ده‌ها وکیل خواستار پذیرش پرونده بازداشتی‌های اخیر در ایران شدند

درگیری دانشجویان دانشگاه تهران و نیروهای امنیتی در ناآرامی‌های اخیر شماری از وکلای دادگستری در ایران، در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار پذیرفتن وکالت بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر شده‌اند.
 

بیش از ۱۵۰ وکیل دادگستری در نامه به صادق آملی لاریجانی نوشته‌اند که نداشتن آمار دقیق از بازداشت‌شدگان، باعث "برهم خوردن آرامش روانی و نگرانی مردم" شده است.

 
امضاکنندگان این نامه که عضو کانون وکلا در شهرهای مختلف ایران هستند، به رئیس قوه قضاییه گفته‌اند که بازداشت‌های "گسترده" توسط نهادهای امنیتی و انتظامی انجام شده، اما مسئولیت فعلی آن با قوه قضائیه است.
 
در ناآرامی‌های سراسری ایران در نیمه اول دی‌ماه امسال، به گفته مقام‌ها دست‌کم ۲۵ نفر کشته و صدها نفر بازداشت شده‌اند. بیشتر بازداشت‌شدگان افراد گمنام در شهرهای مختلف ایران هستند.
 
به گفته یکی از نمایندگان مجلس، شمار بازداشت‌شدگان بیش از سه هزار نفر بوده، اما هفته گذشته سخنگوی قوه قضاییه ایران گفت که شمار بازداشتی‌ها، اکنون حدود ۴۰۰ نفر است.
 
تا کنون مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مرگ سه جوان ایرانی به نام‎‌های سارو قهرمانی، وحید حیدری و سینا قنبری را در بازداشتگاه تأیید کرده‌اند.
ابهامات درباره علت و شیوه مرگ سارو قهرمانی در نامه به رئیس قوه قضاییه، وکلای دادگستری در تهران، قم، البرز، همدان، خوزستان و استان‌های دیگر به هفت اصل و ماده قانونی اشاره کرده‌اند که به گفته آنها اصول وکلا برای دفاع از حقوق افراد جامعه است.
 
بر اساس ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، حضور وکیل در تحقیقات مقدماتی تضمین‌کننده حقوق متهم است و بر همین اساس، وکلای امضاکننده نامه خواستار حضور خود و پذیرفتن وکالت بازداشتی‌ها شده‌اند.
 
آنها همچنین گفته‌اند که بر اساس اصل ٣٩ قانون اساسی ایران "هتک حرمت و حیثیت متهمان به هر صورت ممنوع و موجب مجازات" است.
 
در روزهای اخیر مقام‌های امنیتی و قضایی ایران مدعی شده اند که شماری از بازداشت‌شدگان که به گفته آنها "خودکشی کرده‌اند"، "معتاد" بوده‌اند.
 
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، چندی پیش در توییتر نوشت یکی از زندانیانی که درگذشته، در تماس با خانواده خود گفته که زندانیان مجبور به خوردن قرص‌هایی شده‌اند که حال آنها را بد می‌کرده است. قوه قضاییه ایران این خبر را تکذیب کرد.
یکی از مقام‌های محلی در اراک گفته بود که وحید حیدری در زندان خودکشی کرده است امضاکنندگان نامه وکلا به رئیس قوه قضاییه نوشته‌اند: "برای یاری رساندن به وکلای دادگستری در اجرای قانون و دیده بانی از حقوق هر یک از بازداشت شدگان که قطعا بایستی دغدغه جنابعالی نیز باشد و برای رفع و رجوع نگرانی های فعلی ناشی از تضییقات سابق و نواقص قانونی من جمله تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری ، انتظار داریم زمینه ساز و یاری رسان حضور وکلای دادگستری در پذیرش وکالت بازداشت شدگان باشید."
 
شهیندخت مولاوری، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور شهروندی و شماری از نمایندگان مجلس خواستار بازدید از زندان‌ها شده‌اند، اما هنوز خبری درباره موافقت قوه قضاییه با این درخواست‌ها منتشر نشده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
abulolo al majoosi - برنو، چک
متاسفانه بار دیگر اعتراضات خودجوش مردمى به خشونت کشیده شد، . قلع و قمع شد ، بعضا موج سوارى تند کشورهاى دشمن منطقه از جمله وهابى عربستان و صهیونیست اسراییل و امپریالیست یانکى را شاهد بودیم . رسانه هاى خارجى منجمله العربیة وابسته به عربستان ،رادیو اسراییل،فاکس، برترین،و نیز همین سایت ایرانیان یو کى بعضى ها مغرضانه و بعضى ناآگاهانه بشدت اعتراضات را به سمت خشونت کشاندند
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
۴۴
Dogisgod - مونرال، کانادا
افکار عمومی با همراه کردن سازمانهای حقوق بشر بین المللی، بایستی به رییس جمهور فشار بیاورند، فشار فزاینده نه مثلا نامه سر گشاده! درخواست رسیدگی از سیستم قضا، مث شکایت از دست کدخدا به سگش است.باید افکار جهانی را همراه خود کنیم
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
۵۴
abulolo al majoosi - برنو، چک
کارى که دقیقا سیستم حاکم میخواست. و نتیجه چه شد؟ . رسانه هایى مانند العربیة که تکلیفش روشنه .از او کسى ایراد نمى تواند بگیرد زیرا وظیفه محوله از اطلاعات کشور مطبوعش را انجام مى دهد اما رسانه تاثیرگذارى مانند ایرانیان یو کى،رى استارت، سایر کانال هاى فارسى زبان که خط دهى مى کردى نتیجه چه شد؟ . خودتان که ککتان هم نمى گزد ،خارج نشسته اید و کونیاک و براندى میزنید و جوانان و دانشجویان خام و احساساتى ما را تحریک کردید، اعتراضات آنها را به خشونت کشاندید، دوباره جوانان کهریزکى شدند ،توسط حرامزادگان مورد تجاوز قرار کرفتند،قرص خوردند(خورانده شدند) و مردند ،4000 نفر حداقل دستگیر شدند ، بیش از 25 نفر کشته شدند
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
۵۴
abulolo al majoosi - برنو، چک
کسى نیست به شما ها بگوید باباجان اینها به این راحتى نمى روند !!!! این قوم حاکم باید از روى جسد حداقل چهار بنج میلیون رد شوند تا بروند. باباجان این راه حلش نیشت. بچه مردم را تحریک به کهریزکى شدن کردن ، بستر را براى پیاده کردن برنامه برنارد لوییس آماده کردن هنر نیست. تلاش کنید به جاى این کارها ، مردم را به تحریم کالاهاى دولتى و یک نوع مقامت منفى وادار کنید، زنها را تشویق کنید که چادور و تو سرى خود را در ملا عام به زباله بیندازند . ما احتیاج به اوولوشن داریم با روولوشن (از نوع مثبت) کارى از پیش برده نمى شود. واکنش هاى منفى به ...راست آیة الله مکارم
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
۴۴
Dogisgod - مونرال، کانادا
اینها میروند و با فرمولهای ساده هم میروند، شرط کوچک اینه که فرصت طلب وجود نداشته باشه، فرمول سادشم اینه: اعتصاب فلج کننده سراسری. اعتصاب کننده به هرچی تهدید بشه، به برکناری و از دست دادن شغل یا مثلا بیمه یا هرچی، وقتی اعتصاب سراسری باشه، دولت هست که به زانو درمیاد. فقط شرطش همبستگی و نبود فرصت طلبی اقشاری که ممکن است به باغ سبزتتمیع شوند وغافلند از اینکه وقتی دولت به کارمندان رسمی خیانت میکند، آنها نیز نمیتوانند به وعده های دولت تکیه کنند، اما خودم به مردمم اینقد خوشبین نیستم، اگه ایران بودم به همه همکاران میگفتم و از فردا هم سر کار نمیرفتم. فرمول نمیخواد.
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.