دلارهای لبنان به ایران و کشورهای دیگر قاچاق می‌شود

العربیه :یک منبع آگاه در حوزه بانکداری لبنان در گفت‌وگو با «العربیه.نت» از وجود یک برنامه سازمان‌یافته برای قاچاق میلیاردها دلار از بازارهای لبنان و قاچاق آن به صورت نقد به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، سوریه، عراق و ایران خبر داد.
 

منابع لبنانی می‌گویند که از دو ماه پیش اقدامات سازمان‌یافته‌ای برای بدنام کردن بانک‌های لبنان و ایجاد نگرانی‌های مالی شروع شده که هدف از آن ضربه اقتصاد لبنان و سقوط ارزش پولی این کشور است.

 
این اقدامات پس از آن شدت یافت که در پی واکنش حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله به تحریم تراست‌بانک لبنان از سوی آمریکا، تجار نزدیک به او دارایی‌های خود را از بانک‌های لبنان خارج کرده و راهی سوریه کردند؛ موضوعی که به بحران نبود دلار در لبنان منجر شد.
 
این اقدامات که با هدف نگران کردن بازار و به صورت سازمان‌یافته در جریان است، به اینجا محدود نشده و همه ابزارهای موجود را برای ایجاد ترس و نگرانی نزد مردم به کار می‌گیرد، موضوعی که سبب شد شهروندان تنها در روزهای آغازین ماه اکتبر 2.5 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از سیستم بانکی خارج کرده و در منازلشان پنهان کنند.
 
با آغاز تظاهرات مردمی گسترده در لبنان و تعطیلی دو هفته‌ای بانک‌های این کشور، بازار شایعات بار دیگر داغ شد و صرافان با انتشار شایعاتی درباره سقوط ارزش لیر لبنان، هر دلار آمریکا را به قیمتی بین 1700 تا 1800 لیر معامله کردند.
 
به گفته جاسم عجاقه، کارشناس امور اقتصادی، هرج و مرجی که همه لبنان را در خود گرفته، از سوی برخی صرافان مورد سوء استفاده قرار گرفت و مقادیر قابل توجهی دلار نقد از کشور خارج کرده و به ترکیه برده تا از تجارت‌های غیرقانونی سود کسب کنند.
 
عجاقه در ادامه گفت: «در دو روز گذشته یک صراف که قصد داشت هر 48 ساعت، 1.3 میلیون دلار به صورت نقد از کشور خارج کند، دستگیر شد. این موضوعی بسیار خطرناک است زیرا که ممکن است ده‌ها مورد مشابه نیز وجود داشته باشد که به قصد کسب سودهای غیرقانونی دست به چنین کاری بزنند.»
 
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: «در روزهای گذشته صرافانی وارد لبنان شده‌اند که ارزهای عربی مختلفی دارند و در بازارهای بیروت آنها را به دلار تبدیل کرده تا به ترکیه منتقل کنند.»
 
براساس اطلاعاتی که «العربیه.نت» از بازار صرافان لبنان به دست آورده، روند قاچاق دلار تنها به مقصد ترکیه نیست و دلار به سوریه، عراق و لبنان نیز ارسال می‌شود تا در این کشورها که برخی از آنها به دلیل تحریم‌های آمریکا از کمبود دلار رنج می‌برند، استفاده شود.
 
غسان عویدات، دادستان کل لبنان با هدف کنترل اوضاع دستور داد که روند خارج کردن دلار به مقادیر زیاد و به شکل چمدانی از طریق فرودگاه بین‌المللی بیروت و دیگر گذرگاه‌های مرزی منع شود. او در بیانیه‌ای گفت: «این ممنوعیت تا زمانی که بانک مرکزی لبنان سازوکار جدیدی برای روند انتقال اموال تعیین کند، پابرجاست.»
 
براساس قانون شماره 42 قوانین بانکی و مالی لبنان که در تاریخ 24 نوامبر 2015 تصویب شده، «هنگام انتقال مبالغی بیش از 15 هزار دلار یا معادل آن در ارزهای دیگر باید فرستنده، گیرنده و منبع این اموال اعلام شود.»
 
با توجه به نبود کنترل روی گذرگاه‌های مرزی و به ویژه گذرگاه‌های غیرقانونی در مرزهای سوریه، امکان کنترل دقیق انتقال اموال وجود ندارد.
 
نگرانی‌ها درباره توطئه‌هایی که علیه حوزه بانکداری لبنان در حال اجراست، روز به روز بیشتر می‌شود و شهروندان به همه شعب بانک‌های مختلف این کشور هجوم آورده تا سپرده‌های خود را خارج کرده و به خارج از لبنان منتقل کنند.
 
با این حال عجاقه می‌گوید که نگرانی درباره ارزش برابری لیره لبنان و دلار آمریکا وجود ندارد و مردم برای خارج کردن اندوخته‌هایشان به بانک‌ها هجوم نخواهند آورد، زیرا که بخش اعظم آنها سپرده‌های طولانی مدت با نرخ سود بالا دارند ولی علیرغم این، بانک‌ها برای همه سناریوهای احتمالی خود را آماده کرده‌اند.
 
بانک مرکزی لبنان نیز قصد ندارد محدودیتی برای نقل و انتقال اموال از کانال‌های قانونی وضع کند، زیرا که این کار می‌تواند به دامن زدن به بی‌اعتمادی‌ها به سیستم بانکی لبنان منجر شود و می‌تواند کشور را وارد مرحله جدیدی از خروج دارایی‌ها به صورت نقد کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۸
ادوینو - گوالف، کانادا
حتما این صراف باج نداده که گرفتنش حالا زیاد هم دیر نیست یارو فردا سراز کاندا در میاره و حکومت در اخبارها میگن ما برادرشو گرفته بودیم و اخبارها اشتباه کرده مثل سرلشکر طوفانیان وقتی خبرک آوردند که دستگیر شده همه خوشحال شدن انقلابیون اما بعد گفتند ما برادرشو دستگیر کردیم نه خوده جنسرا با رشوه دادن از دستشان فرار کرد اونم دست امریکا درد نکنه که کمک خوبی کرد برای کشتن سایر سربازان وطن پرست
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.