جستجوی پلیس ترکیه در جنگل در پرونده جمال خاشقجی

کارآکاهان ترکیه پیش از این منزل سرکنسول و کنسولگری عربستان در استانبول را بازرسی کرده‌اند. براساس گزارش‌ها پلیس ترکیه در حال جستجو جنگل‌های حاشیه استانبول برای رسیدن به سرنخ‌های تازه در پرونده ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی است.
 

منابع بدون نام در دولت ترکیه گفته‌اند ممکن است جسد این روزنامه نگار در جنگل‌ها و یا مزارع اطراف معدوم شده باشد.

 
آقای خاشقجی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسول‌گری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام‌های ترکیه ادعا می‌کنند او به قتل رسیده است.
 
عربستان هرگونه اطلاع از سرنوشت آقای خاشقجی را انکار کرده است.
 
کارآگاهان از کنسول‌گری عربستان و اقامت‌گاه کنسول در جریان بازرسی ها برای مطابقت با نمونه دی‌ان‌ای آقای خاشقجی نمونه‌برداری کرده‌اند.
 
یک مقام ارشد دولت ترکیه روز پنجشنبه به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا فایل صوتی ضبط شده ای را که ادعای قتل این روزنامه‌نگار را تایید می‌کند شنیده است.
 
با این همه هدر نوارت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این موضوع را تکذیب کرده است.
 
در آخرین ساعات روز پنجشنبه نیز خود وزیر، در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد هیچ نوار صدایی را نشنیده است و تاکید کرد اشاعه اخبار دروغ جفا در حق خانواده آقای خاشقجی است.
 
ترکیه پیش از این گفته بود فایل ‌های صوتی و تصویری تایید کننده ادعای قتل خاشقجی را در اختیار دارد اما آنها را عمومی نکرده است.
 
موضوع ناپدید شدن این روزنامه‌نگار سعودی، کش‌مکش‌هایی را میان ریاض و متحدان غربی‌اش ایجاد کرده است.
 
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و لیام فاکس وزیر تجارت بریتانیا تازه‌ترین مقاماتی هستند که کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان را که قرار است هفته آینده برگزار شود بایکوت کرده‌اند.
 
این اجلاس که به میزبانی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار می‌شود با هدف ترویج ایده‌های او برای اصلاحات در عربستان برنامه‌ریزی شده‌است.
 
علیرغم تحریم شدن شرکت در این کنفرانس توسط برخی دولت‌ها و موسسات بزرگ، برخی شرکت‌های چندملیتی از جمله پپسی کماکان قصد دارند در این اجلاس شرکت کنند.
فایل صوتی ضبط شده چیست؟
حدیث جنگیز نامزد آقای خاشقجی می‌گوید یازده ساعت در برابر کنسولگری عربستان منتظر او مانده ولی او بازنگشته است. محققان ترکیه از همان ابتدای شروع تحقیقات از وجود شواهدی صوتی از قتل آقای خاشقجی سخن گفته بودند.
 
گزارش‌ها در رسانه‌های ترکیه جزییاتی دلخراش از آنچه گفته می‌شود آخرین دقایق زندگی جمال خاشقجی بوده ارائه می‌کند.
 
یک روزنامه چاپ ترکیه نوشته است که صدای محمد عتیبی، کنسول عربستان در استانبول، در این فایل‌ها هست.
 
روزنامه شفق‌نو که به دولت ترکیه نزدیک است نوشته در این فایل صدای او شنیده می‌شود که به ماموران سعودی می‌گوید: "این کار را بیرون بکنید. مرا به دردسر خواهید انداخت."
 
آقای عتیبی روز سه‌شنبه به ریاض برگشت.
 
محققان ترکیه در ساعات نخست روز پنجشنبه در حال ترک اقامت‌گاه کنسول عربستان در حدود ۲۰۰ متری ساختمان کنسولگری دیده شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز جست و جوی اقامتگاه حدود ۹ ساعت طول کشید.
 
این تیم شامل ماموران دادستانی و متخصصان پزشکی قانونی بود.
 
تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که کمتر از دو ساعت بعد از ورود آقای خاشقجی به کنسولگری، اتومبیل‌هایی با پلاک دیپلماتیک به اقامتگاه کنسول تردد می‌کنند.
 
در همین حال رسانه‌های ترکیه می‌گویند یکی از افرادی را که در روز ناپدید شدن آقای خاشقجی از عربستان به استانبول پرواز کرده بود شناسایی کرده‌اند.
 
عربستان کماکان می‌گوید این گزارش‌ها دروغ است و برای همکاری برای مشخص شدن دلیل ناپدید شدن این روزنامه‎نگار آماده است.
 
چندین گروه مطرح حامی حقوق بشر از ترکیه خواسته‌اند از طریق سازمان ملل متحد خواستار تحقیق درباره قتل احتمالی این روزنامه‌نگار بشود.
آیا آمریکا تندتر می‌شود؟
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه چند ساعت پس از گفتگو با وزیر امور خارجه‌اش در صحبت با خبرنگاران برای اولین بار پذیرفت جمال خاشقجی "دیگر زنده نیست."
 
او گفت اطلاعات "از همه طرف" این موضوع را نشان می‌دهد.
 
رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد اگر شواهدی به دست بیاید که حاکی از نقش دولت عربستان در مرگ آقای خاشقجی باشد "پرسش‌های بسیاری جدی درباره اتحاد میان آمریکا و عربستان به میان خواهد آمد."
 
او اضافه کرد کماکان برای نتیجه گیری قطعی زود است و باید منتظر نتیجه تحقیقات شد.
 
پیشتر مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود به رییس جمهوری توصیه کرده چند روز دیگر به عربستان وقت بدهد تا تحقیقات خود را به پایان برساند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.