بازتاب اعتراضات مردم ایران در رسانه‌های اروپایی ؛ «آیا انقلاب شده است؟»

 تصویری از معترضان در ایران.صدای آمریکا: انتشار اخبار گسترش اعتراضات مردم ایران که در پی جان‌باختن مهسا ‌امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد، همچنان در راس اخبار بسیاری از رسانه‌های اروپایی است.

برخی چهره‌های شناخته شده هم با انتشار تصاویری از مهسا ‌امینی و زنان معترض ایرانی، به حوادث چند روز گذشته واکنش نشان دادند.


روزنامه بیلد روز پنجشنبه با انتشار تصویری از تجمع اعتراضی زنان و مردان نوشت: آیا در ایران انقلاب شده است؟

این روزنامه پرتیراژ آلمانی، با اشاره به آتش زدن روسری توسط زنان و دختران ایرانی، حرکت اعتراضی قیچی کردن موی سر توسط زنان و دختران و همچنین پاره کردن تصاویر رهبران جمهوری اسلامی خواسته اصلی معترضان را برچیده شدن حکومت عنوان کرد.

این روزنامه همچنین شعار «زن، زندگی، آزادی» توسط تمامی اقشار جامعه در همه گروه‌های سنی را یک همبستگی عمومی میان مردم ایران عنوان و برخورد‌های نیروی انتظامی و پلیس با مردم را وحشیانه توصیف کرد.

روزنامه لوموند چاپ فرانسه نیز، بخشی از مطالب روز پنجشنبه خود را به تظاهرات در ایران اختصاص داد.

این روزنامه پرتیراژ با اشاره به نقش پررنگ زنان در طی این روز‌ها نوشت: پس از مرگ مهسا‌ امینی، این زنان هستند که در جبهه تظاهرات دیده می‌شوند و این بی‌سابقه است.

در این گزارش که با تصاویری از تظاهرات اعتراضی در ایران همراه است به مشارکت و همبستگی زنان و مردان اشاره کرده و از آن بعنوان شکست ایدئولوژی در رژیم جمهوری اسلامی نام برد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم روز پنجشنبه با اشاره به گسترش دامنه اعتراضات در ایران، از سرکوب تظاهرکنندگان و رفتار‌های خشونت‌آمیز پلیس با آن‌ها گزارش داد و نوشت، این اتفاقات در حالی در ایران رخ می‌دهد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده است.

رسانه‌های عمده بین المللی، مانند رویترز، آسوشیتدپرس و سی‌ان‌ان نیز همچنان اخبار ایران و اعتراضات مردمی را در صدر خبر‌های خود قرار داده‌اند.

در کنار بازتاب اخبار تجمعات اعتراضی، چهر‌های شناخته شده سیاسی، هنری و همچنین فعالان شناخته شده شبکه‌های اجتماعی با مردم ایران بخصوص زنان اعلام همبستگی کردند.

نرگس اسکندری گرونبرگ شهردار ایرانی تبار فرانکفورت نیز روز پنجشنبه با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود مرگ مهسا‌ امینی توسط نیرو‌های موسوم به گشت ارشاد در ایران را محکوم و ضمن ابراز همبستگی با تظاهرکنندگان، اتفاقات پیش رو در ایران را زنگ خطری برای جمهوری اسلامی عنوان کرد و نوشت: مرگ مهسا‌امینی و خشونت علیه زنان برای جمهوری اسلامی عواقب سختی خواهد داشت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
SydneyWater - سیدنی، استرالیا

من دوباره ناامید شدم، ناراحت برای کشته شده ها. و نگران برای کسانی که تو تظاهرات بودن🤦‍♀️ هیچ امیدی به تغییر نیست. ما لیدر نداریم غرب از رضا پهلوی حمایت نمیکنه و‌ نمیخاد به رضا پهلوی کمک کنه، کسی هم‌نیست رهبری رو به عهده بگیره، تا باشه همینطوره . اعتراضات مقطعی و سرکوب های ممتد تا اینکه ملت سرخورده بشوند. من هیچ امیدی به تغییرات ندارم….😢
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
۴۴
SydneyWater - سیدنی، استرالیا
. درسته همه ملت ناراضی ان ولی دورو بر حکومت هم هوادار زیاده البته که از پول نفت و منابع و فروش ایران فربه و فربه تر میشوند همین ها اونهایی که در راس قدرتند رو نگهشون میدارن. مگه مردم روسیه تونستند از شر پوتین راحت بشوند یا دولت چین کم مردم تو‌میدان تیانان من رو زمین نشیتند و تانک ها از روشون رد شدند…تا غرب نخاد رژیم ایران تغییر نمیکنه. اون موقع که حتی مدیا خیلی کم بود، آیت الله بی بی سی تمام پیام های خمینی رو پخش می کرد حتی فرانسه برای برگشت خمینی هواپیما در اختیارش گذاشت، کلا امریکا و انگلیس و فرانسه ( بخونید غرب بی شرافت) به خمینی کمک کردند ولی اصلا دلشون نمیخاد رضا پهلوی رو کمک کنند چون وجود یک کشور داغون وسط دوتا کشور داغون تر افغانستان و عراق بیشتر به نفعشون است….
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
۴۲
rahjoo - مازندران، ایران
SydneyWater. همین شماها می گفتین ایرانیان نباید چشم انتظار غرب و امریکا باشن حالا که مردم با چندین روز تو خیابون موندن می تونن حکومت رو دستکم تا مرز غلط ردم پگیش ببرند دارین آیه یاس می خونین.مطمئن باشس این مقاومت غرب رو هم راضی می کنه که از حکومت خامنه ای دست بکشه.تو انقلاب 57 هم یهویی غرب پشت شاه رو خالی نکرد.
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
[::SydneyWater - سیدنی، استرالیا::]. متاسفانه ، من هم زیاد خوش بین نیستم ، شاهزاده رضا پهلوی ، فعالیتش جنبه شخصی دارد ، هنوز هیچ حزب و سازمانی با برنامه مشخص بعد از نیم قرن ندارد ، حتی فرزندان او که در تجمع سازمان ملل علیه رییسی شرکت داشتند ، بیشتر بعنوان دو شهروند معمولی ،تقریبا ناشناس بودند تا خانواده ای که خواهان پرچمداری مبارزات باشند . غرب از رضا پهلوی حمایت نمیکند ، عربستان گاهی چماق سبز نشان می‌دهد و حتی به شازده رجوی و مریم لچک پول می‌دهد ، اما دوستی با عربستان حیثیت و اعتبار نمیارد ، و فرجام درخشانی ندارد ، احزاب ملی و چپ هم به خانه سالمندان تبدیل شده اند و هر روز منشعب شده و یا پر از نفوذی رژیم هستند ، نسل جدید ایران نیاز به رهبر مدرن از درون خود اعتراضات دارد
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
۵۸
وکیل مدافع - لندن، کانادا
آغاز سرنگونی حکومت دینی فاسد٬ منحوس٬ بی رحم، آدمکش، نجس، رذل، پلید، کثیف، شرور، ضد ایران و ایرانی، شیطان صفت اسلامی آخوندهای عرب زاده اشغالگر ایران آریایی
جمعه ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.