لوموند: یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است

رادیو فرانسه: روزنامه معتبر لوموند چاپ پاریس در شماره امروز خود مصاحبه ای با یک پژوهشگر فرانسوی به نام "استفن دودوآنون" که به تازگی از ایران بازگشته درباره ماهیت تحولات و اعتراض های جاری ایران انجام داده است. پژوهشگر فرانسوی گفته است که حکومت اسلامی ایران در برابر تظاهرات اعتراضی که در این کشور ابعاد ملی یافته کاملاً غافلگیر شده است.
 

به گفته "استفن دودوآنیون" آنچه در ایران امروز می گذرد یک انقلاب به معنای حقیقی کلمه است. نویسنده فرانسوی یادآور شده است که این انقلاب ریشه در اعتراض های پراکنده ای دارد که علیه فقر و فاجعه زیست محیطی طی سال های گذشته به طور دائم در جریان بوده است. او گفته است : بی دلیل نیست که این تظاهرات و اعتراض ها عمدتاً در مناطق و شهرهای حاشیه کویر ایران روی می داد. "استفن دودوآنیون" سپس تصریح کرده است : آنچه اکنون در جریان است کاملاً متفاوت است. رویدادهای جاری ایران یک انقلاب بزرگ ملی است که در بیش از چهل شهر این کشور به طور همزمان جریان دارد و مستقیماً و به طور رادیکال رأس حکومت اسلامی ایران را نشانه گرفته است. به گفته پژوهشگر فرانسوی این ویژگی نقطه تمایز انقلاب جاری ایران در قیاس با جنبش سبز است.

 
"استفن دودوآنیون" با اشاره به شعارهای جوانان در دفاع از رضا شاه آنهم در شهرهای مذهبی مشهد و قم می گوید : این قبیل شعارها بیش و پیش از هر چیز نشانه انزجار عمومی از نظام حاکم و مخالفت مردم نه فقط با کلیت جمهوری اسلامی، بلکه حتا با خود اسلام است.
 
به گفته پژوهشگر فرانسوی، توده های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنه محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می دهند و در این معنا می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده است.
 
"استفن دودوآنیون" در ادامه افزوده است که بدون شک انقلاب جاری جمهوری اسلامی ایران را به خطر انداخته است. جامعه شناس فرانسوی تصریح کرده است که در قیاس با جنبش سبز اینبار کلیه اظهارات مقامات رژیم نشان می دهد که اردوی ترس تغییر کرده است : آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم.
 
"استفن دودوآنیون" می افزاید در قیاس با جنبش سبز که عمدتاً در تهران متمرکز بود و به همین خاطر سرکوب آن برای حاکمان ایران آسان بود، انقلاب جاری ایران سراسری، سریع و رادیکال و به همین دلیل مهار و سرکوب آن دشوار و پرمخاطره است. "استفن دودوآنون" افزوده است که شواهد نشان می دهد که این انقلاب شکاف و اختلافات درونی قدرت را تشدید کرده است.
 
پژوهشگر فرانسوی افزوده است که بارزترین مشخصه انقلاب جاری ایران بی بهرگی آن از ساختار رهبری است، هر چند رهبران ایران می کوشند آن را همانند گذشته به قدرت های خارجی نسبت بدهند. اما، این قبیل اتهامات به گفته "استفن دودوآنون" نشان دهنده آن است که حکومت کاملاً نسبت به مطالبات مردم ناشنوا و ناتوان است و قدرت واکنش آن بسیار ضعیف است.
 
فرانسوی در ادامه افزوده است که زمین لرزه کرمانشاه در پدیداری زلزله سیاسی حاضر در ایران بی نقش نبوده است. این زمین لرزه به خودآگاهی مردم ایران از دامنه فساد و دزدی و ناکارآمدی در درون قدرت جمهوری اسلامی ایران کمک کرد. این زمین لرزه به گفته جامعه شناس فرانسوی به مردم ایران فهماند که در برابر رژیم حاکم هم سرنوشت هستند. "استفن دودوآنون" در پایان تأکید کرده است که انقلاب مردم ایران نه این یا آن فرد بلکه کلیت نظام اسلامی ایران را هدف گرفته است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

دوستان عزیز هموطن از همه شما خواهش میکنم به باورعمیق گیر ندین . این بیچاره خیلی خیلی ناراحته، می دونه که رژیم در حال سقوطه و دین اسلام هم در اینده ایران جایی نداره و کم کم محو خواهد شد ،بزارید اینجا خودشا خالی کنه ،من که میخوام دلداریش بدم و بگم باور جان ما مردم ایران عاشق خامنه ای و اسلام و این رژیم هستیم . اصلا خودتا ناراحت نکن عزیزم
‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
۵۸
oghabe - سنت گا لن، سوییس

بالاخره یه فرانسوی تونست یه تجزیه و تحلیل تقریبا درست ارائه کنه.اروپا که بیشتر تا به امروز سکوت کرده و در اخبار محافظه کاری بخرج میده و از بهم خوردن برجام میترسه،و با مبارزات ایرانیان آشنایی ندارند و هیچ وقت هم درک نخواهند کرد.
‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
متاسفانه احزاب سیاسی نداریم. کاشکی سیاسیون داخل وخارج کشور بصورت جدی برای تاسیس احزاب سیاسی در اروپا اقدام و سپس این احزاب به روند سیاسی کشور کمک میکردند
‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
۴۲
رقص پرواز - پراگ، چک

زلزله های اخیر ایران، پیش لرزه زلزله سیاسی این روزها بود! گسل های غیر فعالی که فعال شدند و به حرکت درآمدند و بیت رهبری و حکومتش را لرزاندند! به زودی شاهدی فروپاشی برج پوشالین بساط ولایی شان خواهیم بود!
‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
بله این اسمش انقلاب است ! البته در اخبار راویان از زمان‌هایِ قدیم به این قیام گویند قیامی که قائم قیام تا زمین را از لوث ستمگران و ظالمان پاک کند و ضعیف نگه‌داشته شدگان در جبهه‌ حق به نبرد با باطل مشغول میشوند، شما خارجی‌ها این چیزها را نمیدانید، در روایات و اخبار آمده است که در زمانه ما که آخرش ‌گویند ، در ایران کسانی‌ که به آنها علما گفته میشود ، شما معنی کنید، عمامه به سران که مانندِ قارچ در ایران روییده اند, چنان به فساد و تباهی و خود پرستی‌ و کفران دچار میشوند که قیام قائم با این گروه است که فتنه اصلی‌ زیر سر آنها ‌ست، البته اینها چون قارچ وار روییده اند، به کت و شلواری و قپه دار و لباس خدمت مقدس هم سرایت کرده همچنین بعضی‌ از کاسبان که مثلا باید حبیب خداوند باشند، و بسیاری اقشار دیگر، آخر قارچ است دیگر میدانید، آلوده می‌کند و کپک زده میشوند. خلاصه ماجرا این است که دردِ سرتان ندهیم، آن‌ که ۵۷ اتفاق افتاد ، فتنه دجال بود، اشتباه نشود.
‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
کلا انگار زلزله های هفت ریشتری در ایران باعث انقلاب می شوند در سال 57 هم زلزله هفت ریشتری در طبس رخ داد و هزاران نفر کشته شدند و در آن زمان هم مردم خیلی به حکومت بابت امدادرسانی انتقاد کردند و حتی انقلابیون مدعی شدند آمریکا در زیر زمین آزمایشهای اتمی انجام داده و این باعث زلزله شده همین حرفهایی که امروز در مورد هارپ هم می زنند به هر حال آن زلزله خیلی در انقلاب تاثیر گذار بود و خالا شاید این زلزله کرمانشاه عاملی برای انقلابی دیگر باشد
‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
۳۴
Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا
این که نطام نیست،یک رژیم ضد ایرانی، ضد بشری، داعشی شیعه که ایران و ملت ایران اصلا برایش ارزشی ندارد، حتی نیروهای نظامی هم برای این رژیم بی ارزش هستند، این رژیم تنها بر ای سرکوب به این نیروها ارزش می دهد، در غیر این صورت تروریستهای لبنانی حزب الشیطان یا عراقی و غیره برای رژیم شیعه داعشی حاکم بر ایران در اولویت کامل هستند، ای نیروهای نظامی و انتظامی شما از مردمید و مردم ازشما.
‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
۴۲
Dr.Alex - واشینگتون، ایالات متحده امریکا

شما اسلامی های بو گندو کاخ نیاوران را تصاحب کردید و ما مردم پارس زمین که از عرب و هندی بیزاریم، آن را به صاحب اصلی و ایرانی آن رضا پهلوی باز خواهیم گرداند.
‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +464پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +346یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +256سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +249ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +247نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +241وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +197حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +180عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم