با عاشق شدن، چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟ + ویدیو

یورونیوز : از نظر دانشمندان عاشق شدن تحولی بیولوژیک است و نتیجه تماس چشم‌ها، شنیدن صدا، استشمام بو و فعالیت‌های هورمونی و از نظر روانپزشکان، یک «جور شدن» ناخودآگاه.
 

اما با عاشق شدن، چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

 
در کسری از ثانیه، تیر عشق به سمت شما رها می‌شود اما این تیر برخلاف تصورها مغز را هدف می‌گیرد و نه قلب شما را.
 
عشق چهار منطقه از مغز را فعال می‌کند: دو نقطه در کورتکس مغز در یکی از تکامل یافته‌ترین مناطق مغز، دو نقطه دیگر در بخش‌هایی کمتر تکامل یافته. فعال شدن این چهار نقطه باعث ایجاد احساس وابستگی می‌شود.
 
اینگونه است که پس از عاشق شدن، احساس شادی و سرخوشی می‌کنیم زیرا مولکول‌های شیمیایی سرخوشی که در واقع دوپامین، اکسیتوسین، آدرنالین و وازوپرسین هستند آزاد می‌شوند؛ مولکولهایی که حسی شبیه مصرف کوکائین را به انسان می‌دهند.
 
اینجاست که میل به بوسیدن زنده می‌شود. خود بوسیدن هم، علاوه بر اینکه حس آرامش می‌دهد، باز مواد شیمیایی جدیدی را آزاد می‌کند.
 
برای آمیزش و تولید مثل نیز سه اتفاق در بدن روی می‌دهد و باز در این بخش، سه سیستم مغزی نقش مهمی ایفا می‌کنند:
 
اولین اتفاق، ایجاد میل جنسی است که با ترشح تستوسترون مشهور به هرمون مردانه ایجاد می‌شود. البته این هورمون هم در بدن زنان ترشح می‌شود و هم مردان.
 
دوم؛ ایجاد عشقی پر شور و حرارت و وسواس‌گونه است که باعث تمرکز بر یک فرد خاص می‌شود. این کار هم نتیجه افزایش سطح دوپامین است.
 
و سوم دلبستگی که باعث می‌شود یک زوج در کنار یکدیگر باقی بمانند. این هم نتیجه بالا رفتن سطح هورمون اکسیتوسین در بدن است؛ هورمونی که در خلق رابطه‌ای عاشقانه، لذت جنسی و خلق رفتارهای مادرانه نقش مهمی دارد.
 
بیش از ۹۰ درصد انسانها عمل بوسیدن را انجام می‌دهند. این رفتار در میان دیگر پستانداران هم دیده می‌شود از جمله شامپانزه ها، روباه‌ها و تمام حیواناتی که عشق خود را با لیسیدن نشان می‌دهند.
منبع : یورونیوز
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان
من که خیلی عاشق پیشه هستم! نمیدانم آیا این خود یک نعمتی است که در وجودم داد میکند، هست و یا نیست! از نفس کشیدن تا خوردن و آشامیدن، مرا به وجد می آورد و عاشق "هستی ام" در این دنیای پر هیاهو! و در مورد جنس مخالف که نگو و نپرس! آیا باید به پزشک مراجعه کنم و جلوی "عشقم" را بگیرد!؟
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
[::scandal - برلین، آلمان::]. چقدرخوب! عشق زندگی میاره
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
۳۸
scandal - برلین، آلمان
[::آزاذه - تهران، ایران::]. یعنی شما معتقدید که من پیش پزشک نرم که منو معاینه کنه؟! راستی، میدونی و میتونی بمن بگی، چرا بماها " ستاره" نمیدهند؟! چه بلایی برسرشان آمده؟! اگر از ستاره خبری نباشه، نمیدونم چکار کنم؟! آخه یک طوری می نوشتم که همیشه با گرفتن ستاره ها بمن "الهام" میشد که من تبدیل و به درجه سرهنگی و سرتیپی احساس میکردم!
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
[::scandal - برلین، آلمان::]. نرو جونم دکتر نرو. عشق خودش حیاتبخش است خصوصا به جنس مخالف.
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
[::آزاذه - تهران، ایران::]. [::scandal - برلین، آلمان::]. متاسفانه تو ایران در بیشتر موارد عشق سرکوب میشه ، تفاوت ها و تضادها ، کمبود ها نقش بازدارنده دارد . دین / مذهب / قومیت / تحصیلات / ثروت / فرهنگ و هزار مورد دیگر .
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۴
۵۳
آزاذه - تهران، ایران
[::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. تمام مواردی که گفتید مربوط میشه به طبقه بندی های نادرستی که در جامعه ما میشودو در دین هم فراوان است
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.