ظریف: در نیویورک گفتند اگر به کاخ سفید نروم ظرف دو هفته تحریم می‌شوم

بی بی سی :محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان وزارت خارجه در تهران به سئوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد و در خصوص سفرش به نیویورک و دیدارش با سناتور رند پال گفت: "در سفر به نیویورک به من اعلام شد دعوت کاخ سفید را به مذاکره بپذیرم در غیر این صورت ظرف دو هفته تحریم می‌شوم".
 

آقای ظریف گفت که آمریکا اعلام کرده که با تحریم من "می‌خواهد با صاحبان واقعی قدرت در ایران مذاکره کند" و به تحریم رهبر جمهوری اسلامی پیش از خود اشاره کرد و گفت: "آمریکا که رهبری ایران را تحریم کرده با چه کسی می خواهد مذاکره کند. کسی از آمریکا نمی پذیرد که من دنبال مذاکره هستم."

 
وزیر خارجه ایران، در خصوص پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای تشکیل نیروی نظامی مشترک برای حفاظت خلیج فارس گفت که آمریکا مسئول "آتش افروزی در خلیج فارس است و نمی تواند آتش نشان باشد".
 
وی همچنین با اشاره به توقیف کشتی ایرانی در جبل‌ الطارق توسط بریتانیا آن را "راهزنی دریایی" دانست و گفت که "دولت بریتانیا در ترور اقتصادی با آمریکا همدستی کرده است". او ایران را "مسئول تامین امنیت خلیج فارس" معرفی کرد و اینکه "گاهی در برابر برخی از تخلفات در خلیج فارس چشم پوشی می کردیم اما الان دلیلی بر چشم پوشی از تخلفات نمی بینیم."
 
آقای ظریف در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: " من یک بار در تلویزیون هم گفتم که می‌خواهید برویم محضر و امضا کنم و الان در برابر همه جهان اعلام می‌کنم آن کار را بلد نیستم. نگران ۱۴۰۰ نباشید و به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰ مانع کار من نشوید. در سال ۱۴۰۰ یا منزل هستم یا دانشگاه یکی از این دو".
 
به گفته وزیر خارجه ایران در برجام رسیدن به چنین روزهایی پیش‌بینی شده است و گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش انجام خواهد شد اما "به معنی خروج از توافق هسته‌ای برجام نخواهد بود".
 
آقای ظریف همچنین در پاسخ به گزارش‌ها درباره ابراز تمایل عربستان برای کاهش تنش با ایران گفت :از تماسی از سوی عربستان با ایران خبر ندارم".
 
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مذاکره با آمریکا در برجام حضور آمریکا در برجام را "شر ضروری" خواند و دلیل آن را عضویت دائم این کشور در شورای امنیت اعلام کرد که برای لغو تحریم های شورای امنیت، حضور این کشور ضروری بود.
 
به گفته وزیر خارجه ایران برجام "به نفع یک طرف نبود به نفع همه و مشترک بود " و "هیچ راه قانونی برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران وجود" ندارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان

یارو را توی روستا راه نمی‌‌دادند. سراغ خانه کدخدا را می‌‌گرفت. نشسته اون بالا و بر بر دروغ می‌‌گوید. کی‌ را خر گیر آورده ؟ ما را یا خودش.؟ تحریم یک هفته قبل از مسافرت بود. دست کم اگر دروغ .جوری که کسی‌ درک نکند. اخر چلقوز .شما چه کسی‌ هستید ؟ انگار همه توی کاخ سفید منتظر این هستند. راست می‌‌گی. پرچم اسلام را بزن بر فراز کاخ سفید. ۴۰ سال است. که قول دادید. ولی‌ دیگر از من گفتن.؟ زدی .پاهین آوردند. کجا فرو کنند؟ دیگر حساب خودت
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
۴۴
Daheye 60 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

که که خور ماله کش. ظریف تو هیچ کاری واسه مردم ایران نکردی , فقط حامی آخوندا هستی کثافت
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

ظریف هم چون رهبر چولاقش بزدل و دروغگوای بیش نیست . همین حالا هم اگر اجازه به ظریف بدهند بازنشسته میشود و دیگر در اذهان عموم خودش را اشکار نمی کند چون انقدر گند زد به روابطهای ایران با کشورهای خارجی دیگر رویش نمیشود در اینده خودش را برای ریس جمهوری کاندید کند. دوستان میدانید از وقتیکه فشارهای امریکا بر رژیم اخوندی زیاد و زیاد میشود خامنه ای چولاق هم کمتر خودش را اشکار میکند و سخنرانی هم نمیکند ایا خامنه ای ترسیده است یا اینکه....؟
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

ممکن است که راست بگوید و اگر چنین باشد پوست خربزه را با مهارت زیر پایش گذاشته اند که اگر تو وزیر امور خارجه ایران هستی بیا و مذاکره کن و اگر نیستی و اختیاری نداری در امریکا چه میکنی؟ او را بازی داده و بی اعتبار کرده اند و این دلقک هالو نمی فهمد
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان

خلاصه هرجا بار بخوره میره ۱۴۰۰ کر تا اونوقت امازادهش نکرده باشن
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
۶۵
آنتی خرافات - دوسلدورف، آلمان
آقا وقتی ماله کش اعظم را میشنوم اتوماتیک خندم میگیره باور کنید آدم دیوار گاز بگیره اما ضایع نشه
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
[::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. دقیقا همینه که گفتید. از طرفی هم که هم سپاه هم علی چلاق و هم بیتش (بخونید طویله) رو هم تخریم کردن. یعنی به زبان ساده گفتن از اینجا به بعد مذاکرات به درد عمه مبارکتون میخوره!
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
میگن تو کاخ سفی برای بچه دبستانیها برنامه گداشته بودند و دنبال دلغک میگشتند، به ظریف خنده نخودی گتند یا میای دلغک میشی یا دیگه امریکا بی امریکا
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
اقای ظریف چرا در این دوماه حرفی راجع به دعوت کاخ سفید نگفتی؟؟
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۲
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
اگر ظریف و خامنه ای برای مذاکره کاره ای نباشند(چون هردو تحریم شده اند)پس فقط انگلیس باقی میماند
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
خوب یه تک پا می رفتی. نمی کشتنت که. کلک خیلی دوست داشتی بری کاخ سفید!
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.