معبد باستانی مهرپرستی مراغه در آستانه ویرانی است

 نمایی از محوطه بیرونی مهرابه مراغه رادیو فردا :مهرابه (معبد مهر) مراغه که یکی از چهار معبد مهم مهرپرستی (میترائیسم) در جهان است، به‌دلیل نیمه‌کاره ماندن طرح پوشش حفاظتی آن، بیش از ۱۰ سال است که در حال ویرانی است.
 

به‌گزارش خبرگزاری فارس، این مهرابه سه هزار ساله که از سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در حال حاضر با تعدادی پایه‌های بتنی نیمه‌کاره بر سقف آن، نفوذ رطوبت به بافت «سقف در حال ریزش» و دیواره‌هایش و نیز انباشت زباله وضعیتی بحرانی دارد.

 
به‌گفته رئیس شورای روستای ورجوی مراغه که این نیایشگاه باستانی در آن قرار دارد، طرح ساخت پوشش حفاظتی معبد نزدیک به ۱۰ سال پیش آغاز و پس از اجرای پایه‌های بتنی رها شده است.
 
محمد مشتری، دبیر انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه، نیز گفته است پایه‌های بتنی غیراستاندارد با وزن بالا بر روی یک معماریِ دست‌کند علاوه بر این که زیبایی منظر آن را بر هم زده، در طولانی‌مدت به بنا آسیب جدی وارد می‌کند.
 
تا کنون هیچ توضیحی از سوی مسئولان میراث فرهنگی مراغه و آذربایجان شرقی در این باره منتشر نشده است.
نمایی از داخل معبد مهر مراغه مهرابه مراغه دارای پلانی زیرزمینی و صخره‌ای است که در دوره اشکانی و ساسانی بنا شده و در دوره صفویه و تمدن اسلامی به مسجد و محلی برای تعلیمات مذهبی تبدیل شده بود.
 
نخستین بار معبد مهر در سال ۱۳۵۳ توسط پرویز ورجاوند، باستان‌شناس سرشناس، کشف شد و در گمانه‌زنی‌های سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۸ بخش‌های دیگری از این معبد از دل خاک برآمد.
 
شهرستان مراغه با بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و تپه‌های شناسایی‌شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی ایران است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۵
سیران اوهانیان - نورنبرگ، آلمان
عضس برای بازسسازی عتبات علیا و سوریه و عزه و لبنان هر سداله میلیاردها دلار حرام میشه.
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
نمیدونم آتشکده آذربایجان و این معبد رو چطوری میخاد اون کهنه ترک توجیه کنه.
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
[::rahjoo - بابل، ایران::]عزیز دلم استان اتروپادگان(به عربی اذربایجان) بزرگترین قسمتش متعلق به کردها یعنی اصیلترین شاخه اریایها هست،فقط قسمت کوچکی از ان مغل نشین است. بودن اتشکده در انجا چیز تازه ای نیست،شما اگر به تقسیمبندی استان اتروپافگان نگاه کنید میبینید که ۹۰ در صدرضایئه (ارومیه عربی)، شهرهای نقده،مرند،میاندواب،بناب،اشنویه،پیرانشهر تا میرسه به نزدیکیها باکو ۹۸ تا ۱۰۰ درصد کرد نشین هستند، تنها چند منطقه متل تبریز و خلخال چند تا ....دیگ مغل نشینن هستند.
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.