قیمت مسکن در شهرک های اطراف تهران «تا پنج برابر» افزایش یافته است

 ۲۵ درصد جمعیت ایران اجاره‌نشین هستند رادیو فردا :قیمت مسکن در برخی شهرها و شهرک‌های اطراف تهران، طی یک سال اخیر، تا پنج برابر افزایش داشته است.
 

قیمت مسکن در برخی مناطق اطراف تهران از میانگین رشد قیمت مسکن در تهران نیز فراتر رفته و بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد نسبت به قیمت‌های سال گذشته افزایش یافته است.

 
بر اساس این گزارش، مسکن در شهر پردیس حدود ۵۰۰ درصد، در پرند حدود ۲۰۰ درصد و در هشتگرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد نسبت به قبل از نوسانات بازار مسکن گران‌تر شده است.
 
این در حالی است که قیمت خانه در خود شهر تهران نسبت به سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۱۵ درصد رشد کرده و بنا به برخی شواهد رشد قیمت در کلانشهر تهران در حال حاضر متوقف شده است.
 
اسفندماه سال گذشته که قیمت مسکن در تهران و کرج جهش بسیار بلندی داشت، متقاضی مسکن می‌توانست با بودجه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در مناطقی چون پاکدشت، ورامین، قرچک، پرند، هشتگرد، فردیس، ملارد و بعضی مناطق اسلامشهر آپارتمان یا خانه حیاط‌دار قدیمی بخرد، اما شواهد گویای آن است که طی پنج ماه اخیر در این مناطق نیز قیمت‌ها روند به‌شدت صعودی داشته است.
 
تازه‌ترین گزارش ماهانه «بازار مسکن تهران» نیز که بانک مرکزی اوائل مرداد سال جاری منتشر کرد، نشان از افزایش شدید قیمت آپارتمان‌های مسکونی نسبت به سال ۹۶ و همچنین افت شدید خرید و فروش مسکن در تهران داشت.
 
به نوشته بانک مرکزی ایران، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران تیرماه امسال به ۱۳۳.۵ میلیون ریال رسید که ۰.۴ درصد بیش از ماه قبلش و ۹۱.۵ درصد بیش از تیر پارسال است.
 
از سوی دیگر، به‌رغم این‌ که بیش از ۵۵ هزار واحد مسکن مهر در کشور همچنان بدون متقاضی مانده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت ۱۵۰ هزار مسکن در قالب طرحی به نام «اقدام ملی» برای کمک به خانه‌دار شدن کارکنان دولت و «اقشار ضعیف» جامعه خبر داده است.
 
به‌گفته مازیار حسینی، معاون وزیر راه و شهرسازی، از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی که پروژه آن ۲۹ مرداد توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور، افتتاح می‌شود، ۶۵ هزار واحد مسکونی، ۸۰ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث و ۵ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای خدمات روبنایی است.
 
آقای حسینی درباره وضعیت مسکن مهر نیز با بیان این‌که کل واحدهای مسکونی مهرِ دارای قرارداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده است، افزود که حدود ۳۶۹ هزار واحد هنوز تحویل نشده است.
 
طرح‌های موسوم به «تام کاد» (طرح تأمین مسکن کارکنان دولت)، «تام فاز» (تامین مسکن به روش فروش اقساطی) و «تام اج» (تأمین مسکن اجاره‌ای) از دیگر طرح‌های وزارت راه و شهرسازی است که معاون مسکن این وزارتخانه از بررسی آن‌ها برای اجرایی شدن در آینده خبر داده است.
 
به‌ گفته مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس، ۲۵ درصد جمعیت ایران اجاره‌نشین هستند و با افزایش قیمت مسکن طی یک سال گذشته بخش عمده‌ای از خانواده‌ها به‌ویژه زوج‌های جوان توان خرید مسکن ندارند یا این توان را از دست داده‌اند.
 
ارزش پول ملی ایران از ابتدای پارسال به شدت سقوط کرده است و بر اساس آمارهای رسمی، تورم نقطه به نقطه (اردیبهشت ۹۸ نسبت به ماه مشابه پارسال) به بالای ۵۲ درصد اوج گرفته است.
 
این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، خانه‌های خالی حدود یازده درصد از کل موجودی مسکن کشور را شامل می‌شود که نزدیک به یک‌پنجم آنها در تهران واقع است. شمار کل مسکن در ایران طی سال ۹۵ کمی بیش از ۲۲.۸ میلیون واحد بوده است.
 
در حال حاضر تسهیلات انفرادی خرید مسکن ۸۰ میلیون و وام خرید مسکن برای زوج ۱۶۰ میلیون تومان است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.