حسن نصرالله از «آمادگی نیروهای حزب‌الله برای خروج از عراق» خبر داد

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید که این گروه نه موشک بالستیک، نه تفنگ و نه هیچ سلاح پیشرفته‌ای به یمن، بحرین، کویت یا عراق نفرستاده‌ است حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز دوشنبه با رد اتهام ارسال سلاح به یمن و دست داشتن در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی ریاض، از «آمادگی نیروهای حزب‌الله برای خروج از عراق» خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای نصرالله روز دوشنبه ۲۹ آبان در نطقی تلویزیونی گفت که مأموریت حزب‌الله با شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، به پایان رسیده است.

 
رهبر حزب‌الله همچنین در این سخنرانی، از قاسم سلیمانی برای آنچه «نقش بزرگ او در جنگ با داعش در شهر بوکمال در شرق سوریه» خواند، تشکر کرد.
 
در حالی که گزارش شده دست کم پنج نیروی ایرانی از جمله دو عضو ارشد سپاه پاسداران در عملیات اخیر منطقه بوکمال کشته شده‌اند، شبکه عرب‌زبان جمهوری اسلامی، العالم، مدعی است که فرماندهی عملیات بازپس‌گیری این منطقه به عهده قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بوده است.
 
ایران از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور متهم به دخالت در امور کشورهای خاورمیانه است و مقام‌های ایالات متحده از حضور نظامی ایران در عراق و سوریه و نیز حمایت ایران از گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان، شورشیان حوثی یمن، و برخی گروه‌های شبه‌نظامی در عراق به عنوان شاهی بر رفتارهای بد ایران یاد می‌کنند.
 
اعلام «آمادگی حزب‌الله برای خروج نیروهایش از عراق» در حالی است که چندی پیش رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که اکنون که نبرد با داعش در حال پایان یافتن است، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران باید عراق را ترک کنند و به خانه‌های خود بازگردند.
 
واکنش مقام‌های ایرانی و عراقی به این سخنان این تلقی را ایجاد می‌کرد که گویی منظور این سخنان شبه‌نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران است، در حالی که اکنون سخنان رهبر حزب‌الله نشان می‌دهد که علاوه بر نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان شیعه عراقی، نیروهای حزب‌الله لبنان هم در درگیری‌های عراق حضور داشته‌اند.
 
حزب‌الله به عنوان متحد ایران، از سوی کشورهای عمدتاً سنی عرب به دامن زدن به فرقه‌گرایی و حمایت از تروریسم متهم‌ شده است.
 
اما حسن نصرالله، رهبر این گروه، در سخنان روز دوشنبه خود به اظهارات وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست قاهره نیز واکنش نشان داد و اتهام حمایت از تروریسم به گروه حزب‌الله را «تکراری» و «باعث تأسف» خواند.
 
او خطاب به اتحادیه عرب گفت که «تأکید می‌کنم نه موشک بالستیک، نه تفنگ و نه هیچ سلاح پیشرفته‌ای به یمن، بحرین، کویت یا عراق نفرستاده‌ایم»، گرچه همزمان اذعان کرد که این گروه موشک‌های ضدتانک به «فلسطین اشغالی» ارسال کرده است.
 
با بالا گرفتن اختلاف‌ها میان ایران و عربستان سعودی در منطقه، ریاض گروه حزب‌الله را نیز که از حمایت کامل جمهوری اسلامی برخوردار است متهم کرده که به شورشیان حوثی در یمن و شبه‌نظامیان در بحرین کمک نظامی می‌کند.
 
ریاض همچنین می‌گوید که حزب‌الله در حمله موشکی اخیر به فرودگاه این شهر که از مناطق تحت تسلط حوثی‌ها در یمن انجام شد، نقش داشته است.
 
اما حسن نصرالله در پاسخ گفته است که «هیچ کسی از حزب‌الله لبنان» در شلیک این موشک یا موشک‌هایی که قبلاً به عربستان شلیک شده‌، «هیچ نقشی نداشته است».
 
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه در نشستی اضطراری درباره راهکارهای مقابله با ایران و حزب‌الله، و نقش آنها در منطقه به گفت‌وگو پرداختند. در این حال دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن اعتراض به ادامه حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن، گفته که چرا رهبران عرب دراین باره سکوت کرده‌اند.
 
او در اظهارات روز دوشنبه خود همچنین اعلام کرد که با شکست داعش در عراق، حزب‌الله می‌تواند نیروهای پرشمار خود را از این کشور خارج کند.
 
رویترز در گزارش دیگری واکنش میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به بیانیه اتحادیه عرب علیه حزب‌الله را بازتاب داده که عنوان می‌کند وجود این گروه «برای مقاومت» در برابر اسرائیل ضروری است.
 
کاخ ریاست جمهوری لبنان بخش‌هایی از اظهارات آقای عون در دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب را در حساب توئیتر خود منتشر کرده که در آن تصریح شده «اسرائیل همچنان ما را هدف قرار داده و این حق لبنان است که مقاومت کند و نقشه‌های اسرائیل را به هر طریقی نقش بر آب کند».
 
حزب‌الله بخشی از دولت ائتلافی لبنان است و اتهام اتحادیه عرب مبنی بر تروریستی بودن این گروه باعث شد که میشل عون تأکید کند که لبنان این اظهارات را که دولتش در اقدامات تروریستی نقش دارد، قبول ندارد.
 
اما احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در این دیدار گفته است که کسی دولت لبنان را به تروریسم متهم نکرده و نمی‌خواهد به لبنان ضربه بزند، بلکه یک بخش دولت ائلافی به تروریسم متهم شده و این امر به معنای آن است که حکومت لبنان باید با این بخش وارد گفت‌وگو شود و آنها را قانع کند که به فعالیت‌های خود در دیگر کشورهای عربی پایان دهند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۴
SANAZ YASNA - پاریس، فرانسه
بازی هوشمندانه غرب و انگلیس در نگهداری دست نشاندگان در منطقه برای سرکوبی ازادی خواهان وکنترل هر چه بیشتر انان تا به امروز خوب پاسخ داده و انها موفق بوده اند منتها گاها امار و ارقام بر اثراتفاقات از دست انها در می رود و این یعنی اضافه شدن بر مقدار نیروی توان انها مثل حکومت ایران که با اندکی مخقی کاری از ربابان خود دست به تشکیل حزب الله در مناطق مختلف جهان زده است البته با هزینه کردن ثروت مردم ایران و عربستان هم با تشکیل طالبان , داعش و گروههای تند رو که در منطقه در حال جولان و کشتار و تخریب هستند . این توازن نیرو بین این دو قطب دست نشانده باید برقرار بشه یعینی از سطح حضور و وجود حزب الله اخوندی و داعش عربستانی و این تهدیدات و فحاشیهای سیاسی که بین رهبران ایران و عربستان در جریانه بخاطر تغییر و تحولات اجباری است که انها باید در انتخاب تیکه های پازل وجود خود داشته باشند . نه داعش از بین رفتنی است و نه حزب الله و هدف از این همه تبلیغات و تهدیدات گرفتن امتیازا ت هرچه بیشتر از غرب هست برای بقای بیشتر چون غرب برای داشتن جهان دست نشانده میخواهد و دست نشاندگاه مذهبی فعلا بهترینند
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
گورتونا گم کنید از ایران هم برید بیرون. برگردید به دیار خودتون عرعرستان
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸
۵۳
akhoond shepeshoo - ورونا، ایتالیا
SANAZ YASNA - پاریس، فرانسه. تحلیل بسیار درستی بود. درود بر شما
‌سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.