ادامه اعتراض‌ها در ایران؛ تعداد کشته شدگان به ۷۶ نفر رسید

ادامه اعتراضات در شهرها
دوشنبه شب (۴ مهر) ویدیوهای زیادی از ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. از جمله ویدیویی از سنندج منتشر شده که نشان می‌د‌هد نیروهای امنیتی مستقیم به طرف مردم شلیک می‌کنند. گفته شده است، محل این ویدیو حد فاصل میدان بهاران و میدان قبا است.

همچنین ویدیوهایی از کرمانشاه، تبریز، مریوان و تهران منتشر شده که ادامه اعتراضات را در دوشنبه شب نشان می‌دهد.


سازمان حقوق بشر ایران روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگانی که این سازمان توانسته تایید کند به ۷۶ نفر رسیده است.

این سازمان در سایت خود نوشته است: «ویدیوهای منتشر شده و گواهی‌های فوت که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده‌اند، شلیک مستقیم با استفاده از گلوله جنگی را تایید می‌کنند.»
 
همزمان با ساعات پایانی دوشنبه ۴ مهر و بامداد روز سه‌شنبه ۵ مهرماه و با وجود تداوم قطع سراسری اینترنت، حضور مردم در خیابان‌های شهرهای مختلف همچنان قابل توجه بود.
 
تصاویر و گزارش‌ها از مرکز ایران و از شهر تاریخی و مذهبی یزد حاکی است مردم این شهر با حضور در خیابان‌ها و در حالی که زنان و دختران روسری‌ها را از درآورده‌اند شعار می‌دادند: «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»ادامه اعتراضات در ایران، یزد؛ با شعار: ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد
در تهران معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
ادامه اعتراضات تهران با شعار «مرگ بر دیکتاتور» دوشنبه شب – چهارم مهر
معترضان همدانی‌ها هم با شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای به خیابان آمدند

حضور مردم خیابان‌های مریوان در استان کردستان قابل توجه بود.
 
در کرمانشاه نیز معترضان در حالی با نیروهای امنیتی درگیر شدند که ماموران به سمت معترضان شلیک می‌کردند.
 
در سنندج ، بابلسر و شهرهای حاشیه تهران هم مردم تا پاسی از شب در خیابان‌ها حضور داشتند.
 
همچنین خبرهای زیادی از اعتصاب‌های مردمی در اقشار مختلف به ویژه دانشگاهیان و فرهنگیان منتشر شده است.
محمد نبویان نماینده مجلس ایران، معترضان را «نجاست» و «کف روی آب» خواند
محمد نبویانمحمد نبویان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران در اشاره به اعتراضات سراسری در ایران گفته است «اغتشاشگران، آدم‌هایی هوس باز و به دنبال فحشاء و هوس رانی در جامعه هستند که جلوی آنان گرفته خواهد شد.»

آقای نبویان به گفته است «این کف‌های روی آب و این نجاسات که گاهی اوقات دامن ملت ایران را می‌گیرد، به دور ریخته خواهند شد.»

نماینده مجلس شورای اسلامی در توصیف معترضان گفته «مردم ما مشکلات اقتصادی زیادی دارند اما می‌بینیم که در این اغتشاشات به هیچ وجه بحث‌های اقتصادی مطرح نشد. این مسئله نشان می‌دهد آشوب طلبان افرادی هستند که مشکلات اقتصادی ندارند، زندگی آنان تأمین است و اکثریت آنان و به ویژه سران این آشوب طلبان در رفاه کامل اقتصادی هستند. در این آشوب‌ها حرفی از مشکلات اقتصادی مطرح نمی‌شود.»
نماینده مجلس ایران هدف اعتراضات را «تاثیر گذاری بر دستاوردهای سفر» ابراهیم رئیسی به نیویورک خواندزهره سادات لاجوردیزهره سادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران در اشاره به اعتراضات در ایران گفته است «دشمنان با حاشیه سازی و ایجاد اغتشاش به دنبال تاثیرگذاری بر دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک هستند.»

