نقاش «نابغه» یا مرد «منحرف»؛ جنبش Metoo نگاهها به پیکاسو را تغییر میدهد
رأی دهید
هرچند از دهه ۱۹۸۰ تاکنون چند کتاب جنجالی درباره روابط پابلو پیکاسو با زنان در طول دوران زندگیاش منتشر شده اما حالا در دوران جنبش «میتو» (MeToo) نوع نگاه به ادعاهای مطرحشده در این کتابها متفاوت است. از پابلو پیکاسو در این کتابهای جنجالی تصویری منفی در زمینه روابط با زنان ترسیم شده است.
نقاش سرشناس اسپانیایی که در سال ۱۹۷۳ از دنیا رفت از زنان زندگیاش برای آفرینش هنری الهام میگرفت. اولیویه ویتمایر-پیکاسو، نوه این هنرمند دو کتاب درباره پدربزرگش که به نماد هنر مدرن تبدیل شد منتشر کرده است.
او با تاکید بر «فراز و نشیب» در آثار پدربزرگش بر این باور است که برخی از آثار او «خشن» و برخی دیگر «بسیار لطیف» هستند. نوه پابلو پیکاسو میافزاید که کارنامه هنری وی بدون زنان زندگیاش «ناقص» میبود.
سسیل دوبره، مدیر موزه پیکاسو در پاریس نیز بر این باور است که جنبش «میتو» به وجهه هنرمندی که موزه تحت مدیریت او آثارش را نمایش میدهد آسیب زد. او با این حال تاکید میکند که قرار نیست در موسسه تحت نظر او موضوع روابط بحثانگیز پابلو پیکاسو با زنان به شکل «مستقیم و بدون ابهام» مورد توجه قرار گیرد.
این ادعاها علیه پابلو پیکاسو در حالی مطرح میشود که احتمالا درباره او نیز مانند دیگر هنرمندانی که در جریان جنبش «میتو» در مظان اتهام قرار گرفتند پرسشهایی درباره حد و مرز جدایی اثر از مولف یا آفریننده پدید خواهد آمد. سوالهایی از این دست که حتی در صورت اثبات ادعاها علیه یک هنرمند تا کجا میتوان اثر هنری او را زیر سوال برد؟