پیشنهاد جعفر پناهی:‌ رفراندوم یا تظاهرات آزاد

پیش از جعفر پناهی، شماری از هنرمندان داخل ایران از حق شهروندان برای انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت کرده‌اند. جعفر پناهی٬ کارگردان مشهور سینمای ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست برای مشخص شدن میزان «پایگاه مردمی» نظام٬ اجازه برگزاری رفراندوم یا تظاهرات آزاد بدهند. پیشتر شماری از هنرمندان داخل ایران از حق شهروندان برای انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت کرده‌اند.
 

آقای پناهی با مطرح کردن این درخواست در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت که «از میدان انقلاب به طرف میدان فردوسى مى‌رفتم. هزاران بسیجى موتورسوار، نیروى انتظامى، نیروهاى ضدشورش ......با تجهیزات کامل بین میدان تا چهار راه ولیعصر دیده مى‌شدند».

 
این کارگردان مشهور سینما با طرح این پرسش که «این لشگرکشى و این همه ترس از تظاهرات براى چیست» افزود که «آیا براى امنیت است؟ بیشتر، حس اشغال به دست نیروهاى بیگانه می‌کردم تا امنیت».
 
جعفر پناهی اضافه کرد: «اگر یک نظام سیاسى، پایگاه مردمى داشته باشد، لشگرکشى و کشتار نمى‌کند. ترس با لشکرکشى آشکار مى‌شود که خود به خود معنى آن فاقد پایگاه مردمى است».
 
وی بدون اشاره به نام خاصی٬ خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نوشته است: «اگر معتقد به پایگاه مردمى هستید اجازه رفراندم بدهید...مسالمت آمیز ترین راه ، رفراندم است».
 
آقای پناهی اضافه کرد که «اگر رفراندم خرج دارد و بودجه‌اش را ندارید٬ بدون آنکه لشگرکشى کنید اجازه بدهید فقط یک روز طرفداران حکومت و یک روز دیگر هم بقیه آزادانه و بدون بگیر و ببند تظاهرات کنند».
 
این کارگردان سینما نوشت: در صورت برگزاری تظاهرات آزاد٬ «حتى خون از دماغ کسى بیرون نخواهد آمد» و مقام‌های کشور نیز می‌توانند درباره میزان پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی٬ «قضاوت» کنند.
 
وی همچنین به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اطمینان داد که «ملت به نتیجه {رفراندوم}احترام خواهند گذاشت» و از آنها پرسیده که «شما چطور؟».
 
در روزهای اخیر و در ادامه اعتراض‌ها در چندین شهر ایران، شماری از هنرمندان داخل کشور از حق شهروندان برای انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت کرده و خواستار پرهیز از سرکوب و خشونت شده‌اند. گروهی از هنرمندان ایرانی در خارج نیز حمایت خود از معترضان را ابراز کرده‌اند.
 
در ایران، ترانه علیدوستی، بازیگر سینما،‌تلویزیون و تئاتر، از نیروهای امنیتی و انتظامی خواسته است از «برخورد فیزیکی» با معترضان خودداری کنند.
 
مهناز افشار، بازیگر سینما و تئاتر، نیز توئیت کرده است: این صدای مردم معترض است و جواب صدای اعتراضشان باتوم و گاز اشک آور نیست.
 
همچنین تهمینه میلانی، نویسنده و کارگردان به‌نام ایرانی، ضمن ابراز مخالفت با «تخریب و خشونت»٬ تاکید کرد «باور دارم بی‌شک این صحنه حاصل دخالت و نقشه دشمن نیست».
 
علیرضا عصار٬ خواننده و آهنگساز نیز روز ۱۱ دی ماه در جریان کنسرتش در تهران، گفت که «خیلی از ما موافق برخی اتفاقات نیستیم؛ مانند شیشه شکستن… اما حق با مردم است… مسئولان در هر سمتی هستند دقت کنند که این مردم حقیقتا شایستگیشان بیشتر از این حرف‌هاست که در کشوری با این همه ثروت، این‌قدر سخت زندگی کنند».
 
در خارج از ایران نیز گوگوش٬ فرامرز اصلانی٬ هاتف و منصور، خواننده٬ شیرین نشاط٬ کارگردان و رضا دقتی، عکاس، از اعتراض‌های در ایران حمایت کرده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۸
Azadi199 - پاریس، فرانسه

کاملا با پیشنهاد آقای جعفر پناهی موافقم. چون که رای مردم مشخص خواهد شد و فراموش نکنیم که "میزان رای ملت است" !
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

ایران در اشغال اولاد حسن ابن علی است. اینها به هیچ قیمتی اجازه رفراندوم نخواهند داد. اولاد حسن ابن علی از کول ملت ایران بالا رفته و به قدرت رسیدند و تنها باید توسط ملت ایران زمین زده و به اوطان اصلیشان نجف، کربلا و شام بازگردند. راه دیگری نیست.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان

حرف حساب جواب ندارد. رفرندام گذارید. اگر بردید. من اولین کسی‌ هستم که آنقدر دلا و ‌خم می‌‌شوم و نماز خانم .که کمبود ۶۰ سال را جبران کنم. این گوی این میدان. ولی‌ تقلب نکنید. اجازه تظاهرات آزاد دهید. باور اینقدر رهبر رهبر می‌‌کنی‌. پیشنهاد از این بهتر. ؟ ری آزاد انتخب آزاد. حیران از این هستم که این همه اصلاح طلب نادان .چرا مثل پناهی به عقلشان نمی‌‌رسد. مگر نمی‌‌گویند. اجازه انتخابات گیرید. پس این استاد دانشگاه کجاست. عارف کجاست .بروید جلو و بگوید. ما می‌‌خواهیم تظاهرات آرام کنیم. نه سخن گویم و نه‌ مرگ بر این و آن‌ . فقط راه می‌‌رویم. همین
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
۴۹
tom28 - تهران، ایران

ماهی گرفتن از آب گل آلود شروع شد. یک عمر با بودجه و به سفارش جمهوری اسلامی فیلم ساختن و سودشو بردن حالا مسیرشونو با سمت باد تغییر میدن. ای لعنت به این پول و قدرت
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
جعفر پناهی عزیز و بزرگوار که یکی از باشخصیتترین و انسان ترین هنرمندانی دلت خوشه. اینا لشگر شیطان هستن. برای جنگ با اینها خدا هم باید کمک کنه. این شیاطین از طرف شیطان بزرگ روسیه و پوتین حمایت و کارگردانی میشن. شیطان بزرگ روسیه باید نابود بشه تا دنیا روی آرامش ببینه. تا اسلاوهای بزده نژاد قدرت دارن دنیا آروم نمیشه.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان
[::tom28 - تهران، ایران::]. بیخود چرند نگو. اگر کسی‌ عضو باد باشد. شما . امروز تا مانده بشقاب لیس زن رهبر. فردا اصلا طلب. روز بعد خدا داند. این هیچ وقت با بودجه دولتی چیزی نساخت. آخرین فیلمش را روی یک فلش کوچک به آلمان آورد. ۵ سال هم است. که اجازه خروج ندارد. کاش همه ما مثل این جاسوس دولت امام بودیم. گر‌ این جاسوس است. نگفتی ؟ نظرت به پیشنهاد چه بود؟ حاضرید ؟
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
۵۹
vidaroohi - وین، اتریش

خدا کنه ، یه روزی ، رفراندوم ، انجام بشه ،
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
۵۳
Pezhman - وین، اتریش

با راه حل پیشنهادی آقای جعفرپناهی کاملاً موافقم.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
رفراندوم ازمانی باید انجام میشد که ملت هنوز به صحنه نیامده و منتظر حیا کردن نظام بودند .اکنون تنها سرنگونی نظام با تغییر همه جانبه است. شما این نظریه را وقتی‌ که به روحانی رأی دادید انجام میدادید. این نظام هیچ راهی‌ جز قیام ملت باقی‌ نگذاشته. دیگر سر میز مذاکره و این حرفها کشک است ، فرصتشان تمام است ،برای جانیان بالفطره ۴۰ ساله زمان نخرید و مردم را باز در دام این حرامیان تاریخ نیندازید. اینها ارباب دارند فراموش نکنید و اربابانشان خط و ربط ماست مالی‌ را خوب بلدند. قیام تا پیروزی ملت و سر نگونی نظام.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
۴۹
tom28 - تهران، ایران
[::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. ببخشید شب بود سبیلهای شمارو ندیدم. اول برو اظهار نظرهای منو در مورد این رژیم کثیف در اخبار مربوط ببین بعدش بوی گند تولید شده از .....بپاش تو این صفحه. درسته که میگن آدمهای احمق نمیتونن فکر کنن فقط زیاد مزخرف میگن. پناهی و این دلقکهای پول پرست که اسم خودشونو گذاشتن ستاره و هنرپیشه و فقط پول پارو میکنن اگر راست میگفتن مثل اینهمه آدم دیگه قاچاقی از ایران میومدن بیرون و یک فیلم علیه این نظام میساختن نه اینکه بشینن تو خونه هاشون و اظهار فضل سیاسی کنن که هیچی ازش نمیفهمن. چرا یک هفته بود هیچکدمشون دهنشونو باز نمیکردن و الان میبینن تنور داره داغتر میشه پریدن تو قطار فرصت طلبی. بجای اینکه از رو باد معده دهنتو باز کنی بوی گند عاروقت هوارو آلوده کنه برو ۴ تا کتاب و خبر بخون و اینم یادت باشه تاریخ ثابت کرده انگلیس مالک ایران و خاورمیانست و هرگز حکومت بد رو برنمیداره که جاش خوبشو بذاره بلکه به مراتب بدترشو میذاره که شامل حکومت داخل خود انگلیسم میشه. قربون آقا ذت زیاد
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
۵۶
Dine tahavo - اسلو، اتریش
این حکومت باید از ریشه زده شه،وگرنه خر همون خره فقط پالون عوض میشه.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
۶۲
گل پام چال - هاسلت، بلژیک
بسیار ایده ال هست .هر چقدر بوجه برای این رفراندوم اخونا دا برمیدارند همان قدر به جناح مخالف هر چند ساعت تبلغ از تلویزیون روزنامه.مجله.طرف مقابل هم همین طور.شما فکر میکنید عملی اینکار.من بعید میدونم. اخوندی که برای امرار معاش اب روی قبر میریخته.الان کسی بدون اجاز اینها اب هم نمیتونه بخوره. .اینها کوتاه میییاند.این کثافتها را فقط باید به درک واصل کرد.
‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
۶۲
گل پام چال - هاسلت، بلژیک
من فکرمیکنم ۱۴۰۰ سال پیش هم اون بی همه چیزها مثل همین بی ناموسها بودند.نه کتاب.نه کامپیوتری.نه ارتبات جمعی .هیچ نبوده.توقرن کامپیوتر این بی شرفها چقدر از خودشون تعریف میکنند.شما چه فکری میکنی
‌پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +459پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +246ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +171عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم