گزارش نیویورک‌تایمز: شطرنج باز ایرانی که در آمریکا بازی خواهد کرد

درسا درخشانی ۱۸ ساله شطرنج بازان ایرانی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: درسا درخشانی، قهرمان شطرنج، ماه ها پس از آن که فهمید رسما از رقابت به نمایندگی از ایران به دلیل به سر نکردن حجاب محروم شده است، به فدراسیون شطرنج آمریکا پیوسته است.
 

مقام های فدراسیون شطرنج ایالات متحده می گویند درسا درخشانی استاد ۱۹ ساله شطرنج که در تهران بزرگ شده است پس از پیوستن به تیم آمریکا در ماه سپتامبر زیر نظر این تیم مسابقه خواهد داد.

 
این تصمیم بر روی وبسایت فدراسیون جهانی شطرنج انعکاس یافته است.
 
درسا درخشانی در حال حاضر دانشجوی دانشگاه سنت لوییس در آمریکا است.
 
آلحاندرو رامیرز، مربی تیم شطرنج دانشگاه سنت لوییس، که درسا را سه سال است می شناسد گفت: «ایران به او امکان رقابت در تورنمنت های خاصی که شرکت در آن نیاز به تاییدیه فدراسیون داشت را نمی داد. البته آمریکا با این مساله مشکلی نخواهد داشت. درسا علاقه ای به جهت گیری های سیاسی ندارد و فقط می خواهد برای آن چه بر روی صفحه شطرنج انجام می دهد شناخته شود».
 
بر اساس بیانیه دانشگاه سنت لوییس، درسا درخشانی ماه ژوییه به آمریکا نقل مکان کرد تا به همراه تیم شطرنج این دانشگاه در مسابقات شرکت کند.
 
درسا در سال ۱۳۹۵ در تورنمنت شطرنج جبل الطارق بدون حجاب شرکت کرده بود. او سپس مورد توبیخ فدراسیون شطرنج قرار گرفت و از تیم ایران کنار گذاشته شد.
 
برنا درخشانی، برادر ۱۴ ساله درسا، هم به دلیل مسابقه شطرنج با رقیب اسراییلی از مسابقات کنار گذاشته شد.
 
درسا درخشانی موقعی از ممنوعیت حضورش در مسابقات مطلع شد که برای بازی با یک باشگاه شطرنج و ادامه مطالعات به بارسلون اسپانیا رفته بود.
 
مهرداد پهلوان زاده، رییس فدراسیون شطرنج ایران، می گوید: «درسا درخشانی عضو تیم ملی ایران نبوده و این گونه انتقال ها در بازی شطرنج بین فدراسیون ها انجام می شود».
 
در سال ۲۰۱۱، احسان قائم مقامی، استاد برجسته شطرنج، به دلیل عدم قبول رقابت با حریف اسراییلی از یک مسابقه بین المللی اخراج شده بود. او در سال ۲۰۱۶ هم این کار را در تورنمنتی در سوییس تکرار کرد.
 
در سال ۲۰۱۶، نازی پایکیدزه، قهرمان شطرنج زنان آمریکا، مسابقات جهانی شطرنج در ایران را به دلیل قوانین حجاب اجباری در ایران تحریم کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
یکی از دروغهایی که ایرانیها خیلی میبندند این قضیه وطن پرست بودن هست. که بنابر اسناد و مدارک ( مدرک اینکه میلیونها تحصیلکرده ایرانی راحتی شخصی را به خدمت به وطن ترجیح میدهند ) این فقط یکی دیگر از طرفندهای قوم خالیبند فوتوشاپی و تنگه هرمز ببند میباشد. تبصره برای خیل خالیبند حاشاگر : در زمان شاه هم این مهاجرت بوده است و بدتر هم بوده ..طرف بعنوان همافر فرستاده میشد همه خرجش رو همایونی میداد طرف جیم میشد! خود شاه در کتابش میگوید کمبود نیروی متخصص داریم وسالی 50 هزار میفرستیم خارج تا تربیت میشوند اکثرشان بر نمیگردند!. از اسناد محکم دیگر : این قوم هلیکوپتر ساز است ولی بدنبال خرید هلیکوپتر ایرباش له له میزند! قوم مربوطه انواع هواپیما را میسازد ولی بدنبال هواپیمای مشابه از شرکت ای تی آر و سوخو موس موس میکند!.. 25 سال روی برنامه هسته ای کار کرده هنوز به نتیجه نرسیده در صورتیکه مردم دو ساله نتیجه گرفتند!
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان

موفق باشی عزیزم.
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
۴۴
شب ناب - یوکوهاما، ژاپن

روزها شطرنج بازی میکنه! شب ها چی بازی میکنه؟
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
۴۱
raha.com - آمستردام ، هلند
بدبختی که این آمریکا و اننگلیس و ۱۰۰ البته اسلام و خمینی نوکر انگلیس سر ما آورد از بمب باران اتمی‌ ژاپن هم بدتره. امسال این خانم هم دقیقا می‌رن جای و برا کسی‌ خدمت می‌کنن که بعث بدبختی خودشون و کشورشون شده. و متاسفانه اینو درک نمیکنن
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
۷۹
ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان
آفرین به تو ایرانی‌ واقعی اگر در ایران که اهریمنان آنرا اشغال کرده‌اند بودی مثل تمام هنرمندان و نوابقین و ورزشکاران دیگر نابود می‌شدی
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
آرزوی موفقیت و شادی برای هموطنانی که بخاطر محدودیت های فرهنگ عربی اسلامی تحمیل شده به وسیله رژیم ناچارند که به خارج از کشور بروند چه سوسیال بگیران و پناهندگان و چه پولدار و تحصیل کرده و نخبه و....امیدوارم روزی آخوندها را بفرستیم ممالک عقب‌مانده عربی و دوباره مثل زمان قبل از انقلاب همه ادیان آزاد باشند و بشویم حداقل یک کشور معمولی که دین پلید اسلام در سیاست دخالت نکند
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
۴۴
CanIR1393 - کانادا، کانادا
کلا این دانشگاه های غربی مافیایی هستند. من وقتی تو دانشگاه کارتون اتاوای کانادا درس می خوندم . وام داشجویی پسر های ایرانی رو هی قطع می کردن و مدام تو دانشگاه استاد ها اذیتشون می کردن ولی اولش به دختر ها می رسیدن . مردهای ایرانی می خواستن از اون دانشگاه برن ولی گیر افتاده بودن چون زنشون یا خواهرشون می خواست اونجا بمونه به دختر ها خیلی راحت واسه ارشد و دکترا پذیرش میدادن و بعد از اینکه وقت مردها رو تلف می کردن و مردها ترک تحصیل می کردن . شروع می کردن به اذیت و آزار دخترهای ایرانی و اونقدر اذیت می کردن که اون هم وسط تحصیلش ول کنه بره . این دانشگاه ها خیلی مافیایی و سیاسی هستند اکثر استاد دانشگاه هاشون یهودی هستن. و متاسفانه بهایی ها به دروغ به همه می گفتند این دانشگاه خیلی خوبه و اینا همش دروغ ولی آخرش معلوم می شد که اونا هم یا اخراج شدن یا یه مدرک بی خاصیت گرفتن. این خانوم هم یه مدت ازش استفاده تبلیغاتی می کنن بعد که تاریخ مصرفش تمام شد میندازنش بیرون.
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +456واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +421شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +304عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +271رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +218‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +197یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +163نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید