درخواست «اعلان قرمز» اینترپل برای مرجان شیخ‌الاسلامی

از میان ۱۹ ایرانی تحت پیگرد اینترپل، فقط ۴ تن به درخواست ایران در این فهرست هستند. بی بی سی :سرتیپ پاسدار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران، می‌گوید که "اعلان قرمز" اینترپل برای مرجان شیخ‌الاسلامی، متهم یک پرونده فساد مالی درخواست شده است و افزوده که این اعلان قرمز برای محمودرضا خاوری، نیز هنوز موجود و حفظ شده است.
 

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران همچنین از تلاش برای تحت پیگرد قرار گرفتن روح‌الله زم، موسس کانال تلگرامی "آمدنیوز" و محمد حسینی، مجری پیشین سازمان صدا و سیما و مجری برنامه "ری‌استارت" از سوی اینترپل خبر داده است. پیشتر نیز مقامات قضایی ایران در این باره سخن گفته بودند.

 
سرتیپ شیرزاد در نشستی خبری امروز یکشنبه (۲۹ سپتامبر) خود درباره پییگرد محمودرضا خاوری گفته: "ما اعلان قرمز برای این فرد را حفظ کرده‌ایم و این اعلان حفظ خواهد شد."
 
این در حالی است که در فهرست افراد تحت پیگرد پلیس بین‌الملل موسوم به "اینترپل" که روی وب سایت آن قابل دسترسی است نام آقای خاوری، مدیر عامل پیشین بانک ملی دیده نمی‌شود.
 
محمودرضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی ایران و یکی از متهمان اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بود که در مهر ۱۳۹۰ از مقام خود استعفا داد و به کانادا رفت.
 
نام آقای خاوری در بهمن سال ۱۳۹۱ به درخواست مقامات قضایی ایران در فهرست اعلان قرمز پلیس بین‌الملل قرار گرفت، اما این نام بعدا از این فهرست حذف شد.
 
سرتیپ شیرزاد درخصوص درخواست "اعلان قرمز" اینترپل برای مرجان شیخ‌الاسلامی جزئیات بیشتری ارایه نکرده است.
 
براساس کیفرخواستی که پیشتر از سوی مقامات قضایی ایران صادر شده است، خانم شیخ‎الاسلامی آل آقا متهم است که مبالغی را به بهانه تحریمها به حساب شرکت‌های خود واریز کرده است. او متهم است مبلغ ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار را به حساب‌های خود واریز کرده است. اتهاماتی که خانم شیخ الاسلامی رد می‌کند.
 
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا به نقل از رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظای ایران (ناجا) همچنین خبر داده که در نیمه اول امسال ۵۰ متهم به ایران مسترد شده‌اند. آقای شیرزاد گفته ۶۸ درصد از این افراد مرتکب جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری بوده و مابقی مرتکب جرائمی همچون قتل و آدم‌ربایی هستند.
 
سرتیپ شیرزاد در بخشی از گفت‌وگویش با خبرنگاران در تهران همچنین با اشاره به سازمان مجاهدین خلق افزوده: "اعلان قرمز منافقین همچنان پابرجا و استرداد این افراد به دلیل تروریستی بودن آن‌ها در دستور کار پلیس اینترپل است."
 
"منافقین" نامی است که جمهوری اسلامی ایران از آن برای سازمان مجاهدین خلق ایران استفاده می‌کند.
 
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نام سازمان مجاهدین خلق را در سپتامبر ۲۰۱۲ از فهرست تروریستی خود حذف کرده و ۳ سال پیش از آن، اتحادیه اروپا هم با استناد به رای دیوان عالی اروپا اقدامی مشابه کرده بود.
رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از تلاش برای تحت پیگرد قرار گرفتن موسس کانال تلگرامی آمدنیوز و یکی از مجری‌های پیشین سازمان صدا و سیما از سوی اینترپل خبر داده. فهرست اعلان قرمز اینترپل
بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت رسمی اینترپل در مجموع ۷ هزار ۷۳ تن در "اعلان قرمز" این نهاد بین‌المللی وجود دارند. در این میان ۱۹ تن تبعه ایران هستند. نام علی فلاحیان، وزیر اطلاعات اسبق به درخواست آرژانتین در این فهرست وجود دارد.
 
از میان ۱۹ ایرانی تحت پیگرد اینترپل، فقط ۴ تن به درخواست ایران در این فهرست هستند. این ۴ شهروند ایرانی عمدتا به اتهام جعل و تصرف غیرقانونی اموال تحت پیگرد بین‌المللی هستند.
 
اینترپل یک نهاد بین‌المللی برای همکاری و مبادله اطلاعات بین نیروهای پلیس کشورهای مختلف در مقابله با جرایم از جمله در زمینه شناسایی و کمک به بازداشت متهمان و افراد تحت پیگرد است. این سازمان برای انواع اطلاعات مورد درخواست، اعلان‌هایی به رنگ‌های مختلف به کار می‌برد.
 
در مورد اعلان قرمز، فرد مورد نظر تحت تعقیب پلیس کشور درخواست کننده است تا براساس حکم قضایی، تحت پیگرد قرار گیرد یا حکم صادر شده توسط محاکم قضایی در مورد او اجرا شود. نقش اینترپل کمک به پلیس کشور مورد نظر در شناسایی و یافتن محل این افراد با هدف بازداشت و استرداد یا اقدامات قانونی دیگری علیه آنان است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.