واکنش ظریف به بیانیه ترامپ: برجام قابل مذاکره مجدد نیست

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه ۲۲ دی ماه ساعاتی پس از تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران توسط دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است که توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، قابل مذاکره مجدد نیست.
 

دونالد ترامپ روز جمعه ضمن اعلام تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران برای ۱۲۰ روز دیگر گفت، این آخرین باری است که تعلیق این تحریم ها را تمدید می کند و می بایست ایرادهای «فاجعه بار» در توافق هسته ای با ایران اصلاح شوند.

 
این در حالی است که محمد جواد ظریف در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: سیاست ترامپ و آنچه که امروز اعلام کرد، تلاشی از روی استیصال برای تضیعف توافقی مستحکم و چند جانبه بود که نقض بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۹ این توافق است.
 
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: برجام قابل مذاکره مجدد نیست: به جای لفاظی های تکراری، آمریکا می بایست همانند ایران به طور کامل به تعهدات خود (درچارچوب این توافق) عمل کند.
این نخستین واکنش یک مقام ایران به بیانیه رییس جمهوری آمریکا در خصوص تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران است.
 
دونالد ترامپ در بیانیه ای در آستانه پایان یافتن مهلت ۱۲۰ روز برای تمدید تعلیق تحریم های ایران گفت: برخلاف میل شدیدم، من ایالات متحده را از توافق هسته ای ایران خارج نکرده ام. در عوض، دو مسیر پیش رو ترسیم کرده ام: یا ایرادهای فاجعه بار این توافق تصحیح شود، و یا ایالات متحده از این توافق خارج می شود.
 
رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که آماده همکاری با کنگره برای تصویب قانونی مورد حمایت دو حزب اصلی درباره ایران است، اما این چنین مصوبه ای می بایست شامل چهار مولفه و شرط اساسی باشد.
 
اولین مولفه اساسی مورد نظر دونالد ترامپ «دسترسی فوری» بازرسان بین المللی به تمامی مکان ها و تاسیسات ایران است.
 
رییس جمهوری آمریکا در خصوص دائمی شدن محدودیت ها برای برنامه هسته ای ایران به عنوان مولفه سوم این مصوبه گفته است:«بر خلاف توافق هسته ای، این مولفه ها نباید تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من جلوگیری از همه راه های دسترسی ایران به یک سلاح هسته ای است- نه فقط برای ده سال- بلکه برای همیشه.»
 
دونالد ترامپ درباره مولفه چهارم تصریح کرده است:«این مصوبه باید-برای اولین بار- بطور علنی در قانون ایالات متحده اعلام کند که برنامه موشک دور برد و برنامه سلاح هسته ای جدا نشدنی هستند، و تولید و آزمایش موشک ها توسط ایران باید مورد تحریم های سخت قرار گیرد.»
 
دونالد ترامپ پیش از این نیز نسبت به «بند غروب» در توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. «بند غروب» درباره برچیده شدن محدودیت‌ها پس از دوره زمانی توافق هسته ای با ایران است و در نتیجه به این نگرانی دامن زده‌اند که «ایران می‌تواند حتی پیش از پایان توافق به توانایی ساخت جنگ‌افزار اتمی دست یابد».
 
رییس جمهوری آمریکا در ادامه برنامه موشک های بالیستیک ایران را تهدیدی برای کشورهای منطقه دانسته است.
 
دونالد ترامپ و مقام های دولت آمریکا می گویند، ایران به‌واسطه آزمایش‌های موشکی خود و همین طور فعالیت‌های بی ثبات کننده اش در منطقه از جمله در سوریه و یمن، در واقع، به «روح برجام» پایبند نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
تو هم اشغالی بیش نیستی دقیقا مثل طرفدارهای رهبر موقت
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
انرژی هسته ای حق مسلم بود،فردو خط قرمز بود،غنی سازی خط قرمز بود و قابل مذاکره نبود،کم کم باید بگید خط قرمز ما سهمیه بیشتر پول از سازمان ملل برای خرید اقلام اساسی است ،چون همینطور پیش بره همان کار را که با عراسق کردند،معامله پایاپای نفت با مواد غذایی با شماها هم میکنند،شا تخم صیغه های اجنبی ثابت کردید به هر قیمتی میخواهید حکومت کنید ،اگر قرار به تجزیه و حتی نابودی کشور باشه!.راستی کی درخواست جایزه حماقت نوبل برای خودت را میکنی،خیلیها بعد از امضای قرارداد بدتر از ترکمنچای و سعد اباد بنام برجام اسمتو گذاشتن امیر اکبیر نه کبیر نظام و هر dو ثم را در یک نعل کرده بودند که جایزه نوبل بگیری
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +568شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +478پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +354یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +268ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +249نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +246وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +201حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +198عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +170نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند