اردوغان: ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور نزده است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیهرجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با پافشاری بر عدم‌ تخطی ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آن را «اقدامی درست» توصیف کرد.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان روز پنجشنبه نهم آذر، این سخنان را در مصاحبه ‌ای تلویزیونی با شبکه «سی ان ان ترک» ابراز داشت.

 
سخنان وی در شرایطی عنوان شد که دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا ضراب، شهروند ایرانی-ترک،‌ در حال حاضر در نیویورک آمریکا در جریان است.
 
رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای، روز چهارشنبه هشتم آذر، در دادگاهی در نیویورک اعتراف کرد که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده و به مقام‌های ترکیه‌ای رشوه داده است.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او خطاب به دادگاه گفت که در حال همکاری با مقام‌‌های آمریکایی در مورد پرونده دور زدن تحریم‌های ایران است.
 
دادستان‌های آمریکایی برای مدتی از اعلام همکاری رضا ضراب با مقام‌های آمریکایی به منظور گرفتن تخفیف در مجازات خودداری کرده بودند.
 
دادستانی آمریکا، رضا ضراب، متولد ایران، را متهم کرده بود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابجا کند.
 
به گفته دادستانی آمریکا، مکالمات تلفنی ضبط شده و مدارک دیگر نشان می‌دهند که رضا ضراب در راستای منافع رجب طیب اردوغان فعالیت می‌کرده است.
 
دادستان‌های آمریکا آبان‌ماه امسال گفته بودند «دولت ترکیه و مقام‌های بانک‌های این کشور عنصر غیرقابل تفکیکی از روند دور زدن تحریم‌ها بوده‌اند».
 
در این پرونده ۹ نفر متهم شده‌اند ولی دو نفر از آنها، رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا، از مدیران هالک بانک ترکیه، در آمریکا در بازداشت هستند.
 
رضا ضراب ماه گذشته میلادی هفت اتهام خود شامل توطئه، نقض تحریم‌های آمریکا، کلاهبرداری بانکی، پولشویی و دادن رشوه به زندانبان برای گرفتن الکل و استفاده از تلفن همراه در زندان را پذیرفت.
 
دادستان‌های آمریکایی می‌گویند رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک ترکیه، درآمد نفتی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست.
 
رضا ضراب و همسرش ابرو گوندش خواننده ترکیه‌ای همراه با دخترشان در سال ۲۰۱۶ برای دیدار از «ورلد دیزنی» به آمریکا رفتند که به دستگیری ضراب منتهی شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۹
محمد از شیراز - شیراز، ایران
اردوغان جان....مش ترامپ داره خودش میدونه ولی به این بهونه داره ضمینه سرنگونی جناب عالی رو فراهم میکنه. فعلا ترکیه و ایران تو لیست چپاول هستن.
‌پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +526شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +389پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +324یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +225نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +209کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +160نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند