آیا عضویت آیت‌الله خامنه‌ای در خبرگان ۶۸ اثبات کننده 'اجتهاد' او بوده؟

پس از انتشار ویدیوی جدیدی از جلسه انتخاب جانشین آیت‌الله خمینی در مجلس خبرگان، بسیاری از حامیان رهبر فعلی جمهوری اسلامی ایران استدلال کرده‌اند همین‌که وی در سال ۱۳۶۸ عضو خبرگان بوده، نشان می‌دهد که از درجه اجتهاد برخوردار بوده است.
 

مطابق این استدلال، که مورد استناد طیف گسترده‌‌ای از حامیان آیت‌الله خامنه‌ای در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، اعضای مجلس خبرگان باید مجتهد باشند و بر همین مبنا، در آن سال شکی در اجتهاد آقای خامنه‌ای وجود نداشته است. چنین استنادی، در پاسخ به برجسته شدن موضوعی مشخص در سطح افکار عمومی بوده: اینکه از ویدیوی اخیر برمی‌آید در جلسه انتخاب جانشین آیت‌الله خمینی، نه تنها اعتقادی به مرجعیت آقای خامنه‌ای وجود نداشته، که در مورد مجتهد بودن او نیز، که در قانون اساسی مصوب دو ماه بعد برای رهبری لازم شده، تردید جدی حاکم بوده است.

 
به نظرمی‌رسد استدلال "اثبات اجتهاد آقای خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸ بر مبنای عضویت در خبرگان"، ناشی از این تصور است که در قوانین جمهوری اسلامی ایران، یک سطح از مرجعیت برای عضویت در مجلس خبرگان و رهبری تعیین شده، یا این تصور که انگار اجتهاد، یک سطح بیشتر ندارد.
 
واقعیت آن است که مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصل ۱۰۹)، رهبر باید "صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه" را داشته باشد، در حالی طبق قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری (ماده ۳) برای اعضای این مجلس "اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشند" کفایت می‌کند. قابل ذکر است که میزان اجتهاد لازم برای اعضای مجلس خبرگان، قبل و بعد از اصلاح قانون انتخابات خبرگان در سال ۱۳۶۹ همین بوده است.
 
به عبارت دیگر مطابق قوانین ایران، اعضای مجلس خبرگان باید "مجتهد متجزی" باشند (در برخی از ابواب فقهی قدرت استنباط داشته باشد)، در حالی که رهبر باید "مجتهد مطلق" باشد (در تمام ابواب فقهی قدرت استنباط داشته باشد).
 
توضیح آنکه موضوعات فقه شیعه بر اساس طبقه بندی رایج، به ۴ بخش کلی (عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) و حدود ۵۰ "باب" یا "کتاب" تقسیم می‌شوند (مثلا باب‌های طهارت، جهاد، تجارت، اجاره، وصیت، نکاح و غیره). مجتهد متجزی یعنی کسی که مثلا در باب‌های تجارت و اجاره و وصیت قدرت استنباط حکم را داشته اما در سایر ابواب فقه نداشته باشد. در حالی که مجتهد مطلق، باید در "تمام" باب یا کتاب‌ها، از چنین تسلطی برخوردار باشد.
 
البته به طور طبیعی، بخش کمی از شهروندان احتمال دارد با فقه سروکار داشته یا با ابواب آن آشنا باشند، اما تفاوت سطح اجتهاد لازم برای نمایندگی خبرگان و رهبری، با مراجعه به متن قوانین فعلی ایران نیز به‌سادگی مشخص است.
 
نهایت اینکه برای دفاع از این برداشت که رهبر جمهوری اسلامی، در زمان انتصاب خود به این مقام در سال ۱۳۶۸ از شرایط ذکر شده در قانون اساسی فعلی برخوردار بوده، ممکن است استدلال‌های گوناگونی مطرح شود. اما ادعای اثبات اجتهاد آقای خامنه‌ای در آن زمان با استناد به عضویت وی در مجلس خبرگان، قاعدتا در این ارتباط موضوعیت نخواهد داشت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

اون هندى زاده که میگفت خامه انى ، رو من بزرگش کردم ! تو بشکه یا زیر عباش ، معلوم نیست و بخاطر همین ، نه بعنوان عضو اصلى که بعنوان نخودى و با توصیه خمینى دجال وارد شورا شده بوده !
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
صورت مسئله را نباید خراب کرد، حتی خبرگان این سایت و هر خری میداند که گاو پیش منفور علی فیلسوف است. پس اجتهاد و فقاهت را بگذارید همانجایی که خدا در آن فرو رفته. شوتهای هپروتی!
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
۵۴
Mohsen1000 - فرانکفورت، آلمان
رهبر موقت و بیت او با کمک سپاه پاسداران سعی داشتند که یک کودتا بوجود آورند تا از آن طریق سیستم سیاسی ایران را به سیستم خلیفه گری سوق دهند ؍چرا که در آن صورت مردم بطور کل از صحنه سیاست و انتخابات دور نگه داشته خواهند شد. این نقشه شوم آنان با بر پایی تظاهرات گسترده مردم در بسیاری از شهرهای ایران و شعارهای سرنگونی کل نظام عملی نشد.
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
۵۳
Majid38 - ملبورن، استرالیا
خامنه اى خیلى حـ... هستى تو و آن رفسنجانى حـ....
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +567شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +477پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +353یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +266ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +199حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +195عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم