افتتاح موزه «منیر شاهرودی فرمانفرمائیان» در مجموعه «نگارستان» دانشگاه تهران
رأی دهید
او در مقطع حساسی که با خلق «آبستره اکسپرسیونیستی» و «پاپ آرت»، مرکز ثقل هنر معاصر از پاریس به نیویورک منتقل شد، در کنار هنرمندان جوانی بود که بعدها به غولهای هنر جهان تبدیل شدند.
در سفر با هنرمندان آمریکائی به اصفهان و شیراز، آینهکاری مسجد شاهچراغ چشمش را گرفت، و بعد، از اجرای طرحهای هندسی و موجز خود به دست استادان آینهکاری سنتی ایرانی، مجموعهای از هنر معاصر به وجود آورد که در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، در دنیا یگانه بود، و جائی همیشگی برای او در موزهها و مجموعههای عمده اروپا و آمریکا، پیدا کرد.
نمایشگاه او در سال ۱۹۷۴ در گالری برجسته «دنیس رنه» پاریس در چند قدمی «کافه فلور» پاتوق ژان پل سارتر و آلبر کامو، و همان سال در شعبه همان گالری در نیویورک را هنرشناس روزنامه «هرالد تریبون» ترکیبی پیشتاز از سنت تزئینی شرقی و فکر محوری هنر معاصر توصیف کرد.
در ویدیوئی که خبرگزاری «ایلنا» منتشر کرد، منیر فرمانفرمائیان که روی صندلی چرخدار وارد تالار دائمی موزه خود میشود، نگاهی به اطراف میکند و خطاب به طراح نمایشگاه میگوید: «جای عالیای درست کردی برای اینها! خانه خوبی درست کردی، آقای مهندس سجادیان. باور کن. این شکستگیها، حفظ کردن سقف و نور، به، به، به!»
بنا به گزارش خبرگزاری «مهر» فربود فرهی، عضو تولیت تالار دائمی منیر فرمانفرمائیان، طی سخنانی از سوی دیگر اعضای تولیت، از جمله بهمن کیارستمی، سیروس سمیعی و نسرین ملکی، به همه خوشامد گفت و یادآور شد که برای تاسیس این موزه، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و علی محقر، معاون و رئیس سازمان سرمایهگذاری دانشگاه تهران، و محمد بهشتی، از اعضای هیات علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، و مجتبی حسینی، معاون اموز هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و جمعی دیگر از مقامات حکومت، زحمت کشیدند.
محمد بهشتی گفت: در میان هنرمندان معاصر ما، کدام است که میتوان نام منیر را بر او گذاشت؟ مسلما کسی که با نور کار میکند، کسی که نور را میتراشد و قلماش، نور را نقاشی میکند.»
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران گفت: «ما در گذشته سازمانی تحت عنوان وقف در دانشگاه تهران نداشتیم و در حال حاضر چنین سازمانی تاسیس شده و به لحاظ شرعی، اخلاقی و حقوقی در صدد این است که در راستای نیت واقفان عمل کند.»
منیر فرمانفرمائیان در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی زاده شد و تحصیلات خود را در رشته تصویرسازی مد در مدرسه عالی پارسونز نیویورک، و پس از آن در دانشگاه «کورنل» به پایان برد. سالها به عنوان تصویرگر مد، برای مجلات برجسته آمریکا، از جمله «تاون اند کاونتری و گلامور کار کرد و گرافیست تجاری و طراح ویترینهای فروشگاههای بزرگ شهر بود.
دو سال پیش، موزه گوگنهایم نیویورک نمایشگاه انفرادی بزرگی را به بررسی آثار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان اختصاص داد. این نمایشگاه در سال ۲۰۱۷ به «موزه کرایسلر» در شهر «نورفوک» ایالت ویرجینیا انتقال یافت.
