اولین جنجال پسا‌برگزیت؛ جانسون: بریتانیا نیازی به پیروی از قوانین اروپا ندارد

یورونیوز : بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در بیان چشم انداز خود برای ادامه معاملات تجاری با اتحادیه اروپا گفت «بریتانیا نیازی به پیروی از قوانین اروپا ندارد.» مدل مورد نظر نخست وزیر محافظه کار بریتانیا آن طور که دوشنبه اعلام کرد «نمونه کانادایی» است.
 

آقای جانسون در سخنان خود تاکید کرد در صورتی که اتحادیه اروپا چنین توافق نامه‌ای (مدل کانادایی) را نپذیرد، بریتانیا به مفادی برمی گردد که پیش تر مطرح شده است: «برگزیت بدون توافق».

 
کانادا و اتحادیه اروپا یک پیمان مشترک به امضا رسانده اند که بر اساس آن مالیات گمرکی برای بسیاری از کالاهای وارداتی حذف شده است بدون اینکه کانادا و اتحادیه اروپا ناگزیر از تبعیت از قوانین داخلی یکدیگر باشند.
سخنان پرخاشگرایانه بوریس جانسون
بوریس جانسون در سخنان روز دوشنبه، کمتر از دو روز پس از خروج نهایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، گفت: « در صورت عدم امضای توافق نامه تجارتی مورد نظر بریتانیا (مدل کانادایی) از سوی رهبران اتحادیه اروپا، بی تردید دولت بریتانیا شرایط مورد توافق سازمان تجارت جهانی را به اجرا می گذارد.»
 
نخست وزیر محافظه کار در سخنان خود گفـت: « اغلب به ما گفته اند که دو راه بیشتر برای دسترسی به بازارهای اتحادیه اروپا نداریم، یا از قوانین اروپایی و دادگاه های اتحادیه پیروی می کنیم (مدل نروژی) و یا اینکه روشی چون مدل تجارت آزاد کانادایی را انتخاب می کنیم. ما انتخاب خود را کرده ایم. انتخاب ما یک توافق نامه تجارت آزاد هم چون کاناداست. اما احتمالا اگر در این مسیر شکست بخوریم به آن چه که پیشتر توضیح داده ایم برگزیت بدون توافق رجوع خواهیم کرد.»
 
شهردار پیشین لندن و تصمیم گیر اصلی دولت بریتانیا در ادامه سخنان خود گفت انتخاب بریتانیا «کسب یک توافق است اما سوال اینجاست آیا اتحادیه اروپا می خواهد ما را با کانادا مقایسه کند؟» بوریس جانسون اعلام کرد بریتانیا هیچ پیش شرطی را که اساس آن قوانین اتحادیه اروپایی باشد مانند «سیاست های رقابتی، یارانه ها، حمایت های اجتماعی، محیط زیست و یا تمام موارد مشابه» را نمی پذیرد.
تسهیل روند توافقنامه امنیتی
بوریس جانسون در سخنان خود علاوه بر پیشنهاد توافق نامه های تجاری اعلام کرد بریتانیا بدنبال امضای یک توافق نامه عمل گرایانه در زمینه امنیت و محافظت از شهروندان است البته به شرطی که استقلال سیستم های حقوقی بریتانیا حفظ شوند.
 
نخست وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا ادامه مذاکرات بدون توافق می تواند برای اقتصاد بریتانیا خطرناک باشد گفت: «ما جدا شده ایم و این یک توافق بزرگ است.»
سخنان متقابل کمیسر مسئول مذاکرات برگزیت
میشل بارنیه، کمیسر مسئول مذاکرات برگزیت در اتحادیه اروپا نیز دوشنبه درباره کسب توافق نامه با بریتانیا سخنرانی کرد. دیدگاه های وی کاملا متضاد با سخنان آقای جانسون بود.
میشل بارنیه، کمیسر مسئول مذاکرات برگزیت در اتحادیه اروپا وی اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده ارائه طرح یک توافق نامه تجاری بلندپروازانه به عنوان ستون اصلی همکاری های بین طرفین است. وی گفت در این توافق نامه بی تردید «تعرفه ها و سهمیه ها» می توانند صفر باشند. با این حال کمیسر فرانسوی، که بریتانیایی ها لقب ناپلئون، به او داده اند تاکید کرد که «کالاهای وارداتی به اتحادیه اروپا باید با قوانین سلامت و بهداشت قاره سازگار باشند و از استانداردهای لازم برخوردار باشند.»
 
به گفته آقای بارنیه، «تجارت بین اتحادیه اروپا و بریتانیا ناگزیر باید با واقعیت های جدید سازگار» شوند. به گفته این کمیسر هر اندازه که استانداردهای بریتانیا و اتحادیه اروپا مشترک باشند به همان اندازه دسترسی به بازار مشترک راحت تر خواهدبود. به گفته میشل بارنیه، وزیر پیشین ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی، «این بریتانیا است که تصمیم خواهد گرفت آیا به حقوق و قوانین اتحادیه اروپا می پیوندد یا نه؟». کمیسر مسئول مذاکرات برگزیت معتقد است پاسخ بریتانیا به این سوال اساس بسیاری از سوال‌های آینده خواهدبود.
سخنان جانسون از نگاه یک تحلیل‌گر
به گفته نرمان اسمیت، تحلیلگر بریتانیایی، سخنان «پرخاشگرانه بوریس جانسون بنوعی لحن مذاکرات را در روزها و هفته های آینده تبیین خواهدکرد». زمانی که نخست وزیر می گوید ما «از قوانین اروپایی پیروی نخواهیم کرد، اگر اروپا با شرایط بریتانیا کنار نیاید خروج بدون توافق اتفاق می افتد»، بنوعی دست پیش گرفتن در مذاکرات است.
 
به گفته این تحلیلگر جانسون می خواهد بدین طریق تفاوت های خود را با ترزا می نشان دهد. به گفته آقای اسمیت، بوریس جانسون همچنین خواست در اولین سخنان پست برگزیتی خود استراتژی آینده را نیز ترسیم کند هرچند معلوم نیست تا چه اندازه موفق به این کار شود و آنرا زمان نشان می دهد. نرمان اسمیت معتقد است سرانجام کسب توافق برای بریتانیا، خصوصا برای اقتصاد این کشور، حیاتی است و بدون «تعامل و تفاهم» هیچ توافقی به سرانجام نمی رسد.
 
پیش تر میشل بارنیه اعلام کرده بود کسب توافق تجاری و اقتصادی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا نمی تواند در سال جای میلادی پایان یابد و نیازمند زمان بیشتری است، سخنانی که همواره با مخالفت دولت محافظه کار بریتانیا مواجه شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان
همانند شترمرغ؛ نه شترند و نه مرغ! ولی بیشوخی، همان سیاست ابتدایی انگلیسی: نفاق انداز و حکومت کن.
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
تمام دلیل اینکه مردمش رای دادن از اتحادیه خارج بشند همین بود که قانون اروپا مجبورشون میکرد اینهمه پناهنده قبول بکنن یه زیدی رفته بود لندن میگفت انگار وارد کراچی شدم معلومه که شاکی میشن سعی میکنن تو کشورشون فقط خودشون زندگی کنن
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
ای بوریس ترکه آبرو هرچی ترکه بردی...
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
۲۹
redsky95 - تورنتو، کانادا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. من لندن بودم یه سفر. اتفاقا کراچی ندیدم. زیدتون کدوم محله رفته؟ . تو همین تورنتو که ارزوی خیلی از ایرانیاست محله های چینی پاکستانی هندی ایرانی داریم. اکثریت همین اتباعن. تنها مهاجرای اروپایی و عرب و افغانستان و مالزی و ژاپن رو دیدم تو کل تورنتو پخش هستن و کلا دنبال یه محله جدا و این چیزا نیستن. امروزه هیچ شهری سراغ ندارم تو کانادا که همشون کانادایی زاده شده یا فرست نایشن باشن. محله هایی داریم ۱۰۰ درصد مثلا چینی ان. ایا الان اونتاریو بیاد جدا بشه از کانادا؟
‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
۲۹
آذرمیانه - آذربادگان، ایران
[::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. تورونتو و ونکوور و مونترال مهاجر پذیر هستن اگه بری سمت شمال تمام شهرهای سفید نشین هست و اصلا مهاجر دوست ندارند.
‌سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
۲۹
redsky95 - تورنتو، کانادا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. خب اونکه بله. کلا جامعه روستایی غریبه دوس ندارن. حتا شما یه فر ست نایشن باشین برین یه روستای مثلا سفید میان شیشه هاتو میشکونن. اخبارش تو کانادا زیاده. حتی گروه هایی هستن به صورت خاص غیر سفید رو به قتل میرسونن. بالا بودن به قتل رسیدن زنهای فرست نشین همینه. این سفید واقعا عجیبن. حتی سفیدای خودشونم ادم حساب نمیکنن. مثلا سفید باشی و بری یه روستا یا منطقه سفید نشین دیگه بازم ازت خوششون نمیاد. چون غریبه ایی. کلا این سفیدا یه فاز دیگه ایی دارن . و این رفتارشون داره به باقی مردم سرایت میکنه. مثلا طرف میشناختم چندسال زودتر از من اومده ولی مخالف مهاجرته. خود من بارها این رفتار رو چشیدم. اونم از یه مهاجر دیگه که زاده کانادا نبوده. کانادا اصطلاحا کشور کلیساهاست. اما اکثر مردم قدیمی و زاده خود کانادا حد و فاصله رو رعایت میکنن و توهینی نمیکنن. اما این مهاجرای جدید همینکه پاشون میرسه مسیحی میشن انگار بهشون الهام میشه بقیه رو اذیت کنن. دقیقا شبیه اون اخوندای ایران. کامنت دادن محدودیت داره و کامنت بعدی میگم حرفارو
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
۲۹
redsky95 - تورنتو، کانادا
[::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. مثلا ما تو کانادا یه حزب به اسم نشنال پارتی کانادا داریم. این حزب خیلی تظاهرات برگزار میکنه. میتینگ زیادی داره. مثلا مسیحیهایی دیدم همشون مهاجرت انگلیسی شاید نتونن مثل من حرف بزنن اما چون مهاجر هستن فکر میکنن کانادا مال خودشون و جد و ابادشونه. اکثرشونم افریقایی. تو یوتوب بزن تظاهراتشو. واقعا تعجب میکنی چطور یه افریقایی صرف به اینکه مسیحی هستن مخالف مهاجر میشن. این قضیه رو بین ایرانیا هم خیلی دیدم. کلا کانادا هم داره از بهشت مهاجرین بودن در میاد. طرف تو پست کار میکنه نهایتا چندسال قبل من اومده اونم با اسپانسری یه گروه خیریه. دورادور میشناسمش میگم. اما میاد به من گیر میده و میگه حیفه به نیوکامرها از مالیاتمون بدیم. خلاصه اینکه اره حرف شما درسته اما تو دام اینایی که همه چی رو گردن مهاجرا میندازن نیوفتین. به صورت کلی باید دید. به قول یه استادی که اتفاقا زاده کانادا و چشمای ابی هم داره میگه که وقتی همه چی خوبه مهاجرین میشن ادمای خوب. وقتی اوضاع خراب میشه همه چی رو میندازن گردن مهاجرین.
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.