اردوغان: اگر آمریکا گولن را تحویل ندهد، توافق استرداد مجرمان لغو می‌شود

اردوغان گفته است در صورت عدم استرداد گولن، حتی یک تروریست را هم به آمریکا مسترد نخواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز پنجشنبه گفت اگر آمریکا فتح‌الله گولن را که از سوی آنکارا به طراحی و رهبری کودتای سال ۲۰۱۶ متهم شده به ترکیه تحویل ندهد، توافق استرداد مجرمان با آمریکا لغو خواهد شد.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت ترکیه که فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای تبار ساکن آمریکا را به رهبری کودتای نافرجان سال ۲۰۱۶ متهم کرده، بارها از آمریکا خواسته است او را تحویل ترکیه دهد.

 
فتح‌الله گولن این اتهام را رد کرده و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند استرداد آقای گولن مستلزم ارائه شواهد مستند به مراجع قضایی آن کشور است.
 
آقای اردوغان روز پنجشنبه در سخنرانی خود خطاب به گروهی از مقام‌های دولتی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه گفت: «ما تاکنون ۱۲ تروریست را به آمریکا تحویل داده‌ایم ولی آنها فردی را که ما می‌خواهیم به ما تحویل نداده‌اند و بهانه‌های واهی می‌آورند».
 
او افزود: «اگر شما او (فتح‌الله گولن) را به ما ندهید، باید ببخشید، ولی از این پس هرگاه که شما یک تروریست دیگر را طلب کنید تا زمانی که من رئیس‌جمهور هستم آن را به شما تحویل نخواهیم داد».
 
ترکیه عضو ناتو است و یکی از متحدان مهم آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.
 
اما مناسبات دو کشور در دوره اخیر به دلایل مختلف از جمله حمایت و همکاری نظامی آمریکا با پیکارجویان کرد سوریه و اعلام جرم علیه یک مقام ارشد بانک‌های ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران که در آن پرونده عده‌ای از مقام‌های ارشد ترکیه به فساد مالی متهم شده‌اند، تیره شده است.
 
روز چهارشنبه مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت مناسبات دو کشور تحت تأثیر حمایت آمریکا از کردهای سوریه و عدم استرداد فتح‌الله گولن تیره شده و در آینده ممکن است تیره‌تر شود.
 
آقای اردوغان نیز روز پنجشنبه افزود: «آمریکا به ما گوش نمی‌دهد ولی به پیکارجویان کرد سوریه گوش می‌دهد. آیا در این شرایط می‌تواند همکاری‌های استراتژیک وجود داشته باشد؟ ترکیه کشوری نیست که با سیاست‌های متناقض آمریکا در منطقه متزلزل شود.»
 
هفته گذشته هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا یکی از مقام‌های ارشد بانک دولتی هالک ترکیه را به خاطر دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجرم شناخت. آقای اردوغان این پرونده قضایی را محکوم کرده و آن را «یک کودتای سیاسی» توسط سی آی ای، اف بی آی و شبکه هواداران فتح‌الله گولن برای تضعیف حکومت ترکیه توصیف کرده است.
 
دو کشور همچنین اخیراً برای چند ماه صدور ویزا برای اتباع کشور مقابل را به خاطر اختلاف بر سر دستگیری دو کارمند ترک کنسولگری آمریکا در ترکیه به ظن مشارکت در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متوقف کردند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۸
oghabe - سنت گا لن، سوییس

همونطور که آمریکا به آسمان بلندت کرده یه روزی هم از آسمون به پایین پرتت میکنه، آبدوغان
‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
خن اگر این قانون تحویل مجرمان را بر ندارید ،نفر بعدی خودت و خانواده دزد و تروریست هستند که سر از گوانتانامو در میارن،از تو جنایتکارتر و دزد تر و مجرم تر تو ترکیا مگر خانوادت.بعد تو اصلا داخل ادمی که برای امریکا خط نشون میکشی،پشتت به پوتین گرمه؟پوتین هم گوشهای دراز تو که دید فهمید که خدا شا ها را برای چه خلق کرده،ظاهرا پوتین به خاطر تماس با ایرانیها و شنیدن جوکهای بامزه فهمیده یا کی طرفه
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان
[::kawir - فرانکفورت، آلمان::]. شما اگر فهم و شعور داشتی عقده ات را کنار می گذاشتی و بجای قضاوت از روی روده با دل قضاوت می کردی ، درضمن مردان بزرگ مثل اردوغان دشمنان بزرگتری دارد شما ریزه های ضد ترک بهتر هست داروهایتان را بموقع مصرف کنید تا تلف نشوید !
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::باباجان - لندن، انگلستان::]. بله من یک ایتان یناسیونالیست هستم که میگه خدا هم ایرانیه، از ترک هم مطنفرم بخاطر دورویی و پورروی اونها.اینکه دنیا فهمید که یک کلنی ترک کنار ایران هست دلیلش روی کار امدن این باند اخوند تخم صیغه و تفاله قاجارهای بی اصل و ریشه توله مغولند، وگرنه کی میدونست که این اضغالدونی به نام ترکستان را کی میشناخت،اگر اون دابیامرز تا حالا در ایران بود،این درازگوش اردوخر نمیتونست ،میلیاردی از ایران بدزده بلکه باج میداد،واقعا اگر تا به حال زنده بود ماداد دور این کلنی ترک را دیوار بکشن و اونو ماجرد یک کازینوی بزرگ و حرمسرا ورای ایران و ایرانی.تو به ان دراز گوش میگی بزرگ،اگر نگاهی تو جنگل بیاندازی از این خر بزرگتر هم هست و اسمش شتر یا فیل یا زرافه است البته قابل مقایسه با اردوخر نیستند.تو هم انگار ... قاطی کردی.
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +567شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +475پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +351یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +263ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +244وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +198حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +194عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم