موزیک ویدیوی "پاره سنگ " از مهدی یراحی خواننده اهوازی درمورد طولانی شدن بیهوده جنگ ایران و عراق

العربیه : وزارت فرهنگ و ارشاد ایران اعلام کرد موزیک ویدیوی اعتراضی «مهدی یراحی» خواننده عرب اهوازی به نام «پاره سنگ» که در آن به طولانی شدن بیهوده جنگ ایران و عراق اشاره کرده بود را متوقف می‌کند. دلیل این توقیف توهین‌آمیز بودن آن اعلام شده است.
 

«مجید فروغی»، مدیر روابط عمومی معاونت هنری، چهارشنبه 2 ژانویه، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به موزیک ویدیوی «پاره سنگ» که «مهدی یراحی» خواننده عرب اهوازی خوانده است اظهار کرد: «موزیک ویدیو منتشر شده در فضای مجازی با موزیک ویدیویی که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران مجوز داده، مغایرت دارد و تحریف شده است».

 
وی ادامه داد: «همچنین بخشی از شعر منتشر شده در این موزیک ویدیو، متفاوت با شعری است که برای درخواست مجوز ارائه شده است. بنابراین موزیک ویدیوی «پاره سنگ» آن چیزی نیست که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران به آن مجوز داده و غیرمجاز است».
 
فروغی با بیان اینکه موسسه سازنده این موزیک ویدیو تعلیق شده، افزود: «دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران با آن موسسه‌ای که این موزیک ویدیو را منتشر کرده برخورد خواهد کرد و آن‌ها را به دفتر موسیقی احضار می‌کنیم تا توضیحات لازم را به ما بدهند و بعد از آن برای ادامه فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد».
 
همچنین مدیر روابط عمومی معاونت هنری درباره ادامه فعالیت «مهدی یراحی» خواننده این اثر تصریح کرد: «چون درخواست کننده موزیک ویدیو «پاره سنگ» موسسه است، دفتر موسیقی با موسسه وارد گفتگو می‌شود و تذکرات لازم را به آن‌ها می‌دهد و پس از آن، برای ادامه روند فعالیت آن‌ها تصمیم می‌گیرد».
 
گفتنی است موسیقی اعتراضی در فضای موسیقی ایران به تازگی بیشتر از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد و «مهدی یراحی» یکی از خواننده‌هایی است که موزیک ویدیو اعتراضی را با عنوان «پاره سنگ» منتشر کرد؛ این قطعه‌ اجتماعی یکی از سه‌گانه‌های اجتماعی این خواننده به شمار می‌آید و پیش از این نیز با این موضوع آهنگ «سرسام» را منتشر کرد. اما قطعه «پاره سنگ» به محض انتشار با استقبال فراوان روبرو شد. این اولین بار است که یک هنرمند در ایران طولانی شدن جنگ ایران و عراق را با زبان هنری به چالش می‌کشد. در حالی که حکومت ایران جنگ هشت ساله این کشور با عراق را «دفاع مقدس» نامگذاری کرده و آن را یکی از ارزش‌ها و افتخارات خود می‌داند بر همین اساس به چالش کشیدن آن تابو به شمار می‌آید.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
behran - کردستان، ایران
یاد و خاطره همه عزیزانی که خونشان ریخت گرامی باد و کلام در برابر آنها که از این سیل خون، کاخها برافراشتند و چپاول کردند و رذیلانه ماندند و یا گریختند قاصر است؛ در میان این همه هنرشاغلان وابسته، چنین صدایی مُمد حیات است و مفرح ذات!
‌پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۷
۵۴
Say good bye to religion - ونکوور، کانادا

شعرش خوب بود ولی با اون Swastika روی بازوش امیدوارم از YouTube منعش کنن . ...
‌پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۷
۳۴
صدا خفه کن-33 - قرچک ورامین، ایران
واقعا متاسفم که میبینم خیلی از ایرانیان ایران رو مقصر اصلی جنگ میدونن و تجاوز و دست درازی صدام جنایتکار رو به کشورمون توجیه میکنن، درسته که ما دل خوشی از نظام نداریم ولی نباید به خون 700 هزار جوان پرپر شده مملکتمون خیانت کنیم و اون همه دلیری و شجاعت و فداکاری هموطنامون تو جنگ رو فراموش کنیم و ایران رو مقصر جنگ بدونیم، این اصل خیانته
‌پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
[::Say good bye to religion - ونکوور، کانادا::]. چون مخلوطی از پوتین و هیتلر بود و حتما بی دلیل نیست انتخاب لباس و بازو بند ;)
‌پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

چقدر زیباست زنده باد .... بر روح خمینی وطرفدارانش
‌پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
۳۶
آنتیکور - بروکسل، بلژیک

صدام شروع کننده جنگ بود ولی دو هفته بعد از شروع اعلام آتش بس و تقف جنگ رو داشت ولی خمینی ملعون برای نگه داشتن این رژیم دزد و منحوس و سرگرم نگه داشتن مردم راضی نشد و شعار جنگ جنگ تا پیروزی و کربلا ما می آییم و غیره این جنگ رو شعله ور نگه داشت از اون طرف هم آمریکا و اروپا که کلی سلاح روی دستشون باد کرده بود خوشحال شدن که یه باز عالی برای فروش سلاح پیدا کردن . بیاد همه عزیزانی که توی این جنگ چه سربازها و چه زن و بچه هایی که توی بمباران کشته شدن (از جمله خاله ام و بچه های کوچک سه و پنج ساله اش در شیراز) گرامی باد
‌پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
۵۴
Say good bye to religion - ونکوور، کانادا
[::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. استفاده ازswastika به هر دلیلی منع قانونی داره در کل دنیا به هر دلیلی که باشه ، البته اگر ایران جزوه دنیا حساب بشه چون کدوم دفعه به قانونهایه بین‌المللی کسی اهمیت داده .😉
‌پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::Say good bye to religion - ونکوور، کانادا::]. اتفاقا اون صلیب شکسته و لباس روسی بدترین فحش به این حکومت دشمن بشریته. این بنده خدا با این آهنگ و این لباس بدجور خطر کرده. این جنگ فقط برای ریشه دار کردن این حکومت بود. اگر جنگی نبود یا کوتاه بود الان سردار و مدعی مال و ناموس ملت نداشتیم. مردم گروههای باسواد غیر مذهبی رو با 1000بهانه محو نمیکردن. دلیل حمله صدام هم بارها بررسی شده. چون خمینی از همون اول که اومد گفت میخواهیم انقلابمون رو به کشورهای اطراف صادر کنیم. راه قدس از کربلاس. صدام حمله پیشگیرانه کرد. اینها با توان نظامی که از دوره شاه مونده بود حتما جنگ راه مینداختن. به قول ترانه ای: ما شانس نداشتیم.
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵
۳۹
در روایت آمده است که - سن فرانسیسکو، ایالات متحده امریکا
مهدی یراحی در لباس و کلاه یک سرباز روسی . یادآور سالها تخریب و غارت و جنگهای ایران با روسهاست که البته اینبار ما برای منافع آنها میجنگیم . 1) کودکانی که به جنگ فرستاده شدن. 2) تصویر کودکی خندان در تلویزیون برای مردم - برای مثبت نشان دادن جنگ و اینکه خوشبختی آینده گان در ادامه جنگ است. 3) همان کودک و یک سرباز عراقی - واقعیت متضاد با تصویر قبلی نشاندهنده اینکه آینده گان زیر ترس و تهدید و فشار زندگی می کنن. 4) تصویر تخریب ساختمانها و توافق عده ای جلوی صحنه - برای حفظ نظام و مشغول نگه داشتن مردم جنگ باید ادامه می یافت حتی با هزینه نابوی خانه ها و آواره شدن مردم. 5) مدرسه دخترانه زیر حمله موشکی - جنگ و طبعات آن . 6) مدرسه پسرانه با 3 دانش آموز و صندلی های خالی - دانش آموزانی که به جای تحصیل باید بر جبهه فرستاده شوند. -->
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
۳۹
در روایت آمده است که - سن فرانسیسکو، ایالات متحده امریکا
7) همان دانش آموزان اینبار با لباس های سیاه ظاهر مذهبی و مداحی در حال سخنرانی - شاید یک آخوند در حال سخنرانی بهتر این تصویر رو معرفی میکرد ولی مداح قشر بی سواد تر از آخوند است که همان مرتبه آخوندی را در بین خیلی ها دارد. - شستشوی مغزی و تربیت از دبستان تا جوانی همه برای حفظ این نظام. 8) نوجوانانی که کشته میشوند و مادری تنها با عکس پسرش - آینده مبهم نسل گذشته که تمام دلخوشی و امید آینده شان بر باد رفته. 9) مردمی در صف آب - دوام جنگ مردم رابه جایی رساند که ابتدایی ترین نیاز های حیاتی خود را نمیتوانند تامین کنند. 10) یراحی در لباس سرباز روسی اینبارهمرا با صلیب شکسته - نشاندهنده غیر ایدولوژیک بودن این جنگ و فقط برای منافع و اعتقادات یک نفر یا گروه خاص و اینکه او به عنوان یک سرباز اولین قربانی این جنگ است. 11)صحنه یک خشونت خانگی - بعد از جنگ - پدر با مادر نگاه میکند و مادر به دخترش - فشارهای اقتصادی که خانواده ها را از هم میپاشد و زنها را به فساد سوق میدهد و آینده کودکان را نابود میکند. -->
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
۳۹
در روایت آمده است که - سن فرانسیسکو، ایالات متحده امریکا
13) مردی با کلی دلار - بعد از جنگ - آقا زاده هایی که با رانت و پارتی و ژن خوب میلیاردی دزدی میکنن و آزادند و اکثرا ناشناس به لطف مصلحت اندیشی نظام. 14) حمله هوایی - بعد از جنگ - ایجاد ترس و توهم دژمن برای مشروعیت بخشیدن به نظام و اقداماتش برای پیشگیری از حمله - اقداماتی فراگیر از عراق و سوریه گرفته تا افغانستان و افریقا. 15) مردی در حال سوختن - تلنگری یا انتقادی بر جامعه امروز و بی بخار و صرفا تما شاچی بودن نسل امروز که اگر کسی علیه نظام و ظلم حاکم بپا خیزد کسی کمکش نخواهد کرد و فکر میکنند با لایک و کامنت به اندازه کافی کمک کرده اند. 16) یراحی با لباس عادی - حمله هوایی تعدادی جنازه و سرباز سابق بدون لباس روسی و صلیب شکسته و صدای ناقوس کلیسا - بیانگر جنگ و کشته شده های جنگ و احترام به آنها اما مهمتر اینکه این سرباز حالا واقعیت های جنگ رو فهمیده و به جنگ و گذشته پشت میکنه و راهی آینده میشه که با رفتن پشت دیوار نشون میده که آینده خیلی مبهم هست.
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.