آمادگی برای اجرای «طرح پدافند غیرعامل حرم امام رضا»

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران دویچه وله :یک مقام نظامی ایران از آمادگی برای تدوین و اجرای "طرح جامع پدافند غیرعامل حرم امام رضا" در مشهد در راستای "مصونیت‌سازی و بی‌اثر کردن تهدیدات" خبر داد. حدود ۹ ماه پیش نیز "یگان حفاظت آستان قدس رضوی" تشکیل شده بود.
 

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، از لزوم تدوین و اجرای یک "طرح جامع پدافند غیرعامل مختص امام رضا" خبر داد و گفت که این سازمان زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، برای چنین اقدامی "آمادگی" دارد.

 
به گزارش ایسنا، این مقام نظامی ایران امروز جمعه ۱۸ مرداد (نهم اوت) با بیان اینکه رهبر جمهوری اسلامی همواره بر "رعایت اصول و الزامات پدافند غیرعامل" تأکید دارد، گفت: «پدافند غیرعامل به معنای مصونیت‌سازی و بی‌اثر کردن تهدیدات است.»
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران در ادامه با بیان اینکه "ما باید تمام ظرفیت و توان خود را به کار گیریم تا زائران در بهترین و امن‌ترین شرایط بتوانند به زیارت بپردازند"، تصریح کرد: «به نظر ما لازم است تا یک طرح جامع پدافند غیرعامل مختص حرم امام رضا (ع) تدوین و اجرایی شود.»
 
پس از دیدار این مقام نظامی با احمد مروی، متولی آستان قدس رضوی، جلسه "شورای راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل" حرم امام رضا با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این نشست در خصوص "رعایت الزامات پدافند غیرعامل در حرم مطهر بحث و بررسی کارشناسی صورت گرفت".
پیشنهادی پس از برداشته شدن "برخی محدودیت‌های امنیتی"
غلامرضا جلالی در حالی از لزوم تدوین و اجرای "طرح جامع پدافند غیرعامل" برای حرم امام هشتم شیعیان خبر داده که حدود یک ماه پیش "برخی محدودیت‌های امنیتی" که برای تردد زائران ایجاد شده بود با دستور تولیت آستان قدس برداشته شد.
 
این "محدودیت‌ها" و اقدامات ویژه حفاظتی و امنیتی در حرم امام هشتم شیعیان به پس از انفجار روز ۳۰ خرداد سال ۱۳۷۳ در این مکان بازمی‌گردد. در این انفجار که نخستین حمله به یک هدف غیرنظامی در ایران پس از ناآرامی‌های دهه ۱۳۶۰ بود، ۲۶ نفر کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند.
 
در مورد عاملان واقعی این حمله که از سوی نهادهای امنیتی ایران به سازمان مجاهدین خلق نسبت داده شده بود، تردیدهای بسیاری مطرح شده است. حتی یکی از مأموران سابق وزارت اطلاعات ایران به نام "ناصر رضوی" که در بخش "رصد سازمان مجاهدین خلق" فعال بوده، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر که متن آن نهم مردادماه گذشته منتشر شد، با قطعیت دست داشتن این سازمان در حادثه انفجار یادشده را رد کرد.
 
پس از انفجار مزبور خبرهایی هم منتشر شد مبنی بر اینکه گروه‌های سنی‌مذهب "سپاه صحابه" و "نهضت اسلامی ایران" در پاکستان مسئولیت این حمله را پذیرفته‌اند. گزارش شده بود که این حمله با هدف تشدید "اختلاف شیعه و سنی" صورت گرفته است. صحت این ادعاها اما هنوز هم به شکلی مستقل بررسی و تأیید نشده است.
 
متهمان پرونده حمله به مجلس ایران و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال گذشته (۱۳۹۷) در جریان "جلسه محاکمه عوامل داعش"، از جمله به برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی به حرم امام هشتم شیعیان و تلاش برای "عملیات انتحاری" در این مکان متهم شده بودند.
دو نهاد موازی برای محافظت از حرم؟
حسن رمضان‌زاده، فرمانده وقت "یگان حفاظت و امنیت حرم رضوی"، چهار ماه پس از حادثه انفجار خرداد ۷۳ اعلام کرده بود که به دلیل "تغییر رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی بویژه در زمینه اماکن مذهبی، تغییر برخی از تاکتیک‌های امنیتی" در حرم امام هشتم شیعیان "ضروری" تشخیص داده شده و این "نیاز" دیده شده است که برای "خنثی‌سازی توطئه‌ها" و جلوگیری از ناامنی در سطح حرم "حلقه‌های امنیتی و حفاظتی با فاصله دورتری" از این مکان ایجاد شوند.
 
دهم آبان‌ماه سال گذشته نیز ابراهیم رئیسی، متولی وقت آستان قدس رضوی، از تأسیس "یگان حفاظت آستان قدس رضوی" خبر داد و درباره دلیل تأسیس آن گفت که این مکان همواره "هدف دشمنان" است. هم‌زمان اعلام شد که این یگان با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح ایران تشکیل شده و مأموریت آن "صیانت و حفاظت از زیرساخت‌ها، اماکن و اموال و انجام بخشی از وظایف انتظامی و حفاظتی آستان" است.
 
اما فرماندهی علی اکبر افراسیابی بر "یگان حفاظت آستان قدس رضوی" که با حکم فرمانده نیروی انتظامی ایران به این مقام منصوب شد، پرسش‌های زیادی برانگیخت؛ از جمله اینکه آیا حفاظت از حرم امام هشتم شیعیان "از سپاه پاسداران به نیروی انتظامی" منتقل شده است؟ سرنوشت "یگان حفاظت و امنیت حرم رضوی" که تحت فرماندهی سپاه پاسداران عمل می‌کرد نیز از اصلی‌ترین پرسش‌ها بود.
 
از نظر برخی رسانه‌های داخلی، تأسیس یگان جدید با "ابهام" همراه بود. آنها می‌پرسیدند که آیا مأموریت یگان تحت نظارت سپاه پایان یافته و یا این ماموریت تغییر پیدا کرده است؟ حتی برخی گمانه‌زنی کردند که شاید قرار باشد مثل بسیاری از نهاد‌های نظامی و امنیتی ایران این دو یگان نیز "موازی یکدیگر" عمل کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان
پول مفت و نبود دشمن واقعی باعث هر گونه خریت میشود! این غافله به کجا و چگونه پایان میباد، فقط خدا داند. آیا میتوان امید دیگری جز حمله نظامی برای سقوط یک ابر قدرت اسلامی را داشت!؟ و اگر دل به قدرت مردم خشمگین ایران ببندیم و آنان را از قدرت به پایین بکشند، چه کسی جایگزین خلائ سیاسی خواهد شد!؟ و ما اینرا خوب میدانیم که مردم ایران باطناً خدا دوست و یک حالت عرفانی دارند، پس چگونه میتوانند خود را از تار و پودی که ساختند نجات دهند!؟ که اگر ندهند، ما شاهد سلطه ۴۰۰ ساله این سیستم دروغین اسلامی هستیم!؟ فاکتور روسیه و چین و کارخانجات اسلحه سازی فراموش نشود که واقعا خواهان قدرت اسلام در ایران هستند!؟ پس تنها امید ما، همان ترس قوم بنی اسی و آمریکا است که شاید از روی محاسبات سیاسی و نظامی، باعث حذف این سلسله ساندیسیان شوند وگرنه ما به تنهایی قادر به حذف آنان نیستیم زیرا کشور ونزوئلا که امام و امامزاده ندارند، نتوانستند خود را آزاد کنند.
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
۶۵
mehdi sadigh - دوسلدروف، آلمان
ای موشک ه بره بالا یه دوری بزنه و یکراست بیفته روی حرم، تا ببینیم دکتر رضا خودش را شفا خواهد داد؟
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
۵۰
qalandar - مونیخ، آلمان
این لجن السلام چرا این شکلی است؟،خوشکلترش را نداشتند که سر افتابه چیش کنند، اخه این چکارش به پدافگند غیر عامل این هنوز بر این باور است که کامپیپتر اسم فرنگی افتابه است.
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.