#دختر_خیابان_انقلاب_کجاست؟ سوالی که هزاران بار در توییتر پرسیده شد‌

"دختر خیابان انقلاب کجاست؟" این سوالی‌ست که کاربران شبکه‌های اجتماعی تنها از دیروز تا به حال بیش از ۱۹ هزار بار پرسیده‌اند. آنها به پیشنهاد مسیح علی‌نژاد،‌ روزنامه نگار و فعال سیاسی از دیروز با استفاده از این هشتگ در به پا کردن یک طوفان توییتری موفق بوده‌اند.
دختر خیابان انقلاب کیست؟

چند روز قبل از شروع اعتراض‌ها در خیابان انقلاب دختر جوانی بدون مانتو، روسری سفیدش را به چوب می‌زند و بالای چیزی شبیه صندوق برق می‌رود و روسری را مانند پرچم تکان می‌دهد. از کار دختر چنین برداشت می‌شود که او به حجاب اجباری زنان معترض است. فیلمهای زیادی از حرکت او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما فیلمی از دستگیری او نیست.

 
با این حال فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند ماموران دختر را دستگیر کرده‌اند. از آن زمان تا کنون خبری از او نیست. اطلاعات بیشتر از این دختر و حتی نام او در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشده است. نیروی انتظامی یا ارگان‌های دیگر امنیتی هیچ واکنشی به اخبار مبنی بر دستگیری او نشان نداده‌اند. به همین دلیل کاربران شبکه های اجتماعی با استفاده از هشتگ #دختر_خیابان_انقلاب_کجاست درباره سرنوشت او سوال کرده‌اند. در کانال اینستاگرامی مسیح علی‌نژاد هم تصاویر زیادی منتشر شده است از کاربرانی که کاری شبیه دختر خیابان انقلاب کرده‌اند تا یاد او را زنده نگه دارند. ‌‌
چرا دختر خیابان انقلاب مشهور شد؟
حرکت اعتراضی دختر خیابان انقلاب با اینکه پیش از شروع ناآرامی ها در ایران اتفاق افتاد، اما در هنگام اعتراض‌های سراسری به یکی از نمادهای مقاومت علیه اجبار و سرکوب تبدیل شد و خیلی از کاربران هزاران بار فیلم و تصاویر گرافیکی از او منتشر کردند. ‌‌رسانه‌های مختلف جهان از جمله بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان هم از این دختر به عنوان یکی از نمادهای اعتراض‌های اخیر مردمی در ایران نام برده‌اند و خبر کاری که او کرد را، به همراه تصویرش در حال حرکت دادن پرچم سفید پوشش دادند. اینکه او نه یواشکی و نه در فضای مجازی که آشکارا و در یکی از خیابان‌های شلوغ تهران روی سکو می رود و فریاد اعتراضش را با برافراشتن پرچمی نمادین بلند می کند، شاید از دلایل برجسته شدن و تاثیر گذاری کارش باشد.
 
دلیل دیگرش شاید آرامش و اعتماد به نفسی باشد که در رفتارش نشان می دهد. اثری از ترس در چهره و حرکات او به چشم نمی خورد. کاربران در توییت‌های مختلف صلح آمیز بودن اعتراضش را که مزاحمتی برای کسی ایجاد نکرده، نمونه ای از یک اعتراض مدنی موفق می‌دانند و بر این باورند که اگر او دستگیر شده باشد ممکن است نشان دهد که حکومت ایران حتی این نوع واکنش‌های مدنی را هم تاب ندارد و برای همین است که کسی نمی داند "دختر خیابان انقلاب کجاست."
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

در حکومتهای دبنی رایجترین شیوه ،نابودی مخالفان است .امیدوارم که زنده باشد این هموطن شجاع
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
۳۸
scandal - برلین، آلمان

برای پیدا کردن دختر خیابان انقلاب فقط کافیست ۱۰۰نفر از شیرزنان، همصدا و همزمان در آن مکان "کشف حجاب" کنند!
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران

این بنده خدا هم از چهره بی رنگ و اندام نحیفش معلومه ام اس شدید داره. معمولا اینطور آدما که حرکت انتهاری میزنن از زندگی ناامید هستن. حق دارن. فقر+بیماری ناعلاج از مرگ بدتره.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
۴۰
raha1984 - هامبورگ، آلمان

هر کجا هست خدا نگهدار این دختر پر دل و جرات باشه
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

اینم از انقلابی از نوع ایرانی.خودش هم جرات نمی کنه بگه من همان ژاندارک انقلابی خیابان انقلابم.چرا؟می ترسه.حق هم داره.دولت ایران قویه.با این مدل انقلابی ها بیدی نیست که با این بادها بلرزه.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. امیر قولو نظام آبادی.دارم میام ایران.منتظرم بیای پیدا م کنی وعقده گشائی کنی.ببینم وجودش رو داری.تو وامثال تو ؟از کجا پیدام می کنی؟انقلابی سابق؟
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
۴۶
صحرا ش - تهران، ایران

آقای امیر:. تمسخر اندام نحیف و بیماریِ دختری که هیچ آسیبی به شما نرسونده، کار درستی نیست! شاید همین فردا شما هم به بیماری ایشون مبتلا شُدید! همسر یا خواهر شما هم اگر جراتشو دارند با اندام قوی و سالمشون مثل همین دختر بروند اعتراض بکنند البته اگه با حجاب اجباری مخالف هستند!!
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
۴۶
بیدار58 - بابلسر، ایران

[::amirgheryou - تهران، ایران::]. همه که مثل والده مکرمه شما تپلی نیستن جناب دکتر
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
۴۴
Bisim - تهران، ایران
مثل بعضی از این خرابکارهای دیگر در راه ترکیه و بعد امریکا یا اروپا برأی درخواست پنهاهندگیه سیاسی یا تغییر دین.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::صحرا ش - تهران، ایران::]. خدا شفاتون بده. الان یعنی برداشتت این بود من این بنده خدا رو مسخره کردم! من دارم میگم یه خانوم وقتی اینطوری میزنه سیم آخر قطعا صدمات زیادی در زندگی خورده و ناامیده. عده ای از فقر تظاهرات میکنن عده ای هم به خاطر شرایط زندگی در ایران و عدم حمایت از زمین خورده ها (اقتصادی یا بیماریهای ناعلاج) میزنن سیم آخر و از این کارا میکنن. کاش حرفهام براتون قابل درک بود.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::بیدار58 - بابلسر، ایران::]. هر هر هر. ربطش به لاغری و توپولی چی بود؟ تجربه ای در زندگیت نداری و فرق جسم و صورت مریض رو از سالم تشخیص نمیدی چیکارت کنم. نگاه من به این خانوم صرفا سیاسی یا مادی نیست. من سعی کردم وضعیتش رو درک کنم. کمتر کسی رو هم در زندگیم میشناسم اندازه خودم تظاهرات رفته باشه و جونشو به خطر انداخته باشه. تمام تظاهراتهای سال 78 زمان خاتمی و سالهای 88 و 89 رو رفتم. نه برای کسی بلکه دین خودمو به حق آزادیم ادا کنم. البته سهم ترسوها رو هم رفتم تا جشون خالی نباشه. سالها هم در سایتهای مختلف مطالب تند سیاسی نوشتم. اول ببین چی نوشتم بعد به خودت اجازه بده تیکه خانوادگی بندازی. اینبار رو شوخی حساب میکنم.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. دورقوز علی قدمت روی تخم چشپم. تورو خدا زده. من هیچوقت تو زندگیم دنبال پیدا کردن کسی برای انتقام نرفتم. هرجا هرکی رودروم بهم ظلمی کنه توانشو داشته باشم همونجا تلافی میکنم. من نظام آبادی نیست. متولد محله فلاح (خیابون قزوین-گمرک) هستم و الانم ساکن پونک. ما از بچگی یاد گرفتیم بترسونیم و نترسیم. از 4تا بچه تهران بپرسی درباره بچه های این محدوده برات توضیح میده.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۶
۳۸
scandal - برلین، آلمان
[::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. اینقدر این انگلاب اسلامی تان ضعیف است که حتی از یک . بید هم هراس دارد، زیاد خالی نبند! فقط یک نگاه به تاریخ بنداز که پایان سیستمهای چون صدام و غذافی چگونه بود!
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. امیر قولو.کاملا مشخصه که دنیای تو وامثال تو به همون فلاح وپونک وفیلمهای بهروز وآوازهای داریوش محدوده وپات رو نه از ایران نه از تهران غیر از شمال بیرون نذاشتی.بچه تهرون بودن وادعای آقاجون بازی رو هم توو فیلم قیصر دیدی ویاد گرفتی.زمانیکه من توو قلهک به دنیا اومدم وتازمانی که از ایران خارج شدم پونک کوه وتپه بود وشهرک غرب فقط فاز یک ودوش آباد بود آقاقولو بچه تهرون متولد زیر پونز.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
قبلا ها هم خاطره ای رو تعریف کردم آقا قولوئی بود بچه جوادیه که مدتی ژاپن رفته بود.کشتی گیر نود کیلو وگوش شکسته .اومده بود آمستردام وحومه فکر کرده بود اونجا هم جوادیه وناگویاست.یک دختر پانزده شانزده ساله رو خفت کرده بود.افتاد زندان.دوستهاش که می رفتن ملاقاتش زندان وبراش سیب می بردن خواهش می کرد براش وازلین ببرن.بعد از چند وقت هم خودش رو خلاص کرد.چون انتقال جنازه هزینه داشت وخانواده اش نداشتن جنازه اش رو سوزوندن.اصولا بچه تهرون های زیر پونزی فکر کردن با چاقو دسته زنجان خیلی لاتن.حالا ما نمی گیم برن کراچی یا کارکاس یا مکزیکو سیتی.اگر خیلی وجود دارن برن زاهدان نه دوره واسه شون برن کرمانشاه میدان گاراژ عربده بکشن.اگر عروس نشدن ودهشون رو با تفنگ برنو پر نکردن من اسمم رو عوض می کنم میذارم قیصر کیمیائی عشق زیر پونز ودسته زنجون.
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +485پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +357یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +272ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +253نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +249وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +213کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +204حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +201عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +172نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند