آرژانتین: یکی از بستگان وزیر کشور ایران در میان خدمه توقیف شده هواپیمای ونزوئلا است

پلیس آرژانتین محل اقامت خدمه هواپیمای توقیف‌شده در هتل را بازرسی کرد. وزیر امنیت آرژانتین می‌گوید در گزارش پرواز، تعداد سرنشینان، کمتر از شمار واقعی آنها ثبت شده و نام یکی از بستگان وزیر کشور ایران نیز به چشم می‌خورد.
سردار احمد وحیدی وزیر کشور ایران (سمت راست) و غلامرضا قاسمی خلبان هواپیمای ونزوئلا که در آرژانتین توقیف شده است(سمت چپ)خدمه ونزوئلایی پروازی که از هفته گذشته خارج از بوئنوس آیرس بر زمین نشسته است، به گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمالا اجازه ترک  آرژانتین را ندارند. این تصمیم روز سه شنبه (۱۴ ژوئن) توسط قاضی و پس از بازرسی اتاق‌های محل اقامت خدمه در هتل در رابطه با ارتباطات احتمالی آنها با سپاه پاسداران اتخاد و اعلام شده است.


پلیس آرژانتین اتاق‌های ۱۴ خدمه اهل ونزوئلا و ۵ خدمه ایرانی هواپیما را بازرسی کرده است. این اتفاق یک روز پس از آنکه گذرنامه پنج ایرانی کادر پرواز هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلا، به طور موقت توقیف شده بود تا ارتباط آنها با سپاه پاسداران بررسی شود، رخ داده است.

یک قاضی روز دوشنبه ۱۳ ژوئن دستور توقیف ۷۲ ساعته گذرنامه‌های این افراد را صادر کرد. این دستور پس از آن صادر شد که وزیر امنیت آرژانتین، آنیبال فرناندز گفت از یک "سازمان خارجی" اطلاعاتی دریافت شده مبنی بر این که در میان خدمه پرواز افرادی مرتبط با سپاه پاسداران وجود دارند.

خبرگزاری فرانسه از بوئنوس آیرس گزارش می‌دهد که اکنون با بازرسی اتاق‌های خدمه اهل ونزوئلا و توقیف گوشی‌های همراه، کامپیوترها و مدارک آنها از سوی پلیس، آزادی این خدمه هم با محدودیت‌‌هایی روبرو شده است.
"شمار نام‌های ثبت شده در گزارش پرواز کمتر از شمار واقعی"
در مورد علت تفتیش اتاق‌های محل اقامت خدمه در هتل، پلیس آرژانتین هنوز اظهارنظری نکرده است. آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین اما روز دوشنبه، ۱۳ ژوئن از دریافت اطلاعاتی از "سازمان های خارجی" مبنی بر ارتباط احتمالی خدمه پرواز با شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سخن گفته بود.

وزیر امنیت آرژانتین همچنین می‌گوید، در گزارش پرواز، تعداد سرنشینان هواپیمای توقیف‌شده کمتر از شمار واقعی آنها ثبت شده است، هرچند نام هیچ کدام در فهرست اشخاص تحت تعقیب اینترپل نیامده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرناندز گفته است که فهرست خدمه شامل نام یکی از بستگان وزیر کشور ایران نیز هست که نام او با نام یکی از اعضای سپاه پاسداران مطابقت می‌کند.
غلامرضا قاسمیغلامرضا قاسمی عضو سابق سپاه پاسداران و مدیرعامل و عضو هیت مدیره سابق شرکت هواپیمایی نفت ایران و عضو پیشین هیات مدیره شرکت هواپیمایی قشم‌فارس‌ایر، پیش از این دست‌کم یک بار در سال ۲۰۱۸ در قاچاق سلاح‌های ایران به حزب‌الله لبنان دست داشت.پیامی که به مقامات پاراگوئه رسید
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاراگوئه هم روز سه شنبه (۱۴ ژوئن) اعلام کرده است که دو مأمور مسئول که با فرود این هواپیما در ماه مه موافقت کرده بودند، برکنار شده‌اند و دو مأمور مبارزه با مواد مخدر تحت بازجویی قرار گرفته‌اند.

 فدریکو گونزالس، وزیر کشور پاراگوئه می‌گوید، این هواپیما با اجازه پرواز تجاری به همراه ۱۸ سرنشین در پاراگوئه به زمین نشسته بود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این شمار بالای خدمه به باور کارشناسان برای یک هواپیمای باری غیرعادی است.

به گفته وزیر کشور پاراگوئه، این هواپیما تقریبا سه روز پیش از پرواز در روز ۱۶ ماه مه به سوی آروبا (جزیره‌ای در جنوب کارائیب) با محموله سیگار، در فرودگاه بین‌المللی گوآرانی در پاراگوئه در نزدیکی مرز آرژانتین و برزیل بر زمین نشسته بوده است.

به گفته گونزالس پس از برخاستن هواپیما، خبری به دست آنها رسیده با این مضمون که هواپیما از سوی وزارت دارایی آمریکا تحت تحریم است. در این خبر همچنین به گفته وزیر کشور پاراگوئه، آمده بود، که ۷ تن از خدمه وابسته به سپاه قدس هستند.

پاراگوئه پس از دریافت این پیام، دستگاه‌های اطلاعاتی دیگر کشورها را مطلع کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، یک مقام مکزیکی روز سه شنبه گفته است که هواپیما روز ۴ ژوئن با ۴ سرنشین و با تطابق کامل با پروتکل‌های مربوطه، در ایالت کرتارو در مکزیک به زمین نشسته است. به گفته این مقام مکزیکی، هواپیما پس از سوخت‌گیری  و بار زدن محموله‌ای از "تجهیزات صنعتی" روز ۵ ژوئن خاک مکزیک را ترک کرده است.
ارتباط توقیف هواپیما با انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس؟
هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلا که گفته شده بود حامل قطعات خودروست دوشنبه هفته گذشته (۶ ژوئن) در کوردوبا در آرژانتین به زمین نشست اما بعد تلاش کرد تا به سمت کشور همسایه اوروگوئه پرواز کند اما از ورود آن به اوروگوئه جلوگیری شد و به اسیسا در خارج از بوئنوس آیرس منتقل شد.

 فرود این هواپیما چند روز پس  از سفر نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا به تهران صورت گرفت. در جریان این سفر روز شنبه ۲۱ خرداد دو کشور متحد که هردو تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند قرارداد همکاری ۲۰ ساله امضا کردند.

دستور روز دوشنبه دادگاه آرژانتین برای توقیف ۷۲ ساعته پاسپورت‌های خدمه ایرانی این پرواز  پس از آن صادر شد که انجمن یهودیان آرژانتین DAIA درخواست داد تا نامش به عنوان شاکی در تحقیقات برای منشأ این هواپیما درج شود و با این پیشنهاد موافقت شد.

پلیس اینترپل برای برخی از مقامات پیشین ایرانی که مظنون به دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان آمیا در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ هستند، حکم بازداشت صادر کرده است. در جریان این انفجار ۸۵ نفر کشته شدند. آرژانتین بزرگترین جامعه یهودیان در آمریکای لاتین را دارد.
 
پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که سرنشینان این هواپیما «پنج ایرانی و ۱۲ ونزوئلایی» هستند. خبرگزاری رویترز بر اساس سند وزارت کشور آرژانتین سرنشینان این هواپیما را «پنج ایرانی و ۱۴ ونزوئلایی» ذکر کرده و یادآور شده که اسامی آنها نیز در این سند ذکر شده است.
 
رسانه‌های اسرائیلی و برخی رسانه‌های دیگر اسامی پنج سرنشین ایرانی را غلامرضا قاسمی، سعید ولی‌زاده، محمود خسروی عراقی، عبدالباسط محمدی و مهدی موصلی ذکر کرده‌اند.
 
غلامرضا قاسمی، از فرماندهان بازنشسته سپاه پاسداران و عضو پیشین هیات مدیره شرکت هواپیمایی قشم‌فارس‌ایر، پیش از این دست‌کم یک بار در سال ۲۰۱۸ در قاچاق سلاح‌های ایران به حزب‌الله لبنان دست داشت.
 
برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز او را خلبان هواپیمای زمینگیر شده در آرژانتین معرفی کرده و گفته‌اند او عضو واحد ۱۹۰ نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.
 
شرکت هواپیمایی ماهان ارتباط خود با هواپیمای توقیف شده در آرژانتین را رد کرده است.
 
امیرحسین ذوالانواری، سخنگوی ماهان، روز یکشنبه به رسانه‌های ایران گفت: «این هواپیما یک سال است که به یک شرکت ونزوئلایی فروخته شده و توقیف این هواپیما با نام هواپیمایی ماهان اهداف سیاسی دارد.»
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا از سال ۲۰۰۸ شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران مورد تحریم قرار داده است.
 
آمریکا می‌گوید سپاه پاسداران از هواپیماهای شرکت ماهان برای ارسال سلاح‌ برای گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی منطقه‌ای استفاده می‌کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۲
فرید1614 - بروکسل، بلژیک

یک هفته تریاک نکشه همه رو لو میده :))
‌چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
۳۴
گارد جاویدان - فرانکفورت، آلمان

یک قیافه درست و حسابی بین اینها پیدا نمیشه یارو انگار ذغال فروش بوده چند سال هم هست که حموم نرفته!! آخه نکبت بوگندو دست و صورتت رو بشور لااقل میکروب! کریه المنظر
‌چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

اگه انشاالله یک روزی این حکومت نکبت آخوندی سقط بشه اونهایی که اثر مهر رو پیشونی شون هست رو میشه راحت شناسایی کرد
‌چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
۳۸
freedom of the press - تهران، ایران

قیافه را ببین. احمق یعنی میخواسته به عنوان پاسدار شناخته نشه. جای سوخته مهر نفاق و تزویر و یخه تا آخر بسته شده که موجب میشه خون به مغز نرسه و مخ پنج بشه و قیافه‌ای که مثل چیز بعد از ج...ق می ماند. به طور کل .. تو شرافتت.
‌چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
۳۸
siavash786 - آمریکا، ایالات متحده امریکا
از کی تا حالا بستگان مسئولان رژیم خدمه هواپیما شدن ؟ پایین ترین شغلی که به آنها میدهند نماینده مجلس است .
‌پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵
۵۵
سرزمین اریا - کویت ، کویت
مثل اینکة ارجنتین هم تنش میخواره .و باید مثل یونان یه گوشمالیش داد
‌پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
تو که مثل مولا لغتی به همه ایراد می‌‌گیری. پس بگو این "اینکة ارجنتین " یعنی‌ چه ؟ من که می‌‌دانم نشسته در وسط قم .تیپ بسیج سایبری عمار .برنامه روسی ترول ارباب پوتین با ۵۰ آیدی. ولی دست کم ظاهر را حفظ کن. بعد هم اینقدر ...... نکن. حریف قطر نمی‌‌شوید. منبع گاز مشترک. اون‌ها سالی‌ یک میلیارد ما سالی‌ ۲۰ میلیون.
‌پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
مرگ من این جاسوس ناشی کثیف را به ایران نفرستید همونجا ترتیبشو بدید از این آشقالها زیاد داریم
‌پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
بی‌ پدر آنقدر شیره کشیده که نگو.مثل ارواح شده.همان که تا کشور ارجنتین به قول ابن آریا برده. خودش یک شاکار است. در ارجنتین ولی وافور از کجا آورده و تریاک شاه عباسی ؟ در رگ به جای خون تریاک جاری است.
‌پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
۴۱
Allen1983 - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
خداییش یه نگاهی دوباره به اسم های افراد بازداشتی بیندازید . اینا شناسنامه ایرانی دارند ولی بنظر نمیاد ایرانی باشن
‌پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.