پومپئو: حمله آرامکو اقدام به جنگ یک دولت علیه دولت دیگر بود

بی بی سی :مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ضمن تکرار اتهام نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، این حملات را "اقدام به جنگ یک دولت علیه دولتی دیگر" توصیف کرد.
 

آقای پومپئو ابراز امیدواری کرد تا در مجمع عمومی سازمان ملل ائتلافی جهانی در مقابل ایران تشکیل شود تا رهبران ایران را به تغییر رفتار مجاب کند.

 
امروز، یکشنبه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا احتمال دیدار با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی را رد نکرد، اما گفت برنامه‌ای برای دیدار با مقام‌های ایرانی ندارد.
 
مقام‌های ایرانی به تاکید نقش داشتن در حمله به تاسیسات آرامکو را رد می‌کنند. شبه‌نظامیان حوثی در یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند.
 
مایک پومپئو امروز در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس گفت: "ممکن نیست حوثی‌ها این کار را کرده باشند. هر کس بگوید کار آنها بوده حرفی احمقانه می‌زند."
 
او تاکید کرد: "این اقدام به جنگ بود. این اقدام به جنگ یک دولت علیه دولت دیگر بود."
 
اصطلاحی که آقای پومپئو از آن استفاده کرده به اقدام یا اتفاقی اطلاق می‌شود که جرقه آغاز جنگ را می‌زند یا به دلیلی برای توجیه آغاز جنگ تبدیل می‌شود.
 
وزیر خارجه آمریکا نه تنها مسئولیت حمله را متوجه ایران دانست که گفت برآورد سازمان‌های اطلاعاتی این کشور آن است که "احتمالا" این حمله از قلمرو ایران آغاز شده باشد.
 
آقای پومپئو در همان برنامه تلویزیونی حاضر بود که پیشتر محمدجواد ظریف هم با آن مصاحبه کرد.
آقای ظریف به سی‌بی‌اس گفت: "برای آمریکا سخت است که توضیح بدهد چه طور پدافند پیشرفته‌شان قادر به رهگیری این تسلیحات نشده. اما واقعیت این است که حوثی‌ها مسئولیت آن را قبول کرده‌اند."
 
آقای ظریف واکنش‌ها به رویدادهای جاری را نامتناسب و دلیلی بر از دست رفتن اخلاق خواند و گفت در جنگ یمن هزاران نفر کشته شده‌اند اما حمله به پالایشگاه آرامکو یک کشته هم نداشته است.
 
در مقابل مایک پومپئو همتای ایرانی خود را به دروغگویی متهم کرد و گفت نمی‌داند چرا کسی هنوز به حرف‌های آقای ظریف گوش می‌دهد، چرا که او در سیاست خارجی ایران نقش چندانی ندارد.
 
مایک پومپئو در عین حال گفت مطابق سیاست دونالد ترامپ، دولت آمریکا به دنبال آن است که از راه دیپلماتیک مساله را حل کند.
 
آقای ترامپ امروز گفت: "ما در قبال ایران کار خودمان را می‌کنیم. پیشرفت خیلی زیادی شده است."
 
دولت آمریکا به تازگی بانک مرکزی ایران را دوباره تحریم کرده است.
 
وزیر خارجه ایران گفت این تحریم‌های دوباره خرید غذا و دارو را دشوار می‌کند و به معنی سخت‌تر شدن برداشتن تحریم‌ها است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.