موسسه ماکس پلانک: نئاندرتال‌ها به طور عمده گوشتخوار بودند

دویچه وله : پژوهشگران موسسه علمی ماکس پلانک آلمان در تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه اصلی نئاندرتال‌ها به طور عمده از گوشت بوده است. تجزیه و تحلیل ایزوتوپی ریشه‌های دندان‌ چند نئاندرتال این نظریه را تایید کرده است.
 

دانشمندان بخش انسان‌شناسی تکاملی موسسه علمی و معتبر ماکس پلانک آلمان در لایپزیگ روز دوشنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) جزئیات نتایج تحقیق جدیدی را در باره تغذیه نئاندرتال‌ها منتشر کردند.

 
در این پژوهش دانشمندان انسان‌شناسی تکاملی بافت ریشه‌های دندان دو نئاندرتال در سنین مختلف را مورد تجزیه و تحلیل ایزوتوپی قرار داده‌اند.
 
نتایج تحقیق اخیر دانشمندان تایید‌کننده این موضوع است که نئاندرتال‌ها به طور عمده از گوشت تغذیه می‌کردند.
 
در محافل علمی و در میان دانشمندان انسان‌شناس و کارشناسان علوم تکامل موضوع نوع تغذیه انسان‌های اولیه مورد اختلاف نظر است. 
 
به طور سنتی نئاندرتال‌ها از جمله پستاندارانی محسوب می‌شوند که گوشتخوار بودند و پستانداران بزرگ دیگر را شکار می‌کردند. تحقیقات دانشمندان بر مبنای شواهد به جای مانده از نئاندرتال‌ها علاوه بر این نشان می‌دهند که آن‌ها از گیاهان هم تغذیه می‌کردند.
 
مقادیر زیادی از ایزوتوپ نیتروژن در ریشه‌های دندان نئاندرتال‌ها نظریه‌های احتمالی جایگزینی را هم مطرح کرده بود، از جمله این که نئاندرتال‌ها ماهی می‌گرفتند یا مدت طولانی با شیر مادر تغذیه می‌شدند یا حتی همجنس‌خوار بودند و یکدیگر را نیز شکار می‌کردند.
 
محققان موسسه ماکس پلانک لایپزیگ در تحقیقات اخیر خود که با تجزیه و تحلیل دقیق ایزوتوپ‌های ریشه‌ دندان یک زن و بافت‌های یک نوزاد نئاندرتال که از دو غار در فرانسه به دست آمده است، احتمال‌های پیشین را کنار گذاشته‌اند.
 
بر طبق پژوهش این دانشمندان بافت دندان پیدا شده از زن نئاندرتال نشان می‌دهد که او به طور عمده از پستانداران بزرگی مانند گوزن و اسب تغذیه می‌کرده است. تجزیه وتحلیل بافت‌های کودکی که در غار دیگری پیدا شده نیز نشان دهنده آن است که مادر این کودک که از طریق شیر دادن به نوزاد خود او را تغذیه کرده است هم در درجه اول گوشتخوار بوده است.
 
پژوهشگران موسسه ماکس پلانک در تحقیق جدید خود از روش جدیدی استفاده کردند به نام "ترکیب خاص تحلیل ایزوتوپی" (Compound Specific Isotope Analysis) که به اختصار (CSIA) خوانده می‌شود.
 
از طریق این روش ترکیبات ایزوتوپی اسید‌های امینه بافت به طور جداگانه می‌توانند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
 
از آنجایی که اسیدهای آمینه با توجه به شیوه‌های مختلف زندگی اثرات متفاوتی را از خود برجای می‌گذارند، تجزیه و تحلیل آن‌ها با روش‌های جدید به دانشمندان این امکان را می‌دهد که توضیحات دقیق‌تری را در باره موضوع پژوهش خود ارائه کنند.
 
اسید آمینه واحد تشکیل دهنده پروتئین است. ایزوتوپ از واژه یونانی "هم‌جا" یا "هم‌مکان" گرفته شده و به اتم‌های یک عنصر گفته می‌شود که در یک خانه از جدول تناوبی قرار دارند. این عناصر عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوت دارند. 
 
نئاندرتال‌ها از انسان‌سانانی بودند که در ۱۳۰ تا ۲۳۰ هزار سال پیش در بخش‌هایی از اروپا و آسیای مرکزی و غربی ساکن بودند. نسل آن‌ها حدود ۴۰ هزار سال پیش در اروپا و حدود ۵۰ هزار سال پیش در آسیا منقرض شد.
 
نئاندرتال‌ها نزدیک‌ترین نوع انسان به انسان خردمند امروزی هستند. پژوهش‌های محققان نشان داده است که در دی‌­ان‌ای  انسان‌ها، درصدی از ژن نئاندرتال‌ها وجود دارد و نئاندرتال‌ها و اجداد انسان امروزی که از آفریقا آمده‌ بودند با یکدیگر آمیزش جنسی داشتند.
 
شواهد برجای مانده از نئاندرتال‌ها نشان می‌دهد که بلندی قد نئاندرتال‌های مرد به طور میانگین به حدود ۱۶۵ سانتی‌متر و زن‌های نئاندرتال به حدود ۱۵۳ تا ۱۵۷ سانتی‌متر می‌رسیده است.
 
تحقیقاتی که تا کنون انجام شده دلیل انقراض نئاندرتال‌ها را نابودی آنها به دست انسان‌های مدرن یا عدم مقاومت آنها در برابر موجی بی‌سابقه از سرما عنوان کرده است که امکان دسترسی آنها به مواد غذایی را محدود کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.