عملیات ویژه دستگیری دزدان سریالی فرش فروشی های پایتخت

 زندانیان سابقه دار که هنگام مرخصی از زندان، نقشه سرقت‌های مسلحانه از فرش فروشی‌های پایتخت را اجرا می‌کردند، در عملیات ضربتی مأموران پلیس دستگیر شدند. اعضای این باند با تخریب ورودی فرش فروشی‌ها، تابلو فرش‌ها و فرش‌های نفیس و ابریشم را به‌سرقت می‌بردند.به‌گزارش خبرنگار جنایی «ایران»، ساعت 5 بامداد 12 تیر، سـرقت مسلحانه فرش فروشی در خیابان پیامبر به مأموران کلانتری 140 باغ فیض اعلام شد. تحقیقات مقدماتی نشان داد 8 مرد با صورت‌های پوشیده، پس از تخریب ورودی فرش فروشی، 13 تخته فرش به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون تومان را با دو خودروی ماکسیما و پراید به‌سرقت برده بودند.یکی از شاهدان گفت: وقتی متوجه سرقت شدیم جلوتر رفتیم که ناگهان آنها با چند سلاح سرد و یک اسلحه کمری به طرف ما حمله ور شده و مجبور شدیم راه را برایشان بازکنیم. دزدان نیز بسرعت از بین جمعیت عبور کرده و متواری شدند.
 سرقت‌های سریالی

با گزارش این سرقت مسلحانه، به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ویژه سرقت پایتخت، کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و پس از تحقیقات تکمیلی دریافتند چندین فرش فروشی دیگر نیز به‌همین شیوه در تهران هدف حمله و سرقت قرار گرفته‌اند.

آنطور که بررسی‌ها نشان می‌داد در همه این پرونده‌ها که در محله‌های سید خندان و جنت آباد اتفاق افتاده بود، سارقان با قیچی یا سیم بکسل، قفل مغازه‌ها را شکسته و فرش‌ها و تابلو فرش‌های نفیس را به سرقت برده بودند. با توجه به اینکه تمام سرقت‌ها به یک شیوه و شگرد و از سوی سارقانی صورت می‌گرفت که سوار بر ماکسیما؛ زانتیا و پراید بودند، فرضیه سرقت فرش‌ها توسط اعضای یک باند مطرح شد.
ردپای سارقان سابقه دار
با اینکه کارآگاهان در بررسی محل‌های سرقت هیچ رد و سرنخی از متهمان نقاب دار به‌دست نیاوردند اما از آنجا که سرقت‌ها ماهرانه و حرفه‌ای انجام می‌شد، این فرضیه مطرح شد که سارقان فرش فروشی‌ها از متهمان سابقه‌داری باشند که پیش‌تر نیز سرقت‌های مشابهی در پرونده داشته باشند.با این احتمال تحقیقات با تمرکز بر سرقت‌های بزرگ فرش فروشی‌ها و متهمان آنها ادامه یافت و مشخص شد 8 متهم سابقه دار که با هم نسبت خویشاوندی داشته و ساکن یکی از شهرهای غربی کشور بودند، مدتی قبل با گذاشتن سند به‌طور موقت از زندان آزاد شده اما با پایان مدت مرخصی شان، به زندان برنگشته بودند.
به این ترتیب محل زندگی متهمان و پاتوق‌های آنها که به باند «ماکسیما» معروف شده بودند، تحت کنترل نامحسوس قرار گرفت و مشخص شد که مردان خشن پس از آزادی موقت از زندان دوباره نقشه سرقت هایشان را از سر گرفته‌اند و سرقت‌های سریالی فرش فروشی پایتخت نیز توسط این باند انجام شده است.
دستگیری در سه عملیات همزمان
کارآگاهان با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، مخفیگاه متهمان در شهرستان‌های تهران، کرمانشاه و اسلام آباد غرب را شناسایی کرده و پس از هماهنگی‌های لازم، چند تیم عملیاتی از پلیس آگاهی به شهرستان‌های کرمانشاه و اسلام آباد غرب اعزام شدند و پس از چندین شبانه روز تعقیب و مراقبت و در عملیاتی هماهنگ و همزمان در شهرهای تهران، کرمانشاه و اسلام آباد غرب، اعضای این باند در محاصره پلیس گرفتار و دستگیر شدند. در بازرسی از مخفیگاه متهمان ده‌ها تخته فرش و قالیچه مسروقه و همچنین تجهیزات مورد استفاده در سرقت‌ها از جمله قیچی‌های آهن بر، دستگاه هوابرش گاز، سیم بکسل و... کشف شد.
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ دراین باره گفت: در حال حاضر هماهنگی لازم با دستگاه قضایی انجام شده و همه متهمان با قرار بازداشت موقت و برای تحقیق در اختیار پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته‌اند.
سرقت در نیمه شب
«شهرام» یکی از اعضای این باند خشن جزئیات سرقت‌ها را تشریح کرد.
سرقت‌ها را چه ساعاتی انجام می‌دادید؟
بین یک تا 4 بامداد.
فرش فروشی‌ها را چطور شناسایی می‌کردید؟
در خیابان‌ها پرسه می‌زدیم و با دیدن فرش فروشی‌هایی که فرش‌های نفیس و ابریشیمی داشتند تصمیم به سرقت از این مغازه‌ها را می‌گرفتیم.
چطور سرقت می‌کردید؟
با سیم بکسل یا قیچی.
بیشتر توضیح می‌دهید؟
خب مغازه‌هایی که چنین فرش‌های نفیسی دارند، تجهیزات زیادی دارند. ما معمولاً با قیچی‌های بزرگ قفل‌ها را می‌شکستیم. اگر نمی‌شد، سیم بکسل را به قفل‌ها وصل کرده و سر دیگر سیم را به‌ماشین‌مان وصل کرده و می‌کشیدیم تا در شکسته شود.
این کار بدون شک پرسر و صدا بود، همسایه‌ها متوجه نمی‌شدند؟
متوجه که می‌شدند اما ما با تهدید آنها را متفرق کرده و راه فرار پیدا می‌کردیم.
چند وقت یک بار سرقت می‌کردید؟
نمی توانم دقیق بگویم اما به طور معمول هفته‌ای یک بار به جایی دستبرد می‌زدیم.
فرش‌ها را چکار می‌کردید؟
به مالخر می‌فروختیم. اما خب چون فرش‌ها سرقتی بودند مجبور بودیم فرشی را که به طور مثال 10 میلیون تومان ارزش داشت 2 میلیون بفروشیم.
با اعضای باند چطور آشنا شدید؟
یا هم محلی هستیم یا فامیل. البته هم‌بندی هم بودیم.
ماشین‌هایی که برای سرقت هایتان استفاده می‌کردید از کجا می‌آوردید؟
سرقت می‌کردیم. ماشین‌ها کنار خیابان پارک بود و آنها را سرقت می‌کردیم. البته این را هم بگویم با اینکه ماشین‌ها سرقتی بود ولی بازهم پلاک سرقتی روی آنها می‌گذاشتیم.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.