ایران دوربین‌‌های برجامی آژانس را جمع‌آوری و پلمب کرد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما در گذشته نیز اعلام کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی مرتبط به برجام و پاسخ شفافیت کمتر این کشور به خواسته آشکار جامعه جهانی مبنی بر شفافیت بیشتر بسیار تاسف آور است.

فرارو- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اقدام متقابل ایران در قبال تداوم اتهام زنی‌ها علیه برنامه هسته‌ای خود واکنش نشان داد.


به گزارش فرارو، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در طول ۲۰ سال؛ همه دولت‌های گذشته مذاکره کرده‌اند و حاصل این مذاکرات تبدیل به سند برجام در چارچوب خاص خود شده است، اکنون این کشور‌ها دوباره اتهامات قبلی را در قالب اسناد جعلی و مکان‌ها و مدارک ادعایی بر روی میز گذاشته‌اند. اساس پذیرش جمهوری اسلامی ایران در برجام، این بوده است که رفع اتهامات صورت گیرد و اعتمادسازی شود و جمهوری اسلامی پذیرفته که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند، ظرفیت و سرعت حرکت خود را کاهش دهد تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد، اما طرف مقابل پایبند نبوده است.

وی تصریح کرد: هنگامی‌که نظارت‌ها تشدید شده و جمهوری اسلامی ایران موارد را پذیرفته، برای رفع اتهامات علیه کشور بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نصب دوربین‌های برجامی نیز توضیح داد: دوربین‌های برجامی با هدف رفع اتهامات نصب شد و اگر قرار بود اتهامات پابرجا بماند، دلیلی نداشت تا دوربین‌های برجامی وجود داشته باشد؛ بنابراین این دوربین‌ها به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع و پلمب شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه پنهان‌کاری نداشته است و هیچ زمانی در زمینه غنی سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس اقدام نکرده‌ایم و ایجاد ظرفیت آب‌سنگین و همه زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران با هماهنگی آژانس و تحت نظارت آن‌ها بوده و اکنون نیز این نظارت وجود دارد و کسی تصور اشتباه نکند؛ زیرا آژانس هم‌اکنون در سازمان انرژی اتمی و همه تأسیسات، مطابق ضوابط پادمان، مستقر بوده و در حال انجام نظارت‌های خود است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دوربین‌های فراپادمانی که به‌اصطلاح برجامی نامیده می‌شود در اصل به توافقنامه برجام مرتبط است و اگر طرف‌های مقابل به این توافقنامه بازگشتند، همان‌طور که در برجام با شرح و بسط PMD را بستند، دوباره همان کار را انجام دهند، حتم بدانند ما نیز زمانی که اطمینان حاصل کنیم که شیطنتی قرار نیست انجام شود، نسبت به اتخاذ تصمیم مناسب اقدام خواهیم کرد.

واکنش آمریکا به جمع آوری دوربین های آژانسند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در واشنگتن مدعی شد ما در گذشته نیز اعلام کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی مرتبط به برجام و پاسخ شفافیت کمتر این کشور به خواسته آشکار جامعه جهانی مبنی بر شفافیت بیشتر بسیار تاسف آور است.

وی بدون اشاره به اتهام زنی‌ها و زیاده خواهی‌های واشنگتن و حامیانش علیه برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد این اقدامات تنها چالش‌های بازگشت متقابل به برجام و حل بحران هسته‌ای را که ایران مسوول ایجاد آن است، پیچیده‌تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد بر اساس بخشی از هرگونه توافق مذاکره شده، ایران باید هرگونه اطلاعات و شفافیت را که از نظر آژانس ضروری باشند، ارائه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ما یک تصمیم سیاسی گرفته ایم مبنی بر اینکه اگر ایران آماده بازگشت به برجام باشد، آمریکا نیز این کار را انجام خواهد داد.

این مقام آمریکایی مدعی شد ما مدت‌ها پیش این تصمیم را گرفته ایم، یک توافق چندین ماه است که بر روی میز قرار دارد، و اگر ایرانی‌ها جدی باشند با این توافق موافقت خواهند کرد، اما ممکن است این کار را انجام ندهند.

وی ادعا کرد که در هفته‌های اخیر ایرانی‌ها اقدامی انجام نداده اند که نشان دهد آن‌ها علاقه‌مند به بازگشت به برجام هستند. هر روزی که آن‌ها تاخیر کنند به ما نشان می‌دهد که ایرانی‌ها آماده و جدی نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد که آمریکا در این زمینه تاخیر نکرده است.

وی تصریح کرد ما همزمان برای هر دو سناریوی بازگشت متقابل یا عدم بازگشت متقابل به برجام آماده می‌شویم.

این مقام آمریکایی درباره گفتگو‌های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و بیانیه کاخ الیزه مدعی شد: برداشتن گام رو به جلو بر عهده ایران است تا آمادگی خود برای تعامل سازنده و کنارگذاشتن خواسته‌های خارج از برجام و همچنین گفتگو با حسن نیت در مورد توافقی را که مدتی است روی میز قرار دارد، نشان دهد.

وی ادعا کرد که بیانیه رئیس جمهوری فرانسه مانند پیام‌های ما به ایران است که بطور مستقیم به آن‌ها اعلام کرده ایم. ما برای بازگشت به برجام بر اساس اقدام متقابل آماده ایم. ایرانی‌ها باید اقدام مشابه انجام دهند، اما تا امروز چنین چیزی را از ایرانی‌ها شاهد نبوده ایم.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان
اصلا طرفداری از رژیم ایران نمی کنم ولی شما هم زور گو هستید . برجامی امضا شد خیلی چیز ها را ایران ادامه نداد و چشم پوشی کرد در عوض شما هم با کارشناسان های خبره خود مطمئن شدید که برنامه هسته‌ای ایران در حد استفاده صلح آمیز جلو برود و این قرارداد بین کشورهای قدرتمند دنیا امضا شد و هم آژانس و هم سازمان ملل حمایت کرد و همه یک جوری خوشحال بودند خوب یک خری مثل ترامپ آمد و همه چیز را ریخت بهم حالا ایران با چه اعتماد مجدد باید بیاد به هر چه می گوئید گوش بدهد و باز مذاکره کنه . اگر باز رئیس جمهور بعدی آمریکا بیاید برنامه بعدی را بهم بزنه این وسط و بازی و باخت یک طرفه میشه . اصلا گور پدر آخوند و رژیم ایران ولی این یک زورگویی مطلق هست و ایران هم باید اینگونه جواب ها را بده حالا یکسری موافق و مخالف رژیم نظر های مختلفی دارند به کنار ولی صحبت این هس که توافقی شده و این هم بین ۷ کشور قدرتمند دنیا با کارشناسان قوی و قتی خودتون پا بند توافقی که خودتان کردید نیستید بعد چه انتظاری هست .
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
۶۲
آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان

[::rood120 - منچستر، انگلستان::]. قبل از اینکه به تندروی بیافتی، سوال اینجاست: چرا برنامه اتمی مخفی؟! و در نتیجه قرارداد شل‌کن سفت‌کن برجام؟! ج.ا. بارها از طرف مسئولان‌ش فریادمی‌زند ما در فکر، وارد کردن دانش بمب اتمی هستیم!! 😖 بعد سوال بی‌جا نکنیم، چرا اونها دارن ما نه؟! 🥴 جواب: کشوری که تعامل نمی‌شناسه و بدون بمب هسته‌ای این همه دردسر برای خاورمیانه و دنیا درست کرده (۴۴ سال)، اگر سلاح کشتار دست‌جمعی بدست آورد چه خاکی باید مردم ایران به‌سر کنن؟! دومن اگر می‌گویید این حق ماست، چرا سالیان سال با فریبکاری و دودوزه‌بازی؟! 😤 چون دین ما ضعیف‌کشه و با قدرتمندان نمیتونه سر‌شاخ بشه. 😖 زنان ایرانی اولین گروه هستند که ما عقده خود کوچک‌بینیمان رو خالی کنیم و گرنه بعنوان نمونه دوستان بسیار نزدیک امام خامنه‌ای همانند اسد و پوتین، زنان آزاد از این مقررات مذهبی دارند. بعلاوه اگر زنان ایرانی پرستو شوند، از عقده‌خالی کردن ما خلاصند. 🥴😖🥴
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

نظام اخوندی با مذاکرات در مورد برنامه هسته ای وقت کشی خوبی کرد تا به دانش کامل هسته ای برسد . اینک که نظام اخوندی به تکنولوژی کامل هسته ای رسیده دیگر باکی ندارد مردم ایران بخاطر تحریمها ازبین میروند و یا ایران دچار جنگی خانمان سوز دیگری میشود .
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
۵۶
حاج مهدی مین روب - تهران، ایران

رژیم حاکم بر ایران با داشتن سلاح هسته ای قطعا دارای قدرت بیشتری میشه و متاسفانه مثل اسلحه ای گرم و خطرناک در دست یه بچه بازیگوش میمومنه ، از ایران هسته ای فقط و فقط رژیم بهره میبره و در سرکوب مردم از هیچ جنایتی دریغ نمیکنه و در سطح بین الملل و حمایت از تروریست گستاختر عمل میکنه ،
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان
آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان. من تندرو نیستم، اول در مورد داشتن دانش ساختن بمب اتم خیلی باید ساده باشی که ندانی ایران این دانش را با هزینه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار هنوز نداره ولی داشتن دانش تا ساختن یا حتی امتحان آن خیلی فرق می کنه . در مورد سوال دوم چرا آمریکا که قدرت اول اتم دنیا هست و خودش استفاده کرده و صد ها هزار انسان را با بمب اتم کشته چگونه می تواند تعامل داشته باشه و به ایران بگوید تو نداشته باش برای خاورمیانه خوب نیست در حالی که خاورمیانه عاری از بمب اتم نیست اسرائیل داره و الان عربستان هم برنامه‌های مخفی داره . در مورد مردم ایران همین الان هم رژیم ایران سلاح کافی برای سرکوب داره و اتم و سلاح کشتار جمعی برای سرکوب لازم نداره شما مثل بچه ها دارید حرف می زنید در این مورد . در مورد سرکوب زنان بچه جان صحبت و بحث در مورد برنامه هسته‌ای بود نه حقوق زنان ، رژیم ایران چهل سال هست که داره با بی حجابی برخورد می کنه یا سرکوب و خیلی وقت ها هم نه اروپا و آمریکا هیچگونه حمایتی از مردم نکردند و نخواهند هم کرد چون برایشان مهم نیست. متاسفانه شما همه چیز را مخلوط کردی گرامی .
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
۵۰
فانتوم2 - فالکنبری، سوئد
ماشاالله به جمهوری اسلامی ایران عزیز، بسیار کار خوبی کردند و با رونمایی از موشک غول پیکر خرمشهر ۲ با قابلیت کلاهک هدایت پذیر و دقت در حد نقطه زن،کی جرات داره به ایران عزیز چپ نگاه کنه،البته چون همشون مقوا و ماکت هستند بنظرم دشمنان ایران عزیز نباید نگرانی داشته باشند و فقط به زدن دکمه قرمز بسنده کنند.
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان
آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان. در ادامه گرامی ، در مورد زنان و آزادی حجاب و سرکوب داستان طولانی هست . رضا شاه سالها تلاش کرد که کشف حجاب کند نتوانست و موفق نبود و رژیم ایران سال ها هست که با زور می خواهد زنان را با حجاب کند که باز نتوانسته هست . در مورد تغییر رژیم دوست عزیز این تغییر باید به دست خود مردم و همت ایرانیان انجام بشود وگرنه نه آمریکا و نه اروپا خواهان تغییر نیستند ، بعنوان مثال چرا هیچ یک از رئیس‌جمهور یا نخست وزیر های اروپا و آمریکا تا کنون با رضا پهلوی گفتگو نکردند یا یک حمایت کوچک ولی با منافقین انجام می دهند بعنوان مثال پمپئو چند بار با گروه مجاهدین که حتی در ایران هیچ محبوبیتی ندارند دیدار می کنه ولی با رضا پهلوی خیر . گرامی بهتر هست همه چیز را با هم ادغام نکنیم .
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
۶۲
آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان

[::rood120 - منچستر، انگلستان::]. قربون ....بری! 🥴 تمام این سوال‌ها رو برات قبل از اینکه سوال کنی، دادم. قبل از این نوشته آخرت هم گفتم تند نری که رفتی!! 🥴جوابهایت رو تو کامنت قبلی یه دور دیگه نگاه کن و اگر حالیت نشده، آخرش گفتم این رژیم به هیچ صراطی مستقیم نیست و چون نمیتونه از پس قدرت‌ها بر بیاد یخه مردمش رو میگیره، اولینش هم زنانند. بازم اگر دوزاریت نمی‌افته سعی کن از اینی که هست خودتو به نادانی نزنی که همانا تندرویست!!
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
۶۲
آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان
[::rood120 - منچستر، انگلستان::]. جناب رود۱۲۰، کامنت دومت متعادل شد. سوال و جواب هم می‌تواند در یک بحث معقولانه ادامه پیدا کنه! اینکه یک ایده در زمان کوتاه شکل نگیرد دلیل ناحق بودن آن نیست. کمااینکه در دوره بعد یعنی پهلوی دوم به نتایج بسیار بالاتری رسیدیم که پایه‌اش را رضا شاه ریخت! حجاب برابر زندان است و آزادی از زندان اگر زندانی نخواهد اگر هم بزور پیشرفت برای اسیر آزاد شده دارد. دوباره در موردبرجام تاکید میکنم که آنها با آدرس غلط دادن مردم ایران را به بیراهه کشانده‌اند و اگر مقاصد آنها بوقوع بپیوندد کل منطقه در آتش خواهد سوخت! با احترام!
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان
آلترناتیو - فرانکفورت، آلمان. قربونم رفتی ، تو خودت هم نمی دانی چی داری می گویی .
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
۶۱
یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
این یانکیا چقدر بچه پررو هستند. ما هم بیایم تو حموم خونتون دوربین بزاریم. اوکی؟
‌سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.