اعتراض‌ها به «آشغال» خواندن معترضان در ایران توسط امام جمعه تهران

سخنان «کاظم صدیقی» امام جمعه موقت تهران در در نمازجمعه این هفته، که تلویحا معترضان را «آشغال» خوانده بود، با اعتراض برخی از شخصیت‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های مجازی روبرو شد.
 

کاظم صدیقی روز جمعه ۲۲ دی در خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره اعتراض‌های اخیر در ایران و راهپیمایی طرفداران حکومت برای پایان دادن به آن اعتراض‌ها گفت: «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال ها را شست و تمیز کرد.»

 
در پی این سخنان موجی از انتقادها در فضای مجازی ایجاد شد.
 
ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس به اعتمادآنلاین گفت که علم الهدی امام جمعه مشهد در اعتراض‌های سال ۸۸ در تریبون نماز جمعه مردم را «بزغاله و گوساله» خطاب کرد اما کسی به او اعتراضی نکرد و بازخواست نشد. همان سال احمدی نژاد مردمی را که به نتیجه انتخابات معترض بودند «خس و خاشاک» خواند و کسی هم به او معترض نشد.
 
به گفته او وقتی که مسئولان رده بالای کشور با کسانی که چنین سخنانی را بیان کردند در آن سالها برخورد نکردند طبیعی است که باز هم از این ادبیات استفاده کنند. او گفت که صدیقی صلاحیت خواندن خطبه در نماز جمعه تهران را ندارد.
محمد کیانوش راد، نماینده مجلس ششم نیز در واکنش به این سخنان صدیقی گفت: «اگر مردم شما را نخواهند به کجا باید پناه ببرند؟ به کجا باید شکایت کنند؟ عقلای شما کجا هستند تا جلوی امثال شما را بگیرند؟ بس است، به مردم توهین نکنید، از مردم خجالت بکشید و از خدا طلب مغفرت کنید.»
 
مصطفی تاجزاد، فعال سیاسی و معاون وزیر کشور در دوره خاتمی نیز در توئیتر خود خطاب به کاظم صدیقی نوشت که بهتر است احترام مردم را نگه دارد و به شعور ملت توهین نکند.
او در پیام دیگری هم نوشت که با وجود امامان جمعه ای نظیر احمد خاتمی و کاظم صدیقی عجیب نیست که جوانان ایرانی دسته دسته از دین روی بر می‌گردانند.
 
علی شکوری راد، فعال سیاسی نیز در توئیتر سخنان صدیقی درباره آشغال بودن معترضان را فاجعه خواند و در توئیتر خود نوشت که از تحقیری که از این سخنان به مردم می‌رود تاسف می‌خورد.
 
علاوه بر فعالان سیاسی، کاربران شبکه‌های مجازی نیز انتقاد کردند که امام جمعه تهران از بودجه عمومی حقوق دریافت می‌کند و معترضان را آشغال می‌خواند.
 در روزهای آغازین اعتراضها به نتایج انتخابات سال ۸۸ نیز محمود احمدی نژاد معترضان را خس و خاشاک خواند که این سخن او موجب شدت گرفتن اعتراض‌ها شد. حال منتقدان به سخنان آقای صدیقی آن را با سخنان احمدی نژاد در سال ۸۸ مقایسه می کنند.
دامنه اعتراض‌ها به سخنان امام جمعه تهران چنان بالا گرفت که عزت الله ضرغامی، از چهره‌های بانفوذ اصولگرایان و رئیس پیشین صدا و سیما نیز به انتقاد از این سخنان پرداخت. به نوشته وبسایت های خبری او همچنین گفت که راه حل معضلات فرهنگی اجتماعی افزایش بودجه حوزه های علمیه نیست.
 
آقای صدیقی در سخنان خود در نماز جمعه خواستار افزایش بودجه حوزه های علمیه برای حل معضلات اجتماعی فرهنگی شده بود. این درحالی است که کاربران در فضای مجازی به بودجه های میلیاردی نهادهای مذهبی و دفاتر چند آیت الله معترض هستند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

جای اشغال در زباله دان تاریخ خواهد بود ، خواهیم دید که چه کسانی به این زباله دان ریخته خواهند شد
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۳۸
زنبور - کپنهاک، دانمارک

کسی که بما . کلاغ . دریده بود دیر نیست روزی که همین مردم یه مُقنی بفرستن دهن گشادتو خال کنه
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

اینان در طویله ای بنام حوزه دروس خود را از عقب یاد گرفته اند لذا بر آنان فرجی نیست! :o
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
۸۵
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. جنگ تو سوریه که شروع شد؛ خط و نشون زیاد کشیدی. ولی دیدی که چطور تار و مارتون کردیم. مردم شریف ما خودشون میدونن که با دشمن چگونه باید رفتار کرد. عمریها هیچ لزومی نداره که بخوان واسه ما خط و مشی تأیین کنن چون ایرانی نیستن.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
razmandeh - استکهلم، سوئد

[::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]وقتی یکی یکی شماها را دار کشیدیم مفهمید ایرانی یعنی کی//!!!!!!!!آخوند زاده ..
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
۸۵
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

[::razmandeh - استکهلم، سوئد::]. گله‌ای یه مشت .... ریختید تو خیابونا به عربده‌کشی و خسارت زدن به اموال عمومی؛ هیچ نتیجه‌ای نداد جز هدر دادن پول بیت‌المال برای گندزدایی. شاخ و شونه میکشی؟ مرد شو بیا مسجد امام علی واقع در کپنهاک؛ سراغ خادم رو بگیر تا نشونت بدم "یه من ماست چقدر کره داره". بعد بیا اینجا واسه بقیه تعریف کن!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
۴۸
samisan - توکیو، ژاپن

آنهایی که سنگ عربها را به سینه میزنند از پس ماند های همان عربها هستن نه ایرانی از خمینی گرفته تا همه ای اونهای که از اسلام دفاع میکنند در ایران و همه اخوندها و غیره
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵
۴۱
فرشاد فارسی۲۶ - سکرامنتو، ایالات متحده امریکا
درود به همه عاشقان ایران . بنده تا بحال این سایت را هرزگاهی مشاهده می کردم و نظرات عزیزان را هم در کنارش میخواندم.و به هر نظری احترام خواص خودش را داشتم.من امروز فقط آمدم سر سخن با این مردک روانی تفکر ....کپنهاگ و یکی دو نفر دیگه درست یادم نیست اسماشونو .شماها حال منو که تو هیچگروه و دسته ای نیستم را هر زمانی که کامنت های شما ....ا را می بینم بهم می زنید ...دیگه خفه شید ....
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵
۴۴
smart292 - ونکوور، کانادا

برای ۲ ساعت صحبت کردن و گرفتن ۷۵۰ میلیون تومان خوب معلوم هست که چه میگوید ،آخوند یعنی‌ شیاد ،دروغگو، و خأئن به ایران و ایرانی
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۳
۷۰
senator x - تهران، ایران
محمد کیانوش:نمیدانم شما کی هستید فقط میخواهم بگویم,شما خجالت نمیکشید که این (زباله) را(جناب)خطاب میکنید؟ادب لازمه آدمیست نه در مقابل مشتی ابله و مفتخور و ویرانگر
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۸
۸۵
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::فرشاد فارسی۲۶ - سکرامنتو، ایالات متحده امریکا::]. از قبلش نبات داغ بخور، واسه رو دلت خوبه یا عرق نعناع.
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +568شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +478پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +354یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +268ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +249نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +246وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +201حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +198عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +170نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند