مجلس عراق تصویب کرد: خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق

بی بی سی :خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق به تصویب رسید. طبق این قانون درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش لغو می‌شود و حضور هر نیروی خارجی و استفاده از حریم دریایی، هوایی و زمینی این کشور غیرقانونی است. علاوه بر این اجازه استفاده از سلاح فقط در انحصار دولت عراق خواهد بود.
 

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، امروز در جلسه اضطراری مجلس عراق گفت هم به نفع عراق هم به نفع آمریکا است که حضور نیروهای آمریکایی در عراق خاتمه پیدا کند. آمریکا حدود پنج هزار نیرو در عراق دارد.

 
این نشست اضطراری برای بررسی موضوع نقض حاکمیت ملی عراق در حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در فرودگاه بغداد تشکیل شد.
 
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که استعفا کرده اما تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید اداره دولت را در دست دارد گفت مبنای حضور نیروهای آمریکایی در عراق دو نامه‌ای است که دو وزیر خارجه سابق، هوشیار زباری (ژوئن ٢٠١٤) به دبیر کل سازمان ملل و ابراهیم جعفری (سپتامبر ٢٠١٤) به رئیس شورای امنیت سازمان ملل نوشته و برای مقابله با داعش کمک خواسته بودند.
 
آقای عبدالمهدی گفت مصلحت این است که حضور نیروهای آمریکایی به پایان برسد. برای این کار دو راه هست، یا خروج فوری یا تعیین جدول زمانی و همزمان محدود شدن نقش نیروهای آمریکایی به آموزش و مبارزه با داعش. این موضوع به رای گذاشته شده بود و خروج فوری رای آورد.
 
امروز ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا رسما اعلام کرد به علت حملات راکتی کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های این نیرو، به آموزش نیروهای امنیتی عراق برای مبارزه با داعش رسما خاتمه می‌دهد.
 
عادل عبدالمهدی همچنین کشتن قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، فرمانده ارشد حشد شعبی را یک "ترور سیاسی" خواند که باعث شد عراق نفوذ خود برای رفع تنش ایران با آمریکا را تا حد زیادی از دست بدهد.
 
او همچنین گفت صبح روزی که قاسم سلیمانی در اولین ساعت‌هایش کشته شد، با آقای سلیمانی قرار ملاقات داشته است. به گفته آقای عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد.
 
در همین حال وزارت خارجه عراق امروز سفیر آمریکا را فراخواند و در بیانیه‌ای حمله پهپادی آمریکا را "نقض آشکار حاکمیت عراق" و نقض مفاد توافق برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی خواندند.
 
پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس معاون فرمانده حشدشعبی در این حمله، نمایندگان شیعه پارلمان یک صدا خواستار خروج نیروهای آمریکایی شدند.
 
سپاه قدس و نیروهای حشد شعبی یکی از مهمترین نیروهایی بودند که در عراق با داعش مبارزه کردند و با وجود تخاصم طولانی ایران و آمریکا، این دو نیرو از سال‌ ٢٠١٤ به بعد با نیروهای آمریکایی در نبرد با داعش همکاری می‌کردند.
 
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گفته‌های مقام‌های مختلف از جمله رهبر ایران که "انتقامی" سخت را وعده داده بودند در توئیتر نوشت:
 
"ما ۵۲ سایت ایران (معادل ۵۲ گروگان آمریکایی که ایران خیلی سال پیش گرفت)، که برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند را در تیررس داریم."
 
آمریکا و بریتانیا به شهروندانشان درباره سفر به ایران و عراق هشدار داده‌اند و آمریکا مشغول بیرون بردن آمریکایی‌هایی است که در عراق بخصوص در شهرهای جنوبی کار می‌کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۱۰۶
خداوند - ایران، ایران
از وقتی کامپیوتر ها رسیده آلبانی کامنت ها تو سایتهایی مثل این خوب فعال شده! بمال های نتا ن یا بو و حوله بیار های خانم شراکتی ( ابریشمچی بعدش رجوی) دست بجونبونین ، بزنین کامنتای منفی رو
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
۵۲
ordak - بن، آلمان
جوری تو این تویله حرف زدند انگار تو عراق صاحبخانه هستند، هری جماعت، به لطف امیرکا سذما اجازه دارید وارد بغداد شوید در غیر این صورت میبایست تو نیزارهای عراق که صدام خشکشون کرده بود دنبال مارمولک و کرم بگردید که از گرسنگی نمیرد، در ضمن گراق از زمان رفتن صدام جزیی از امریکا شد و فرمانداری نظامی امریکا است که اونجا حرف اخر را داره و اون هم در سفدارت امریکا در بغداد است و نه در اون به اصطلاح مجلس
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
۳۳
ایمای - تهران، ایران

خیلی خوبه امیدوارم امریکاویها وارد ایران بشوند با کمک مردم دست هرچه عرب و روس رو از ایران قطع کنند قطع کنند عراق بدون امریکا جهنمی برای عراقیها خواهد شد
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
۱۰۷
vikingoslo - اسلو ، نروژ
شما هر چه میخواهید چرت وپرت تصویب کنید و برای خودتان ادای کشور و مجلس ملی را در بیاورید ولی هنوز امریکا اهمیتی نمیدهد .
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
وضع امنیت داخلی عراق انقدر خوب است که از نیروهای نظامی امریکا بخواهند عراق را ترک کنن. اگر امریکا در عراق حضور نداشته باشد همین نیروهای شیعه حشدالشعبی خیلی خطرناک تر و جنایت کارتر از نیروهای حزب بعث صدام حسین خواهند بود.
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران
حالا این ترامپ ابله هی بره جار بزنه که اونایی که من کشتم تروریست بودن و به ولله که برا جلوگیزی از وقوع جنگ بوده ! همه چی داره به نفع ایران پیش میره
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹
۴۵
sahandoglu - لندن، انگلستان
عراق نه دولت دارد نه مجلس. این در و پیتها را هم آمریکا بر سر کار آورده است. کی می خواهد آمریکا را بیرون کند.
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
۴۵
sahandoglu - لندن، انگلستان
خروج آمریکا مساوی است با پر شدن داعش در خیابانهای بغدا د تا هفته های آینده . در ان صورت زنانشان به عنوان برده در خیابانهای بغداد به فرو می رسد
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::خداوند - ایران، ایران::]. یه جمله هم از مادر عروس. قرصاتو بخور بگیر بخواب.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۷
۳۳
ایمای - تهران، ایران
این عراقیها یا خول هستند یا دیوانه امریکا عمران از انجا نره بیرون دلیلشم خرجهای که از نظر نظامی وجانی ومالی کرده یکیشم فرودگاهی قدرتمند و گرانقیمتی است که برای مبارزه با تروریست برایش میلیلردها خرج کردند و اروپائیها هم نمیان بیرون انها هم به این صورت چون از طریق عراق میتوانند منطقه را تروریستها دوباره شلوغ کنند وتهدیدی باشه برای اروپا پس نتیجه میگیریم این کارشدنی نیست اخوندها الکی شکمشونو صابون نزنند عمران نتوانند در عراق برای خودشون جای باز کنند عمو پوتین هم نمیتونه براشون کاری بکنه همینطور که متوجه شدید روسیه در این چند روز اخیر خودشو از ماجراها عقب کشیده مانده علی چلاق با حوضش
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.