«سوزان کاتر»، ، هنرشناس موزه گوگنهایم، دبیرنمایشگاه، در مصاحبه با «نیویورک تایمز» کارهای آینهای منیر فرمانفرمائیان را در عین سادگی، دارای شفافیتی واقعی توصیف کرد که تنها میتواند حاصل سالها پالایش باشد و افزود ده پانزده سال پیش وقتی برای اولین بار این آثار را در «دوبی» تماشا کرد، تعجب نکرد وقتی شنید هنرمند هشتاد و چند ساله است.
یک سال پیش از آن، در سال ۲۰۱۴، موزه برجسته هنر معاصر در شهر «پورتو» پرتغال، نمایشگاهی تحت عنوان «امکانات بینهایت» از آثار منیر بر پا کرد و پیش از آن در همان سال، در ابوظبی، برگزیده آثار منیر فرمانفرمائیان از مجموعهای موزه گوگنهایم ابوظبی به نمایش درآمد.
بهار سال ۲۰۱۸، «موزه هنر مدرن ایرلند»، و «موزه گراند راپید» ایالت میشیگان و نمایشگاه سه ساله «بروژ» در بلژیک برگزیده آثار طراحی و آینهای منیر فرمانفرمائیان را عرضه خواهند کرد و در اکتبر سال ۲۰۱۹ طراحیهای او در موزه هنر معاصر شیکاگو به نمایش گذاشته می شود.
دیدگاه خوانندگان
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
خاندان فرمانفرما نواده های قاجاری و تبریزی هستن. البته عده زیادی از اونها در ساری و گرکان و شاید شاهرود موندگار شدن. از وقتی طوایف پاکستانی از شرق ایران به مازندران و گلستان مهاجرت کردن ترکیب جمعیتی شمال ایران از تورکها به مازنیهای امروزی تغییر پیدا کرد. اما قیافه هاشون کاملا به پاکستانیها شبیهه و زبانشون کاملا به زبانهای اردو و پشتون شبیهه تا فارسی رایج در ایران.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
خاندان فرمانفرما نواده های قاجاری و تبریزی هستن. البته عده زیادی از اونها در ساری و گرکان و شاید شاهرود موندگار شدن. از وقتی طوایف پاکستانی از شرق ایران به مازندران و گلستان مهاجرت کردن ترکیب جمعیتی شمال ایران از تورکها به مازنیهای امروزی تغییر پیدا کرد. اما قیافه هاشون کاملا به پاکستانیها شبیهه و زبانشون کاملا به زبانهای اردو و پشتون شبیهه تا فارسی رایج در ایران.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
خاندان فرمانفرما نواده های قاجاری و تبریزی هستن. البته عده زیادی از اونها در ساری و گرکان و شاید شاهرود موندگار شدن. از وقتی طوایف پاکستانی از شرق ایران به مازندران و گلستان مهاجرت کردن ترکیب جمعیتی شمال ایران از تورکها به مازنیهای امروزی تغییر پیدا کرد. اما قیافه هاشون کاملا به پاکستانیها شبیهه و زبانشون کاملا به زبانهای اردو و پشتون شبیهه تا فارسی رایج در ایران.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
خاندان فرمانفرما نواده های قاجاری و تبریزی هستن. البته عده زیادی از اونها در ساری و گرکان و شاید شاهرود موندگار شدن. از وقتی طوایف پاکستانی از شرق ایران به مازندران و گلستان مهاجرت کردن ترکیب جمعیتی شمال ایران از تورکها به مازنیهای امروزی تغییر پیدا کرد. اما قیافه هاشون کاملا به پاکستانیها شبیهه و زبانشون کاملا به زبانهای اردو و پشتون شبیهه تا فارسی رایج در ایران.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
خاندان فرمانفرما نواده های قاجاری و تبریزی هستن. البته عده زیادی از اونها در ساری و گرکان و شاید شاهرود موندگار شدن. از وقتی طوایف پاکستانی از شرق ایران به مازندران و گلستان مهاجرت کردن ترکیب جمعیتی شمال ایران از تورکها به مازنیهای امروزی تغییر پیدا کرد. اما قیافه هاشون کاملا به پاکستانیها شبیهه و زبانشون کاملا به زبانهای اردو و پشتون شبیهه تا فارسی رایج در ایران.
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