خانم لاجوردی گفته به خبرگزاری ایرنا گفته است «رئیس جمهور در سخنرانی خود به بحث حقوق بشر پرداخت و صراحتا به تشریح اقدامات ضدحقوق بشری غرب اشاره کرد و رفتارهای آنها را زیر سوال برد.»

ابراهیم رئیسی هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان این سفر از ابراهیم رئیسی خواسته بود که مقام های ایران به حق برپایی تجمع مسالمت‌‌آمیز، آزادی بیان و آزادی تشکل‌ها احترام بگذارند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: «بجای آتش گشودن به‌روی مردم ایران به‌حرف آن‌ها گوش کنید»ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکاند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در  کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه در پاسخ به سئوالی در مورد تحولات ایران گفت ما خشونت و وحشیگری ماموران امنیتی ایران را محکوم می‌کنیم. سرکوب اعتراضات مسالمت آمیزی که در پی مرگ مهسا امینی رخ داده وحشتناک است. ما اطلاع داریم که نیروهای امنیتی ایران دهها معترض را کشته‌اند. بر این اعتقادیم که جامعه بین الملل موظف است که ورود کند و بطور مشخص وقتی پای اعمال حقوق جهانشمول در میان است، چه ایران و چه هر جای دیگر دنیا، موضعش را اعلام کند.

ند پرایس تصریح کرد که ایالات متحده بدقت تحولات ایران را زیر نظر دارد و بار دیگر از رهبران جمهوری اسلامی خواست تا بجای آتش گشودن به روی ملتشان به حرف آن‌ها گوش کنند.

او در ادامه گفت که متاسفانه رژیم ایران سابقه طولانی بدی در توسل به خشونت علیه افرادی دارد که بطور مسالمت آمیز بدنبال احقاق حقوق خود هستند.

او در ادامه بر تلاش‌های واشنگتن برای حمایت از مردم ایران چه از طریق تحریم نهادها و افراد مرتبط با رژیم و چه از طریق تسهیل در ارتباطات مردم ایران با هم و با جهان تاکید کرد و گفت معافیت از تحریم‌های اینترنتی شامل موارد سخت افزاری هم می‌شود.
معترضان در یزد: امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه
این ویدیوها مربوط به اعتراض مردم یزد در بلوار دانشگاه و ملاصداری این شهر در روز چهارم مهر ۱۴۰۱ است.

حکومت ایران دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را بسیار محدود کرده است، شمار کمتری از کاربران امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دارند.

رقص دختران معترض در ساوه و سنندج
دختران معترض در خیابان‌های ساوه و سنندج با برداشتن روسری‌های خود و رقص و در آغوش کشیدن یکدیگر به حجاب اجباری نه گفتند.

شهرهای مختلف ایران از تهران، کرمانشاه، یزد و قروه در دهمین روز پیاپی صحنه اعتراضات گسترده بود. این میان ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد شماری از دختران در دو شهر ساوه، از استان مرکزی، و سنندج، مرکز استان کردستان، با برداشتن روسری به همراه رقص و آغوش کشیدن‌های شادمانه اعتراض خود را به قانون حجاب اجباری ابراز کردند.

اعتراضات در شهرهای مختلف ایران همچنین با شعارهایی علیه کلیت حکومت جمهوری اسلامی همراه است، از جمله «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور».
حمایت علی دایی از معترضان: «تا ابد کنارشان می‌مانم»
علی دایی، کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، با انتشار نوشته‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام از معترضان حمایت کرد و گفت که «تا ابد» کنار آنها می‌ماند.

آقای دایی نوشت: «به جای سرکوب،خشونت و دستگیری،انگ منافق و اغتشاشگر زدن به مردم ایران،مشکلاتشان را حل کنید.»

از آغاز اعتراضات ده‌ها ورزشکار ملی در رشته‌های مختلف و به‌ویژه فوتبال از اعتراضات که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داده است، حمایت کردند.

احمدرضا عابدزاده، کریم باقری و مهدی مهدوی‌کیا از جمله این چهره‌ها هستند که بازی‌های آنها همراه علی دایی در جام جهانی ۱۹۹۸ برای ایرانیان خاطره‌انگیز است. این میان حمایت‌های صریح علی کریمی از معترضان خشم مقاامات جمهوری اسلامی را برانگیخته تا جایی که شامگاه دوشنبه با عملی کردن تهدیدها علیه او، خانه وی در منطقه لواسانات را پلمب کردند.
«رفع پلمب» از ویلای علی کریمی در لواسان، نظرسنجی نیم میلیونی در توییتر
ساعتی بعد از مخابره شدن تصاویری مبنی بر گذاشتن یک بلوک بتونی بزرگ مقابل در ورودی ویلای علی کریمی در لواسان و نصب بنری مبنی بر «پلمب» قانونی این ملک خصوصی توسط دادستانی لواسانات، به نظر می‌رسد این بلوک بتونی و نوشته نصب شده روی آن برچیده شده است.

مقام‌های رسمی هیچ واکنشی به این رویداد نشان نداده‌اند و هنوز معلوم نیست که گذاشتن و برداشتن این بلوک بتونی و «پلمب» ویلای علی کریمی اقدامی رسمی از سوی نهادهای قضایی بوده یا اقدامی خودسرانه از سوی حامیان آیت‌الله علی خامنه‌ای.

اطلاعیه سبز رنگی هم که نخست روی در ویلای آقای کریمی نصب شده بود فاقد سربرگ و مهر رسمی قوه قضاییه ایران بود که معمولا در پلمب رسمی اماکن دیده می‌شود.
 
ساعاتی پس از انتشار تصاویری که نشان می‌داد خانه علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، در لواسانات تهران به‌دستور مقامات قضایی جمهوری اسلامی پلمب شده است، ویدئوهای دیگری منتشر شد که نشان می‌دهد اعلان پلمب و همچنین مانع بتنی جلوی آن برداشته شده است.
 
چهره‌ها و رسانه‌های حکومتی ایران طی روزهای اخیر به دنبال حمایت‌های صریح آقای کریمی از معترضان او را تهدید به مصادره اموال کرده بودند، از جمله حمید رسایی، فعال سیاسی اصولگرا، در مصاحبه‌ای خواستار مصادره خانه و دارایی او شد.
 
با این حال علی کریمی در واکنش به نصب اعلان پلمب بر خانه‌اش نوشت: «عمری با جون کندن یه خونه درست کردیم، نمی‌دونستم خاری می‌شه توی چشم‌تون، اگه تونستین، بگیرین! فدای سر مردمم.»
 
همزمان علی کریمی در توییتر با به راه اندازی نظرسنجی درباره نحوه عملکرد خود برابر مرگ مهسا امینی و اعتراضات مرتبط به آن، به نظرسنجی خبرگزاری فارس که خواستار برخورد قضایی با این اسطوره فوتبال ایران شده بود، واکنش نشان داده است.

این نظرسنجی تا حدود ۸ ساعت بعد از انتشار بیش از نیم میلیون شرکت کننده داشته که حدود ۹۱ درصد آنها با مواضع آقای کریمی درباره اعتراضات موافق بوده‌اند.
حمایت استاد دانشگاه شریف از دانشجویان معترض و زندانی
روز دوشنبه با وجود دسترسی بسیار محدود به اینترنت در ایران، دانشجویان در شهرهای مختلف این کشور با ترک کلاس‌های درس عملا اعتصاب کردند و از استادان خود هم دعوت کردند تا به آنها بپیوندند.

در همین رابطه، علی شریفی‌زارچی، از استادان دانشگاه صنعتی شریف روز دوشنبه در توییتر نوشته: «تا‌ آخرین نفر از دانشجویان دستگیر شده دانشگاه شریف آزاد و از آنها دلجویی نشود، هیچ کلاس درسی برگزار نخواهم کرد».

روز دوشنبه دانشگاه های متعددی از شمال تا جنوب ایران شاهد اعتراضات و اعتصابات دانشجویی بودند.

دانشجویان همچنین از کسبه و بازاریان خواسته‌اند با پیوستن با اعتصاب، اعتراضات را وارد مرحله دیگری کنند.
حمایت کیم کارداشیان از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران
کیم کارداشیان،‌ بازیگر و مدل سرشناس آمریکایی که بیش از ۳۳۰ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرامش دارد، با بازنشر پست‌هایی مربوط به کشته‌شدن مهسا امینی حمایت خود از اعتراضات جاری در ایران را اعلام کرد.

در پستی که خانم کارداشیان بازنشر کرده آمده است: «ایرانیان برای حقوق اساسی خود مبارزه می‌کنند. آن‌ها مبارزه می‌کنند تا ایران را پس بگیرند.»
اخطار کارگران پیمانی در صنعت نفت ایران به حکومت
کارگران پیمانی در صنعت نفت ایران به حکومت «اخطار» دادند که اگر «به بازداشت‌ها، به کشتار مردم و سرکوبگری‌ها و اذیت و آزار زنان به خاطر حجاب پایان داده نشود و سرکوب مردم پایان نیابد» ساکت نخواهند ماند و «همصدا با همه مردم» دست به اعتراض خواهند زد و کار را تعطیل خواهند کرد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز دوشنبه، چهارم مهر، با انتشار بیانیه‌ای «خشم و نفرت» این کارگران را در مورد «قتل مهسا امینی این دختر جوان به دست گشت ارشاد» اعلام کرد.
حمایت ملک موسو، موسیقیدان و خواننده مشهور ترکیه از زنان ایران با بریدن موهایششامگاه دوشنبه، چهارم مهر، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد ملک موسو، موسیقیدان و خواننده مشهور ترکیه، برای حمایت از زنان ایران موهای خود را حین اجرا در یک کنسرت قیچی می‌کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

"«اغتشاشگران، آدم‌هایی هوس باز و به دنبال فحشاء و هوس رانی در جامعه هستند که جلوی آنان گرفته خواهد شد", این افاضات نبویان نشون میده که خودش به یه ارشاد تپل احتیاج داره که به قتل طبیعی بمیره
‌سه شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
۴۰
TanTanMilo - دوبلین ، ایرلند

آنقدر بیسواد و خ ر ی د که تو چهل و اندی سال نفهمید راهتون اشتباهه. هیچ وقت اشتباهی رو گردن نگرفتی و همیشه یا آمریکا و اسرائیل و انگلیس مقصر بودن یا عوامل خارجی مخالف نظامتون. یک بار از این مردم بابت هیچ چیز معذرت نخواستید و الان دیگه نه خودتونو می‌خوایم و نه معذرتتون و نه تغییر رویتون. دیگه از سریالهای تکراریتون هم خسته ایم که یه مشت از بازداشتیاتونو زیر مشت لغت ازشون اعتراف میگیرید و میارید تو کانالاتون که تو سر سگ بزنی نمیاد نگاه کنه پخش میکنید. دنیا داره بهتون می‌خنده کی میخواهید بیدار شوید دیگه؟؟
‌سه شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
۴۲
sama128 - شیراز، ایران
۴۳ ساله با یه رفراندم سرکای در ۱۲ فروردین ۵۸ سوار ملت شدن هر غلطی خواستن کردن اهداف زپرتی آشوپ سال ۵۷ هم که کلا پشم معنای مستضعف هم که کلا عوض شد فساد مواد مخدر اختلاس دزدی رشوه بیکاری تورم اقتصاد ورشکسته و .... به ملت یا به قول بردگان این ارازل تحیمل شده میگن هیچی نگید شکایت نکنید کشتیم زدیم بردیم خوردیم حق مان هست شما فقط خفه بشید این شده وضع مملکت بعد یه سری جیر خوار را با اتوبوس و خوراندن ساندین و تی تاب میارن راهپیمایی حکومتی بعد کل جمعیتی که در ۱۵۰ شهر میگن ما این نظام را با این همه فساد نمی خواهیم میشن آشوبگر و اغتشاشگر بابا صد رحمت به زمان فرعون روی ابلیس را شما ابلیس زادگان سفید کردید .
‌سه شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
۴۲
sama128 - شیراز، ایران
وجود دارید اجازه راهپیمایی به مخالفین بدید وجود دارید رفراندوم بگذارید غیرت ندارید شرافت ندارید بی وجودان ساندیس خور دوزاری عاشق لواط
‌سه شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.