در لایحه حذف چهار صفر از پول ایران، «پارسه» به عنوان پول خرد معرفی شد

رادیو فردا :رئیس‌ جمهور ایران روز چهارشنبه لایحه یک‌فوریتی برای حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر نام ریال را به مجلس شورای اسلامی فرستاد.
 

بر اساس این لایحه که به پیشنهاد بانک مرکزی در نیمه مرداد در هیئت وزیران به تصویب رسید، واحد پول ایران از ریال به تومان عوض می‌شود و هر تومان برابر خواهد بود با ۱۰ هزار ریالِ اکنون، ضمن آن‌ که واحد پول خرد ایران نیز از ریال به پارسه تغییر خواهد کرد و هر یک تومان جدید برابر خواهد بود با صد پارسه.

 
«پارسه» که نام دیگر «تخت جمشید» است، یکی از نام‌های منتخب مردم در نظرسنجی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ است. پارسه، پارس، نور و دریک نام‌های پیشنهادی مردم بود که در کنار اسامی پیشنهادی بانک مرکزی در این نظرسنجی ذکر شده بود.
 
به‌ گزارش خبرگزاری ایسنا، دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» حداکثر دو سال خواهد بود و پس از پایان دوره ‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.
 
عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، در نیمه مرداد جاری با اشاره به افت ۳۵۰۰ برابری ارزش پول ملی ایران از سال ۱۳۵۰ تاکنون، دلیل حذف چهار صفر از پول ملی را «پاسخ به عرف» عنوان کرده و اضافه کرده بود این کار تاثیری بر تورم ندارد.
 
تورم سالانه ایران در تیرماه به بالای ۴۰ درصد رسید که بالاترین میزان طی ۲۴ سال گذشته است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
عجب اخوندها اجازه دادن نام پارسه را برای پول خرد کشور انتخاب کنن و نگفتن پول ایران هم باید اسم اسلامی داشته باشد مثل سید , حسین , علو مخفف علوی , .........
‌پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
کلا تو این مملکت هرچی رو یه جوری میچسبونن به پارسه و فارسه. بعد اونوقت میگی پارسه یا پرسه به قومی گردشگر(پرسه زدن هم به این معناست) بودن که از حدود 2700 سال پیش از مناطق حدود افغانستان و پاکستان امروزی وارد فلات ایران شدن به عده ای بر میخوره. واقعا در مملکتی که کثرت قومی هست و به هیچ عنوان جمعیت فارس نژادها از تورک نژادهای کهن ایران بیشتر نیست و اقوام دیگه ای مثل بلوچ و کرد و ترکمن و گیلک هم هست چرا باید فقط جلوه ای از موجودیت فارسها به نمایش دربیاد؟! تا کی؟ تا تجزیه ایران یا درست شدن شعور حکومت موجود در اون زمان و فاشیستهای فارسیسم که کوتاه زمانیه افسار ایران رو به دست گرفتن.
‌پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
بسیار تصمیم درستی است، تنها قدم درستی که در این ۴۰ سال برداشته شده.این کلمه به جهان یک پیام داره و ان ایران یا همان پرشین، سرزمین قوم اریایی است ،چطور عطا قاطر بعد از انقراض قبیله مغلی عربی عثمانی اسم مملکت را ترکیه گذاشت با انکه ۳۰ میلیون کرد و بیش از ده میلیون از اقوام دیگر مثل ارمنی و عرب و یونانی زندگی میکردند ،کسی نگفت هششششش، تو این مملکت نصف جمعیتش کرد و ارمنی و عربند و نه مغل و بر بر ، ولی تو سرزمین پارس باید از مغلستان اجازه گرفت اسم واحد پولش چی باشه.
‌پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::ابن ملجم - مونیخ، آلمان::]. ... باز تور ....زدی! تو کل دنیا جمیعا اکراد عراقی نژاد 15 میلیون نیستن اونوقت تو 30میلیون در ترکیه رو از کدوم ناحیه خودت تراوش کردی؟ انقدر اموال فارسها رو ....چیزی بهت نمیرسه.
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۲
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
اونموقع که ملت بزرگ و کهن تورک ایران به جای استفاده از این واژه فاشیستی بی ربط واژه دیگه ای به کار بردن میفهمید چه حماقتی کردید.
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۴
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. استاد تاریخ قژ و فژ و ترو چس باز نظریه داد، تو هر وقت گفتی اخرین بار کی خودتو تو اینه دیدی و چی گفتی جواب میگیری...
شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.