بریتانیا طرح مبادله نفتکش‌های توقیف شده با ایران را رد کرد

دامینیک راب، وزیر خارجه جدید بریتانیابی بی سی :دامینیک راب، وزیر خارجه جدید بریتانیا، ایده آزادی متقابل نفتکش‌های توقیف شده ایران و بریتانیا را رد کرده و هم‌زمان سپاه پاسداران بخشی ازمکالمه نیروهای خود را با یک ناو برتانیایی هنگام توقیف نفتکش این کشور منتشر کرده است.
 

آقای راب به بی‌بی‌سی گفت که این ماجرا را نمی‌توان با تبادل کشتی‌ها به پایان رساند: "مسئله این نیست که نوعی معامله پایاپای انجام شود. موضوع اصلی، قوانین بین‌المللی و رعایت مقررات سیستم حقوق بین‌المللی است و این همان چیزی است که ما روی آن تاکید داریم."

 
در هفته‌های گذشته نیروهای بریتانیایی یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرده‌اند و سپاه پاسداران هم یک نفتکش با پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز گرفته است.
 
هر دو طرف توقیف کشتی‌های خود را غیر قانونی می‌دانند. ایران می‌گوید نفتکش بریتانیایی قوانین و مقررات دریایی ار رعایت نکرده و بریتانیا هم دلیل توقیف نفتکش ایران را تلاش برای انتقال نفت به سوریه اعلام کرده در حالی که این کشور مشمول تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا است.
 
بعضی از مقام‌های ایران پیشتر ایده آزادی متقابل کشتی‌ها را مطرح کرده بودند.
 
امروز هم کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفته است: "اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم."
 
اما وزیر خارجه بریتانیا گفته است: "گریس ۱ (کشتی ایرانی) به دلیل نقض تحریم‌ها و رفتن به سوی سوریه توقیف شد... استینا ایمپرو (کشتی بیرتانیایی) به صورت غیر قانونی توقیف شده است. پس مسئله مبادله در میان نیست."
 
آقای راب همچنین گفته است که "اگر ایران می‌خواهد از تاریکی خارج شود و به عنوان یک عضو مسئول جامعه بین‌المللی شناخته شود، باید به سیستم قانون محور جامعه بین‌الملل تن بدهد."
 
هم‌زمان راب مکیر، سفیر بریتانیا در ایران در توییتی نوشته است که اولویت کشورش کاهش سطح تنش‌ها است.
تنش بر سر توقیف نفتکش‌ها با تحولات سیاسی در بریتانیا هم‌زمان شد. در زمان توقیف کشتی‌ها ترزا می، نخست وزیر و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا بود اما این دو نفر هفته گذشته جای خود را به بوریس جانسون و دامینیک راب دادند.
انتشار مکالمه قایق‌های سپاه و ناو بریتانیایی
سپاه پاسداران روز دوشنبه هفت مرداد بخشی از مکالمه نیروهای خود را با یک ناو بریتانیایی هنگام توقیف نفتکش این کشور منتشر کرده است.
 
در این فیلم شنیده می‌شود که شناورهای نیروی دریایی سپاه از ناو بریتانیایی می‌خواهند که در عملیات این نیروها "دخالت نکند".
 
ناو بریتانیایی بعد از معرفی خود می‌گوید که در نزدیکی آب‌های بین‌المللی است و شناور تجاری (استینا ایمپرو) در نزدیکی این ناو در حال عبور است.
 
اما قایق سپاه بار دیگر درباره دخالت ناو بریتانیایی هشدار می‌دهد و از آنها می‌خواهد جان خود را به خطر نیندازند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

سوسک را که با فیل عوض نمی کنند. بعلاوه به این بهانه ها امریکا و اروپا دارند تمام خلیج را اشغال می کنند
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

رژیم اخوندی فکر باطل کرده که می تواند با توقیف کردن کشتی بریتانیای کشتی متخلف خودش را ازاد کند. در انگلستن قانون حرف اول را میزند ولی در ایران یک اخوند بو گندو مثل احمد خاتمی .رژیم اخوندی باید منتظر عواقب وخیم این گرگان گیری دریای هم باشند چون بریتانیا همینطور اسان از کنار گروگان گرفتن کشتی باریش و خدمه هایش نمی گذرد و نظام اخوندی را به سختی محکوم خواهد کرد.
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
واقعا اینها همش جنگ زرگری نیست یعنی انگلیس فکر نمیکرد اگر این کار را بکنه ایران هم کشتی اونها رو میگیره میبره پس قضیه خیلی پیچیده نیست ماجرا فقط خالی کردن جیب عربستان است و بس بدون اینکه جنگی در کار باشه میلیاردها دلار از حساب سعودیها وشرکا بیرون کشیدن به همین سادگی
‌پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.