قاسم سلیمانی به کردها پیش از خروج از کرکوک «شدیداً هشدار داده بود»

قاسم سلیمانی (نفر وسط)
منابع نزدیک به اتحادیه میهنی کردستان می‌گویند که سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به شمال عراق و مجبور کردن کردها به خروج از کرکوک نقش مهمی در کنترل این منطقه توسط نیروهای عراقی داشت.
بر اساس گزارش‌هایی که خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس منتشر کرده‌اند، قاسم سلیمانی دست‌کم سه بار با رهبران اتحادیه میهنی کردستان در شهر سلیمانیه دیدار کرد و به آنها شدیداً هشدار داد یا از شهر کرکوک خارج شوند و یا اینکه پشتیبانی تهران را از دست خواهند داد.
به گزارش رویترز، آخرین سفر وی یک روز قبل از فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، مبنی بر پیشروی نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی به سمت کرکوک صورت گرفت. این شهر و مناطق اطراف آن هفته پیش تقریباً بدون خونریزی به دست دولت مرکزی عراق افتاد.
آن‌گونه که این خبرگزاری گزارش داده است، فرمانده نیروی قدس سپاه به رهبران اتحادیه میهنی- جناح رقیب حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی- گفته است نیروهای پیشمرگ قادر به مقابله با ارتش عراق نیستند که پشتیبانی غرب، ایران و ترکیه را به همراه دارد.
رویترز می‌افزاید که قاسم سلیمانی در دیدارهای خود سرکوب شدید شورشیان کرد در سال ۱۹۹۱ از سوی صدام حسین را به قانون‌گذاران کرد یادآور شده است.
یکی از نمایندگان اتحادیه میهنی در پارلمان اقلیم کردستان گفته است: «دیدار سلیمانی... برای دادن شانس آخر به تصمیم‌گیران بود تا اشتباه وحشتناکی را مرتکب نشوند».
خانم علاء طالبانی، از مقام‌های اتحادیه میهنی، گفته که این نظامی بلندپایه ایرانی در دیدارش با رهبران کرد تنها به آنچه که وی توصیه «عاقلانه» خوانده است، اکتفاء کرده است.
وی به تلویزیون عرب‌زبان «الحدث» گفته است: «سیلمانی به ما توصیه کرد... که کرکوک باید بر اساس مقررات و قانون اساسی بازگردانده شود، از این‌رو بهتر است این مسئله را درک کنیم».
فرماندهان پیشمرگ کرد، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که هدایت نیروهای دولت مرکزی عراق و شبه نظامیان حشدالشعبی (بسیج مردمی) مورد حمایت خود را برای کنترل دوباره کرکوک و سایر مناطق تحت سلطه کردها را به عهده داشته است.
این مناطق تا پیش از تهاجم گسترده گروه خلافت اسلامی یا داعش در سال ۲۰۱۴ در کنترل دولت عراق بودند.
مقام‌های ایرانی از جمله علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، این اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند.
وی روز ۲۵ مهرماه گفته بود:‌ «سپاه هیچ نقشی در عملیات کرکوک ندارد و... دیدیم که تقریبا بدون درگیری آن منطقه در اختیار دولت بغداد قرار گرفت و آقای بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند و درصدد جبران آن برآید».
رویترز از قول یک مقام ایرانی نزدیک به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، که نام او فاش نشده نوشته است که اقدام رهبران کرد برای برگزاری همه‌پرسی استقلال، موجب این نگرانی در تهران شد که بغداد برای همیشه کنترل چاه‌های نفتی مورد مناقشه در اطراف کرکوک را از دست بدهد.
تهران همچنین نگران است همه‌پرسی روز سوم مهرماه اقلیم کردستان که در آن بیش از ۹۲ درصد به استقلال از عراق رای دادند منجر به بروز تمایلات جدایی‌طلبانه در مناطق کردنشین ایران شود.
ترکیه نیز نگرانی‌های مشابهی بروز داده است و همراه با ایران تهدید کرده که اقدامات تحریمی شدیدی علیه کردستان عراق به اجرا خواهد گذاشت.
حیدر العبادی نیز برگزاری این همه‌پرسی و نتایج آن را رد کرده و خواستار ابطال آن شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
karkas - اصفهان، ایران
درد و بلا سلیمانى بخوره تو سر شما پس مرگِ هاى این سایت!
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند
درود برسردار سلیمانی که تاآخرین لحظه تعهد ایران را به کردها نشان داد ولی خودکرده را تدبیر نیست
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
۳۵
مجتبی تهرونی - تهرون، ایران

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، «وستا رسول»، فرمانده نیروهای پیشمرگه اتحادیه میهنی کردستان در کنفرانس خبری خود گفت که عقب‌نشینی از کرکوک تصمیم درستی بود. وی گفت: «ما اگر عقب‌نشینی نمی کردیم، هزاران شهید می‌دادیم. نیروهای ما توان مقابله با آن همه نیروی عظیم را نداشتند». رسول مدعی شد که نیروهای پیشمرگه با 3 کشور که با مشارکت آمریکا بود، می‌جنگیدند!. این فرمانده پیشمرگه با بیانی اینکه در صورت عدم عقب‌نشینی، پیشمرگه نزدیک به 6 هزار کشته می‌داد، افزود: «تصمیم به عقب‌نشینی از پیش گرفته نشده بود بلکه زمانی که برای ما محرز شد که دو طرف در این نبرد نابرابرند، عقب‌نشینی کردیم». وی گفت در درگیری نیروهای کرد پیشمرگه با نیروهای دولت مرکزی عراق 26 نیروی پیشمرگ کشته، 67 زخمی و یک مفقودی داشتند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به‌نقل از منابع کُرد فاش کرد که دو حزب اصلی کردستان (اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان)، یکشنبه این هفته با هم به این توافق رسیده بودند که توان مقابله نظامی با نیروهای مسلح عراق را نداشته و چاره‌ای از تحویل مناطق مورد مناقشه ندارند.
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
۵۰
ab5534 - هلسینکی، فنلاند

حزب دمکرات کردستان ایران اعلام کرده است که مقر اصلی‌ و دفتر سیاسی این حزب در شهر کویه سنجق کردستان عراق در محاصره نیرو‌های حشد شعبی‌ و افراد وابسته به سپاه پاسداران قرار دارد
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
۷۰
senator x - تهران، ایران
کمتر از یک هفته قبل که ولایتی گفت,ما هیچگونه دخالتی در کردستان عراق نداریم؟شیطان از همگی شماها سپاسگزاری میکند که جایگزین او شدید و او بخشیده شد و آخر عمری نفس راحتی تو بهشت میکشد
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
۳۶
ایکیوسان - زوریخ، سوییس
داعش تمام شد ,وقت آن رسیده که جنگ به داخل ایران کشیده شود .
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
۳۵
مجتبی تهرونی - تهرون، ایران
به نوشته وبگاه شبکه المیادین، «وستا رسول»، فرمانده نیروهای پیشمرگه اتحادیه میهنی کردستان در کنفرانس خبری خود گفت که عقب‌نشینی از کرکوک تصمیم درستی بود. وی گفت: «ما اگر عقب‌نشینی نمی کردیم، هزاران کشته می‌دادیم. نیروهای ما توان مقابله با آن همه نیروی عظیم را نداشتند». این فرمانده پیشمرگه با بیانی اینکه در صورت عدم عقب‌نشینی، پیشمرگه نزدیک به 6 هزار کشته می‌داد، افزود: «تصمیم به عقب‌نشینی از پیش گرفته نشده بود بلکه زمانی که برای ما محرز شد که دو طرف در این نبرد نابرابرند، عقب‌نشینی کردیم». وی گفت در درگیری نیروهای کرد پیشمرگه با نیروهای دولت مرکزی عراق 26 نیروی پیشمرگ کشته، 67 زخمی و یک مفقودی داشتند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به‌نقل از منابع کُرد فاش کرد که دو حزب اصلی کردستان (اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان)، یکشنبه این هفته با هم به این توافق رسیده بودند که توان مقابله نظامی با نیروهای مسلح عراق را نداشته و چاره‌ای از تحویل مناطق مورد مناقشه ندارند.
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
۶۳
pishmargkurdstan - واسا، فنلاند

حشد شعبی و وحشی شیعە با در دست داشتن بهترین اسلحە و تانک و همچنین بزرگترین نیرو کە شامل سپاو پاسداران و ارتس ترکیە و ارتس عراق بود با بدترین نوع ممکن بد جۆری از دست پیشمرگان کرد سکست خۆردن و تلفات جانی و مالی زیادی ببار اوردن و ناچار بە عقب نشینی شدند درۆد بر پیشمرگان کرد هر ٤ پارچە کردستان درۆد بر بارزانی
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
۳۵
مجتبی تهرونی - تهرون، ایران
به نظر من ایران نباید دخالت می کرد باید می گذاشت هر دو طرف حسابی با هم بجنگن و هزاران نفر کشته می شدن و میلیون ها اواره می شدن و در این درگیری 100% پیشمرگه ها شکست می خوردند . شک نکنید اگر درگیری می شد ارتش عراق تا خود شهر اربیل جلو می رفت و شهر اربیل را از دست بارزانی ازاد می کرد .بعد از ان همین بارزانی می امد ایران و به دست و پای سلیمانی می افتاد و از سلیمانی تقاضا می کرد تا میانجیگری کنه تا جنگ به پایان برسه ان موقع سلیمانی برای همه عزیز می شد . یک بار ایران همین شهر اربیل را از هجوم داعش نجات داد ولی این ها نمک خوردند و نمکدان شکستن . خلاصه بعضی ها لیاقت خوبی کردن ندارن .
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
۳۷
Imod.barbekan - منامه، بحرین

باید مردم غیور کردستان تمام سرکردگان احزاب اتحادیه میهنی رو دار بزنند تا درس عبرتی باشه واسه بقیه خائنین که پول رو به هر چیزی دیگر ترجیح میدن،مطمئن باشید اگه کمک اینان نبود ترسوهای بزدل رافضی حتی یک متر هم نمی تونستند در خاک کردستان پیشروی کنند، همیشه در تاریخ خائنین در اشغال سرزمین های خودشان بزرگترین خدمت رو به اشغالگران کرده اند، یکی از نمونه اش بلوچستان غربی در سال ۱۳۰۷ توسط ارتش اشغالگر رضاتازی با کمک خائنین اشغال شد رضا شاه بارها اذعان کرده اگر کمک سرداران خائن نبود هیچوقت نمی تونست نیروهای میردوست محمدخان حاکم بلوچستان رو شکست بدهد .
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۳۷
Imod.barbekan - منامه، بحرین
باید مردم غیور کردستان تمام سرکردگان احزاب اتحادیه میهنی رو دار بزنند تا درس عبرتی باشه واسه بقیه خائنین که پول رو به هر چیزی دیگر ترجیح میدن،مطمئن باشید اگه کمک اینان نبود ترسوهای بزدل رافضی حتی یک متر هم نمی تونستند در خاک کردستان پیشروی کنند، همیشه در تاریخ خائنین در اشغال سرزمین های خودشان بزرگترین خدمت رو به اشغالگران کرده اند، یکی از نمونه اش بلوچستان غربی در سال ۱۳۰۷ توسط ارتش اشغالگر رضاتازی با کمک خائنین اشغال شد رضا شاه بارها اذعان کرده اگر کمک سرداران خائن نبود هیچوقت نمی تونست نیروهای میردوست محمدخان حاکم بلوچستان رو شکست بدهد .
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
[::karkas - اصفهان، ایران::]. مطمئن باش درد و بلای کسی رو سر کسه دیگه هوار نمیشه! این نفرینای ننه قمرهارو بذار کنار! اگر از جنس مردمی بدون همین الآن تو شرق کشور با دوتا ماشین دوشکا میان یه پاسگاه رو تخریب میکنن که فرماندهش یه افسر 16ماه خدمته!!! بچه های ما اونقدر تجهیز نیستن که از کیان کشور ما تو خاک خودشون دفاع کنن و کشته میشن!!این قاسم سلیمانیها که همیشه مثل فیلمها که آخرسر بعد از ختم غائله همه جا سبز میشن به نشانه فاتح، کجاست که درد مرزدارانو ببینه؟!!میدونه ولی کارای مهمتری داره .کارهای مهمتری که این چن ساله همه ما میدونیم چیه و کجاس؟!! داریم نابود میشیم زیر فشار ستم، تو اون وقت میخای دردوبلای اون بخوره تو سرمن؟!!! خدا کنه اطلاعات اینارو نخونه دیگه قاط زدم بخدا
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
۳۷
Kurdistanfreedom - اربیل، عراق
مرگ بر قاسیم سلیمانی تروریست کثیف
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
۶۴
zarduscht - فرانکفورت، آلمان
[::karkas - اصفهان، ایران::]. آین اگر خیلی‌ شجاع است و چگوارا مسلمانان .پس چرا یقه‌ دختر لاریجانی را نمی‌‌گیرد.؟ دزد‌های زیر ریش مقدس مهمتر هستند یا جنگ مرافعه کردا با عراقی‌ها ؟ از کی‌ تا حالا ملیجک عاقا شده سردار ؟ یکی‌ از یکی‌ فاسدتر. در مملکت خود هزاره دزدان حکومت می‌‌کند. دم از خون شهید می‌‌زنید، ولی‌ خون شهیدان خود را با یک یخچال اداهی بنیاد شهید عوض می‌‌کنید. به این سردارت بگو . دزد و قاتل در جماران نشسته. خیلی‌ شجاع هستی‌ در مملکت خود غلطی کن. کردا پیشکش شما
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
۴۸
کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
ایران فکر میکند کە برندە میدان است، مثل یک شطرنج باز ناشی و آماتور کە از گرفتن یک مهرە از حریف هیجان زدە میشوند و فکر میکنند کە بر بازی تسلط دارند! شاهنامە آخرش خوش است کرکس و دیگر مردارخوارهای مردە پرست!
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ادعای سردار نقدی: جوانان برای اعزام به لبنان پاشنه درِ دفتر ما را کندند!
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • حسن خمینی: یک اسرائیلی حق ندارد دست روی ایرانی بلند کند؛ حتی اگر آن ایرانی بخواهد منِ ایرانی را بکشد
  • +446شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +282رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +271پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +267یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +233سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +222‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +195کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +182پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +179نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +162«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد