نیویورک تایمز: تهران می‌تواند یک ماهه کلاهک هسته‌ای تولید کند

العربیه :به گفته کارشناسانی که دو گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده اتمی ایران را تحلیل کردند، تهران می‌تواند یک ماهه به تولید سوخت لازم برای تولید کلاهک هسته‌ای اقدام کند.

در گزارش «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» درباره گزارش‌های اخیر آژانس پیرامون برنامه اتمی ایران، که دوشنبه 13 سپتامبر توسط روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد، آمده است: «اقدام ایران در تابستان گذشته جهت غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 60 درصد، این کشور را قادر ساخته تا طی مدت یک ماه به سوخت بمب اتم دست یابد.»


این گزارش ادامه داده است که ایران همچنین می‌تواند طی سه ماه سوخت برای تولید بمب دوم و در کمتر از پنچ ماه بمب اتم سوم خود را تولید کند.
فشار ایران
این روزنامه افزوده که تهران با فشار به دولت بایدن خواستار توافقی شده که تولید سوخت هسته‌ای برای ایران به رسمیت شناخته شود.

دیوید اولبرایت، رئیس موسسه «علوم و امنیت بین‌الملل» و نگارنده گزارش مذکور، جمعه گذشته هشدار داده بود که دولت ابراهیم رئیسی، به دنبال افزودن بندهای جدید به توافق هسته‌ای طی مذاکرات آتی است.

وی تاکید کرد که باید هوشیار باشیم و نگذاریم آنها [مقامات ایرانی] با رفتار و اقداماتشان ما را بترسانند.

توافق هسته‌ای تنها اجازه غنی‌سازی اورانیوم تا 3.67 درصد را به ایران می‌دهد که تا سطح 90 درصد برای تولید بمب اتم فاصله زیادی دارد.

اما ایران به بهانه خروج آمریکا از برجام در سال 2018 به کاهش تعهدات خود اقدام کرد و غنی‌سازی اورانیوم را تا 60 درصد افزایش داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های اخیر خود به‌دلیل ممانعت از بازدید کارشناسان این آژانس از تاسیسات اتمی ایران، به‌شدت از عدم همکاری این کشور گلایه کرده است.
دوربین‌های آژانس
به گفته نیویورک تایمز، ایران اجازه دسترسی به دوربین‌های مراقبتی در تاسیسات اتمی خود را به آژانس داده است. طبق این توافق، کارشناسان آژانس می‌توانند کارت‌های حافظه این دوربین‌ها را تعویض کنند اما نمی‌توانند این کارت‌ها را در اختیار بگیرند.

با این وجود، چنین توافقی مانع افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران نمی‌شود و به همین دلیل تهران از هر زمان دیگری به تولید بمب اتم نزدیک‌تر شده است.

مسئله دوربین‌های مراقبتی آژانس از مهمترین محورهای مذاکرات هسته‌ای اخیر میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای مجدد برجام بود.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و کاهش شدید تعهدات برجامی ایران، مذاکرات جدیدی در ماه آوریل گذشته میان تهران و کشورهای حاضر در برجام با حضور غیر مستقیم آمریکا آغاز شد.

این مذاکرات پس از 6 دور با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران در 20 ژوئن متوقف شد و تاکنون تاریخ جدیدی برای از سرگیری آن تعیین نشده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
شما بیجا کردید، پاکستان که پر از طالبان هست سلاح اتمی داره اسرائیل هند همتون سلاح اتمی دارید همین الان ترکیه عربستان و امارات دارن میگن ما هم اتمی باید بشیم اونوقت ایران نباید بین همه اینها اتمی باشه؟
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
۴۴
الفارد - وردینگ، انگلستان

ایکاش مرد بودند و می‌ساختند تا هم خیال شما و هم خیال ما راحت شود. خجالت هم خوب چیزی است، الان بالای بیست سال است که هر ماه شما همین را میگویید. و ما و امثال ما را زیر فشار بیهوده قرار داده اید.
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
۶۴
Rosha50 - لانسینگ، انگلستان
[::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::] . دوست محترم کسی مخالف مجهز شدن ایران به سلاح اتمی نیست ولی سئوال اینجاست آیا یک فرد لخت و گرسنه به پاپیون و کلاه نیاز دارد یا به مایحتاج اولیه زندگی ؟؟؟؟.
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
۴۴
Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا
[::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. چون اونها کاری به کار دیگران ندارن و نمیگن مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و نمیخوان کشور دیگه ای محو بشه.
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
[::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. تمام کشورهای دنیا بمب اتم داشته باشند مشکلی نیست بدان شرط که حکومت اخوندی ایران نداشته باشد !
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
همانطور که جوبایدن بدونه معطلی طالبان را زود به قدرت در افغانستان برگردن همینطور هم وزارت خارجه دولت دمکراتها که در اختیار جوبایدن است بدونه درنگ کردن نظام اخوندی را به بمب اتم میرسانن , که هدف اصلی حاکمیت اخوند در ایران رسیدن به بمب اتم است . اختلاف بین دمکراتها و جمهوری خواهان امریکا باعث به وجود امدن و قدرتمند شدن غده های سرطانی به نام طالبان افغانستان و نظام اخوندی در ایران شوده است.اسرائیل حمله ای به سایتهای اتمی نظام اخوندی در ایران نکند باید منتظر ان باشد که اینبار با نظامی در ایران روبرو است که بمب اتم در اختیار دارد.
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
۹۳
جنابِ سروان - مونرآل، کانادا
اینهمه سال هی گزینه بعد از گزینه پیش روی ایران گذاشتید ما حرفی نزدیم و چیزی نگفتیم امانمیدونستین که ما هم یک گزینه خیلی بزرگ داشتیم که تا گذاشتیمش روی میز از ترسش فرار کردید هاهاهاها
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
۴۲
Chokam - ری، ایران
اینا هم برای اینکه عقب نمونن به اب واتیش میزنن،همسایه ماپاکستان هم بمب هسته ای رو داره،هم الان افغانستان رو هم داره باطالبان،
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
[::Roger Waters - میامی، ایالات متحده امریکا::]. رفیق چند تا جنگ بزرگ بعد از جنگ جهانی دوم بگو که یه پاش آمریکا نبوده، آخه چرا میگی اونها به کسی کاری ندارن. آیا واقعاً داری تو آمریکا زندگی میکنی و این چیزا رو نمیدونی؟ اسرائیل که از سال 1950 همیشه خدا با عربها در حال جنگ هست، چطور میگه اونها با کسی کاری ندارن؟ میخوام سرمو بزنم به دیوار به خدا از بس که آدم مغز فندوقی میبینم ایییییییییییی خداااااااااااااا
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
۳۴
Reza9118 - شهرکرد، ایران
[::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. عقب مونده ماله کش، آمریکا بیشترین سلاح هسته ای دنیا رو داره و تا حالا هم اینهمه به قول خود ....جنگ راه انداخته یا همون اسراییل که میگی با اعراب و فلسطین جنگیده، به جز بمباران ژاپن که اونم یه مساله کاملا جدایی هستش و تا یه هفته میشه در موردش بحث کرد، کی این کشورها واسه تهدید علیه بقیه کشورها از سلاح هسته ای استفاده کردن؟! باو تو چرا اینقدر ماله کشی میکنی، حالمون بهم خورد.
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
۴۲
The Green mile - مدیسون، ایالات متحده امریکا
دادن بمب اتم به آخوند مثل این میمونه به خر شاخ بدی، اونوقت مطمئن باشید این پارینه سنگی ها چطور با این بمب اتم کل منطقه و دنیا رو به خاک و خون بکشن و ایران رو برای همیشه از نقشه کره زمین محو کنن. جمهوری اسلامی به خاطر ایدئولوژی هلال شیعی و اینا، خطرناک ترین رژیم واسه دستیابی به بمب اتم هستن، چون این بمب اتم واسه بازدارندگی و این مضخرفات نیس، بلکه واسه قلدری کردن تو منطقه و به گرسنگی کشوندن مردم ایران هستش. حالا کره شمالی که بمب اتم ساخته چه گلی به سرش زده یا پاکستان هم همینطور؟! حالا یه عده ماله کش نخاله سایبری بیان این رو یه جورایی توجیه کنن!
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
[::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. اخه جوجه کبابی. چهارتا پهپاد از روسیه و چین گرفتن به همه جا انگشت کردن. چرا راه دور میری اخه ماله کش. یه قدرت بسیج و سپاه رو دارن مردم خودمون رو به سلابه کشیدن. شماها اصلا نه کلاس قدرت رو دارین نه ظرفیتش رو. ته تهش باید برین یا سر قبر روضه بخونین یا مثل تو کباب باد بزنین. حتی بیل هم نباید دستتون داد، میزنین یه بلایی سر همکارتون میارین
‌سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.