نهاد حمایت از زنان افغانستان: پارسال بیش از '۴۰ آزمایش اجباری بکارت' ثبت شد

قربانیان آزمایش بکارت می‌گویند این آزمایش زندگی آنها را دگرگون ساخته یک نهاد غیردولتی حمایت از زنان در افغانستان می‌گوید در سال گذشته میلادی بیشتر از چهل مورد آزمایش اجباری بکارت را ثبت کرده‌ است.
 

موسسه حمایت از زنان یا مدیکا، برای بحث روی این آزمایشات امروز یکشنبه ۱۳ اسفند کنفرانسی را با حضور دکتران، حقوق دان‌ها و فعالان جامعه مدنی برگزار کرد.

 
موارد ثبت شده از آزمایشات اجباری بکارت در موسسه مدیکا در ولایات هرات، کابل و بلخ ثبت شده است. اما آنها تایید می‌کنند که آمار حقیقی "قربانیان" این آزمایش‌ها بیشتر از این است.
 
مسئولان مدیکا در نشست امروزی گفتند که این معاینات افزون بر آسیب‌های جدی که به افراد متضرر و خانواده‌های‌شان می‌رساند، از اعتبار علمی هم برخوردار نیست.
 
حمیرا رسولی، رئیس این نهاد می‌گوید در پایان بحث‌های این کنفرانس طرحی ترتیب خواهد شد که این معاینات چه زمانی و در چه شرایطی انجام شود که به کرامت انسانی هیچ کسی آسیب نرسد.
 
سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز می‌گوید هدف از بحث روی این موضوع، ترویج "بداخلاقی و مناسبات ناسالم جنسی" نیست؛ آنچه که شماری به آن باورند، بلکه آنها می‌کوشند فضایی را فراهم بسازند که در آن انسان‌ها مصون زندگی کنند.
 
به گفته وی، در افغانستان پلیس و در برخی موارد بزرگان محلی زمانی که به داشتن رابطه میان زن و مردی شک می‌کنند، خواهان اجرای این معاینات می‌شوند.
 
اما به باور وی، این آزمایش، آسیب‌های جبران ناپذیری را به زنان و خانواده‌ها وارد کرده و باعث بدنامی، طرد شدن و حتی طلاق شده است.
 
خانم سمر می‌گوید: "زمانی که یک دختر و یا زن به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود، نه یک دفعه، سه چهار بار، حتی کودک شش ساله و هفت ساله را سه، چهار بار به پزشکی قانونی می‌فرستند، صدمه به این زنان و اطفال وارد می‌شود. آنها مجبور می‌شوند روستا و منطقه را رها کنند تا آبرویشان حفظ شود."
 
آزمایش بکارت در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که این آزمایش اعتبار علمی نداشته و نه بکارت را تثبیت می‌کند و نه رابطه جنسی را.
 
در بحث امروزی همچنین گفته شد که در افغانستان تمامی دکتران و کارمندان بهداشت قادر به شناسایی و تشخیص مسایل پزشکی و قانونی نیستند اما گزارش‌های آنها از این معاینات به عنوان مدرک در محاکم پذیرفته می‌شود.
 
در کود جزای افغانستان نیز گفته نشده که یک فرد چرا و در کدام زمان به معاینات پرده بکارت فرستاده شود.
 
مسئولان نهاد حمایت از زنان می‌گویند تلاش می‌کنند با آگاه ساختن مردم از قربانی شدن بیشتر زنان و دختران جلوگیری کنند.
 
داشتن بکارت در جامعه سنتی افغانستان برای دختران یک امر حیاتی است. پرده بکارت برای دختران افغان، پرده عزت دختر و خانواده او شمرده می‌شود. سالم نبودنش پیامدهای ناگوار دارد. حتی آزمایش آن زندگی دختران را از این رو به آن رو می‌کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
1-دوستان:کاش خدای تخیلی از جنس زن بود،حیفم میاید زنان را در جنس او خلاصه کنم، ولی‌ وقتی‌ که تنگی نفس و فشار بر گرده بانوان را به برکت دین و اندیشه مردان تاریک اندیش میبینم، پس بهتر بود خدا یک زن بود، چون قلدری با مرام زنان ناسا زگار است. و این خدای خیالی مرد است. تا در این تحول مردان قشری درک میکردند و به موقعیت زنان احترامی قائل میشدند و در ناآگاهی خود شاید آگاه می‌شدند و می‌‌فهمیدند تحقیر و سرزنش،چیست!دوستان:بکارت زیبنده مردان جامعه سنتی‌ ‌ست که در واقع از لحاظ فکری آکبند و دست نخرده هستند و باید بکارت مغزی خود را بکنار بزنند تا بحکم طبیعت شاید تکامل فکری در آنها صورت بگیرد،تا بر روان و جان دختران و زنان اینطور چوب حراج نزنند.
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
2-دوستان: در این دنیای پر تنش هر روزی را به مناسبتی نامگذاری کرده‌اند،روز ترک سیگار،روز درختکاری،روز زمین.حال چه اشکالی‌ داشت یک رزو را نفی بکارت و علیه بکارت نامگذاری میکردند؟یا یک روز را برای کنترل سلامت و روان مردان جامعه‌های سنتی‌(فکر نمیکنم در این تست مردی قبول بشه) چاره نیست باید فریاد زد." ناله را هر چند می‌خواهم که پنهان سر دهم"." سینه می‌گوید: که من تنگ آمدم فریاد کن.شب خوش
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.