دونالد ترامپ: ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده است

 دونالد ترامپ و مقام‌های دولت او بارها گفته‌اند که خواستار جنگ با ایران نیستند.
رادیو فردا :در پی سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، رئیس‌جمهوری آمریکا بدون اشاره صریح به این موضوع، از «اشتباه خیلی بزرگ ایران» خبر داد.
 
دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد در پیامی کوتاه در توئیترش نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی مرتکب شد».

 

توئیت کوتاه دونالد ترامپ ساعتی پس از آن منتشر شد که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سِنتکام، تایید کرده بود که یک پهپاد تجسسی‌اش «در حالی که بر فراز تنگه هرمز و در محدوده هوایی بین‌المللی در پرواز بود» با موشک سطح به هوای ایران سرنگون شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شده است که این پهپاد در «فضای سرزمینی» ایران هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.
 
با این حال بیل اربن، سخنگوی سِنتکام، در بیانیه‌اش تأکید کرده است «گزارش‌ منابع ایرانی مبنی بر اینکه پهپاد یادشده بر فراز خاک ایران بوده غلط است».
 
سخنگوی سِنتکام نوع پهپاد سرنگون‌شده را «ام‌ کیو ۴ ترایتن» و زمان حمله را ۲۳:۳۵ شامگاه چهارشنبه به وقت گرینویچ اعلام کرده و تصریح کرده است که این حمله بی‌دلیل و «بدون تحریک» صورت گرفت.
 
سپاه پاسداران زمان حمله را ۴:۰۵ بامداد پنج‌شنبه به وقت محلی و نوع پهپاد را «ام کیو ۴ سی» ذکر کرده و مدعی شده است که حمله نیروی هوافضای سپاه در«منطقه کوه مبارک استان هرمزگان» صورت گرفته است.
 
خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است که این پهپاد با سامانه پدافند موشکی موسوم به «سوم خرداد» سرنگون شد.
 
همزمان با این تحول و افزایش نگرانی‌ها از احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا، قیمت هر بشکه نفت در بازارهای بین‌المللی روز پنج‌شنبه بیش از سه درصد بالا رفت و به ۶۳ دلار رسید. ولی بعد از توئیت آقای ترامپ، قیمت نفت شش درصد بالا رفت.
 
بر اساس گزارش فرانسه، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۵۷ دلار و ۱۳ سنت و نفت برنت (دریای شمال) به ۶۴ و ۶۹ سنت افزایش یافت.
پوتین: جنگ با ایران فاجعه خواهد بود
از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه منازعه بین ایران و آمریکا «دست‌کم برای منطقه خاورمیانه یک فاجعه خواهد بود» ابراز امیدواری کرد که «موضوع به آنجا ختم نشود».
 
به گزارش خبرگزاری اینترفکس، رئیس‌جمهوری روسیه در برنامه پرسش و پاسخ با شهروندان، در توضیح دیدگاهش گفت: چنین چیزی «به موجی از خشونت‌ها و احتمالا افزایش شمار پناهجویان از منطقه منجر خواهد شد».
 
بنابر همین گزارش، ولادیمیر پوتین در عین حال گفت: «البته ما نمی‌دانیم و موضوعی ناخوشایند است اما آمریکا گفته است توسل به نیروی نظامی را از بین گزینه‌ها کنار نمی‌گذارد».
 
در هفته‌های اخیر که تنش بین ایران و آمریکا در منطقه شدت گرفته است، دونالد ترامپ و مقام‌های دولت او بارها گفته‌اند خواستار جنگ با ایران نیستند و ترجیح می‌دهند برای دستیابی به توافقی جامع، با ایران به مذاکره بنشینند. با این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با دولت ترامپ را «سم مضاعف» خوانده است.
 
با این حال به نوشته خبرگزاری فرانسه، منتقدان دولت ترامپ می‌گویند که فشار حداکثری شامل تحریم های فلج کننده اقتصادی، خروج از برجام و اعزام نیروی بیشتر به منطقه، احتمال بروز جنگ را بیشتر کرده است.
 
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز با تأکید بر خواست دونالد ترامپ بر «عدم جنگ» گفته است هرگونه اقدام ایران علیه منافع آمریکا با واکنش قاطع واشینگتن روبه رو خواهد شد.
 
در همین حال، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده تمایلی به جنگ با ایران ندارد.
 
به گزارش رویترز، خانم پلوسی به خبرنگاران گفت که قرار است ۲۰ نماینده در ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی (هفت و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) گزارش مربوط به «وضعیت خطرناک» ایران را دریافت کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان
پهلوان، ایران شپشی بی صبرانه منتظر گوشمالی هستند، پس یک تکانی به این شکم گنده ها تنبل سگ بده!
‌پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
۴۰
amirpalang - لندن، انگلستان
مگه مجبورتون کردن 200 میلیون دلار بدین واسه یه پهپاد که یه موشک زپرتی سپاه بندازتش و الان اینجوری جوش و تاب بخورین؟ هرچند این شرکت های کثیف ساخت پهپاد با چین و روسیه زد و بند دارند تا هر از چندگاهی مدل های قدیمی به بهانه لو رفتن تکنولوژی از دور خارج بشن و برای مدل های جدید از دولت امریکا پول و بودجه دریافت کنن.
‌پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
۴۳
stockholm - استکهلم، سوئد
جناب این اخوندها دیگه به چه زبونی بهت بگن ما نیاز به جنگ داریم و بیا حمله که که ما بتونیم چهل سال دیگه روی شونه مردم بدبخت سوار باشیم . حالا طوری میگه ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده است که انگار این اولین مرتبه بود
‌پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
۴۵
Azerbaijan.oglu - لندن، انگلستان
ملاها برای فرار از مشگلات داخلی و خارجی در پی ایجاد یک جنگ هستند اما این مثل جنگ عراق نخواهد بود . در عرض یک ماه تمام کشور را به ... می دهند .
‌پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
۴۴
sasan87 - سیاتل، ایالات متحده امریکا
خوب حالا چی کار می کنی ؟ حمله می کنی ؟ نه ! . یه مرکز نظامی رو می زنی ؟ نه ! . یه قایق ریز میزه رو میزنی ؟ نه ! . چی کار می کنی ؟ لاف می یام. دست شما رو شده برای ما آغای ترامپ
‌پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
داش ترامپ ما خسته ایم میفهمی خسته. جون جدت زودتر حکومت این بی ناموسها رو نابود کن.
‌پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
۵۴
امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
اشباه فردی میکنه که وارد ریم دیگری میشه.ولی از اونجایکه کازینو در و پکر نداره درکت همینه.
‌پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
۴۲
باور عمیق - قم، ایران
آقای ترامپ قمارباز، من حریف تو هستم، سپاه و ارتش نمیخواهد، من، قاسم سلیمانی به تنهایی حریف تو هستم
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۳
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::باور عمیق - قم، ایران::]. خخخخخخخ. قرصاتو چرا نمیخوری
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.