انتقاد متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا درباره اعتراضات اخیر

این چندین اظهار نظر مقام های آمریکایی درباره اعتراضات ایران است وزارت خارجه ایران اقدام روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب قطعنامه ای برای حمایت از معترضان در ایران را مداخله در امور داخلی ایران خوانده و همزمان دولت آمریکا خواستار آزادی فوری معترضان از زندان ها شده و می گوید در دفاع از حقوق معترضان "سکوت نخواهد کرد."
 

مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه با صدور قطعنامه‌ای سرکوب معترضان ایرانی را محکوم کرد و از کاخ سفید خواست حکومت ایران را هدف تحریم‌های مشخصی قرار دهد.

 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه گفت: "مصوبه مداخله جویانه کنگره آمریکا موضوعی مردود، امری کاملا مذموم و غیرقابل پذیرش است."
 
او گفت: "دولت آمریکا از سویی در حرکتی مزورانه و با سردادن شعارهای سراپا دروغ مدعی حمایت از مردم ایران زمین می شود و از سویی دیگر با اعمال تحریم های ظالمانه، ممنوع ساختن ورود شهروندان ایرانی به آن کشور و دیگر رفتارهای بدخواهانه، ملت متمدن ایران را مورد شماتت قرار می دهد."
 
در قطعنامه کنگره که با ۴۱۵ رای در مقابل دو رای منفی تصویب شد آمده بود که آنها "در کنار مردم ایران که به اعتراضات مشروع و مسالمت آمیز علیه یک حکومت ظالم و فاسد دست زده‌اند ایستاده‌اند."
 
این قطعنامه آنچه را نقض فاحش حقوق بشر و فساد جدی حکومت ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در خارج کشور خوانده شده نیز محکوم کرد و از همه دولت‌ها و نهادهای دموکراتیک خواست که از حق مردم ایران برای زندگی در یک جامعه آزاد حمایت کنند.
 
قانونگذاران آمریکایی از دولت ترامپ خواسته‌اند که صدور مجوز فن آوری ارتباطاتی در مورد ایران را تسریع کند تا توانایی مردم برای بیان نظراتشان را بهبود ببخشد.
 
در اعتراضاتی که از روز هفتم دی ماه در مشهد با شعارهایی علیه دولت شروع و به سرعت به ده ها شهر کوچک و بزرگ ایران کشیده شد ۲۱ نفر جان باخته اند. در این اعتراضات اغلب شعارهایی علیه رهبر ایران شنیده می شد.
 
پیشتر در روز سه شنبه رهبر ایران آمریکا را در اعتراضات مقصر شناخت و گفت: "اولاً بدانند که تیرشان به سنگ خورده، ممکن است این کار را تکرار کنید، اما بدانید که باز هم سرتان به سنگ خواهد خورد. ثانیاً، به ما در این چند روز خسارت زدند، بدانند این بی‌تقاص نخواهد بود. ثالثاً آن آقایی که در رأس آنجاست (دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا) اگرچه ظاهرا آدم متعادلی نیست، اما این را بداند که این دیوانه‌بازی‌های نمایشی هم بی‌جواب نخواهد ماند."
 
رضا پهلوی در کنگره
 
همزمان در روز چهارشنبه گزارش شد که رضا پهلوی فرزند شاه سابق ایران برای دیدار با چند سناتور و رئیس مجلس نمایندگان به کنگره می رود.
 
به گفته سوزان کیانپور خبرنگار بخش جهانی بی بی سی در کنگره آمریکا او خواستار حمایت "اخلاقی و فنی" از معترضان ایرانی و همچنین اعمال تحریم های حقوق بشر بر رهبر ایران می شود. اعتراضات - اینجا در رشت - ده ها شهر ایران را فراگرفت از سوی دیگر کاخ سفید روز چهارشنبه خواستار آزادی معترضان زندانی در ایران شد.
 
در این بیانیه آمده است: "دولت ترامپ عمیقا نگران گزارش ها دایر بر زندانی شدن هزاران شهروند ایرانی در هفته گذشته به خاطر مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز توسط رژیم ایران است."
 
در ادامه آمده است که بعضی گزارش ها حاکی از "شکنجه یا قتل ... در زمان بازداشت حتی نگران کننده تر است."
 
کاخ سفید نوشت: "درحالی که حکومت استبدادی ایران حقوق اولیه شهروندان را سرکوب می کند ساکت نخواهیم ماند و رهبران ایران را به خاطر هرگونه نقض حقوق شهروندان پاسخگو خواهیم دانست."
 
این بیانیه می افزاید: "رژیم ایران ادعا می کند که از دمکراسی حمایت می کند، اما وقتی مردم این کشور آرزوی خود برای یک زندگی بهتر و پایان بی عدالتی را بیان می کنند، بار دیگر ماهیت بی رحم واقعی اش را نشان می دهد."
 
روز سه شنبه محمود صادقی، نماینده مجلس ایران گفت که در جریان اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر در ایران حدود ۳۷۰۰ نفر در مناطق مختلف کشور بازداشت شدند. مقام ها می گویند که شمار زیادی از این افراد را آزاد کرده اند و فقط "عوامل اغتشاش" را نگه می دارند.
 
دولت ایران تاکنون مرگ دو معترض در زندان را تایید کرده که می گوید به دلیل "خودکشی" بوده است اما این ادعا با تردید روبرو شده است.
 
اظهارات دادستانی آلمان درباره هاشمی شاهرودی
 
از سوی دیگر مقام های آلمانی گفته اند که به تحقیق درباره ادعای جنایت علیه بشریت توسط محمود هاشمی شاهرودی که برای درمان به آلمان رفته است ادامه می دهند.
 
آقای شاهرودی، رئیس سابق قوه قضاییه ایران، در شهر هانوفر تحت مداوا بوده است اما حضور او با اعتراضاتی مواجه شده است.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز "شورای مقاومت ملی ایران" که شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق است روز چهارشنبه ادعا کرد که آقای شاهرودی و همراهانش قصد دارند روز پنجشنبه از طریق هامبورگ به ایران برگردند.
 
فولکر بک نماینده سابق حزب سبز پارلمان آلمان روز یکشنبه شکایتی را علیه آقای شاهرودی تسلیم دادگاه کرده بود.
 
"شورای مقاومت ملی ایران" هم می گوید که شکایتی رسمی را به دادستانی آلمان داده است چون می گوید آقای شاهرودی مرتکب جنایت علیه بشریت شده است. این گروه خواستار ممانعت از خروج آقای شاهرودی است.
 
به گزارش رویترز دفتر دادستانی فدرال آلمان گفت هر شکایتی در این زمینه به طور کامل بررسی خواهد شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
المان میگه ما رسیدگی میکنیم شاهرودی میتونه برگرده اگه ما به نتیجه رسیدیم که شاهرودی مرتکب جنایت شده حکم جلب را از طریق پست براش میفرستیم که بیاد اینجا و بره زندان،به همین سادگی!
‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +567شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +475پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +351یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +263ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +244وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +198حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +194عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم