتظار سیاه یا سفید بودن داشت.خاکستری هم وجود دارد.در حال حاضر،اتفاقا بیشترین نفع از ماندن این رژیم نصیب چین و هند و روس میشود تا غرب.کشورهای عربی و ترکیه و غیره که اصولا مطرح نیستند.حسن نیت در سیاست خارجی یک چیز مقطعی هست و در هر دوران متغیر.سیاست گذشته همیشه معیار سنجش امروز نیست.هر کشوری در درجه اول فکر منافع خودش هست،باید دید در حال حاضر منافع کدام با منافع ما منطبق تر هست و فراموش نکرد الان کشورهای غربی به سمت تمرکز بر داخل و رقابت با چین تغییر استراتژی داده اند و شرایط اصلا مثل دهه ۷۰-۸۰-۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ میلادی نیست.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
اولا کسی دشمن ایران نیست این ایرانه که این توهمات این چنینی داره از خامنه ای گرفته که 90% حرفاش دژمن دژمنه تا حالا. خیلی ها. نتیجه ویرانی ایران و نابودی منطقه شده. آلمانی ها پس از شکست در جنگ جهانی اول همین توهمات را داشتند نتیجه این شد که هیتلر (که اتفاقا با انتخاباتی کاملا درست) آمد و دقیقا همین چیزی که شما میفرمایید را به فرمی دیگر میفرمود و توهم دشمن داشت دقیقا عین خامنه ای نتیجه این شد که آلمان در عمل کشوری که حتی قبل از جنگ جهانی دوم پتانسیل تبدیل پیشرفته ترین و دمکرات ترین کشورجهان را داشت تبدیل به پادگانی نظامی کرد و آخر سر آخر داستان را میدانید اما آلمانی ها از اشتباه خود درس گرفتند. کسانی با طرز تفکر شما قدرت بعد جمهوری قتل عامی را بگیرند جامعه30 سال بعدش کماکان به خیابان خواهند ریخت و خواستار انقلاب خواهند بود ظاهرا ما محکوم به تکرار اشتباه هستیم. کاش میفهمیدیم دنیای امروز دنیای توهمات نیست کما اینکه دنیای قلدربازی و ک. لختی شمشیر بازی کردن هم نیست. دنیای تعامل و همکاری خصوصا در اقتصاد هستش
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
شما عوض این نظریه و تحلیلی که داری اول برادریتو ثابت کن، بعد شروع کن به این تحلیلها و نظرات!! اکنون ما در کف خیابان ها در سرتاسر میهن فقط یک هدف را دنبال میکنیم، سرنگونی ملایان اشغالگر میهن ، بعد راجب هژمونی و قدرت اتمی و.. اگر سایبری و نفوذی نیستی، هدف اصلی سرنگونی ملا. تمام✌️
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
tiger.man - آخن، آلمان دوست گرامی این پاسخ مربوط به شما نیست، به اشتباه برای شما ارسال کردم. پوزش مرا بپذیرید 🙏. این پاسخ مربوط به کاربر Romanoتهران-ایران. است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
دوست عزیز شما نظر شما محترم نه اینجا نه هیچ جا از نظام دفاع نکردم و نمیکنم. حرف من اینه که چرندیات و جنایت های و خریت این نظام را تکرار نکنیم و بعد به ثمر نشستن این انقلاب مسیری که این نظام رفت را نریم چون نظم نوین جهانی شناگر مخالف جریان سیاست خودش را بر نمیتابه. فقط یک احمقه که تفکر هژمونیک سیاسی داره اونم در قرن 21.تاکید من بر هارمونی زندگی کردن با همسایگان و کل دنیا بر اساس منافع متوازن اقتصادی و سیاسیه اخوی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:اگر مخالف سیاست اسراهیل بودید پس چرا نمیگی سال ۵۷ یک خیانت بود. :پیام شاه راه به کارتر فراموش کرده ؟ من پدر خوانده اسراهیل نیستم. چرا اینقدر یهودی سیتز هستی ؟ مخالف اسراهیل و طرفدار ملت مظلوم فلسطین درک میکنم ولی چرا اینقدر یهودی ستیزی؟ قرآن زیاد خواندی؟ چرا میگی عربها ؟ قسمتی از عربها زمان شاه در کنار ما بودند حتا در جنگ اول ایران و عرق در زمان شاه در کنار ما بودند. عربها نبودند حزب بعث بود. در مصر عراق و لیبی. چرا باید حکومت سکولار ایران اسراهیل را تحت تاثیر قرار دهد ؟ اسراهیل میتوان مخالف سیاست خارجی بود. ولی داخلی؟ تنها دولت دمکرات خاورمیانه با سیستم دمکراتی. خدا بیامرز شاه با زن خوشگل یعنی چه؟ میان همه چیز فقط خوشگلی را دیده ؟ تازه کلمه زن خوشگل در عصر زن زندگی آزادی؟ چرا فکر میکنی اتمی بودن ایران خیلی خوب است؟ که ربطی به ایران دارد یا بمب اتم یک وسیله در دست آخوند برا باج گرفتن است؟ یک ایران اتمی چه میتوان کند؟ هنوز یکی شلیک نکرده پودر میشود. چرا میگی ما وحشی نبودیم ؟ درکی از تاریخ قجار داری؟
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2:۸۰ درصد مردم تهران. سوزاک سفلیس کچلی داشتند برا یک تکه نان مثل سگ وحشی در خیابان هم دیگر را میدریدند. لات بازی اسراهیل یعنی چه؟ چرا اسراهیل لات است؟ فرهنگ اسراهیل با رقص جوجه در یوروویژن یعنی چه؟ بیشتر به ادبیات حوزه میخورد تا انتقاد از اسراهیل. با مبانی چه فاکت تاریخی .مدرک زبان ادبیات معتقد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است ؟ ریشه زبان مشترک؟ ادبیات مشترک ؟ اعداد .ریاضی. معماری ؟ چه کسی از چه کسی تاثیر پذیر بوده.؟ تا آنجا که ما میدانیم بعد از حمله اعراب هم ایران هم ترکیه اسلام را گرفتند و در دو جهت مختف گسترش پیدا کرد. اسلام ایرانی که بر شرق و هند تاثیر گذاشت . اسلام عثمانی که ۵۰۰ سال بر اروپا تاثیر گذاشتند. بر مبنا چه مدرکی معتقد که عثمانی کودک ایران شهر باستان هستند. اگر منظورت سلجوقیان است. سلجوقین هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3:سلجوقیان هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند و از آنها منشعب و عثمانی را تشگیل دادند. ریشه از قفقاز .شروع در آنکارا ولی کودک ایران باستان ؟ تز عجیب غریب بیرون میدهی. ولی یک چیز مثبت هم داری. دیگر ماند سابق فحش خواهر مادر به بنیاد گذار ایران نوین نمیدهی. به قول برادر لر. یک مو از خرس کندن خودش یک غنیمت است
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
خواهش میکنم نیازی به عذرخواهی نیست دوست گرامی از حق نگذریم جناب رومانو نثر عالی دارند ولی متاسفانه محتوای آن سرتاسر مغالطه یا جهت دار اما سخنی با جناب زرتشت. بنده با خیلی از نظرات شما به شدت مخالفم (این اختلاف به معنی دشمنی من با شما نیست چون بهر حال در اصل داستان که سرنگونی این رژیمه هم سنگریم) ولی ای کاش امثال شما که صاحب اندیشه هستید اینقدر قید گذشته نبودید. در دنیای مدرنی که یک آفریقایی مثلا از لحاظ قانونی و در عمل رئیس جمهور کشوری چون آمریکا شد سلجوقیان را غریبه به حساب آوردن چرنده. اعتراف میکنم من به ملیتم به عنوان یک عرب تعصب دارم و گاهی افراط میکنم که اشتباهه ولی کاش به جای تمرکز بر حواشی گذشته که کی چکار کرد به فکر حال و برنامه ریزی برای آینده باشیم
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
خواهش میکنم نیازی به عذرخواهی نیست دوست گرامی از حق نگذریم جناب رومانو نثر عالی دارند ولی متاسفانه محتوای آن سرتاسر مغالطه یا جهت دار اما سخنی با جناب زرتشت. بنده با خیلی از نظرات شما به شدت مخالفم (این اختلاف به معنی دشمنی من با شما نیست چون بهر حال در اصل داستان که سرنگونی این رژیمه هم سنگریم) ولی ای کاش امثال شما که صاحب اندیشه هستید اینقدر قید گذشته نبودید. در دنیای مدرنی که یک آفریقایی مثلا از لحاظ قانونی و در عمل رئیس جمهور کشوری چون آمریکا شد سلجوقیان را غریبه به حساب آوردن چرنده. اعتراف میکنم من به ملیتم به عنوان یک عرب تعصب دارم و گاهی افراط میکنم که اشتباهه ولی کاش به جای تمرکز بر حواشی گذشته که کی چکار کرد به فکر حال و برنامه ریزی برای آینده باشیم
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3:سلجوقیان هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند و از آنها منشعب و عثمانی را تشگیل دادند. ریشه از قفقاز .شروع در آنکارا ولی کودک ایران باستان ؟ تز عجیب غریب بیرون میدهی. ولی یک چیز مثبت هم داری. دیگر ماند سابق فحش خواهر مادر به بنیاد گذار ایران نوین نمیدهی. به قول برادر لر. یک مو از خرس کندن خودش یک غنیمت است
