نمایندگان مجلس هشتم بهمن از زندان اوین بازدید می‌کنند

کمیسیون قضایی مجلس شش عضو خود را برای بازدید از زندان اوین برگزیده است. رئیس کمیسیون قضایی مجلس خبر داده است که شش عضو این کمیسیون برای بازدید از زندان اوین انتخاب شده‌اند و این بازدید روز یکشنبه هشتم بهمن ماه انجام خواهد شد.
 

آن طور که خبرگزاری ایلنا به نقل از اللهیار ملک‌شاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس ایران نوشته است، در جلسه روز یکشنبه هشتم بهمن این کمیسیون محمد دهقان، محمدعلی وکیلی، محمدجواد فتحی، حسین رضازاده و محمد کاظمی به عنوان اعضای هیئت بازدید از زندان اوین انتخاب شده‌اند.

 
ریاست این هیئت با آقای ملک‌شاهی خواهد بود و یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برای عضویت در این هیئت معرفی خواهد شد.
 
پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد کشته شدن چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در بازداشتگا‌ه‌ها، که با هشدار نمایندگان در مورد احتمال تکرار «کهریزک دوم» همراه بود، گروهی از نمایندگان مجلس درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کردند.
 
روز یکشنبه علی مطهری خبر داد که دادستان تهران با بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین موافقت کرده و «قاعدتاً این بازدید باید هفته آینده انجام شود».
 
آقای مطهری افزود که موضوع «خودکشی» سینا قنبری از جمله مواردی است که در بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین بررسی می‌شود. او همچنین پیشنهاد کرد که بازدید از زندان‌ها در کل ایران انجام شود و درباره کل افرادی که «گفته می‌شود در حوادث اخیر در زندان‌های کشور خودکشی کرده‌اند، تحقیق شود تا تبلیغات و شبهات از بین برود».
 
در مورد بازدید از زندان‌ها، عمادالدین باقی، فعال سیاسی و فعال حقوق بشر که در ۲۰ سال گذشته چندین بار زندانی شده روز ۲۸ دی در گفت‌وگو با وب‌سایت «جامعه نو» با اشاره به تجربه‌های قبلی بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌ها گفته بود که «چنین ملاقات‌هایی بی‌اثر است چون تصمیم اصلی با قوه‌قضاییه است. این ملاقات‌ها نقش سوپاپ را دارند و البته تعبیر رادیکال‌تر آن اغواگری است».
 
به گفته آقای باقی، این بازدیدها در صورتی تأثیر خواهد داشت که «بازدید منظم ناظرین مستقل داخلی» از زندان‌ها بازدید کنند.
 
در این میان روز شنبه هم شهین‌دخت مولاوردی دستیار ویژه حسن روحانی در امور حقوق شهروندی اعلام کرد که درخواستی برای بازدید از بازداشتگاه‌ها به قوه قضائیه ارائه کرده اما هنوز با این درخواست موافقت نشده است.
 
به جز درخواست برای بازدید از بازداشتگاه‌ها، بیش از ۴۰ تن از نمایندگان مجلس نیز با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس، خواستار تشکیل یک گروه مستقل برای بررسی علل مرگ تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌ها شده‌اند.
 
در حالی که برخی منابع حقوق بشری به کشته شدن سه تا پنج تن از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها خبر می‌دهد، مقام‌های رسمی تنها کشته «خودکشی» دو نفر را در این مدت پذیرفته‌اند و ادعا می‌کنند که این دو تن در ارتباط با اعتراض‌های اخیر در بازداشت نبوده‌اند.
 
در این زمینه محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، اعلام کرده که سینا قنبری که در زندان اوین فوت کرده، «معتاد» بوده و خودکشی کرده‌است.
 
مقام‌های نیروی انتظامی استان مرکزی نیز شبیه همین این ادعا را درباره وحید جعفری که در زندان اراک فوت شده مطرح کرده‌اند.
 
در روزهای گذشته همچنین خبری مبنی بر «بازداشت شهاب ابطحی‌زاده جوان ۲۰ ساله اهل اراک و سپس رها شدن جسد او مقابل منزل پدرش» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.
 
با این حال در این مورد هم قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، اعلام کرد که مرگ این فرد «ارتباطی با ناآرامی‌های اخیر ندارد و این فرد به دلیل تزریق مواد مخدر جان باخته‌است».
 
آن طور که محمود صادقی نماینده تهران پیشتر اعلام کرده است در تجمع‌های اعتراضی اخیر سه هزار و ۷۰۰ تن بازداشت شده‌اند، گرچه مقام‌های قضایی اعلام کرده‌اند که بسیاری از بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند.
 
در عین حال غلامحسین محسینی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی تأیید کرده که ۲۵ تن در جریان اعتراض‌های سراسری دی ماه امسال کشته شده‌اند، گرچه امکان تأیید مستقل این آمار وجود ندارد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.