واکنش عمان به اظهارات رئیس موساد: با اسرائیل رابطه دیپلماتیک نداریم

 سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط و دیدار با سلطان قابوس در اکتبر سال ۲۰۱۸ رادیو فردا :دولت عمان سخنان یوسی کوهن رییس موساد را که از برقراری مناسبات دو کشور سخن گفته بود، رد کرد و آن را «بی اساس» و «نادرست» نامید.
 

وزارت خارجه عمان سه‌شنبه یازدهم تیر در یک بیانیه تاکید کرد که این سلطان‌نشین برای آماده کردن شرایط جهت برقراری صلح میان فلسطینیان و اسرائیل، با هدف تشکیل کشور مستقل فلسطین، تلاش می‌کند.

 
یک روز پیش از آن، یوسی کوهن، رییس سازمان امنیت خارجی و ماموریت‌های ویژه اسرائیل گفته بود «موساد مقطع کنونی را فرصتی کم‌نظیر و شاید بی‌سابقه برای رسیدن به تفاهم منطقه‌ای و صلح کامل تشخیص داده است.
 
آقای کوهن افزوده بود که «به تازگی برای برقراری مناسبات میان اسرائیل و عمان تصمیم گرفته شده و دفتر نمایندگی اسرائیل در عمان، پس از یک دوره طولانی از روابط پنهانی، نوگشایی خواهد شد».
 
رییس موساد در سخنرانی روز دوشنبه در کنفرانس امنیتی هرتسلیا یادآور شد که تنها دو کشور مصر و اردنبراساس توافق صلح کامل، با اسرائیل مناسبات دپیلماتیک دارند اما به گفته او، کشورهای دیگر نیز هستند که «با جدیت جویای همکاری و حل منطقی و واقع‌گرایانه نزاع‌ها هستند».
 
یوسی کوهن با استناد به آن‌چه که «منابع بالادستی» و «کاملا موثق» نامید، ابراز اطمینان کرد که ایران عامل حملات اخیر به نفتکش‌ها در منطقه و نیز عامل پشت پرده رخدادهای اخیر در صحنه عراق بوده است.
 
به گفته رییس موساد، ایران در هر جای جهان در تلاش نفوذ و تخریب است و دستگیری عواملی از شاخه قدس سپاه پاسداران ایران درآفریقا، آذربایجان، آمریکا و به تازگی در دانمارک، «تنها نوک کوه یخی» از تحرکات ایران است.
 
عمان که در دو حکومت پادشاهی و جمهوری اسلامی، مناسبات حسنه‌ و نزدیکی با تهران داشته، سال گذشته زمانی که سلطان قابوس شخصا میزبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شد، نگاه‌ها را به خود خیره کرد.
 
یوسی کوهن و شمار دیگری از مقامات امنیتی اسرائیل در آن سفر نتانیاهو به مسقط همراه وی بودند.
 
نخست وزیر اسرائیل و شمار دیگری از مقامات این کشور در دوران اخیر پیوسته تاکید کرده‌اند که مواضع مشترک آنها و کشورهای عرب منطقه و به ویژه نگرانی از سیاست‌های تهران و عملکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، موجب نزدیکی «بی سابقه» در مناسبات اسرائیل و دولت‌های عرب شده است.
 
در این میان، با وجود بیانیه وزارت خارجه عمان در تکذیب برقراری مناسبات میان این کشور و اسرائیل، نشانه‌های بیش‌تری از نزدیکی اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس به چشم می‌خورد.
 
به گزارش وزارت خارجه اسرائیل، ییسرائل کاتز، وزیر امور خارجه در دولت انتقالی نتانیاهو، پس از شرکت در یک همایش محیط زیست وابسته به سازمان ملل متحد که در روزهای اخیر در ابوظبی در امارات برگزار شد، سه‌شنبه به کشورش بازگشت
 
آقای کاتز در ادامه شرکت در نشست اقتصادی صلح خاورمیانه که هفته گذشته در منامه در بحرین در جریان بود، ابوظبی رفت و خبر آن، به گزارش روزنامه گلوبز، تنها پس از بازگشت او رسانه‌ای شد.
 
وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای گفته است که آقای کاتز در مذاکراتش در ابوظبی درمورد «خطرات ناشی از ایران» نیز با مقامات ارشد منطقه و نیز با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
بیانیه وزارت خارجه اسرائیل به «لزوم رویارویی با تهدید ایران در موضوع‌های هسته‌ای، توسعه موشکی، حمایت ایران از ترور در منطقه و خشونت ایران علیه منافع منطقه‌ای» اشاره کرده است.
 
در یک سال اخیر آقای کاتز و شمار دیگری از وزیران اسرائیلی در نشست‌های بین‌المللی که در قطر، بحرین و امارات برگزار شده حضور یافته‌اند.
 
محکومیت «نژادپرستی» در اسرائیل در پی کشته شدن یک جوان اتیوپیایی‌تبار
 
هم‌زمان با تاکید رییس موساد اسرائیل بر «فرصت تاریخی» برای دستیابی به صلح میان کشورش با کشورهای عرب و سفرهای بیش‌تر وزیران اسرائیل به کشورهای عربی، جامعه داخلی اسرائیل بار دیگر دستخوش بحران شده است.
 
در حالی که بخشی از ساکنین اسرائیل مهاجران یهودی از کشورهای دنیا هستند، کشته شدن یک جوان اتیوپیایی‌تبار به دست پلیس این کشور، بحث «نژادپرستی» به ویژ علیه سیاهپوستان در این کشور را مطرح کرده است.
 
سالمون تکا، ۱۹ ساله، یکشنبه شب برای دیدن دوستانش به خیابانی در شهر محل زندگی‌اش در حیفا رفت و در پارکی از سوی یک پلیس بدون اونیفورم با شلیک گلوله کشته شد.
 
هزاران تن از اتیوپیایی‌‌تبارهای اسرائیل سه شنبه یازدهم تیر پس از تشییع جنازه جوان مقتول، در شهرهای مختلف تظاهرات کرده و جاده‌ها و بزگراه‌های متعدد را بسته‌اند.
 
فرد پلیس عامل قتل مورد بازجویی قرار گرفته و مدعی شده که از سوی سلومون و دوستانش مورد سنگ پرانی قر ار گرفته و «احساس خطر جانی» کرده بود اما معترضین می‌گویند قتل سولمون تنها تکرار رفتارهای پیشین علیه اتیوپیایی‌تبارها است.
 
درتظاهرات روز سه شنبه دهها تن بازداشت شدند اما تظاهرات بیش‌تری برای روزهای آینده تدارک دیده شده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.