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2:۸۰ درصد مردم تهران. سوزاک سفلیس کچلی داشتند برا یک تکه نان مثل سگ وحشی در خیابان هم دیگر را میدریدند. لات بازی اسراهیل یعنی چه؟ چرا اسراهیل لات است؟ فرهنگ اسراهیل با رقص جوجه در یوروویژن یعنی چه؟ بیشتر به ادبیات حوزه میخورد تا انتقاد از اسراهیل. با مبانی چه فاکت تاریخی .مدرک زبان ادبیات معتقد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است ؟ ریشه زبان مشترک؟ ادبیات مشترک ؟ اعداد .ریاضی. معماری ؟ چه کسی از چه کسی تاثیر پذیر بوده.؟ تا آنجا که ما میدانیم بعد از حمله اعراب هم ایران هم ترکیه اسلام را گرفتند و در دو جهت مختف گسترش پیدا کرد. اسلام ایرانی که بر شرق و هند تاثیر گذاشت . اسلام عثمانی که ۵۰۰ سال بر اروپا تاثیر گذاشتند. بر مبنا چه مدرکی معتقد که عثمانی کودک ایران شهر باستان هستند. اگر منظورت سلجوقیان است. سلجوقین هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:اگر مخالف سیاست اسراهیل بودید پس چرا نمیگی سال ۵۷ یک خیانت بود. :پیام شاه راه به کارتر فراموش کرده ؟ من پدر خوانده اسراهیل نیستم. چرا اینقدر یهودی سیتز هستی ؟ مخالف اسراهیل و طرفدار ملت مظلوم فلسطین درک میکنم ولی چرا اینقدر یهودی ستیزی؟ قرآن زیاد خواندی؟ چرا میگی عربها ؟ قسمتی از عربها زمان شاه در کنار ما بودند حتا در جنگ اول ایران و عرق در زمان شاه در کنار ما بودند. عربها نبودند حزب بعث بود. در مصر عراق و لیبی. چرا باید حکومت سکولار ایران اسراهیل را تحت تاثیر قرار دهد ؟ اسراهیل میتوان مخالف سیاست خارجی بود. ولی داخلی؟ تنها دولت دمکرات خاورمیانه با سیستم دمکراتی. خدا بیامرز شاه با زن خوشگل یعنی چه؟ میان همه چیز فقط خوشگلی را دیده ؟ تازه کلمه زن خوشگل در عصر زن زندگی آزادی؟ چرا فکر میکنی اتمی بودن ایران خیلی خوب است؟ که ربطی به ایران دارد یا بمب اتم یک وسیله در دست آخوند برا باج گرفتن است؟ یک ایران اتمی چه میتوان کند؟ هنوز یکی شلیک نکرده پودر میشود. چرا میگی ما وحشی نبودیم ؟ درکی از تاریخ قجار داری؟
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
دوست عزیز شما نظر شما محترم نه اینجا نه هیچ جا از نظام دفاع نکردم و نمیکنم. حرف من اینه که چرندیات و جنایت های و خریت این نظام را تکرار نکنیم و بعد به ثمر نشستن این انقلاب مسیری که این نظام رفت را نریم چون نظم نوین جهانی شناگر مخالف جریان سیاست خودش را بر نمیتابه. فقط یک احمقه که تفکر هژمونیک سیاسی داره اونم در قرن 21.تاکید من بر هارمونی زندگی کردن با همسایگان و کل دنیا بر اساس منافع متوازن اقتصادی و سیاسیه اخوی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
tiger.man - آخن، آلمان دوست گرامی این پاسخ مربوط به شما نیست، به اشتباه برای شما ارسال کردم. پوزش مرا بپذیرید 🙏. این پاسخ مربوط به کاربر Romanoتهران-ایران. است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
شما عوض این نظریه و تحلیلی که داری اول برادریتو ثابت کن، بعد شروع کن به این تحلیلها و نظرات!! اکنون ما در کف خیابان ها در سرتاسر میهن فقط یک هدف را دنبال میکنیم، سرنگونی ملایان اشغالگر میهن ، بعد راجب هژمونی و قدرت اتمی و.. اگر سایبری و نفوذی نیستی، هدف اصلی سرنگونی ملا. تمام✌️
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
اولا کسی دشمن ایران نیست این ایرانه که این توهمات این چنینی داره از خامنه ای گرفته که 90% حرفاش دژمن دژمنه تا حالا. خیلی ها. نتیجه ویرانی ایران و نابودی منطقه شده. آلمانی ها پس از شکست در جنگ جهانی اول همین توهمات را داشتند نتیجه این شد که هیتلر (که اتفاقا با انتخاباتی کاملا درست) آمد و دقیقا همین چیزی که شما میفرمایید را به فرمی دیگر میفرمود و توهم دشمن داشت دقیقا عین خامنه ای نتیجه این شد که آلمان در عمل کشوری که حتی قبل از جنگ جهانی دوم پتانسیل تبدیل پیشرفته ترین و دمکرات ترین کشورجهان را داشت تبدیل به پادگانی نظامی کرد و آخر سر آخر داستان را میدانید اما آلمانی ها از اشتباه خود درس گرفتند. کسانی با طرز تفکر شما قدرت بعد جمهوری قتل عامی را بگیرند جامعه30 سال بعدش کماکان به خیابان خواهند ریخت و خواستار انقلاب خواهند بود ظاهرا ما محکوم به تکرار اشتباه هستیم. کاش میفهمیدیم دنیای امروز دنیای توهمات نیست کما اینکه دنیای قلدربازی و ک. لختی شمشیر بازی کردن هم نیست. دنیای تعامل و همکاری خصوصا در اقتصاد هستش
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
نگفتم کل نظر و دیدگاهت غلط هست،گفتم از زاویه خاصی به دنیا و وقایع نگاه میکنی اما همیشه زوایای دیگری هم وجود دارد و میشه وقایع رو جور دیگر هم تفسیر کرد.من هرگز نگفتم غرب حسن نیت داره و نگران وضع مردم ماست اما با این بدگمانی کامل و تصویر سیاه هیولا وار از غرب اونهم در شرایط فعلی هم مخالفم.لزوما نباید از همه انتظار سیاه یا سفید بودن داشت.خاکستری هم وجود دارد.در حال حاضر،اتفاقا بیشترین نفع از ماندن این رژیم نصیب چین و هند و روس میشود تا غرب.کشورهای عربی و ترکیه و غیره که اصولا مطرح نیستند.حسن نیت در سیاست خارجی یک چیز مقطعی هست و در هر دوران متغیر.سیاست گذشته همیشه معیار سنجش امروز نیست.هر کشوری در درجه اول فکر منافع خودش هست،باید دید در حال حاضر منافع کدام با منافع ما منطبق تر هست و فراموش نکرد الان کشورهای غربی به سمت تمرکز بر داخل و رقابت با چین تغییر استراتژی داده اند و شرایط اصلا مثل دهه ۷۰-۸۰-۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ میلادی نیست.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
۲۵
romano - تهران، ایران
من منفی نیستم، واقع بینم. حتی گفتم باید با همه تنش را کاهش داد اما نمیتوانم منکر دوره مشروطه قتل آن توسط قدرتها و تبعید رضا شاه بزرگ و آمدن مصدق و کودتای ۲۸ مرداد و تظاهرات ۲۰۰۹ و مستر حسین اوباما و انقلاب مهسا بشوم که در آن دست تخریب غرب وجود دارد. قطعا هند و ژاپن و چین اندونزی در این پروسه دخیل نبودند. ملت من یکی از طولانی ترین و پر هزینه ترین راههای دموکراسی را طی کرده بسیار هم صلح طلب است نه هیتلر داشته نه جنگ جنوب و شمال آمریکا نه فاشیستهای موسیلینی و . داشته. قدری انصاف هم خوب است دارید در مورد یک ملت بزرگ مثل ایران حرف میزنید. غرب چیه هاله قداست؟ برای من مثل کشورهای دیگر دنیا در فردای ایرانی دموکراتیک غربیها تنها منبع منافع و درآمد و در بهترین حالت احترام متقابل هستند. باید چکار کنم؟ ملت من شرقی و ایرانی است. غرب خوب است حسن نیت دارد؟ همین الان اثبات کند و پولهای ملاها را فریز عواملشان را اخراج کند.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
اینها نظر شخصی تو هست و باید بگم از زاویه تنگ و بسیار منفی با چاشنی قوی ضد غربی و مخلوط با دشمن تراشی و منفی گرایی به همه چیز نگاه میکنی.تمام مسائلی مه تو در این طرز فکرت اینقدر بزرگنمایی کردی رو میشه جور دیگر هم تفسیر کرد و دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
۲۵
romano - تهران، ایران
دوست عزیز شما اگر اندونزی بودید مشکل شما متفاوت بود ایران از باستان تا کنون محل تلاقی غرب و شرق بوده و حمله اعراب مقدونی چنگیز و تیمور هزار جک و جانور به خواست ایران نبوده حتی بیشتر جنگهای روم و ایتالیا به اندازه ایران تحمیلی نبودهاند بلکه انتخابی بودهاند. در مسابقه زمینی که 8 میلیارد جمعیت دارد و بر مبنای قدرت و آنارشی است و نظم بی زورها بازنده اند من آرزو میکنم کاش ایران کاری به هژمون نداشت اما بر فرض مثال بچه خوب شدید ترکیه 46 سد روی رودها را خراب میکند؟ علیف لاتبازی اش را کنار میگذارد روسیه دختر روس برای شما صلواتی پست میکند؟ یا آمریکا طرف ایران را گرفته پشت ماتحت اسرائیل میزند؟ عربستان دیگر سهم نفت بازار شما را نمیخورد و دست از تربیت داعش بر میدارد؟ پاکستان بمب های اتمش را در سطل آشغال میاندازد؟ واقعا اینقدر کودکانه؟ چرا اینها زمان شاه کار نکرد؟ بله کاهش تنش با دنیا اهمیت دارد ولی دنیا به قدرت کرنش میکند نه به بچه خوبی اگر اینطور بود الان باید عراق بهشت باشد. همین الان وضع کمک به اوکراین بور بلوند را میبینید به ایران برسد شب شده. ایران محکوم به قدرت است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
همین توهمات هژمون بودن منطقه هستش که وضع مملکت را تا این حد ویران و کشورهای منطقه را به نابودی کشانده. قرن 21 و تفکر ایجاد امپراتوری یا احیای آن حالا چه بوسیله استفاده ابزاری از دین چه بنام توهمات تاریخی امپراطوری پارس. ای کاش یاد بگیریم مثل بچه آدم در چهارچوب همین مرزی که هست سیاست به خرج بدهیم و فضول دیگران نباشیم که تبعات این فضولی را هم میبینیم ، ویرانی ایران نابودی کشورهای منطقه و قتل عام دهها میلیون انسان از افغانستان گرفته تا عراق و یمن و سوریه تا برسیم به آرژانتین. ولی مشکل ما اینه که فقط خودمان را انسان به حساب میاریم و برای جان دیگران ارزشی قائل نیستیم و تاوان توهین ها و نگاه از بالا به دیگران که اتفاقا در گفتگوی رستم فرخ زاد با و باذان و یزرگرد با نمایندگان ارتش عرب (رجوع شود به تاریخ طبری) شکستن کمر امپراطوری بود که تا ابد کمر راست نخواهد کرد. با این طرز تفکر مشابه هیچ مفری از تکرار تاریخ نیست مگر اینکه یاد بگیریم مثل بچه آدم با دنیا معامله داشته باشیم که متاسفانه بعید میبینم از تاریخ یاد بگیریم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
من جمله ای را اشتباه بوشتم در این مورد که تحلیل رابرت کاپلان درست باشد و نظام اخوندی در ایران سقوط کند و من و میلیونها ایرانی که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناهنده کشورهای خارجی شده ایم این پناهندگی به پایان رسد و ما همگی به کشور عزیزمان ایران بر گردیم !
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۳
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
رابرت کاپلان , امیدوارم تحلیلت درست باشد و من و میلیونها نفر دیگر که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناه به کشورهای خارج اورده ایم این پناه اوردن به سرانجام رسد و به کشورمان ایران برگردیم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۸
۲۵
romano - تهران، ایران
ایران مد نظر اینها ایرانی است که شمه ای از دموکراسی باشد و دندانهایش کشیده و مثل یک گربه دست آموز باشد تا اسرائیل برای لات بازی هایش آزاد باشد. این برای ایرانیها غیر ممکن است. چرا؟ چون از یک طرف ملت و فرهنگی نیستند که زیر فاشیزم دینی زندگی کنند دوم در دی ان ای مردمان پارس خوی تمدن گرایی و امپراطوری وجود دارد ایران تنها استثنایی است که در مرزهای کنونی خود از لحاظ فرهنگی نمیگنجد و بسیار برتر از دیگران توانایی رهبری معنوی و فرهنگی در خود نهفته دارد فرهنگ اسرائیل را با موزیک رقص جوجه در یوروویژن دیدیم و با آنهمه حمایت غرب با جمعیت معادل سوئد نه فیلم قابل عرضه تر از ایران دارد و نه درآمد سرانه بیشتر از سوئد! ایران در همه دورههای اوج و حضیض خود قدرت سخت خود مخصوصا فرهنگ را داشته. ۱۵۰ سال تاریخ خاورمیانه با سلطه روسها، ترکها و تهاجم غربی ها نشان داد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است و این افراط گرایی و آشوب بدلیل نبود ایران است حتی خود ترکهای عثمانی نیز بنوعی کودک ایران شهر باستانی هستند. همانطور که میتوان تاثیر ایتالیا را در سراسر اروپا دید میتوان تاثیر ایران در هر گوشه دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۴
۲۵
romano - تهران، ایران
قدرتها همیشه در تاریخ تشنه یک چیز بودهاند منابع. چون به آنها قدرت مضاعف میدهد خواه امپراتوری پارس باشد یا ایالات متحده و چین بنابراین در تاریخ قدرتهای متوسط را بر نمی تابند. بنظر من اینها همه لالایی شبه زفاف است و آمریکا و اسرائیل، عربها هیچوقت ایران را تحمل نمیکنند چون ایران دموکرات هژمون چند برابر خواهد داشت کنارش مسائل ناسیونالیزم ایرانی و تسلط دینی، فرهنگ و غیره را هم قرار بدهید میفهمید دموکراسی سکولار ایران اول از همه نظام اجتماعی و فرهنگی عربها و یهودیها را تحت شعاع قرار میدهد. خدا بیامرز شاه هم با سواد بود هم با کلاس و هم خانمش خوشگل با غربیها و همه روابط خوبی داشت ولی دیدیم چه شد. اما راه حل این مشکل چیست؟ ایران و ایرانی در چهار راه دنیاست و هیچ راهی غیر از قوی بودن و در آینده قدرت اتمی بودن ندارد. مشکل ما در قرنهای متعدد این بوده که همیشه یک قدرت مطلق به دلایل متعدد مانند چالشهای ژئوپلیتیک، هجوم اقوام وحشی نبودهایم و در جایی که باید دوستی یا دشمنی خود را تحکیم کنیم بعلت کمبود قدرت کم آوردهایم. شاه عباس دیوانه نبود برای یک کشور ۷ میلیونی بزرگترین سواره نظام جهان را بسازد.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹
۴۵
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
شک نکنید با وجود ایران آزاد و دموکراتیک بحران منطقه و مشکلات آذربایجان و افغانستان بخودی خود حل خواهد شد. وجود آخوند یعنی آشوب، تفرقه و بدبختی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳
۴۵
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
شک نکنید با وجود ایران آزاد و دموکراتیک بحران منطقه و مشکلات آذربایجان و افغانستان بخودی خود حل خواهد شد. وجود آخوند یعنی آشوب، تفرقه و بدبختی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳
۲۵
romano - تهران، ایران
قدرتها همیشه در تاریخ تشنه یک چیز بودهاند منابع. چون به آنها قدرت مضاعف میدهد خواه امپراتوری پارس باشد یا ایالات متحده و چین بنابراین در تاریخ قدرتهای متوسط را بر نمی تابند. بنظر من اینها همه لالایی شبه زفاف است و آمریکا و اسرائیل، عربها هیچوقت ایران را تحمل نمیکنند چون ایران دموکرات هژمون چند برابر خواهد داشت کنارش مسائل ناسیونالیزم ایرانی و تسلط دینی، فرهنگ و غیره را هم قرار بدهید میفهمید دموکراسی سکولار ایران اول از همه نظام اجتماعی و فرهنگی عربها و یهودیها را تحت شعاع قرار میدهد. خدا بیامرز شاه هم با سواد بود هم با کلاس و هم خانمش خوشگل با غربیها و همه روابط خوبی داشت ولی دیدیم چه شد. اما راه حل این مشکل چیست؟ ایران و ایرانی در چهار راه دنیاست و هیچ راهی غیر از قوی بودن و در آینده قدرت اتمی بودن ندارد. مشکل ما در قرنهای متعدد این بوده که همیشه یک قدرت مطلق به دلایل متعدد مانند چالشهای ژئوپلیتیک، هجوم اقوام وحشی نبودهایم و در جایی که باید دوستی یا دشمنی خود را تحکیم کنیم بعلت کمبود قدرت کم آوردهایم. شاه عباس دیوانه نبود برای یک کشور ۷ میلیونی بزرگترین سواره نظام جهان را بسازد.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹
۲۵
romano - تهران، ایران
ایران مد نظر اینها ایرانی است که شمه ای از دموکراسی باشد و دندانهایش کشیده و مثل یک گربه دست آموز باشد تا اسرائیل برای لات بازی هایش آزاد باشد. این برای ایرانیها غیر ممکن است. چرا؟ چون از یک طرف ملت و فرهنگی نیستند که زیر فاشیزم دینی زندگی کنند دوم در دی ان ای مردمان پارس خوی تمدن گرایی و امپراطوری وجود دارد ایران تنها استثنایی است که در مرزهای کنونی خود از لحاظ فرهنگی نمیگنجد و بسیار برتر از دیگران توانایی رهبری معنوی و فرهنگی در خود نهفته دارد فرهنگ اسرائیل را با موزیک رقص جوجه در یوروویژن دیدیم و با آنهمه حمایت غرب با جمعیت معادل سوئد نه فیلم قابل عرضه تر از ایران دارد و نه درآمد سرانه بیشتر از سوئد! ایران در همه دورههای اوج و حضیض خود قدرت سخت خود مخصوصا فرهنگ را داشته. ۱۵۰ سال تاریخ خاورمیانه با سلطه روسها، ترکها و تهاجم غربی ها نشان داد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است و این افراط گرایی و آشوب بدلیل نبود ایران است حتی خود ترکهای عثمانی نیز بنوعی کودک ایران شهر باستانی هستند. همانطور که میتوان تاثیر ایتالیا را در سراسر اروپا دید میتوان تاثیر ایران در هر گوشه دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۴
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
رابرت کاپلان , امیدوارم تحلیلت درست باشد و من و میلیونها نفر دیگر که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناه به کشورهای خارج اورده ایم این پناه اوردن به سرانجام رسد و به کشورمان ایران برگردیم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
من جمله ای را اشتباه بوشتم در این مورد که تحلیل رابرت کاپلان درست باشد و نظام اخوندی در ایران سقوط کند و من و میلیونها ایرانی که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناهنده کشورهای خارجی شده ایم این پناهندگی به پایان رسد و ما همگی به کشور عزیزمان ایران بر گردیم !
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۳
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
همین توهمات هژمون بودن منطقه هستش که وضع مملکت را تا این حد ویران و کشورهای منطقه را به نابودی کشانده. قرن 21 و تفکر ایجاد امپراتوری یا احیای آن حالا چه بوسیله استفاده ابزاری از دین چه بنام توهمات تاریخی امپراطوری پارس. ای کاش یاد بگیریم مثل بچه آدم در چهارچوب همین مرزی که هست سیاست به خرج بدهیم و فضول دیگران نباشیم که تبعات این فضولی را هم میبینیم ، ویرانی ایران نابودی کشورهای منطقه و قتل عام دهها میلیون انسان از افغانستان گرفته تا عراق و یمن و سوریه تا برسیم به آرژانتین. ولی مشکل ما اینه که فقط خودمان را انسان به حساب میاریم و برای جان دیگران ارزشی قائل نیستیم و تاوان توهین ها و نگاه از بالا به دیگران که اتفاقا در گفتگوی رستم فرخ زاد با و باذان و یزرگرد با نمایندگان ارتش عرب (رجوع شود به تاریخ طبری) شکستن کمر امپراطوری بود که تا ابد کمر راست نخواهد کرد. با این طرز تفکر مشابه هیچ مفری از تکرار تاریخ نیست مگر اینکه یاد بگیریم مثل بچه آدم با دنیا معامله داشته باشیم که متاسفانه بعید میبینم از تاریخ یاد بگیریم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
۲۵
romano - تهران، ایران
دوست عزیز شما اگر اندونزی بودید مشکل شما متفاوت بود ایران از باستان تا کنون محل تلاقی غرب و شرق بوده و حمله اعراب مقدونی چنگیز و تیمور هزار جک و جانور به خواست ایران نبوده حتی بیشتر جنگهای روم و ایتالیا به اندازه ایران تحمیلی نبودهاند بلکه انتخابی بودهاند. در مسابقه زمینی که 8 میلیارد جمعیت دارد و بر مبنای قدرت و آنارشی است و نظم بی زورها بازنده اند من آرزو میکنم کاش ایران کاری به هژمون نداشت اما بر فرض مثال بچه خوب شدید ترکیه 46 سد روی رودها را خراب میکند؟ علیف لاتبازی اش را کنار میگذارد روسیه دختر روس برای شما صلواتی پست میکند؟ یا آمریکا طرف ایران را گرفته پشت ماتحت اسرائیل میزند؟ عربستان دیگر سهم نفت بازار شما را نمیخورد و دست از تربیت داعش بر میدارد؟ پاکستان بمب های اتمش را در سطل آشغال میاندازد؟ واقعا اینقدر کودکانه؟ چرا اینها زمان شاه کار نکرد؟ بله کاهش تنش با دنیا اهمیت دارد ولی دنیا به قدرت کرنش میکند نه به بچه خوبی اگر اینطور بود الان باید عراق بهشت باشد. همین الان وضع کمک به اوکراین بور بلوند را میبینید به ایران برسد شب شده. ایران محکوم به قدرت است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
اینها نظر شخصی تو هست و باید بگم از زاویه تنگ و بسیار منفی با چاشنی قوی ضد غربی و مخلوط با دشمن تراشی و منفی گرایی به همه چیز نگاه میکنی.تمام مسائلی مه تو در این طرز فکرت اینقدر بزرگنمایی کردی رو میشه جور دیگر هم تفسیر کرد و دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
۲۵
romano - تهران، ایران
من منفی نیستم، واقع بینم. حتی گفتم باید با همه تنش را کاهش داد اما نمیتوانم منکر دوره مشروطه قتل آن توسط قدرتها و تبعید رضا شاه بزرگ و آمدن مصدق و کودتای ۲۸ مرداد و تظاهرات ۲۰۰۹ و مستر حسین اوباما و انقلاب مهسا بشوم که در آن دست تخریب غرب وجود دارد. قطعا هند و ژاپن و چین اندونزی در این پروسه دخیل نبودند. ملت من یکی از طولانی ترین و پر هزینه ترین راههای دموکراسی را طی کرده بسیار هم صلح طلب است نه هیتلر داشته نه جنگ جنوب و شمال آمریکا نه فاشیستهای موسیلینی و . داشته. قدری انصاف هم خوب است دارید در مورد یک ملت بزرگ مثل ایران حرف میزنید. غرب چیه هاله قداست؟ برای من مثل کشورهای دیگر دنیا در فردای ایرانی دموکراتیک غربیها تنها منبع منافع و درآمد و در بهترین حالت احترام متقابل هستند. باید چکار کنم؟ ملت من شرقی و ایرانی است. غرب خوب است حسن نیت دارد؟ همین الان اثبات کند و پولهای ملاها را فریز عواملشان را اخراج کند.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
نگفتم کل نظر و دیدگاهت غلط هست،گفتم از زاویه خاصی به دنیا و وقایع نگاه میکنی اما همیشه زوایای دیگری هم وجود دارد و میشه وقایع رو جور دیگر هم تفسیر کرد.من هرگز نگفتم غرب حسن نیت داره و نگران وضع مردم ماست اما با این بدگمانی کامل و تصویر سیاه هیولا وار از غرب اونهم در شرایط فعلی هم مخالفم.لزوما نباید از همه انتظار سیاه یا سفید بودن داشت.خاکستری هم وجود دارد.در حال حاضر،اتفاقا بیشترین نفع از ماندن این رژیم نصیب چین و هند و روس میشود تا غرب.کشورهای عربی و ترکیه و غیره که اصولا مطرح نیستند.حسن نیت در سیاست خارجی یک چیز مقطعی هست و در هر دوران متغیر.سیاست گذشته همیشه معیار سنجش امروز نیست.هر کشوری در درجه اول فکر منافع خودش هست،باید دید در حال حاضر منافع کدام با منافع ما منطبق تر هست و فراموش نکرد الان کشورهای غربی به سمت تمرکز بر داخل و رقابت با چین تغییر استراتژی داده اند و شرایط اصلا مثل دهه ۷۰-۸۰-۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ میلادی نیست.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
اولا کسی دشمن ایران نیست این ایرانه که این توهمات این چنینی داره از خامنه ای گرفته که 90% حرفاش دژمن دژمنه تا حالا. خیلی ها. نتیجه ویرانی ایران و نابودی منطقه شده. آلمانی ها پس از شکست در جنگ جهانی اول همین توهمات را داشتند نتیجه این شد که هیتلر (که اتفاقا با انتخاباتی کاملا درست) آمد و دقیقا همین چیزی که شما میفرمایید را به فرمی دیگر میفرمود و توهم دشمن داشت دقیقا عین خامنه ای نتیجه این شد که آلمان در عمل کشوری که حتی قبل از جنگ جهانی دوم پتانسیل تبدیل پیشرفته ترین و دمکرات ترین کشورجهان را داشت تبدیل به پادگانی نظامی کرد و آخر سر آخر داستان را میدانید اما آلمانی ها از اشتباه خود درس گرفتند. کسانی با طرز تفکر شما قدرت بعد جمهوری قتل عامی را بگیرند جامعه30 سال بعدش کماکان به خیابان خواهند ریخت و خواستار انقلاب خواهند بود ظاهرا ما محکوم به تکرار اشتباه هستیم. کاش میفهمیدیم دنیای امروز دنیای توهمات نیست کما اینکه دنیای قلدربازی و ک. لختی شمشیر بازی کردن هم نیست. دنیای تعامل و همکاری خصوصا در اقتصاد هستش
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
شما عوض این نظریه و تحلیلی که داری اول برادریتو ثابت کن، بعد شروع کن به این تحلیلها و نظرات!! اکنون ما در کف خیابان ها در سرتاسر میهن فقط یک هدف را دنبال میکنیم، سرنگونی ملایان اشغالگر میهن ، بعد راجب هژمونی و قدرت اتمی و.. اگر سایبری و نفوذی نیستی، هدف اصلی سرنگونی ملا. تمام✌️
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
tiger.man - آخن، آلمان دوست گرامی این پاسخ مربوط به شما نیست، به اشتباه برای شما ارسال کردم. پوزش مرا بپذیرید 🙏. این پاسخ مربوط به کاربر Romanoتهران-ایران. است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
دوست عزیز شما نظر شما محترم نه اینجا نه هیچ جا از نظام دفاع نکردم و نمیکنم. حرف من اینه که چرندیات و جنایت های و خریت این نظام را تکرار نکنیم و بعد به ثمر نشستن این انقلاب مسیری که این نظام رفت را نریم چون نظم نوین جهانی شناگر مخالف جریان سیاست خودش را بر نمیتابه. فقط یک احمقه که تفکر هژمونیک سیاسی داره اونم در قرن 21.تاکید من بر هارمونی زندگی کردن با همسایگان و کل دنیا بر اساس منافع متوازن اقتصادی و سیاسیه اخوی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:اگر مخالف سیاست اسراهیل بودید پس چرا نمیگی سال ۵۷ یک خیانت بود. :پیام شاه راه به کارتر فراموش کرده ؟ من پدر خوانده اسراهیل نیستم. چرا اینقدر یهودی سیتز هستی ؟ مخالف اسراهیل و طرفدار ملت مظلوم فلسطین درک میکنم ولی چرا اینقدر یهودی ستیزی؟ قرآن زیاد خواندی؟ چرا میگی عربها ؟ قسمتی از عربها زمان شاه در کنار ما بودند حتا در جنگ اول ایران و عرق در زمان شاه در کنار ما بودند. عربها نبودند حزب بعث بود. در مصر عراق و لیبی. چرا باید حکومت سکولار ایران اسراهیل را تحت تاثیر قرار دهد ؟ اسراهیل میتوان مخالف سیاست خارجی بود. ولی داخلی؟ تنها دولت دمکرات خاورمیانه با سیستم دمکراتی. خدا بیامرز شاه با زن خوشگل یعنی چه؟ میان همه چیز فقط خوشگلی را دیده ؟ تازه کلمه زن خوشگل در عصر زن زندگی آزادی؟ چرا فکر میکنی اتمی بودن ایران خیلی خوب است؟ که ربطی به ایران دارد یا بمب اتم یک وسیله در دست آخوند برا باج گرفتن است؟ یک ایران اتمی چه میتوان کند؟ هنوز یکی شلیک نکرده پودر میشود. چرا میگی ما وحشی نبودیم ؟ درکی از تاریخ قجار داری؟
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2:۸۰ درصد مردم تهران. سوزاک سفلیس کچلی داشتند برا یک تکه نان مثل سگ وحشی در خیابان هم دیگر را میدریدند. لات بازی اسراهیل یعنی چه؟ چرا اسراهیل لات است؟ فرهنگ اسراهیل با رقص جوجه در یوروویژن یعنی چه؟ بیشتر به ادبیات حوزه میخورد تا انتقاد از اسراهیل. با مبانی چه فاکت تاریخی .مدرک زبان ادبیات معتقد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است ؟ ریشه زبان مشترک؟ ادبیات مشترک ؟ اعداد .ریاضی. معماری ؟ چه کسی از چه کسی تاثیر پذیر بوده.؟ تا آنجا که ما میدانیم بعد از حمله اعراب هم ایران هم ترکیه اسلام را گرفتند و در دو جهت مختف گسترش پیدا کرد. اسلام ایرانی که بر شرق و هند تاثیر گذاشت . اسلام عثمانی که ۵۰۰ سال بر اروپا تاثیر گذاشتند. بر مبنا چه مدرکی معتقد که عثمانی کودک ایران شهر باستان هستند. اگر منظورت سلجوقیان است. سلجوقین هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3:سلجوقیان هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند و از آنها منشعب و عثمانی را تشگیل دادند. ریشه از قفقاز .شروع در آنکارا ولی کودک ایران باستان ؟ تز عجیب غریب بیرون میدهی. ولی یک چیز مثبت هم داری. دیگر ماند سابق فحش خواهر مادر به بنیاد گذار ایران نوین نمیدهی. به قول برادر لر. یک مو از خرس کندن خودش یک غنیمت است
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
خواهش میکنم نیازی به عذرخواهی نیست دوست گرامی از حق نگذریم جناب رومانو نثر عالی دارند ولی متاسفانه محتوای آن سرتاسر مغالطه یا جهت دار اما سخنی با جناب زرتشت. بنده با خیلی از نظرات شما به شدت مخالفم (این اختلاف به معنی دشمنی من با شما نیست چون بهر حال در اصل داستان که سرنگونی این رژیمه هم سنگریم) ولی ای کاش امثال شما که صاحب اندیشه هستید اینقدر قید گذشته نبودید. در دنیای مدرنی که یک آفریقایی مثلا از لحاظ قانونی و در عمل رئیس جمهور کشوری چون آمریکا شد سلجوقیان را غریبه به حساب آوردن چرنده. اعتراف میکنم من به ملیتم به عنوان یک عرب تعصب دارم و گاهی افراط میکنم که اشتباهه ولی کاش به جای تمرکز بر حواشی گذشته که کی چکار کرد به فکر حال و برنامه ریزی برای آینده باشیم
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
۴۵
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
شک نکنید با وجود ایران آزاد و دموکراتیک بحران منطقه و مشکلات آذربایجان و افغانستان بخودی خود حل خواهد شد. وجود آخوند یعنی آشوب، تفرقه و بدبختی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
رابرت کاپلان , امیدوارم تحلیلت درست باشد و من و میلیونها نفر دیگر که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناه به کشورهای خارج اورده ایم این پناه اوردن به سرانجام رسد و به کشورمان ایران برگردیم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
من جمله ای را اشتباه بوشتم در این مورد که تحلیل رابرت کاپلان درست باشد و نظام اخوندی در ایران سقوط کند و من و میلیونها ایرانی که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناهنده کشورهای خارجی شده ایم این پناهندگی به پایان رسد و ما همگی به کشور عزیزمان ایران بر گردیم !
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۳
۲۵
romano - تهران، ایران
ایران مد نظر اینها ایرانی است که شمه ای از دموکراسی باشد و دندانهایش کشیده و مثل یک گربه دست آموز باشد تا اسرائیل برای لات بازی هایش آزاد باشد. این برای ایرانیها غیر ممکن است. چرا؟ چون از یک طرف ملت و فرهنگی نیستند که زیر فاشیزم دینی زندگی کنند دوم در دی ان ای مردمان پارس خوی تمدن گرایی و امپراطوری وجود دارد ایران تنها استثنایی است که در مرزهای کنونی خود از لحاظ فرهنگی نمیگنجد و بسیار برتر از دیگران توانایی رهبری معنوی و فرهنگی در خود نهفته دارد فرهنگ اسرائیل را با موزیک رقص جوجه در یوروویژن دیدیم و با آنهمه حمایت غرب با جمعیت معادل سوئد نه فیلم قابل عرضه تر از ایران دارد و نه درآمد سرانه بیشتر از سوئد! ایران در همه دورههای اوج و حضیض خود قدرت سخت خود مخصوصا فرهنگ را داشته. ۱۵۰ سال تاریخ خاورمیانه با سلطه روسها، ترکها و تهاجم غربی ها نشان داد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است و این افراط گرایی و آشوب بدلیل نبود ایران است حتی خود ترکهای عثمانی نیز بنوعی کودک ایران شهر باستانی هستند. همانطور که میتوان تاثیر ایتالیا را در سراسر اروپا دید میتوان تاثیر ایران در هر گوشه دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۴
۲۵
romano - تهران، ایران
قدرتها همیشه در تاریخ تشنه یک چیز بودهاند منابع. چون به آنها قدرت مضاعف میدهد خواه امپراتوری پارس باشد یا ایالات متحده و چین بنابراین در تاریخ قدرتهای متوسط را بر نمی تابند. بنظر من اینها همه لالایی شبه زفاف است و آمریکا و اسرائیل، عربها هیچوقت ایران را تحمل نمیکنند چون ایران دموکرات هژمون چند برابر خواهد داشت کنارش مسائل ناسیونالیزم ایرانی و تسلط دینی، فرهنگ و غیره را هم قرار بدهید میفهمید دموکراسی سکولار ایران اول از همه نظام اجتماعی و فرهنگی عربها و یهودیها را تحت شعاع قرار میدهد. خدا بیامرز شاه هم با سواد بود هم با کلاس و هم خانمش خوشگل با غربیها و همه روابط خوبی داشت ولی دیدیم چه شد. اما راه حل این مشکل چیست؟ ایران و ایرانی در چهار راه دنیاست و هیچ راهی غیر از قوی بودن و در آینده قدرت اتمی بودن ندارد. مشکل ما در قرنهای متعدد این بوده که همیشه یک قدرت مطلق به دلایل متعدد مانند چالشهای ژئوپلیتیک، هجوم اقوام وحشی نبودهایم و در جایی که باید دوستی یا دشمنی خود را تحکیم کنیم بعلت کمبود قدرت کم آوردهایم. شاه عباس دیوانه نبود برای یک کشور ۷ میلیونی بزرگترین سواره نظام جهان را بسازد.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹
۲۵
romano - تهران، ایران
دوست عزیز شما اگر اندونزی بودید مشکل شما متفاوت بود ایران از باستان تا کنون محل تلاقی غرب و شرق بوده و حمله اعراب مقدونی چنگیز و تیمور هزار جک و جانور به خواست ایران نبوده حتی بیشتر جنگهای روم و ایتالیا به اندازه ایران تحمیلی نبودهاند بلکه انتخابی بودهاند. در مسابقه زمینی که 8 میلیارد جمعیت دارد و بر مبنای قدرت و آنارشی است و نظم بی زورها بازنده اند من آرزو میکنم کاش ایران کاری به هژمون نداشت اما بر فرض مثال بچه خوب شدید ترکیه 46 سد روی رودها را خراب میکند؟ علیف لاتبازی اش را کنار میگذارد روسیه دختر روس برای شما صلواتی پست میکند؟ یا آمریکا طرف ایران را گرفته پشت ماتحت اسرائیل میزند؟ عربستان دیگر سهم نفت بازار شما را نمیخورد و دست از تربیت داعش بر میدارد؟ پاکستان بمب های اتمش را در سطل آشغال میاندازد؟ واقعا اینقدر کودکانه؟ چرا اینها زمان شاه کار نکرد؟ بله کاهش تنش با دنیا اهمیت دارد ولی دنیا به قدرت کرنش میکند نه به بچه خوبی اگر اینطور بود الان باید عراق بهشت باشد. همین الان وضع کمک به اوکراین بور بلوند را میبینید به ایران برسد شب شده. ایران محکوم به قدرت است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
اینها نظر شخصی تو هست و باید بگم از زاویه تنگ و بسیار منفی با چاشنی قوی ضد غربی و مخلوط با دشمن تراشی و منفی گرایی به همه چیز نگاه میکنی.تمام مسائلی مه تو در این طرز فکرت اینقدر بزرگنمایی کردی رو میشه جور دیگر هم تفسیر کرد و دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
اولا کسی دشمن ایران نیست این ایرانه که این توهمات این چنینی داره از خامنه ای گرفته که 90% حرفاش دژمن دژمنه تا حالا. خیلی ها. نتیجه ویرانی ایران و نابودی منطقه شده. آلمانی ها پس از شکست در جنگ جهانی اول همین توهمات را داشتند نتیجه این شد که هیتلر (که اتفاقا با انتخاباتی کاملا درست) آمد و دقیقا همین چیزی که شما میفرمایید را به فرمی دیگر میفرمود و توهم دشمن داشت دقیقا عین خامنه ای نتیجه این شد که آلمان در عمل کشوری که حتی قبل از جنگ جهانی دوم پتانسیل تبدیل پیشرفته ترین و دمکرات ترین کشورجهان را داشت تبدیل به پادگانی نظامی کرد و آخر سر آخر داستان را میدانید اما آلمانی ها از اشتباه خود درس گرفتند. کسانی با طرز تفکر شما قدرت بعد جمهوری قتل عامی را بگیرند جامعه30 سال بعدش کماکان به خیابان خواهند ریخت و خواستار انقلاب خواهند بود ظاهرا ما محکوم به تکرار اشتباه هستیم. کاش میفهمیدیم دنیای امروز دنیای توهمات نیست کما اینکه دنیای قلدربازی و ک. لختی شمشیر بازی کردن هم نیست. دنیای تعامل و همکاری خصوصا در اقتصاد هستش
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
دوست عزیز شما نظر شما محترم نه اینجا نه هیچ جا از نظام دفاع نکردم و نمیکنم. حرف من اینه که چرندیات و جنایت های و خریت این نظام را تکرار نکنیم و بعد به ثمر نشستن این انقلاب مسیری که این نظام رفت را نریم چون نظم نوین جهانی شناگر مخالف جریان سیاست خودش را بر نمیتابه. فقط یک احمقه که تفکر هژمونیک سیاسی داره اونم در قرن 21.تاکید من بر هارمونی زندگی کردن با همسایگان و کل دنیا بر اساس منافع متوازن اقتصادی و سیاسیه اخوی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
شما عوض این نظریه و تحلیلی که داری اول برادریتو ثابت کن، بعد شروع کن به این تحلیلها و نظرات!! اکنون ما در کف خیابان ها در سرتاسر میهن فقط یک هدف را دنبال میکنیم، سرنگونی ملایان اشغالگر میهن ، بعد راجب هژمونی و قدرت اتمی و.. اگر سایبری و نفوذی نیستی، هدف اصلی سرنگونی ملا. تمام✌️
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
نگفتم کل نظر و دیدگاهت غلط هست،گفتم از زاویه خاصی به دنیا و وقایع نگاه میکنی اما همیشه زوایای دیگری هم وجود دارد و میشه وقایع رو جور دیگر هم تفسیر کرد.من هرگز نگفتم غرب حسن نیت داره و نگران وضع مردم ماست اما با این بدگمانی کامل و تصویر سیاه هیولا وار از غرب اونهم در شرایط فعلی هم مخالفم.لزوما نباید از همه انتظار سیاه یا سفید بودن داشت.خاکستری هم وجود دارد.در حال حاضر،اتفاقا بیشترین نفع از ماندن این رژیم نصیب چین و هند و روس میشود تا غرب.کشورهای عربی و ترکیه و غیره که اصولا مطرح نیستند.حسن نیت در سیاست خارجی یک چیز مقطعی هست و در هر دوران متغیر.سیاست گذشته همیشه معیار سنجش امروز نیست.هر کشوری در درجه اول فکر منافع خودش هست،باید دید در حال حاضر منافع کدام با منافع ما منطبق تر هست و فراموش نکرد الان کشورهای غربی به سمت تمرکز بر داخل و رقابت با چین تغییر استراتژی داده اند و شرایط اصلا مثل دهه ۷۰-۸۰-۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ میلادی نیست.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
خواهش میکنم نیازی به عذرخواهی نیست دوست گرامی از حق نگذریم جناب رومانو نثر عالی دارند ولی متاسفانه محتوای آن سرتاسر مغالطه یا جهت دار اما سخنی با جناب زرتشت. بنده با خیلی از نظرات شما به شدت مخالفم (این اختلاف به معنی دشمنی من با شما نیست چون بهر حال در اصل داستان که سرنگونی این رژیمه هم سنگریم) ولی ای کاش امثال شما که صاحب اندیشه هستید اینقدر قید گذشته نبودید. در دنیای مدرنی که یک آفریقایی مثلا از لحاظ قانونی و در عمل رئیس جمهور کشوری چون آمریکا شد سلجوقیان را غریبه به حساب آوردن چرنده. اعتراف میکنم من به ملیتم به عنوان یک عرب تعصب دارم و گاهی افراط میکنم که اشتباهه ولی کاش به جای تمرکز بر حواشی گذشته که کی چکار کرد به فکر حال و برنامه ریزی برای آینده باشیم
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
۲۵
romano - تهران، ایران
من منفی نیستم، واقع بینم. حتی گفتم باید با همه تنش را کاهش داد اما نمیتوانم منکر دوره مشروطه قتل آن توسط قدرتها و تبعید رضا شاه بزرگ و آمدن مصدق و کودتای ۲۸ مرداد و تظاهرات ۲۰۰۹ و مستر حسین اوباما و انقلاب مهسا بشوم که در آن دست تخریب غرب وجود دارد. قطعا هند و ژاپن و چین اندونزی در این پروسه دخیل نبودند. ملت من یکی از طولانی ترین و پر هزینه ترین راههای دموکراسی را طی کرده بسیار هم صلح طلب است نه هیتلر داشته نه جنگ جنوب و شمال آمریکا نه فاشیستهای موسیلینی و . داشته. قدری انصاف هم خوب است دارید در مورد یک ملت بزرگ مثل ایران حرف میزنید. غرب چیه هاله قداست؟ برای من مثل کشورهای دیگر دنیا در فردای ایرانی دموکراتیک غربیها تنها منبع منافع و درآمد و در بهترین حالت احترام متقابل هستند. باید چکار کنم؟ ملت من شرقی و ایرانی است. غرب خوب است حسن نیت دارد؟ همین الان اثبات کند و پولهای ملاها را فریز عواملشان را اخراج کند.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
tiger.man - آخن، آلمان دوست گرامی این پاسخ مربوط به شما نیست، به اشتباه برای شما ارسال کردم. پوزش مرا بپذیرید 🙏. این پاسخ مربوط به کاربر Romanoتهران-ایران. است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:اگر مخالف سیاست اسراهیل بودید پس چرا نمیگی سال ۵۷ یک خیانت بود. :پیام شاه راه به کارتر فراموش کرده ؟ من پدر خوانده اسراهیل نیستم. چرا اینقدر یهودی سیتز هستی ؟ مخالف اسراهیل و طرفدار ملت مظلوم فلسطین درک میکنم ولی چرا اینقدر یهودی ستیزی؟ قرآن زیاد خواندی؟ چرا میگی عربها ؟ قسمتی از عربها زمان شاه در کنار ما بودند حتا در جنگ اول ایران و عرق در زمان شاه در کنار ما بودند. عربها نبودند حزب بعث بود. در مصر عراق و لیبی. چرا باید حکومت سکولار ایران اسراهیل را تحت تاثیر قرار دهد ؟ اسراهیل میتوان مخالف سیاست خارجی بود. ولی داخلی؟ تنها دولت دمکرات خاورمیانه با سیستم دمکراتی. خدا بیامرز شاه با زن خوشگل یعنی چه؟ میان همه چیز فقط خوشگلی را دیده ؟ تازه کلمه زن خوشگل در عصر زن زندگی آزادی؟ چرا فکر میکنی اتمی بودن ایران خیلی خوب است؟ که ربطی به ایران دارد یا بمب اتم یک وسیله در دست آخوند برا باج گرفتن است؟ یک ایران اتمی چه میتوان کند؟ هنوز یکی شلیک نکرده پودر میشود. چرا میگی ما وحشی نبودیم ؟ درکی از تاریخ قجار داری؟
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2:۸۰ درصد مردم تهران. سوزاک سفلیس کچلی داشتند برا یک تکه نان مثل سگ وحشی در خیابان هم دیگر را میدریدند. لات بازی اسراهیل یعنی چه؟ چرا اسراهیل لات است؟ فرهنگ اسراهیل با رقص جوجه در یوروویژن یعنی چه؟ بیشتر به ادبیات حوزه میخورد تا انتقاد از اسراهیل. با مبانی چه فاکت تاریخی .مدرک زبان ادبیات معتقد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است ؟ ریشه زبان مشترک؟ ادبیات مشترک ؟ اعداد .ریاضی. معماری ؟ چه کسی از چه کسی تاثیر پذیر بوده.؟ تا آنجا که ما میدانیم بعد از حمله اعراب هم ایران هم ترکیه اسلام را گرفتند و در دو جهت مختف گسترش پیدا کرد. اسلام ایرانی که بر شرق و هند تاثیر گذاشت . اسلام عثمانی که ۵۰۰ سال بر اروپا تاثیر گذاشتند. بر مبنا چه مدرکی معتقد که عثمانی کودک ایران شهر باستان هستند. اگر منظورت سلجوقیان است. سلجوقین هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3:سلجوقیان هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند و از آنها منشعب و عثمانی را تشگیل دادند. ریشه از قفقاز .شروع در آنکارا ولی کودک ایران باستان ؟ تز عجیب غریب بیرون میدهی. ولی یک چیز مثبت هم داری. دیگر ماند سابق فحش خواهر مادر به بنیاد گذار ایران نوین نمیدهی. به قول برادر لر. یک مو از خرس کندن خودش یک غنیمت است
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
