مقام نظامی ایران: احتمال اخلال راداری آمریکا در سرنگونی هواپیمای اوکراینی بررسی می‌شود

عبداللهی احتمال ارتباط آمریکا با سقوط هواپیمای اوکراینی را مطرح کرده و وعده داده است که به محض یافتن "رد پایی از آمریکا" در این مورد اطلاع‌رسانی خواهد شد بی بی سی :یک مقام نظامی ایرانی احتمال ارتباط آمریکا با ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی را مطرح کرده است.
 

سرتیپ پاسدار علی عبداللهی، معاون هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، این احتمال را مطرح کرده که ممکن است سرنگونی هواپیمای اوکراینی نتیجه اخلال آمریکا در شبکه راداری ایران بوده باشد که باعث شد افراد مسئول پرتاب موشک این هواپیما را با یک موشک کروز اشتباه بگیرند.

 
به گزارش ایسنا، این مقام نظامی گفته است: "شیطنت‌های آمریکا در منطقه پیشتر هم ثابت شده و تا کنون سیستم‌های سایبری ایران اجسام مجازی ساخته آمریکا را در آسمان کشور مشاهده و ثبت کرده است." وی افزوده است: "اخلال در عملکرد سامانه‌ها از سوی آمریکا هم مسبوق به سابقه است."
 
سرتیپ عبداللهی در مورد احتمال اینکه آمریکا مسئول سرنگونی هواپیمای اوکراینی باشد، گفته است: "با توجه به سیستم راداری ما و هواپیما، بیان قطعی دخالت آمریکا کمی سخت است و به همین منظور تیم بررسی سایبری و الکترونیکی هم تشکیل شده و به محض یافتن ردپایی از آمریکا در این فاجعه اطلاع‌رسانی خواهد شد."
 
این نخستین باری نیست که یک منبع ایرانی احتمال مقصر بودن آمریکا در سقوط هواپیمای اوکراینی در اثر اصابت موشک ضد هوایی را مطرح می‌کند. پیشتر خبرگزاری تسنیم گزارشی از احتمال دست داشتن آمریکا در این واقعه منتشر کرد و در آن حتی احتمال سرنگونی عمدی هواپیما توسط آمریکا را نیز منتفی ندانست. این خبرگزاری در همین گزارش، دست داشتن اسرائیل در سرنگونی این هواپیما را هم به عنوان یک گزینه دیگر مطرح کرد. چند منبع دیگر نیز مطالب مشابهی منتشر کرده‌اند.
 
همچنین برخی از مقامات ارشد دولت ایران آمریکا را مسئول اصلی این حادثه دانسته و گفته‌اند که اگر آمریکا باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور نمی‌شد و اگر زمینه عملیات نظامی ایران علیه پایگاه نظامی خود در عراق را فراهم نمی‌کرد، واحدهای پدافند هوایی ایران به حالت آماده باش کامل در نمی‌آمدند و به سوی هواپیمای مسافربری موشک شلیک نمی‌کردند. با وجود شرایط حاد در روزهای منتهی به سرنگونی این هواپیما، مقامات ایرانی از ممنوعیت پرواز در آسمان کشور خودداری کرده بودند.
 
هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه گذشته کوتاه مدتی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ خدمه و سرنشین آن جان خود را از دست دادند. مقامات دولتی ایران برای چند روز موکدا سقوط هواپیما را ناشی از اشکال فنی قلمداد کرده و اتهام پرتاب موشک به سوی آن را، که از سوی برخی منابع خارجی از جمله نخست وزیر کانادا عنوان شده بود، به شدت رد کردند.
 
سه روز بعد، منابع نظامی ایران اعلام داشتند که هواپیما در اثر اصابت موشک زمین به هوا سقوط کرده و علت آن را اشتباه عوامل پرتاب موشک معرفی کردند.
 
معاون هماهنگی ستاد نیروهای مسلح در مورد اظهارات متناقض مقامات ایرانی به خصوص تاکید منابع سازمان هواپیمایی کشوری بر اینکه هواپیما هدف اصابت موشک قرار نگرفته بود، گفت: " از آنجا که مسئولین هواپیمایی کشور از ما دستور نمی‌گیرند، هر آنچه در ساعات اولیه این سانحه هوایی گفته‌اند یافته‌های ذهنی و مهندسی خودشان بوده است."
 
سرتیپ عبداللهی در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل در شرایط بحرانی روزهای منتهی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی، به هواپیماهای مسافربری اجازه پرواز داده شده بود گفته است که "شرایط آماده باش صد درصد با آماده باش درگیری متفاوت است." وی افزوده است: "الزاماً نباید انتظار داشت در شرایط آماده باش درگیری و جنگی، شرایط پرواز ممنوع حاکم باشد، در زمان جنگ تحمیلی هم با وجودی که در شرایط جنگی بودیم بسیاری از پروازها برقرار بود. برای اعلام وضعیت قرمز ابتدا باید حمله مشاهده گردد و سپس فرمان مقتضی اعلام شود."
سوگواری برای قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ونکوور، کانادا - بسیاری از مسافران هواپیما دارای تابعیت کانادایی و ساکن آن کشور بودند در مورد تصاویری که از حمله موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی منتشر شده، این مقام نظامی گفت: "از بُعد اطلاعاتی این اقدام قابل رسیدگی است، اما این فیلم و فضای مجازی در کلیت ماجرا برای ما سندیت ندارد، زیرا امکان ساختگی بودن آن وجود دارد."
 
علاوه بر تصاویر قبلی از اصابت موشک به هواپیما، روزنامه نیویورک تایمز به تازگی تصاویری از سقوط هواپیما منتشر کرده که نشان می‌دهد دو فروند موشک به فاصله زمانی به این هواپیما شلیک شده است. این روزنامه تاکید کرده که این فیلم تایید شده است.
 
معاون هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح این نظر را هم رد کرده که اگر منابع خارجی موضوع اصابت موشک را مطرح نمی‌کردند، مقامات ایران هرگز حاضر به افشای واقعیت سقوط هواپیما نبودند.
 
وی همچنین گفته است که با افراد خاطی در این ماجرا برخورد خواهد شد و توضیح داده است که: "برخورد با افراد خاطی درون سیستمی نیروهای مسلیح به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی درون بخشی نیروهای مسلح که طبق آیین‌نامه انضباطی شامل توبیخ، تنزیل درجه و عزل از مسئولیت می‌باشد و دیگری اینکه وقتی وقوع جرمی محرز شود، خاطی به قوه قضاییه معرفی می‌شود." وی گفته است که تا کنون چندین نفر در ارتباط با این واقعه به قوه قضاییه معرفی شده و پرونده آنان در حال رسیدگی است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

به هر نوع شده این حقه بازان جنایتکارنظام پست اخوندی می خواهند تقصیرمنهدم کردن هواپیما مسافربری اوکراین را به گردن امریکا اندازند
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
۴۰
MehranIrani - وین، اتریش

باز هم حماقتی دیگر از آقایان سپاهی، از آنجائیکه میخواهند همه مشکلات داخلی را به گردن آمریکا و اسرائیل بیندازند این سناریو را مطرح کردند اما سناریویی که برایشان دو سر باخت است اگر مشخص شود آمریکا دخالت داشته که خوب باعث مشخص شدن عدم امنیت راداری شان میشود که به دلیل عدم امنیت، پروازهای بین المللی بیشتری را از دست میدهند اگر هم خلافش ثابت شود که باز مهری بر دروغگویی و بی عرضگی خودشان و عطش آنها به مقصر جلوه دادن همیشگی آمریکا و اسرائیل و ساختن دشمن فرضی برای پنهان کاری بی عرضگی خودشان خواهد بود.
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
۵۷
RAHSHENAS - برلین، آلمان

تقیه یعنی استتار و خود را از دید دشمن مخفی کردن، همان طور که سربازان لباس خاکی می پوشند تا دشمن نتواند به راحتی آنان را پیدا کند یا ماشین ها و ادوات جنگی را رنگ خاکی می زنند. تقیه، مخفی بودن از دین دشمن است.ایجاد ترس و پنهانکاری دو رکن اصلی هستند. اینها تو تاریکی خودشان گم شده اند ! اما هروقت بخواهند میتونند بیان بیرون ولی باید خودشون بخواهند
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
۵۷
Hatef - پاریس، فرانسه

اطمینان دارم که اگر در مدت این چهل سال تعدادى بوزینه از باغ وحش گرفته و در راس قدرت نشانده بودیم، بهتر این مملکت را اداره میکردند. یعنى حداقل خسارت کمترى میزدند.
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
۶۵
mehdi sadigh - دوسلدروف، آلمان

خخخ، اینا دیگه کی اند
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
۴۴
babak.iraniii - تهران، ایران

سرداره اصلا سواد نداره الکی اظهار نظر میکنه حاج قلی رادار را منحرف کردند پس کدوم جنایتکار بیشرفی دستش رفت روی ماشه کور که نبودند هوا پیمای مسافری با موشک و جت جنگی بخوبی در تاریکی هم پیداست دروغ و شارلاتانی در وجود همه شما نهفته شده و دل داغدیدیه هارا آتش بزنید!!
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

جز جنایت و حقه بازی و دروغ در مخیله ی این اراذل و اوباش نیست. بدجوری گند کثافتکاری های این نکبت های خبیث در آمده و باز سعی میکنند که امریکا را متهم کنند . این جماعت دغلبازان هر لحظه از دروغی به دروغ دیگر می غلتند و یک روده ی راست در شکم این بی لیاقت های مفتخور وجود ندارد
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

اگر خود خدا هم نیاید بدان و آگاه باش که مسئول سقوط هواپیما خود شما پ+فیوزها هستید!
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
۶۳
vg2000 - اسلو، نروژ

وقاحت هم حدی داره اینا همشون بچه شهر نو
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
این کذابین مارموزفقط چندساعت راستگوبودندوبازمیخواهندزشتی کارخودشان راگردن امریکابیندازند.ازفرزندان خمره بیش ازاین توقع نمیرود!
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
۶۵
Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا
اینها اصلا کمدی هستند.قیافه این مردک شبیه عمله ها و نان خشک فروشهای ولگرد هست،قبل از توضیحات فرمانده تان باید اینجور تزی رو‌میدادید نه الان.
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
رادار را به دست این پفیوز بیسواد دادن مثل این هست که آیفون را در دست مادربزرگ ۹۸ ساله من بگذاری و بگویی تو سایت یوکی کامنت بنویس و کپیش رو به من ایمیل کن!
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
۷۴
Maghshoosh - میامی، ایالات متحده امریکا

آدمی که در حال غرق شدنه به هرچیزی در اطرافش چنگ میزنه!
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
این نظریه جدید است بعد از نظریه فوق کارشناسانه حاجی لکلک یا امیر حاجی زاده
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
۷۰
senator x - تهران، ایران
در سپاه تا ENDپاچه خوار پیش نروی و دروغگوی قهاری نباشی,تمام عمر,گروهبان 1 میمونی
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
۵۸
gholi.irani11 - ایران، ایران
حاجی فکر میکنم اگر تقصیر را گردن برادران رایت که هواپیما را اختراع کردند بهتر بود مثل جد و آبادت با خر و شتر مسافرت میکردند .
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
بی شرف هواپیمایی که تازه داره از زمین بلند میشه و در حال اوج هست رو با چشم کور هم میشه دید. رادار هم میخواست مگه. شرم کنید شیاطین بی شرف.
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
۴۸
شمرالله - مونیخ، آلمان
مگر شما ها نبودید که لاف اشراق اطلاعاتی میزدید، مگر شما نبودید کهمیگفتید تا اقیانوس هند زیر کنترل شماست،مگر شما ها هر روز از زدن یک پهباد جاسوسی اسراییل رجز نمیخوندید، چطور شد که الان در حساسترین موقعیت نظامی کشور میگید سامانه هاتون هک شده،اگر این حرف هم ففرصا راست باشه نشان دهنده این حقیقت است که هر چی علط زیادی با ساندیس این روزها در مورد اقتدار موشکی و قدرت نظامی خوردید همش باد معده بوده،یعنی امریکا احتاج نداره به شماها حمله کنه بلکه شماها را به جون هم میاندازه که با اون فشفشها و ابگرمکنها انقدر گردوخاک کنید که همتون تو اون گردوخاک خودتون نفله بشید
‌چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.