رضا پهلوی : قانون‌گذاران جمهوری اسلامی در برابر «واگذاری خزر سکوت کرده‌اند»

رادیو فردا : واپسین ولیعهد ایران و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر از آن‌چه «واگذاری دریای خزر» در میان «سکوت» نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامیده انتقاد کرده‌است.
 
شاهزاده رضا پهلوی در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به بیانیه سال پیش قزاقستان در مورد دریای خزر، می‌گوید از منظر او پاسداری از منافع ملی» ایران در چارچوب «سیاست‌های بحران‌زا و بحران‌زی» جمهوری اسلامی ممکن نیست. سران پنج کشور ساحلی دریای خزر، در پنجمین نشست خود در ۲۱ مرداد در آق‌تاو، قزاقستان، دو تفاهم‌نامه میان‌دولتی پنج‌جانبه امضا کردند.
 
امضای کنوانسیون نگرانی‌هایی را در ایران در پی داشت که بخش‌هایی از آن در فضای مجازی و در میان شهروندان بازتاب یافت.
 
کم نیستند کارشناسانی که معتقد هستند امضای کنوانسیون به این معنی‌ست که «مطالبه ۲۰ ساله ایران برای تقسیم بستر و زیربستر خزر به بخش‌های مساوی ۲۰ درصدی باید به فراموشی سپرده شود». دولت حسن روحانی انتقادها را رد کرده‌است.
 
رضا پهلوی در حساب کاربری خود در توئیتر با انتقاد از مجلس شورای اسلامی، که به گفته او «ماهیت فرمایشی و غیرآزاد» دارد می‌گوید این مجلس «به‌جای دفاع از حقوق مردم در برابر فاجعه بزرگ واگذاری خزر (کاسپین) سکوت کرده‌است».
 
چندی پیش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پاسخ به پرسشی گروهی از نمایندگان در مورد «سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر و رژیم حقوقی ایران» گفته بود تمام تصمیم‌ها در مورد این کنوانسیون با «امضای» رهبر جمهوری اسلامی گرفته شده است.
 
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد سیاست‌های کلان سازوکار سیاسی حاکم بر ایران است.
 
رضا پهلوی در بخش دیگری از توئیت خود خطاب به شهروندان ایران گفته «برای حفاظت و حراست از آب و خاک و منافع ملی به پا خیزید و مصمم و یک‌صدا، نشستگان بر کرسی نمایندگی مجلس را وادار به دفاع از حقوق خود کنید و از تکرار و تداوم حوادث شوم تاریخی جلوگیری نمایید».
 
سهم کشورهای ساحلی خزر مهم‌ترین مسئله مورد اختلاف آن‌ها به شمار می‌رود. با این حال وضعیت و سهم ایران در در این دریا سال‌هاست با انتقادهای مختلفی از سوی شماری از چهره‌های سیاسی و اجتماعی، صاحب‌نظران، و گروهی از شهروندان ایرانی روبه‌رو است.
 
آلکسی ولاسوف، کارشناس مسایل بین‌الملل، سال پیش در گفت‌وگو با رادیو فردا این احتمال را مطرح کرده بود که در شرایط بحرانی و پیچیده فعلی، جمهوری اسلامی نمی‌خواهد حمایت مسکو را از دست بدهد، و به همین دلیل کنوانسیون قزاقستان را امضا کرده‌است.
 
با این حال، و با وجود آن‌که وزیر خارجه ایران می‌گوید تمامی تصمیم‌ها با «امضای» آقای خامنه‌ای گرفته‌شده، اما دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده «هیچ چیز بدون تصویب مجلس نهایی نخواهد شد».
 
ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در کرانه خزر قرار دارند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان

》آلکسی ولاسوف، کارشناس مسایل بین‌الملل، سال پیش در گفت‌وگو با رادیو فردا این احتمال را مطرح کرده بود که در شرایط بحرانی و پیچیده فعلی، جمهوری اسلامی نمی‌خواهد حمایت مسکو را از دست بدهد، و به همین دلیل کنوانسیون قزاقستان را امضا کرده‌است.》حتی در مقابل کشور چین که ۳۰ میلیون مسلمان کشورش را روانه قرارگاه های تربیتی قرار داده تا از آنان آدم درست و حسابی بسازد و تربیت کند، رهبر سلسله ساندیسیان لب نگشوده و خود را به کوری زده! از طرفداری و حمایت از مسلمانان چچن بگذریم‌. بی حیای پُررو!
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
۵۰
Attila14 - استکهلم، سوئد
۱۰-۱۲ سالمون بود تو حیاط متروکه نزدیک محله مون تا تاریکی غروب فوتبال بازی میکردیم!. یه پسره یه خورده تپل بود همیشه میخواست باشه بازی کنه ولی حسابی لش و بی استعداد٫ و من که یارکش یه طرف بودم هیچوقت نمیگرفتمش (با طرز فکر اون موقعم که باید برد)!. بعد یه دفعه اون و سه چارتا تیپهای لاتی گم میشدن تو خونه متروکه و ۱۵-۲۰ دقیقه بعد میومدن و ما حیران که این تپله یکدفعه شد فیکس!. اون موقع میتونستم قسم بخورم که بهشون پول میده ولی دو سه سال بعدش یکی تعریف کرد که پول نمیداد!. حالا پرتقال فروش کجاست؟ ج.ا. فقط پول میده تو بازی باشه؟
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

لعنت بر نظام اخوندی که با ندانم کاریهایشان تمام ثروت و سرمایه ملی ایران را به باد دادن و دارند روز به روز ایران را به ویرانی تبدیل میکنن. درود بر رضا پهلوی
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

دیگ به دیگ میگه روت سیا شما پهلوی که بحرین رو شوهر دادید صحبت نکنید بهتره
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

فرو چون چکد خونم از قلب پاک - خدا، شاه، میهن نویسد به خاک.
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
۶۵
آنتی خرافات - دوسلدورف، آلمان
آقای رضا پهلوی فکر کنم در یک برهه ای از زمان عمان یکی از استان های ایران بود و آنموقع هم سکوت کردند و بیچاره پزشکپور در مجلس داد میزد و هیچکس گوش شنوا نداشت من خواستم فقط یادآوری کنم که ما ملت و حکومت ها در مقابل ابرقدرت ها تعظیم می کنیم زنده باد ایرانی آزاد و آباد بدون اسلام تنها حکومت دموکراتیک میتواند ارزش والای ایران و ایرانی را مهیا کند
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
۵۱
جناب سروان - مونرآل، کانادا

البته شاه حرف قانونگذارو گوش کرد بعد گفت انگلیس گفته بحرین رو پس بدین میتونستم ندم؟
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
۶۵
آنتی خرافات - دوسلدورف، آلمان
من انتقادپذیرم و از هیچ کامنتی بر علیه ام ناراحت نمیشوم ولی در این گزارشی که بالا زده بود و اعتراضی کرده بودند آقای رضا پهلوی و اعتراض شان هم درست بود منهم یادآوری کردم که قدرت های جهانی هرطور بخواهند میبرند و میدوزد و من هم عمان را مثل زدم به ایران تعلق داشت ، دوستانی که منفی دادند یا تاریخ را نخواندند یا مثل کبک سرشان را کردند زیر برف یا خودشان را زدند بخواب یا هرسه گزنیه
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
۳۶
soroshkhani - توکیو، ژاپن
[::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. یکی از بزرگترین دروغایی که گفتن همین بود. بحرین رو هیچوقت پلهوی ها نداد . بلکه قاجارها به انگلیس داده بودن. همون قاجارهایی که دیگ اش برا محرم بار میزاشتن. همون قاجارهایی که اخوندها بهشون افتخار میکنن چرا؟ چون تاسوعا عاشورا راه مینداختن. این قاجار بود جزائر تنب بزرگ کوچک ابوموسی فارسی بحرین رو به انگلیس داد رفت. زمان پهلوی دو تا انتخاب داشتیم. یا در قبال بحرین ابوموسی و تنب بزرگ کوچک و احتمالا فارسی رو پس میگرفتیم و یا بریتانیا بحرین و جزائر سه گانه رو به امارات میداد. و شما خودتون خوب میدونین اگه اون موقع این سه جزائر و بحرین به امارات میرسید دیگه محال بود پس دادنش. همونطور که همین الان پس گرفتن بحرین محاله. اما چه خوب چه بد یه راه دومی هم پیش اومد. اینکه ایران با همه پرسی مردم بحرین موافقت کنه. همه پرسی در رابطه با اینکه یا میخوان به ایران برگردن یا میخوان مستقل باشن. تو همه پرسی حالا چه خوب چه بد خود مردم بحرین رای دادن میخوان مستقل باشن. نه ایران نه بریتانیا نه امارات. پس شما به انتخابشون احترام بزار و دخالت نکن
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
۳۶
soroshkhani - توکیو، ژاپن
[::آنتی خرافات - دوسلدورف، آلمان::]. عمان و ایران؟ بین کشورهای حوضه خلیج فارس عمان قدیمی ترین پادشاهی رو داره. تا جایی که یادمه خاندان بنی نبهان از سالهای ۱۱۰۰ میلادی تو عمان حکومتو تو دست داشت و عمان یکی از تاریخی ترین کشورای حوضه خلیج فارسه که حتی زیر سلطه ی عباسیان هم نرفت. در قبال مقایسه بگم که صدها سال ایران جزوی از عباسیان بود اما عمان خیر. بعد شما میگی عمان متعلق به ایران بود؟. تو رو خدا یه چیزی بگین که راست باشه یا حداقل سکوت کنین.
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
۳۶
soroshkhani - توکیو، ژاپن
با توجه به بی سوادی مردم و کامنتهایی که میخونم کم کم به این باور میرسم که دروغگویی واقعا تو ذات مردمه. مردمی که نه تاریخ خوندن و میخونن و نه از سیاست سر در میارن و نه حتی سواد درست حسابی دارن اومدن نظریاتی از خودشون میدن ادم میخواد سرشو بکوبه به دیوار. از قدیم خصلتمون این بودن: نه سواد سیاسی دارن نه سواد تاریخی. حادثه ایی که تمام مملکتشون رو تکون داده رو تو یک شب فراموش میکنن. فراموشی تاریخی و سیاسی این مردم همیشه باعث عقب افتادگیشون بوده.
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
۵۲
natasha1 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
درود بر شاهزاده رضا پهلوی . این نظام کثیف جمهوری روسی که جمهوری هم نیست بلکه استبدادی خامنه ای ضحاک مار به دوش هست کل ایران رامجانی داده به روسها . یعنی حتی نفروخته بلکه مجانی داده .از دریای خزر تاخلیج فارس... ایران زیر چکمه های پوتین روس بی شرافت هست. شاهزاده عزیز اثری از غیرت در ارتش سپاه وهیچکس نیست.فساد دزدی جنایت نا امنی ظلم بی اخلاقی بی بند باری اعتیاد فحشا بیداد می کنه . ایران از هم پاشیده از درون موریانه ها وخائن ها عین سرطان به تن نحیف ایران شبیخون زدند... ایران اباد نیست ایران ازاد نیست ایران ازفرزندان خود دلشاد نیست. ننگ و نفرین بر قدرتهای خارجی و روسها وخمینی خونخوار وخامنه ای تبهکارکه شاه را از ماگرفتند و ایران را به فلاکت و نابودی کشاندند. شاهزاده هر جا روسها پای نحسشان راگذاشتند دهه ها جنگ نا امنی فلاکت باخودشون اوردن.شاهزاده'٬ایران رضا شاه وطنپرست و شاه فقید را از دست دادو قدر ندانست .خزر ابی در مقابل از دست دادن سلسه پهلوی مشتی است از خروار ها که از دست رفت. جاوید شاهزاده رضا پهلوی.
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
۶۱
naderali63 - گوتمبر، سوئد
در زمانهای دور میدانید ایران بزرگترین گشور بود ولی خایین این گشور هر دولتی حکومت کرد یک قسمت از خاک ایران را یا بخاطر پول یا بخاطر زن به دیگران بخشیدن ایران قدیم از لبنان و یونان تا هندوستان و اینکه ۱۷ شهر های. رویه تا استارخان مردم ایران دوستدارن خایین بر ما حکومت کنن
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
۶۱
naderali63 - گوتمبر، سوئد
هر دولت خارجی امروز خرج میکنه برای فردی خایین تا فردا یک تیکه از زمین ایران را تصرف کن همینطور که برای ملاه بی سروپا خامنه . سالها خرج کرد تا رهبر بشه امروز روسیه راحت از این چلقوز رهبر که سالها تلاش کرد برای ملاه دو ریالی که مقام اول ایران باشه . راحت دریای مازندان را صاحب میشه مردم ایران هم در خواب بی خیرت
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
۶۵
mehdi sadigh - دوسلدروف، آلمان
[::soroshkhani - توکیو، ژاپن::]. بحرین منظورم بود اشتباه تایپی شرمنده
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
۴۴
sasan87 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
دیگ به دیگ میگه روت سیاه . چه بدبختی هستیم ما
‌سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.