همین توهمات هژمون بودن منطقه هستش که وضع مملکت را تا این حد ویران و کشورهای منطقه را به نابودی کشانده. قرن 21 و تفکر ایجاد امپراتوری یا احیای آن حالا چه بوسیله استفاده ابزاری از دین چه بنام توهمات تاریخی امپراطوری پارس. ای کاش یاد بگیریم مثل بچه آدم در چهارچوب همین مرزی که هست سیاست به خرج بدهیم و فضول دیگران نباشیم که تبعات این فضولی را هم میبینیم ، ویرانی ایران نابودی کشورهای منطقه و قتل عام دهها میلیون انسان از افغانستان گرفته تا عراق و یمن و سوریه تا برسیم به آرژانتین. ولی مشکل ما اینه که فقط خودمان را انسان به حساب میاریم و برای جان دیگران ارزشی قائل نیستیم و تاوان توهین ها و نگاه از بالا به دیگران که اتفاقا در گفتگوی رستم فرخ زاد با و باذان و یزرگرد با نمایندگان ارتش عرب (رجوع شود به تاریخ طبری) شکستن کمر امپراطوری بود که تا ابد کمر راست نخواهد کرد. با این طرز تفکر مشابه هیچ مفری از تکرار تاریخ نیست مگر اینکه یاد بگیریم مثل بچه آدم با دنیا معامله داشته باشیم که متاسفانه بعید میبینم از تاریخ یاد بگیریم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
همین توهمات هژمون بودن منطقه هستش که وضع مملکت را تا این حد ویران و کشورهای منطقه را به نابودی کشانده. قرن 21 و تفکر ایجاد امپراتوری یا احیای آن حالا چه بوسیله استفاده ابزاری از دین چه بنام توهمات تاریخی امپراطوری پارس. ای کاش یاد بگیریم مثل بچه آدم در چهارچوب همین مرزی که هست سیاست به خرج بدهیم و فضول دیگران نباشیم که تبعات این فضولی را هم میبینیم ، ویرانی ایران نابودی کشورهای منطقه و قتل عام دهها میلیون انسان از افغانستان گرفته تا عراق و یمن و سوریه تا برسیم به آرژانتین. ولی مشکل ما اینه که فقط خودمان را انسان به حساب میاریم و برای جان دیگران ارزشی قائل نیستیم و تاوان توهین ها و نگاه از بالا به دیگران که اتفاقا در گفتگوی رستم فرخ زاد با و باذان و یزرگرد با نمایندگان ارتش عرب (رجوع شود به تاریخ طبری) شکستن کمر امپراطوری بود که تا ابد کمر راست نخواهد کرد. با این طرز تفکر مشابه هیچ مفری از تکرار تاریخ نیست مگر اینکه یاد بگیریم مثل بچه آدم با دنیا معامله داشته باشیم که متاسفانه بعید میبینم از تاریخ یاد بگیریم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
3:سلجوقیان هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند و از آنها منشعب و عثمانی را تشگیل دادند. ریشه از قفقاز .شروع در آنکارا ولی کودک ایران باستان ؟ تز عجیب غریب بیرون میدهی. ولی یک چیز مثبت هم داری. دیگر ماند سابق فحش خواهر مادر به بنیاد گذار ایران نوین نمیدهی. به قول برادر لر. یک مو از خرس کندن خودش یک غنیمت است
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
2:۸۰ درصد مردم تهران. سوزاک سفلیس کچلی داشتند برا یک تکه نان مثل سگ وحشی در خیابان هم دیگر را میدریدند. لات بازی اسراهیل یعنی چه؟ چرا اسراهیل لات است؟ فرهنگ اسراهیل با رقص جوجه در یوروویژن یعنی چه؟ بیشتر به ادبیات حوزه میخورد تا انتقاد از اسراهیل. با مبانی چه فاکت تاریخی .مدرک زبان ادبیات معتقد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است ؟ ریشه زبان مشترک؟ ادبیات مشترک ؟ اعداد .ریاضی. معماری ؟ چه کسی از چه کسی تاثیر پذیر بوده.؟ تا آنجا که ما میدانیم بعد از حمله اعراب هم ایران هم ترکیه اسلام را گرفتند و در دو جهت مختف گسترش پیدا کرد. اسلام ایرانی که بر شرق و هند تاثیر گذاشت . اسلام عثمانی که ۵۰۰ سال بر اروپا تاثیر گذاشتند. بر مبنا چه مدرکی معتقد که عثمانی کودک ایران شهر باستان هستند. اگر منظورت سلجوقیان است. سلجوقین هیچ ربطی به ایران ندارند. خودشان از قفقاز میانه هستند. یک عهده به ایران مهاجرت و سلسله سلجوقیان قسمت دیگر به انکارا امروز مهاجرت و سلجوقیان روم را تشگیل دادند که با روم شرقی با پایتخت خود کنستانتینپول "استانبول امروز پایتخت مسیحی شرق آن زمان" درگیری داشتند
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
1:اگر مخالف سیاست اسراهیل بودید پس چرا نمیگی سال ۵۷ یک خیانت بود. :پیام شاه راه به کارتر فراموش کرده ؟ من پدر خوانده اسراهیل نیستم. چرا اینقدر یهودی سیتز هستی ؟ مخالف اسراهیل و طرفدار ملت مظلوم فلسطین درک میکنم ولی چرا اینقدر یهودی ستیزی؟ قرآن زیاد خواندی؟ چرا میگی عربها ؟ قسمتی از عربها زمان شاه در کنار ما بودند حتا در جنگ اول ایران و عرق در زمان شاه در کنار ما بودند. عربها نبودند حزب بعث بود. در مصر عراق و لیبی. چرا باید حکومت سکولار ایران اسراهیل را تحت تاثیر قرار دهد ؟ اسراهیل میتوان مخالف سیاست خارجی بود. ولی داخلی؟ تنها دولت دمکرات خاورمیانه با سیستم دمکراتی. خدا بیامرز شاه با زن خوشگل یعنی چه؟ میان همه چیز فقط خوشگلی را دیده ؟ تازه کلمه زن خوشگل در عصر زن زندگی آزادی؟ چرا فکر میکنی اتمی بودن ایران خیلی خوب است؟ که ربطی به ایران دارد یا بمب اتم یک وسیله در دست آخوند برا باج گرفتن است؟ یک ایران اتمی چه میتوان کند؟ هنوز یکی شلیک نکرده پودر میشود. چرا میگی ما وحشی نبودیم ؟ درکی از تاریخ قجار داری؟
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
tiger.man - آخن، آلمان دوست گرامی این پاسخ مربوط به شما نیست، به اشتباه برای شما ارسال کردم. پوزش مرا بپذیرید 🙏. این پاسخ مربوط به کاربر Romanoتهران-ایران. است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
۲۵
romano - تهران، ایران
من منفی نیستم، واقع بینم. حتی گفتم باید با همه تنش را کاهش داد اما نمیتوانم منکر دوره مشروطه قتل آن توسط قدرتها و تبعید رضا شاه بزرگ و آمدن مصدق و کودتای ۲۸ مرداد و تظاهرات ۲۰۰۹ و مستر حسین اوباما و انقلاب مهسا بشوم که در آن دست تخریب غرب وجود دارد. قطعا هند و ژاپن و چین اندونزی در این پروسه دخیل نبودند. ملت من یکی از طولانی ترین و پر هزینه ترین راههای دموکراسی را طی کرده بسیار هم صلح طلب است نه هیتلر داشته نه جنگ جنوب و شمال آمریکا نه فاشیستهای موسیلینی و . داشته. قدری انصاف هم خوب است دارید در مورد یک ملت بزرگ مثل ایران حرف میزنید. غرب چیه هاله قداست؟ برای من مثل کشورهای دیگر دنیا در فردای ایرانی دموکراتیک غربیها تنها منبع منافع و درآمد و در بهترین حالت احترام متقابل هستند. باید چکار کنم؟ ملت من شرقی و ایرانی است. غرب خوب است حسن نیت دارد؟ همین الان اثبات کند و پولهای ملاها را فریز عواملشان را اخراج کند.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
خواهش میکنم نیازی به عذرخواهی نیست دوست گرامی از حق نگذریم جناب رومانو نثر عالی دارند ولی متاسفانه محتوای آن سرتاسر مغالطه یا جهت دار اما سخنی با جناب زرتشت. بنده با خیلی از نظرات شما به شدت مخالفم (این اختلاف به معنی دشمنی من با شما نیست چون بهر حال در اصل داستان که سرنگونی این رژیمه هم سنگریم) ولی ای کاش امثال شما که صاحب اندیشه هستید اینقدر قید گذشته نبودید. در دنیای مدرنی که یک آفریقایی مثلا از لحاظ قانونی و در عمل رئیس جمهور کشوری چون آمریکا شد سلجوقیان را غریبه به حساب آوردن چرنده. اعتراف میکنم من به ملیتم به عنوان یک عرب تعصب دارم و گاهی افراط میکنم که اشتباهه ولی کاش به جای تمرکز بر حواشی گذشته که کی چکار کرد به فکر حال و برنامه ریزی برای آینده باشیم
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
نگفتم کل نظر و دیدگاهت غلط هست،گفتم از زاویه خاصی به دنیا و وقایع نگاه میکنی اما همیشه زوایای دیگری هم وجود دارد و میشه وقایع رو جور دیگر هم تفسیر کرد.من هرگز نگفتم غرب حسن نیت داره و نگران وضع مردم ماست اما با این بدگمانی کامل و تصویر سیاه هیولا وار از غرب اونهم در شرایط فعلی هم مخالفم.لزوما نباید از همه انتظار سیاه یا سفید بودن داشت.خاکستری هم وجود دارد.در حال حاضر،اتفاقا بیشترین نفع از ماندن این رژیم نصیب چین و هند و روس میشود تا غرب.کشورهای عربی و ترکیه و غیره که اصولا مطرح نیستند.حسن نیت در سیاست خارجی یک چیز مقطعی هست و در هر دوران متغیر.سیاست گذشته همیشه معیار سنجش امروز نیست.هر کشوری در درجه اول فکر منافع خودش هست،باید دید در حال حاضر منافع کدام با منافع ما منطبق تر هست و فراموش نکرد الان کشورهای غربی به سمت تمرکز بر داخل و رقابت با چین تغییر استراتژی داده اند و شرایط اصلا مثل دهه ۷۰-۸۰-۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ میلادی نیست.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
