مسکو: آمریکا تصمیمش را برای خروج از برجام گرفته است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام تازه دونالد ترامپ درباره برجام، معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه، ۲۳ دی‌ماه،‌ ضمن ابراز نگرانی از این اقدام گفت که به نظر مسکو آمریکا پیشتر تصمیمش را درباره خروج از برجام گرفته است.
 

مسکو همچنین این اقدامات را شبیه به «اولتیماتوم» دانسته و آنها را «کاملا خلاف اصول روابط بین‌الملل» توصیف کرد.

 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه به گفته خود برای «آخرین بار» رفع تحریم‌های اتمی علیه ایران را تمدید کرد و گفت که خواهان اصلاح توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام است.
 
در همین روز وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در ادامه تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه جمهوری اسلامی، ۱۴ شخص و نهاد از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، را تحریم کرد.
 
در نخستین واکنش به این شرط گذاشتن از طرف آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ساعاتی پس از تمدید تعلیق تحریم‌ها تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی قابل مذاکره مجدد نیست.
 
روسیه نیز روز شنبه به عنوان یکی از اعضای گروه ۵+۱ که توافق اتمی موسوم به برجام را با ایران امضا کردند در واکنش به اقدام دولت ترامپ، بیانیه‌ها و تصمیمات روز جمعه واشینگتن را باعث «نگرانی شدید» خواند.
 
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز شنبه در این باره گفت: «ما کم‌کم داریم به این نتیجه می‌رسیم که آمریکا از قبل تصمیمش را درباره کنار کشیدن از برجام گرفته یا نزدیک به کناره گرفتن از آن است».
 
به گفته آقای ریابکوف، اقدامات روز جمعه آمریکا بیشتر شبیه به «اولتیماتوم» بود و «من در آن چه دیروز گفته شد هیچ دعوتی خطاب به ایران برای گفت‌وگو نمی‌بینم».
 
خبرگزاری روسی اینترفکس در گزارش خود می‌گوید که آقای ریابکوف همچنین گفته است که تصمیم برای خروج از برجام «می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات واشینگتن در عرصه سیاست خارجی باشد».
 
دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ بارها گفته که با توافق اتمی موسوم به برجام مخالف است و آن را «یکی از بدترین» توافق‌ها می‌داند.
 
آقای ترامپ روز جمعه همچنین هشدار داد که «یا ایرادهای فاجعه‌بار این توافق باید تصحیح شود یا ایالات متحده از این توافق خارج می‌شود».
 
دونالد ترامپ روز جمعه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که در هر قطعنامه‌ای از طرف کنگره این کشور باید اعلام شود که «برنامه موشکی دوربرد و برنامه سلاح هسته‌ای جدانشدنی هستند، و توسعه و آزمایش موشک توسط ایران باید مورد تحریم‌های سخت قرار گیرد».
 
دولت ترامپ و حامیانش می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه آزمایش‌های موشکی خود و همین طور فعالیت‌هایش در منطقه از جمله در سوریه و یمن، در واقع، به «روح برجام» پایبند نیست.
 
معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه خود با اینترفکس تاکید کرده است که این کشور «هر کاری را که لازم باشد برای حفظ برجام خواهد کرد».
 
آقای ریابکوف همچنین از دیگر اعضای گروه ۵+۱ از جمله چین و دیگر حامیان توافق اتمی با جمهوری اسلامی خواسته است که «تا می‌توانند» در این راه تلاش کنند.
 
از زمانی که زمزمه‌هایی مبنی بر مخالف‌خوانی رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه توافق اتمی موسوم به برجام آغاز شد، اروپایی‌ها کارزاری را به راه انداختند و در اروپا و آمریکا بر حمایت خود از این توافق پافشاری کردند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +567شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +477پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +353یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +266ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +199حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +195عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم