وزیر دفاع آمریکا: ما به دنبال جنگ نیستیم اما برای خاتمه دادن به آن آماده‌ایم

وزیر دفاع آمریکا بدون ارایه توضیح بیشتر تهدیدی که منجر به کشتن قاسم سلیمانی شده قرار بوده طی چند روز و کمتر از چند هفته عملیاتی شود بی بی سی :مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته ایالات متحده به دنبال آغاز جنگ با ایران نیست اما آماده پایان دادن به آن است. او از ایران دعوت کرده که برای کاهش تنش با آمریکا گفتگو کند. آقای اسپر در مورد شواهد منجر به صدور قتل هدفمند قاسم سلیمانی هم گفته که شواهد مستدل و محکمی در این رابطه وجود دارد.
 

آقای اسپر که ظهر سه‌شنبه، هفتم ژانویه، با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد گفت: "من خطاب به متحدانمان، شرکایمان و رژیم ایران می‌گویم که ایالات متحده به دنبال آغاز جنگ نیست اما برای پایان دادن به آن آمادگی دارد."

 
او گفته آمریکا خواستار کاهش تنش است و از تهران می خواهد که برای پیدا کردن راه کاهش تنش‌ها با آمریکا گفتگو کند. پیشنهادی که تقریبا تمامی ناظران تحولات چند روز اخیر آن را پس از کشته شدن قاسم سلیمانی "منتفی" خوانده‌اند.
 
آقای اسپر که در چند روز گذشته بارها از سوی رسانه‌ها در مورد مدارک و گزارش های اطلاعاتی منجر به صدور دستور قتل هدفمند قاسم سلیمانی با سوالات متعدد روبرو شده به سی‌ان‌ان گفته: "شواهد در این باره بسیار محکم بود... یک فرمانده سازمان تروریستی به دیدار یک فرمانده سازمان تروریستی دیگری در بغداد رفته بود تا با هم حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی، دیپلمات‌ها و اماکن ما هماهنگ کنند و ما آنها را در میانه ارتکاب این کار از میدان نبرد حذف کردیم." وزیر دفاع آمریکا اضافه کرده: "بنابر گزارش‌های اطلاعاتی تهدید امنیتی از سوی سلیمانی مدیریت شده بود و او به همین علت به دمشق، بغداد و مناطق دیگر سفر کرده بود. تهدیدی که قرار بود ظرف چند روز و قطعا نه بیشتر از چند هفته آینده عملیاتی شود."
 
آقای اسپر در مورد تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران هم به سی‌ان‌ان گفته مطمئن است که رئیس جمهوری آمریکا از پنتاگون خواهد خواست که در چارچوب قانون و معاهدات عمل کند.
 
وی همچنین یک بار دیگر گزارش‌ها درباره آماده شدن نیروهای آمریکایی برای خروج از عراق را تکذیب کرده و گفته ایالات متحده برای ادامه دادن به ماموریت خود برای نابودی داعش مصمم است و به همین منظور قصد حضور در عراق را دارد.
اصرار کاخ‌سفید بر قانونی‌ و موجه بودن قتل هدفمند قاسم سلیمانی
روز سه‌شنبه، هفتم ژانویه، همچنین چند چهره برجسته دیگر نزدیک به آقای ترامپ تلاش کردند با حضور در برابر رسانه‌های این کشور از تصمیم رییس جمهور آمریکا برای قتل هدفمند قاسم سلیمانی دفاع کنند و انتقادها از سوی دموکرات مبنی بر موجه بودن شواهد برای چنین عملیاتی را به باد انتقاد بگیرند.
 
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا صبح سه شنبه در نخستین کنفرانس خبری خود در سال جدید میلادی گفت اظهاراتی مبنی بر این که قاسم سلیمانی، برای رساندن پاسخ ایران به عربستان از طریق دولت عراق به بغداد سفر کرده بود را دروغ خواند و گفت: "ما این دروغ‌ها را بارها شنیده‌ایم. هیچ ماموریت دیپلماتیکی در کار نبوده است. من با مقامات سعودی هم صحبت کردم، هیچ پیامی در کار نبوده است."
 
محمد جواد ظریف و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در اظهارات جداگانه‌ای گفته بودند که قاسم سلیمانی برای رساندن پیام ایران به عربستان سعودی به عراق سفر کرده بود.
 
آقای عبدالمهدی در جلسه فوق‌العاده مجلس برای بررسی حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفته بود صبح روزی که قاسم سلیمانی کشته شد، با او قرار ملاقات داشته است. به گفته آقای عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد.
 
آقای پومپئو با کنایه گفت که هیچ‌کس باور نمی‌کند قاسم سلیمانی، "این مرد مهربان و دیپلمات ماهر" در ماموریت صلح بوده است:
 
"ما کارنامه او را می‌دانیم و می‌دانیم که اصلا چنین چیزی نمی‌تواند صحت داشته باشد. این فقط پروپاگاندای ایران است." سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل: تنها کسی که برای سلیمانی عزاداری می کند دموکراتها هستند
نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد هم امروز با انتقاد شدید از رهبران حزب دموکرات گفت این روزها تنها کسانی که (در آمریکا) برای کشته شدن قاسم سلیمانی عزاداری می کنند دموکرات ها و نامزدهای ریاست جمهوری این حزب هستند.
 
اظهارات خانم هیلی که یک جمهوری خواه است بازتاب گسترده ای در رسانه های آمریکا داشته هر چند دموکرات ها می گویند نارضایتی آنها از کشته شدن قاسم سلیمانی نیست بلکه تهدیدی است که به علت این کار متوجه سربازان آمریکایی و منافع این کشور در سراسر جهان شده است.
 
دموکرات ها همچنین می گویند شواهدی که تاکنون دولت برای توجیه علت صدور حکم قتل هدفمند قاسم سلیمانی به کنگره ارایه شده "مبهم و ناکافی" است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
mahdi moud - تهران، ایران
امریکا هم خیلی زرنگه یه پایگاه خالی در اختیار اینها گذاشته که بزنن و دلشون خوش باشه که انتقام گرفته. مطمئن باشید اگه یک امریکایی دیگه کشته شده بود کل کشور رو شخم میزدن. الان هم خیلی راحت محلهای زیر زمین شلیک موشک رو شناسایی کردن برای دفعه بعد
‌چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.