۴۵
دوشنبه - تهران ، ایران
شما عوض این نظریه و تحلیلی که داری اول برادریتو ثابت کن، بعد شروع کن به این تحلیلها و نظرات!! اکنون ما در کف خیابان ها در سرتاسر میهن فقط یک هدف را دنبال میکنیم، سرنگونی ملایان اشغالگر میهن ، بعد راجب هژمونی و قدرت اتمی و.. اگر سایبری و نفوذی نیستی، هدف اصلی سرنگونی ملا. تمام✌️
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
دوست عزیز شما نظر شما محترم نه اینجا نه هیچ جا از نظام دفاع نکردم و نمیکنم. حرف من اینه که چرندیات و جنایت های و خریت این نظام را تکرار نکنیم و بعد به ثمر نشستن این انقلاب مسیری که این نظام رفت را نریم چون نظم نوین جهانی شناگر مخالف جریان سیاست خودش را بر نمیتابه. فقط یک احمقه که تفکر هژمونیک سیاسی داره اونم در قرن 21.تاکید من بر هارمونی زندگی کردن با همسایگان و کل دنیا بر اساس منافع متوازن اقتصادی و سیاسیه اخوی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
۳۴
tiger.man - آخن، آلمان
اولا کسی دشمن ایران نیست این ایرانه که این توهمات این چنینی داره از خامنه ای گرفته که 90% حرفاش دژمن دژمنه تا حالا. خیلی ها. نتیجه ویرانی ایران و نابودی منطقه شده. آلمانی ها پس از شکست در جنگ جهانی اول همین توهمات را داشتند نتیجه این شد که هیتلر (که اتفاقا با انتخاباتی کاملا درست) آمد و دقیقا همین چیزی که شما میفرمایید را به فرمی دیگر میفرمود و توهم دشمن داشت دقیقا عین خامنه ای نتیجه این شد که آلمان در عمل کشوری که حتی قبل از جنگ جهانی دوم پتانسیل تبدیل پیشرفته ترین و دمکرات ترین کشورجهان را داشت تبدیل به پادگانی نظامی کرد و آخر سر آخر داستان را میدانید اما آلمانی ها از اشتباه خود درس گرفتند. کسانی با طرز تفکر شما قدرت بعد جمهوری قتل عامی را بگیرند جامعه30 سال بعدش کماکان به خیابان خواهند ریخت و خواستار انقلاب خواهند بود ظاهرا ما محکوم به تکرار اشتباه هستیم. کاش میفهمیدیم دنیای امروز دنیای توهمات نیست کما اینکه دنیای قلدربازی و ک. لختی شمشیر بازی کردن هم نیست. دنیای تعامل و همکاری خصوصا در اقتصاد هستش
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
۳۴
Munchen - مونیخ، آلمان
اینها نظر شخصی تو هست و باید بگم از زاویه تنگ و بسیار منفی با چاشنی قوی ضد غربی و مخلوط با دشمن تراشی و منفی گرایی به همه چیز نگاه میکنی.تمام مسائلی مه تو در این طرز فکرت اینقدر بزرگنمایی کردی رو میشه جور دیگر هم تفسیر کرد و دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
۲۵
romano - تهران، ایران
دوست عزیز شما اگر اندونزی بودید مشکل شما متفاوت بود ایران از باستان تا کنون محل تلاقی غرب و شرق بوده و حمله اعراب مقدونی چنگیز و تیمور هزار جک و جانور به خواست ایران نبوده حتی بیشتر جنگهای روم و ایتالیا به اندازه ایران تحمیلی نبودهاند بلکه انتخابی بودهاند. در مسابقه زمینی که 8 میلیارد جمعیت دارد و بر مبنای قدرت و آنارشی است و نظم بی زورها بازنده اند من آرزو میکنم کاش ایران کاری به هژمون نداشت اما بر فرض مثال بچه خوب شدید ترکیه 46 سد روی رودها را خراب میکند؟ علیف لاتبازی اش را کنار میگذارد روسیه دختر روس برای شما صلواتی پست میکند؟ یا آمریکا طرف ایران را گرفته پشت ماتحت اسرائیل میزند؟ عربستان دیگر سهم نفت بازار شما را نمیخورد و دست از تربیت داعش بر میدارد؟ پاکستان بمب های اتمش را در سطل آشغال میاندازد؟ واقعا اینقدر کودکانه؟ چرا اینها زمان شاه کار نکرد؟ بله کاهش تنش با دنیا اهمیت دارد ولی دنیا به قدرت کرنش میکند نه به بچه خوبی اگر اینطور بود الان باید عراق بهشت باشد. همین الان وضع کمک به اوکراین بور بلوند را میبینید به ایران برسد شب شده. ایران محکوم به قدرت است.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
۲۵
romano - تهران، ایران
قدرتها همیشه در تاریخ تشنه یک چیز بودهاند منابع. چون به آنها قدرت مضاعف میدهد خواه امپراتوری پارس باشد یا ایالات متحده و چین بنابراین در تاریخ قدرتهای متوسط را بر نمی تابند. بنظر من اینها همه لالایی شبه زفاف است و آمریکا و اسرائیل، عربها هیچوقت ایران را تحمل نمیکنند چون ایران دموکرات هژمون چند برابر خواهد داشت کنارش مسائل ناسیونالیزم ایرانی و تسلط دینی، فرهنگ و غیره را هم قرار بدهید میفهمید دموکراسی سکولار ایران اول از همه نظام اجتماعی و فرهنگی عربها و یهودیها را تحت شعاع قرار میدهد. خدا بیامرز شاه هم با سواد بود هم با کلاس و هم خانمش خوشگل با غربیها و همه روابط خوبی داشت ولی دیدیم چه شد. اما راه حل این مشکل چیست؟ ایران و ایرانی در چهار راه دنیاست و هیچ راهی غیر از قوی بودن و در آینده قدرت اتمی بودن ندارد. مشکل ما در قرنهای متعدد این بوده که همیشه یک قدرت مطلق به دلایل متعدد مانند چالشهای ژئوپلیتیک، هجوم اقوام وحشی نبودهایم و در جایی که باید دوستی یا دشمنی خود را تحکیم کنیم بعلت کمبود قدرت کم آوردهایم. شاه عباس دیوانه نبود برای یک کشور ۷ میلیونی بزرگترین سواره نظام جهان را بسازد.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹
۲۵
romano - تهران، ایران
ایران مد نظر اینها ایرانی است که شمه ای از دموکراسی باشد و دندانهایش کشیده و مثل یک گربه دست آموز باشد تا اسرائیل برای لات بازی هایش آزاد باشد. این برای ایرانیها غیر ممکن است. چرا؟ چون از یک طرف ملت و فرهنگی نیستند که زیر فاشیزم دینی زندگی کنند دوم در دی ان ای مردمان پارس خوی تمدن گرایی و امپراطوری وجود دارد ایران تنها استثنایی است که در مرزهای کنونی خود از لحاظ فرهنگی نمیگنجد و بسیار برتر از دیگران توانایی رهبری معنوی و فرهنگی در خود نهفته دارد فرهنگ اسرائیل را با موزیک رقص جوجه در یوروویژن دیدیم و با آنهمه حمایت غرب با جمعیت معادل سوئد نه فیلم قابل عرضه تر از ایران دارد و نه درآمد سرانه بیشتر از سوئد! ایران در همه دورههای اوج و حضیض خود قدرت سخت خود مخصوصا فرهنگ را داشته. ۱۵۰ سال تاریخ خاورمیانه با سلطه روسها، ترکها و تهاجم غربی ها نشان داد که ایران مادر معنوی خاورمیانه است و این افراط گرایی و آشوب بدلیل نبود ایران است حتی خود ترکهای عثمانی نیز بنوعی کودک ایران شهر باستانی هستند. همانطور که میتوان تاثیر ایتالیا را در سراسر اروپا دید میتوان تاثیر ایران در هر گوشه دید.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۴
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
من جمله ای را اشتباه بوشتم در این مورد که تحلیل رابرت کاپلان درست باشد و نظام اخوندی در ایران سقوط کند و من و میلیونها ایرانی که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناهنده کشورهای خارجی شده ایم این پناهندگی به پایان رسد و ما همگی به کشور عزیزمان ایران بر گردیم !
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۳
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
رابرت کاپلان , امیدوارم تحلیلت درست باشد و من و میلیونها نفر دیگر که دهه ها است از جور و ستم نظام اخوندی پناه به کشورهای خارج اورده ایم این پناه اوردن به سرانجام رسد و به کشورمان ایران برگردیم.
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۸
۴۵
پسر بختیاری - هنگ کنگ، هنگ کنگ
شک نکنید با وجود ایران آزاد و دموکراتیک بحران منطقه و مشکلات آذربایجان و افغانستان بخودی خود حل خواهد شد. وجود آخوند یعنی آشوب، تفرقه و بدبختی
سه شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